Tahitótfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete
Tahitótfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV.17.) önkormányzati rendeletének a módosításáról
Hatályos: 2025. 01. 01- 2025. 01. 02Tahitótfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete
Tahitótfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV.17.) önkormányzati rendeletének a módosításáról
Tahitótfalu Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32 . cikk (1) bekezdésének d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 53. § (1) bekezdése alapján meghatározott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:
1. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Székhelye: 2021 Tahitótfalu, Kossuth Lajos utca 4.”
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) Az Önkormányzat hivatalos internetes honlapja: www.tahitotfalu.hu. Az Önkormányzat hivatalos email címe: tahitotfalu@tahitotfalu.hu”
3. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:)
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:)
4. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 5. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület át nem ruházható, kizárólagos hatáskörei:)
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 5. § h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület át nem ruházható, kizárólagos hatáskörei:)
(3) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 5. § n) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület át nem ruházható, kizárólagos hatáskörei:)
5. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület a Szociális Bizottságra ruházza az alábbi hatásköreinek gyakorlását:)
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület a Szociális Bizottságra ruházza az alábbi hatásköreinek gyakorlását:)
(3) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatáskörök gyakorlását:)
(4) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatáskörök gyakorlását:)
(5) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdés l) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatáskörök gyakorlását:)
6. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet III. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:
A Képviselő-testület működése
A munkaterv
8. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
a) A Képviselő-testület a rendes üléseit évente legalább 10 alkalommal tartja, lehetőség szerint éves munka- és ülésterv szerint ülésezik. A Képviselő-testület az igazgatási szünet ideje alatt nem tart rendes ülést. A munka- és üléstervet minden év utolsó testületi ülésén kell meghatározni, a következő naptári évre vonatkozóan, melyet a helyben szokásos módon (a Községháza hivatalos internetes honlapján és a hirdetőtábláján) közzé kell tenni.
b) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
ba) a képviselők ¼-nek, a Képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára, - az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül5
bb) helyi népszavazás kitűzésére irányuló jogszerű kezdeményezés esetén a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül.
(2) A rendkívüli ülés összehívásának célja olyan halaszhatatlan ügyek megtárgyalása, amelyek eldöntése nem várhat a következő rendes ülés időpontjáig. Rendkívüli ülés keretében egyéb napirend nem tárgyalható.
9. § (1) A Képviselő-testület létszáma 9 fő (8 fő képviselő és a polgármester). A képviselőtestület tagjainak névsorát az SZMSZ 4. függeléke tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület ülésének elnöke a Polgármester, aki összehívja és vezeti a testületi ülést.
(3) A Polgármester akadályoztatása esetén jogosítványait az Alpolgármester gyakorolja.
(4) A Polgármester és az Alpolgármester együttes akadályoztatása esetén az Önkormányzat gazdasági ügyeivel foglalkozó Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a Képviselő-testület ülését.
10. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet. A lakosságot a Képviselő-testület rendes üléséről a meghívó teljes terjedelmének közzétételével az ülést megelőzően 5 nappal értesíteni kell. A meghívót a Községháza hirdetőtábláján és a település honlapján közzé kell tenni.
(2) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót és a napirendekhez kapcsolódó írásos anyagot a képviselők az ülés előtt 5 nappal kapják meg. Előterjesztés vagy írásos anyag indokolt esetben legkésőbb az ülés megelőző napon 12.00 óráig bezárólag küldhető ki, amelynek napirendre vételéről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Amennyiben a polgármesterhez 5 napon belül érkezik olyan írásbeli anyag, amit már nem lehetséges a képviselőkhöz eljuttatni, akkor a testületi ülés megkezdése előtt kell időt biztosítani annak áttanulmányozására.
(3) Rendkívüli esetben a polgármester az 5 napos határidőn belül is összehívhatja a Képviselő-testületet.
(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület ülése formális, írásbeli meghívó nélkül, telefonon is összehívható.
(5) A költségvetési, pénzügyi, gazdálkodási rendelet-tervezetek kizárólag a Gazdasági Bizottság előzetes véleményezése után terjeszthetőek elő.
11. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni: (azaz állandó meghívottak)
a) a képviselőket,
b) a Jegyzőt,
c) a napirend előadóit,
d) a választó kerületi országgyűlési képviselőt,
e) Pest Vármegyei Kormányhivatal Szentendrei Járási Hivatalvezetőt,
f) 6
g) akit a polgármester megjelöl.
(2) A Képviselő-testület ülésén a képviselők és a Polgármester tanácskozási és szavazati joggal rendelkeznek. A jegyző tanácskozási joggal vesz részt, mely jog a napirend előadóját és az adott napirend szakértőjét is megilleti.
(3) A meghívóval együtt kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket, illetve a határozati javaslatokat is a Képviselő-testület számára. A tanácskozási joggal meghívottak (a Jegyző kivételével) csak azokat az előterjesztéseket kapják meg, amelyekhez meghívásuk kapcsolódik.
(4) A Képviselő-testület ülésének megfelelő előkészítéséért a Jegyző a felelős.
(5) Helyi rendelet tervezetet csak írásban lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
(6) Előterjesztés szóban csak indokoltan sürgős esetben kezdeményezhető.
(7) Szóbeli előterjesztés a Képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntése alapján tárgyalható akkor, ha a döntés nem várhat, nem halasztható.
(8) Testületi előterjesztés megtételére jogosult:
a) a Polgármester,
b) a Jegyző,
c) a témakör szerint illetékes Bizottság elnöke,
d) bármely képviselő.
Zárt ülés
12. § (1) A Képviselő-testület zárt ülést tart:
a) választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele,
b) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági és kitüntetési ügy tárgyalásakor, valamint a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.
(2) A Képviselő-testület minősített többséggel zárt ülést rendelhet el:
a) vagyonával való rendelkezés és az
b) általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás valamely fél vagy az Önkormányzat üzleti érdekeit sértené.
(3) A zárt ülésen részt vehetnek:
a) a Képviselő-testület tagjai,
b) a Jegyző,
c) a jegyzőkönyvvezető,
d) törvényi előírás szerinti érintettek és szakértők (pl. a könyvvizsgáló),
e) polgármesteri döntés alapján meghívott érintett, és a szakértő.
(4) Az ülések este 22 óra után nem folytathatóak, de indokolt esetben a Képviselőtestület meghosszabbíthatja az ülést. Az elmaradt napirendeket a soron következő ülés első napirendjei között kell tárgyalni.
Határozathozatal, a szavazás módja
13. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, kézfeltartással hozza.
(2) A szavazásra bocsátott határozati javaslatot a polgármester vagy a jegyző ismerteti.
(3) Titkosan történhet a szavazás:
a) választás,
b) kinevezés,
c) felmentés,
d) vezetői megbízás adása, visszavonása,
e) fegyelmi eljárást lezáró érdemi döntés /büntetés kiszabása/ esetén,
f) képviselői indítványra az ülésen résztvevő képviselők szótöbbségi döntése alapján.
(4) A titkos szavazásra a Képviselő-testület tagjai és a Jegyző tehetnek javaslatot.
(5) A titkos szavazást a Szavazatszámláló ad. hoc. bizottság bonyolítja le.
(6) Polgármesteri és képviselői javaslatra név szerinti szavazást tarthat a képviselő-testület.
(7) Név szerinti szavazás esetén a Jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A Polgármester szavaz utolsóként.
(8) A Jegyző a szavazatokat a jelenléti íven összeszámolja és bejelenti a szavazás eredményét.
(9) A név szerinti szavazás eredményét a nevekkel együtt kell közhírré tenni a helyben szokásos módon az ülést követő 15 napon belül.
(10) 7 A település fejlesztését érintő ügy, illetőleg amit a polgármester vagy a jegyző úgy ítél meg – kötelező tartalmi kellékként – csak az illetékes bizottság előzetes véleményezésével, a bizottság elnökének előterjesztésében kerülhet a Képviselő-testület elé döntéshozatal céljából.
(11) 8 A Képviselő-testület elé beterjesztett határozati javaslat - kötelező formai kellékként - abban az esetben bocsátható szavazásra, ha azt előzetesen a jegyző és a pénzügyi vezető ellenjegyzésével látta el.
