Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 31/2024. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

a Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 01. 01- 2025. 01. 02

Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 31/2024. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

a Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.01.01.

Budapest Főváros Közgyűlése

a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (5d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

a következőket rendeli el:

1. § A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet bevezető rendelkezése helyébe a következő rendelkezés lép:

„Budapest Főváros Közgyűlése
a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (5d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva
a következőket rendeli el:”

2. § A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet 5. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A korlátozott forgalmú övezetbe érvényes behajtási hozzájárulás és kombinált behajtási hozzájárulás kiadásának feltétele a behajtási díj megfizetése.”

3. § A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A korlátozott forgalmú közútra érvényes behajtási hozzájárulás kiadásának feltétele a korlátozott forgalmú közutat magában foglaló korlátozott forgalmú övezet behajtási díjának megfizetése.”

4. § (1) A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A jelen rendeletben meghatározott hozzájárulások kiadása iránti igénybejelentést elektronikus úton kell benyújtani.”

(2) A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az igénybejelentés elektronikus úton való benyújtásához szükséges regisztrációért járművenként regisztrációs díjat (regisztrációs költséget) kell fizetni, amelynek összege 4000 forint.”

(3) A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(12) A hozzájárulást a kiadó szerv a behajtási díj maradéktalan megfizetésével egyidejűleg elektronikus úton érvényesíti. A hozzájáruláson szereplő adatokról a hozzájárulást kiadó szerv az igénylő kérésére írásos tájékoztatást ad, mely az ellenőrzés során a jelen rendeletben meghatározott jogosultságok igazolására nem jogosít.”

5. § A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet a következő 15/A. §-sal egészül ki:

„15/A. § (1) A korlátozott forgalmú övezetbe érvényes behajtási hozzájárulás éves behajtási díja a D1 díjkategóriába tartozó gépjármű után

a) a gyorsforgalmi útszakaszok használata után fizetendő éves nettó díj (a továbbiakban: autópályadíj) kétszerese és

b) a jármű össztömegének és a korlátozott forgalmi övezet súlykorlátozása különbözetének megkezdett tonnáiként fizetendő díj összege, amely díj

ba) az össztömeg legfeljebb 12 tonna része után tonnánként az autópályadíj negyede,

bb) az össztömeg 12 tonnát meghaladó, de legfeljebb 24 tonna része után tonnánként az autópályadíj fele,

bc) az össztömeg 24 tonnát meghaladó része után tonnánként az autópályadíj másfélszerese.

(2) Az igényelt időszakra eső díjat az alábbiak szerint kell kiszámítani:

a) 1–7 napos időszakra az éves díj 300-ad része naponta,

b) 8–30 napos időszakra az a) pontban megjelölt díjon felül az éves díj 350-ed része az időszakra eső napok számával szorozva,

c) 31–90 napos időszakra az a) és b) pontban megjelölt díjon felül az éves díj 360-ad része az időszakra eső napok számával szorozva,

d) 91–250 napos időszakra az a), b) és c) pontban megjelölt díjon felül az éves díj 415-öd része az időszakra eső napok számával szorozva,

e) 251–365 napos időszakra az a), b), c) és d) pontban megjelölt díjon felül az éves díj 730-ad része az időszakra eső napok számával szorozva.

(3) A behajtási díjból kedvezmény illeti meg az igénybejelentőt, illetve felár fizetésére kötelezett az alábbiak szerint:

a) ha az igénybejelentésben megjelölt jármű életkora a benyújtás pillanatában

aa) nem haladja meg az 5 évet, akkor a kedvezmény mértéke 20%,

ab) legalább 5 év, de nem haladja meg az 10 évet, akkor a kedvezmény mértéke 10%,

ac) meghaladja a 15 évet, de nem haladja meg a 20 évet, akkor a felár mértéke 10%,

ad) meghaladja a 20 évet, akkor a felár mértéke 20%,

b) ha az igénybejelentésben megjelölt jármű

ba) forgalmi engedélye a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. melléklet „II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása” címhez tartozó táblázat szerinti „6”; „7” vagy „8” környezetvédelmi osztály jelzést (kódot) tartalmazza, akkor a felár mértéke 25%,

bb) külföldi forgalmi engedéllyel rendelkező, legfeljebb EURO 3 környezetvédelmi kategóriájú motorral szerelt jármű, akkor a felár mértéke 25%,

bc) forgalmi engedélye a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. melléklet „II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása” címhez tartozó táblázat szerinti „0”; „1”; „2”; „3” vagy „4” környezetvédelmi osztály jelzést (kódot) tartalmazza, akkor a felár mértéke 50%,

bd) külföldi forgalmi engedéllyel rendelkező EURO 0, EURO I környezetvédelmi kategóriájú motorral szerelt jármű, akkor a felár mértéke 50%,

be) forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot, akkor a felár mértéke 50%,

c) ha az igénybejelentő kisvállalkozó tulajdonában vagy üzemben tartásában álló jármű telephelye, tárolóhelye igazoltan a főváros közigazgatási területén belül található, és ezen bejelentés az igénybejelentést 24 hónappal megelőzően történt, a kedvezmény mértéke 20%,

d) kombinált behajtási hozzájárulás esetén a kedvezmény mértéke, amennyiben a hozzájárulás legalább három korlátozott forgalmú övezetre érvényes 10%,

e) igazolt szövetségi tagok saját tulajdonában vagy üzemben tartásában lévő járműveire igényelt behajtási hozzájárulás kedvezményének mértéke 10%.

(4) A (3) bekezdés egyes pontjaiban meghatározott kedvezmények és felárakat egybe kell számítani azzal, hogy a kedvezmény összesen nem haladhatja meg a behajtási hozzájárulás díjának 50%-át.

(5) Az érvényességi idő lejárta előtt érvénytelenített hozzájárulások esetén az időarányos behajtási díj 90%-át a hozzájárulást kiadó köteles visszafizetni.”

6. § A Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet

a) 3. § c) pontjában a „gépjármű” szövegrész helyébe a „jármű” szöveg,

b) 3. § h) pontjában az „egynél” szövegrész helyébe a „kettőnél” szöveg,

c) 9. § (8) bekezdésében a „gépjármű” szövegrész helyébe a „jármű” szöveg,

d) 9. § (11) bekezdés b) pontjában a „gépjármű” szövegrész helyébe a „jármű” szöveg,

e) 10. § (1) bekezdésében az „az időarányos díj visszafizetésével egyidejűleg” szövegrész helyébe az „az időarányos díj 90%-ának visszafizetésével egyidejűleg” szöveg,

f) 16. § (2) bekezdésében a „2018. január 1-től nem adható a 7,5 tonnás korlátozott forgalmú övezetekre behajtási hozzájárulás azon gépjármű részére,” szövegrész helyébe a „Nem adható a 3,5 tonnás és a 7,5 tonnás korlátozott forgalmú övezetekre behajtási hozzájárulás azon jármű részére,” szöveg,

g) 16. § (2) bekezdés a) pontjában a „gépjármű” szövegrész helyébe a „jármű” szöveg

lép.

7. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.

dr. Számadó Tamás
főjegyző

Karácsony Gergely
főpolgármester