Határozatképesség
14. § (1) Az ülés megnyitásakor a Polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet. A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 5 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 15 napon belül ugyanazon napirend tárgyalására újra össze kell hívni.
(3) A Polgármester a jelenléti ív aláírásaiból és a személyes jelenlétből állapítja meg a határozatképességet, valamint tájékoztatja a Képviselő-testületet, a távollévőkről.
(4) A Képviselő-testület ülésein megjelent, illetve távolmaradó képviselőkről nyilvántartást kell vezetni és az erről készített kimutatást minden év elején a helyi újság első számában közzé kell tenni.
15. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(2) A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
(3) A kizárásról az érintett képviselői kezdeményezésre, vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt.
(4) A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának jogkövetkezményként a képviselő tiszteletdíja mérsékelhető, amelyről a Képviselő-testület dönt, az érintett képviselő ebben a kérdésben nem szavazhat.
(5) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
16. § (1) A Képviselő-testület a határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. A képviselők több mint a felének jelenléte szükséges és a jelenlévők több mint a felének egybehangzó nyilatkozata kell a döntéshozatalhoz.
(2) A döntéshozatal szempontjából:
a) az egyszerű többségű döntés: a jelen levő önkormányzati képviselők többsége,
b) a minősített többségű döntés: a megválasztott önkormányzati képviselők többsége.
(3) A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
17. § A Képviselő-testület minősített többségű döntése szükséges az alábbi esetekben:
a) rendeletalkotás, szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,
b) törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás,
c) hatáskör átruházása,
d) helyi népszavazás kiírása,
e) hitelfelvétel, kötvény-kibocsátás, kezességvállalás,
f) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez csatlakozás,
g) intézményalapítás, megszüntetés,
h) a testületi ülésen a szavazásból történő kizárásról való döntés,
i) a 12. § (2) bekezdés alapján zárt ülés elrendeléséhez,
j) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozásról,
k) vagyonról való döntés esetében.
Sürgősségi indítvány
18. § (1) A képviselő-testületi előterjesztést „sürgősségi indítvány” megjelöléssel akkor lehet tenni, ha a döntés meghozatala az adott ülésen jogszabály rendelkezése alapján, vagy az ügy fontosságára, sürgősségére tekintettel, vagy az önkormányzati érdeksérelem megelőzése érdekében indokolt.
(2) A Képviselő-testület rendelkezhet a sürgősségi indítványról. A sürgősségi indítványt a Képviselő-testület első napirendként tárgyalja meg. Ha valamelyik képviselő, vagy Polgármester ellenzi az azonnali megtárgyalást, abban az esetben a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az ügyet egyszerű napirendi javaslatként tárgyalja, a napirendek meghatározásakor döntik el, hogy hányadik napirendként. Sürgősségi indítványt a Polgármester, a jegyző, a bizottságok, valamint a képviselők terjeszthetnek elő.
19. § (1) A határozatképesség megállapítása után a Polgármester javaslatot tesz az ülés meghívó szerinti napirendjére, szükség szerinti módosítására vagy az attól eltérő sorrendben történő tárgyalásra. A tárgyalásra kerülő napirendek sorrendjéről a Képviselő-testület határoz.
(2) A Polgármester minden rendes ülésen állandó és kötelező napirendként tájékoztatást ad
a) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
b) az előző testületi ülést követően tett fontosabb intézkedésekről.
(3) A Polgármester minden egyes napirendi előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést tehetnek fel, amelyekre a vita előtt kell választ adni. A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet. A vita lezárására a Polgármester jogosult, majd összefoglalja az elhangzottakat.
(4) A szavazás előtt a Jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(5) A Polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.
20. § (1) A Polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása, ennek érdekében:
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, illetve a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
b) rendreutasíthatja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
c) a rendzavarótól a szót megvonhatja, illetve távozásra szólíthatja fel.
(2) A tanácskozás további folytatását lehetetlenné tevő körülmény esetén a Polgármester tárgyalási szünetet rendelhet el, az ülést határozott, vagy határozatlan időre félbeszakíthatja, vagy javaslatot tehet az ülés elnapolására. Az elnapolásról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
21. § A testületi ülésen megjelent érdeklődő állampolgárok részére a hozzászólási jogot a Képviselő-testület egyszerű többséggel adhatja meg.
22. § A Képviselő a testület ülésén a Polgármestertől, az Alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől, a Jegyzőtől, önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 munkanapon belül írásban – érdemi választ kell adni. Az írásban adott választ valamennyi képviselő részére meg kell küldeni.
Jegyzőkönyv
23. § (1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel és jegyzőkönyv készül, az ezzel kapcsolatos teendők ellátása a Jegyző feladatkörébe tartozik.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, az írásos előterjesztéseket, a megalkotott rendeleteket.
(4) A Képviselő-testület nyílt és zárt ülésének jegyzőkönyveit a Polgármester és a Jegyző írják alá. A jegyzőkönyveket az ülést követő 15 napon belül a Jegyző köteles megküldeni a törvényességi ellenőrzést végző hivatal részére (Nemzeti Jogszabálytár rendszeren keresztül).
(5) A jegyzőkönyveket minden képviselő részére is meg kell küldeni, az ülést követő 15 napon belül, az illetékes törvényességi ellenőrzést végző hivatal részére történő megküldéssel egyidejűleg.
(6) A jegyzőkönyvek és mellékleteinek évenkénti beköttetéséről a Jegyző gondoskodik. A hangfelvétel (mint közérdekű adatot őrző technikai eszköz) megőrzése szintén a Jegyző feladatkörébe tartozik, megsemmisítésére, selejtezésére vonatkozóan a hatályos jogi rendelkezéseket kell alkalmaznia.
(7) A jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemei:
a) a jegyzőkönyv számát,
b) az ülés idejét, helyét,
c) a megjelent és távolmaradt képviselők nevét,
d) a tárgyalt napirendi pontokat, az előadók, közreműködők nevét,
e) röviden a tanácskozás lényegét
f) a szavazás számszerű eredményét
g) a hozott döntéseket,
h) a meghívottak nevét,
i) döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét, és kizárásának okát,
j) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését.
(8) Az eredeti jegyzőkönyv mellékletét képezik:
a) a jelenléti ív,
b) a meghívó,
c) az írásos előterjesztések és a határozati javaslatok,
d) a képviselők írásban benyújtott hozzászólásai,
e) a titkos szavazás eredményét rögzítő jegyzőkönyv,
(9) A Képviselő-testület nyílt ülésének jegyzőkönyve nyilvános. A jegyzőkönyvet az Önkormányzat honlapján a törvényességi ellenőrzési felügyeletet gyakorló kormányzati szervhez történő megküldés időpontját követően közzé kell tenni.
(10) A Hivatalban ügyfélfogadási időben az állampolgárok, a képviselő-testületi nyílt ülések dokumentumait megtekinthetik, ennek lehetőségéről a honlapon a lakosságot tájékoztatni kell. A zárt ülés jegyzőkönyvében szereplő közérdekű adatok külön kivonatban megismerhetők a nyilvános ülés adatainak megfelelően.
(11) Bármely képviselő kérésére hozzászólását a jegyzőkönyvben szó szerint rögzíteni kell.”
7. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 27. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A képviselőknek lehetőségük van szakértők meghívását javasolni, akiket a bizottság elnöke hívhat meg.”
8. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A bizottság ülését az elnök hívja össze, akadályoztatása esetén az alelnök vezeti a bizottság ülését.”
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 28. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(6) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a törvényességi ellenőrzési felügyeletet gyakorló kormányzati szervhez megküldeni, amennyiben a bizottság a képviselő-testület hatáskörébe tartozó jogokat gyakorolva határozatot hoz a bizottsági ülésen.
(7) A bizottságok ülése nyilvános, az ülések napirendjét, idejét és helyét, az ülésekről készült jegyzőkönyveket a Képviselő-testületi ülésekkel megegyező módon kell a lakosság tudomására hozni. Az ülések előtt 5 nappal a meghívót a község honlapján meg kell jelentetni.”
9. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet VI. Fejezete a 33. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„Gazdasági Bizottság”
10. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 33. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„33. § (1) A Gazdasági Bizottság saját feladatkörében az Önkormányzatnál és intézményeinél:
a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit, javaslatot tesz a középtávú és az éves prioritásokra,
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás / vagyonnövekedés, - csökkenés / alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és a gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
d) javaslatot tehet közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvételére, esetleges átadására,
e) javaslatot tehet önkormányzati társulás létrehozására, intézményalapításra,
f) vizsgálja az összeférhetetlenségi ügyeket,
g) javaslatot tehet a Polgármester jutalmára.
h) javaslatot tesz az intézményekre is kiterjedő belső ellenőrzés tematikájára és az ellenőrzés végrehajtásában közreműködik,
i) véleményezi a tárgykörébe tartozó pályázatokat, árajánlatokat, szükség szerint
j) vizsgálja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás hatékonyságát,
k) minimum két alkalommal évente kötelező napirendként vizsgálja a költségvetés aktuális helyzetét, az adó és egyéb bevételek időarányos teljesítését, - és javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére
l) előkészíti és véleményezi a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket.
(2) A Gazdasági Bizottság vizsgálati megállapításait a Képviselőtestülettel haladéktalanul közli. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
(3) A Gazdasági Bizottság ellátja a Polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos teendőket.
(4) A Gazdasági Bizottság ülésére tanácskozási joggal meg lehet hívni a Hivatal költségvetési és adóügyi ügyintézőit, a többi meghívottat a bizottság elnöke nevezi meg.”
11. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet VI. Fejezete a 34. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„Szociális Bizottság”
12. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„34. § (1) A Képviselő-testület a Szociális Bizottságra a 6. §. (1) bekezdésében foglalt feladat- és hatáskörök gyakorlását ruházza át.11
(2) A Bizottság az átruházott hatáskörben végzett tevékenységéről negyedévente köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
(3) A Szociális Bizottság saját hatáskörében:
a) javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a község szociálpolitikai koncepciójára,
b) javaslatot tesz a község egészségügyi fejlesztésére,
c) szükség szerint véleményezi a tárgykörébe tartozó költségvetési előirányzatokat, azok módosítási javaslatait, a pályázatokat, az árajánlatokat,
d) szükség szerint előkészíti és véleményezi a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket.
(4) A Szociális Bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a szociális ügyekkel foglalkozó igazgatási előadót, a többi meghívottat a bizottság elnöke nevezi meg.”
13. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet VI. Fejezete a 35. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság”
14. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„35. § (1) A Településfejlesztési, és Környezetvédelmi Bizottság feladat- és hatásköre:
a) a község kialakult építészeti stílusának meghatározása, az egységes falukép védelme,
b) a községre vonatkozó Rendezési Terv (településfejlesztési koncepció, szerkezeti terv, Helyi Építési Szabályzat) véleményezése, felülvizsgálatának kezdeményezése, annak következetes végrehajtásának ellenőrzése,
c) a község út- és közműellátottságának értékelése a belterületi építési területek kijelölésének függvényében,
d) részt vesz az éves pénzügyi tervek felújításokra, beruházásokra és fejlesztésekre vonatkozó részeinek elkészítésében,
e) javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok hasznosítására,
f) az idegenforgalom szempontjából frekventált helyen létesítendő építmények terveit véleményezi,
g) a főútvonalak és a hagyományos beépítettségű utcasorok homlokzati rajzát, beilleszkedését értékeli,
h) a községet érintő nagyobb volumenű telekalakításokat és területrendezéseket előzetesen véleményezi, valamint a beépítési tervekre javaslatokat tesz,
i) véleményezi a tárgykörébe tartozó költségvetési előirányzatokat, azok módosítási javaslatait, pályázatokat, árajánlatokat, szerződéseket szükség szerint,
j) szükség szerint előkészíti és véleményezi a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket,
k) előkészíti és véleményezi a mezőgazdasági, környezetvédelmi és katasztrófa-elhárítási témájú előterjesztéseket,
l) előkészíti és véleményezi a környezetvédelmi terveket, koncepciót,
m) előkészíti és véleményezi az ár- és belvízvédelmi terveket,
n) közreműködik a katasztrófa elhárítás megszervezésében,
o) a községet érintő természetvédelmi és környezetvédelmi előírások betartásában és betartatásában közreműködik,
p) a köztisztaság és a településtisztaság biztosításában közreműködik.
(2) A Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság üléseire, tanácskozási joggal meg lehet hívni a főépítészt, a falugondnoki valamint az üzemeltetési feladatokat ellátó ügyintézőket, a többi meghívottat a bizottság elnöke nevezi meg.12”
15. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet VI. Fejezete a 36. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„Kulturális Bizottság”
16. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 36. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„36. § (1) A Kulturális Bizottság feladat- és hatásköre:
a) előkészíti és véleményezi a közművelődéssel kapcsolatos előterjesztéseket,
b) elősegíti a lakosság közművelődési célú önszerveződésének alakulását és működését,
c) előkészíti az éves Eseménynaptár tervezetet figyelemmel a hagyományokra és a lakossági igényekre,
d) véleményezi a köztéren felállítandó képzőművészeti alkotásokat,
e) közreműködik a nemzeti és helyi ünnepek, valamint a helyi rendezvények szervezésében és lebonyolításában,
f) kapcsolatot tart és igény szerint együttműködik az egyházakkal,
g) szükség szerint előkészíti, illetve véleményezi a feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket, és módosításokat,
h) részt vesz az éves pénzügyi tervek kulturális előirányzatainak kidolgozásában,
i) véleményezi a tárgykörébe tartozó pályázatokat, árajánlatokat.
j) az óvoda tekintetében vizsgálja és véleményezi az intézmények működési feltételeinek alakulását, az intézményi alapdokumentumok módosítására vonatkozó kezdeményezéseket, ellenőrzi azok hatályosulását,
k) a bizottság feladatait érintő ügyekben kapcsolatot tart és szükség szerint együttműködik a helyi civil szervezetekkel, egyházakkal, vállalkozásokkal és magánszemélyekkel,
l) irányítja és felügyeli az önkormányzati honlap és a Községi Tájékoztató szerkesztését,
m) segítséget nyújt az önkormányzat kiadványainak szerkesztésében és egyéb lakossági tájékoztatási formák működtetésében
n) szükség szerint véleményezi a tárgykörébe tartozó költségvetési előirányzatokat, azok módosítási javaslatait, a pályázatokat, az árajánlatokat, szerződéstervezeteket.
(2) A Kulturális Bizottság üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a közművelődés-szervezőt, a többi meghívottat a bizottság elnöke nevezi meg.”
17. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 44. §-a a következő (4)–(8) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A Jegyző a Képviselő-testület és a bizottságok működésével összefüggésben:
a) Gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Feladata az ülések adminisztratív, ügyviteli előkészítésének megszervezése, a meghívók elkészítése, azok időbeni kiküldése, az ülésterem előkészítése, a napirendek tartalmi és formai előkészítése, az előterjesztések eljuttatása a címzettekhez.
b) Ellátja a döntések szakmai megalapozásának előkészítését. Biztosítja az előterjesztések igazgatási-szakmai színvonalát, a szükséges információk begyűjtését és feldolgozását. A döntések előkészítésében vagy közvetlenül közreműködik, vagy a hivatali ügyintéző munkájának ellenőrzése keretében tájékozódik a döntések tervezeteiről.
c) A Polgármester útmutatásával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg előzetesen állást foglal azok jogszerűsége tekintetében,
d) Különös gonddal előkészíti a határozati javaslatokat, a rendelet tervezeteket.
e) Önálló felelősség terheli a döntések törvényességéért.
f) Figyelemmel kíséri az ülések vezetését és jelzi, ha az ülésvezetés eltér az SZMSZ vagy más jogszabály előírásaitól. Gondoskodik a jegyzőkönyvek határidőben történő elkészíttetéséről. Az illetékes hatóság felé, eleget tesz a jegyzőkönyv és határozat, s egyéb iratanyagok megküldési kötelezettségének. Felelősség terheli a jegyzőkönyvek formai és tartalmi hitelességéért.
g) Gondoskodik a bizottságok működési feltételeiről, megszervezi a bizottságok üléseinek adminisztratív kiszolgálását, segíti döntéseik szakmai előkészítését.
h) Feladata a képviselők munkájához szükséges operatív intézkedések szervezése.
i) Kiemelkedően fontos előkészítő tevékenységet végez az SZMSZ és más rendeletek megalkotásánál.
j) Írásban és rendszeresen tájékoztatja a Képviselő-testületet az Önkormányzatot érintő jogszabályi változásokról.
k) Véleményt nyilvánít jogértelmezési kérdésekben.
(5) A Jegyző a hatáskörébe tartozó ügyekben:
a) szabályozza a kiadmányozás rendjét,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal köztisztviselői, közalkalmazottai és a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a Polgármester által meghatározott körben – a Polgármester egyetértése szükséges.15
c) döntésre előkészíti a Polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
d) dönt azokban az önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben, amelyeket a Polgármester ad át,
e) tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület és bizottságainak ülésén,
f) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
g) évente beszámol a Képviselő-testületnek a Hivatal tevékenységéről,
h) indokolással ellátott javaslatot tehet a Képviselő-testület korábbi döntéseinek felülvizsgálatára,
i) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotban való tartásáról.
(6) A Jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a Polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(7) A Jegyző részletes feladat- és hatáskörét az SZMSZ 8. függeléke tartalmazza.
(8) A jegyzői- illetve az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat, jegyző-helyettesként a Tahitótfalui Közös Önkormányzati Hivatal mindenkori Igazgatási – és Hatósági Csoport vezetője látja el.16”
18. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 45. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A Hivatal előirányzatai feletti rendelkezési jogára tekintettel teljes jogkörű, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve, egyidejűleg önkormányzati igazgatási szervezet. A költségvetés határozza meg a Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.”
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 45. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A Hivatal belső ellenőrzési rendjét és a belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet feladatait a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011 kormányrendelet 15. § (2) bekezdése szerint a rendelet 1. melléklete tartalmazza.”
(3) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 45. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A Hivatal egységes szakapparátusként működik, belső szervezeti felépítését és engedélyezett létszámkeretét a Tahitótfalui Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza. Tahitótfalu Közös Önkormányzatának engedélyezett létszámkeretét a Szervezeti és Működési Szabályzat 2. melléklete tartalmazza.”
19. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 47. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A közmeghallgatáson felmerült kérdésekre a Polgármester, a Jegyző, vagy megbízottaik és a képviselők kötelesek érdemi választ adni. Amennyiben a felmerült kérdések bonyolultsága, vagy más ok miatt erre nincs lehetőség, abban az esetben a kérdezett 15 napon belül köteles írásban válaszolni a kérdezőnek. A válaszadó az írásbeli válasz megküldéséről a Képviselő-testület soron következő ülésén köteles tájékoztatást adni. Bonyolultabb ügy vizsgálatával a Képviselő-testület megbízhatja a Polgármestert, vagy a tárgy szerint érintett bizottságot.”
20. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 53. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület által megalkotott rendeletet ki kell hirdetni a Nemzeti jogszabálytár Önkormányzati rendeletek felületén, továbbá az Önkormányzat hivatalos internetes honlapján.”
21. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 60. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről, év-közi esetleges módosításairól év végi teljesítéséről minden évben rendeleteket alkot. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a feladatfinanszírozási rendszer keretében nyújtott támogatás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.”
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 60. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A költségvetési helyi rendelet előkészítésének menete:)
22. § A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 62. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az Önkormányzat közbeszerzési beruházásainak szabályait a közbeszerzési szabályzat tartalmazza.”
23. § (1) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.
(3) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1. függeléke helyébe a 2. melléklet lép.
(4) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 4. függeléke helyébe a 3. melléklet lép.
(5) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 6. függeléke helyébe a 4. melléklet lép.
(6) A Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 9. függeléke helyébe a 6. melléklet lép.
24. § Hatályát veszti a Tahitótfalu Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2015. (IV. 17.) önkormányzati rendelet
a) 5. § c) pontja,
e) 45. § (7) bekezdése,
f) 47. § (6) bekezdése,
g) 50. § (3) bekezdése,
h) 63. § (4) és (5) bekezdése,
i) 3. melléklete.
25. § Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 6/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez