Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 11. 14

Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.11.14.

Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Alacska Község Önkormányzat. Székhelye: 3779 Alacska, Dózsa utca 7.

(2) Működési területe: Alacska község közigazgatási területe.

(3) Az Önkormányzat működési területére vonatkozó főbb adatokat az 1. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét.

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei, mint a település múltjára utaló díszítő szimbólumok a helyi címer, a zászló és a pecsét.

(2) A jelképek alapítását és használatának rendjét a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

(3) Alacska Községért Emlékplakett alapításáról, adományozásáról szóló szabályokat a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.alacska.hu.

(2) Az Önkormányzat időszakosan megjelenő lapjának címe: Alacskai Hírmondó.

4. § Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei, a polgármester, az Ügyrendi Bizottság, a Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző és az Önkormányzat társulásai látják el.

2. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre

5. § (1) Az Önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységeit a 2. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat kötelező feladat- és hatáskörein túl az önként vállalt feladatok ellátásához a költségvetési rendeletben biztosít forrást.

3. A Képviselő-testület szervezete

6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 4. melléklet tartalmazza.

4. A Képviselő-testület munkaterve

7. § (1) A Képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet éves időtartamra kell elkészíteni. Tervezetét – a polgármester iránymutatása alapján – a jegyző állítja össze, azt a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Elfogadásáról a Képviselő-testület az év szerinti első ülésen dönt.

(2) Összeállításakor figyelembe kell venni a lakossági fórumokon elhangzott javaslatokat is.

(3) Munkatervben kell meghatározni:

a) az ülések tervezett időpontját

b) az ülések napirendjét, a napirendi pontok előadóit

c) az előterjesztés elkészítésének határidejét

d) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.

(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv ismert legyen a lakosság előtt is, helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

5. A Képviselő-testület ülései

8. § (1) A Képviselő-testület munkaterv alapján évente legalább 6 ülést tart. Ezen kívül szükség szerint ülést tarthat.

(2) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(3)1 A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 44. §-ában foglaltakon kívül a polgármesternek a téma sürgősségére tekintettel, rendkívüli ülést kell összehívni.

(4) A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni.

(5) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást kívülállónak csak a polgármester adhat, nem sértve meg ezzel azokat az érdekeket, illetve jogszabályi rendelkezéseket, amelyek a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáltak.

6. Előterjesztések

9. § (1) A testületi ülésre az előterjesztések szóban és írásban történhetnek.

(2) Az írásbeli előterjesztéseket az ülés előtt egy héttel kell leadni a polgármesternek, amely idő alól a polgármester felmentést adhat.

(3) Az előterjesztésnek – amennyiben indokolt – határozati javaslatot is kell tartalmaznia. A határozati javaslat magába foglalja a döntésre vonatkozó javaslatot és a feladatokat, a végrehajtás határidejével és a felelős személy megjelölésével.

7. A Képviselő-testületi ülések meghívója

10. § (1) A Képviselő-testületi ülésekre a meghívás írásban, meghívó útján, rendkívüli ülés esetében szóban, távbeszélőn is történhet.

(2) A meghívót olyan időpontban kell kiadni, hogy azt a képviselők és a meghívottak legalább 5 nappal az ülés előtt megkapják. Rendkívüli ülés esetében ettől el lehet térni, a meghívó kiadása vagy a szóbeli, távbeszélőn történő meghívás akár az ülés előtti napon is történhet.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, az ülés kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat, az előterjesztők nevét. A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket, a határozat és rendelet tervezeteket. A meghívót a polgármester írja alá.

(4) A Képviselő-testületi ülés időpontjáról a lakosságot a képviselők meghívásával egyidejűleg értesíteni kell. A tájékoztatás módja, a meghívó kifüggesztése az Önkormányzat hirdetőtábláira.

(5) A Képviselő-testületi ülésre meg kell hívni a települési képviselőket. Tanácskozási joggal meg kell hívni a jegyzőt, aljegyzőt, a napirendi pontok előadóit, akiket a polgármester vagy a Képviselő-testület indokoltnak tart. Zárt ülésen történő részvételt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (3) bekezdése szabályozza.

(6) A községben működő Meserét Alapítvány képviselőjét, tevékenységi körében tanácskozási jog illeti meg a Képviselő-testület és bizottsága ülésein.

8. A Képviselő-testület ülésének vezetése

11. § (1) A polgármester tartós akadályoztatása, a tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester elnököl.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a Képviselő-testület ülését és látja el az elnöki teendőket. Ilyen esetben a Képviselő-testületi ülés összehívására, vezetésére ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mintha a polgármester vagy az alpolgármester látná el a tisztséget.

(3) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 15 nap időtartamot meghaladó távollét.

12. § Az ülés elnökének munkáját a jegyző segíti, aki köteles jelezni, ha a döntés meghozatala vagy a Képviselő-testület működése során jogszabálysértést észlel. Ha a jogszabálysértés később jut tudomására, a tudomásra jutástól számított 3 napon belül köteles jelezni azt a polgármesternek, aki erről a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

9. A Képviselő-testület tanácskozási rendje

13. § (1) Az ülés elnöke az ülés megnyitásakor megállapítja a határozatképességet. Javaslatot tesz az ülés napirendjére, melynek elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. Majd javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő képviselő személyére, melynek elfogadásáról a Képviselő-testület szintén vita nélkül határoz.

(2) Az elnök a napirendi pontok felett külön-külön nyit vitát. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja tehet javaslatot, a javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(3) A napirend előadója vagy megbízottja

a) ha nincs jelen, akkor a napirend nem tárgyalható,

b) az írásbeli előterjesztést a vita megkezdése előtt 5 percben szóban kiegészítheti,

c) válaszol a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseire, hozzászólásaira.

(4) A napirendet tárgyalók ismertetik véleményüket, módosító indítványaikat. Az elnök felszólíthatja a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától. Kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonhatja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

(5) Az elnök rendre utasítja azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása.

(6) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozást, az elnök az ülést határozott időre félbeszakítja.

(7) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt ülésen foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja.

(8) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát berekeszti. Ezt követően összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja, megállapítja a szavazás eredményét, kimondja a határozatot. Az elnök javaslatot tehet a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, a napirendek összevont tárgyalására, amelyről a Képviselő-testület határoz.

10. Határozat-hozatal, a szavazás módja

14. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazás során kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás névszerinti is lehet.

(2) Névszerinti szavazás „igennel” vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A képviselők a polgármester felkérésére személyesen, élő szóval közlik a szavazatot. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt kihirdetésre, átadja a polgármesternek.

15. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazás tart – Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben – ha a jelenlévő képviselők több mint a fele így dönt. A titkos szavazás írásban történik, amelyhez a technikai feltételeket a jegyzőnek kell biztosítania.

(2) Titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el. A Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, erről a Képviselő-testületnek jelentést tesz. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a szavazás eredményét, a bizottság minden tagjának aláírását.

16. § Minősített többség szükséges Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott ügyek eldöntésén kívül,

a) az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyon értékesítése, megterhelése,

b) kitüntetések és elismerő címek adományozása

esetén.

11. Személyes érintettség

17. § (1) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(2) A Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(3) A Bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját egy hónapig 50 %-kal csökkentett mértékben kell folyósítani.

12. Kérdés, interpelláció

18. § (1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás. A Képviselő-testület a kérdésre adott válasz felett nem szavaz.

(2) Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.

(3) A képviselők kérdéseiket, interpellációjukat írásban vagy szóban terjeszthetik elő a napirendek megtárgyalását követően.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozata után a Képviselő-testület határoz.

(5) Ha az interpellációra adott válaszra 15 napon belül kerül sor, e határidőn belül az írásos válasz másolatát minden képviselőnek meg kell küldeni. Elfogadásáról a következő ülésen kell dönteni.

(6) Ha Képviselő-testület az interpellációt nem fogadja el, dönt a szükséges intézkedésről.

13. Jegyzőkönyv

19. § (1) A Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző mellett a jegyzőkönyv hitelesítő képviselő is aláírja.

(2) A jegyzőkönyv – a zárt ülés kivételével – a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségén, ügyfélfogadási időben, ügyintéző jelenlétében tekinthető meg.

14. Határozatok

20. § (1) Határozat meghozatalára irányuló képviselői kezdeményezést indokolással, írásban, előzetesen a Polgármesternél kell benyújtani, amelyet a Képviselő-testület soron következő ülésén meg kell tárgyalni.

(2) A határozatokról kivonatot kell készíteni és évente, sorrendben le kell fűzni külön dossziéban, melyért a jegyző a felelős.

15. Rendeletek

21. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) polgármester

b) képviselő

c) jegyző.

(2) A kezdeményezést indokolással, írásban, előzetesen a Polgármesternél kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a Képviselő-testület soron következő ülésén dönt.

(3) A rendelet végleges szövegét a helyben szokásos módon ki kell hirdetni, vagyis ki kell függeszteni a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségének előterében lévő hirdető táblára. Ez által a rendelet kihirdetetté válik.

(4) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, amelyért a jegyző a felelős.

16. Társadalmi egyeztetés

22. § (1) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzat rendelet-tervezetét és indokolását (a továbbiakban: tervezet). A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, a beérkezett vélemények feldolgozásáért a jegyző a felelős. Az elkészített összefoglalót a tervezettel együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a) a költségvetésről és annak módosításáról

b) a helyi adóról és annak módosításáról

c) a költségvetés végrehajtásáról,

d) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról

e) a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzéséről és juttatásairól és annak módosításáról

f) az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól és annak módosításáról szóló tervezetet, valamint

g) azon tervezet melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, vagy amelynek egyeztetésre bocsátásából kifolyólag az önkormányzatot súlyos anyagi

hátrány érné.

(3) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat honlapján erre a célra kialakított oldalon megadott e-mail címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton vagy szükség esetén közmeghallgatás keretében történik. Közmeghallgatás tartásáról a rendelet tárgyától függően a Képviselő-testület határozhat.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet.

(5) A tervezetet úgy kell közzétenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megvitatásához és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a beérkezett vélemények, javaslatok mérlegelésére. A véleményezésre minimum 7 napot kell biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a Képviselő-testületi ülések előkészítését. Az általános egyeztetésre történő megjelentetésre a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltségének hirdetőtábláján, valamint a község honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét.

(6) A jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket, és azokról összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség. A beérkezett vélemények, a véleményező nevének és e-mail címének, lakcímének kezelése a véleményezett rendelet hatályba lépésétől számított 1 évig történik.

17. Közmeghallgatás, falugyűlés

23. § (1) A közmeghallgatás időpontjának kihirdetése plakátok útján történik. A közmeghallgatás falugyűlés keretében is meghirdethető.

(2) A Képviselő-testület évente egyszer falugyűlést tart, melynek konkrét időpontját munkatervben kell meghatározni. A falugyűlésen ismertetni kell a pénzügyi gazdálkodás helyzetét. A falugyűlésen az előadó a polgármester, levezető valamelyik képviselő.

18. Az Ügyrendi Bizottság

24. § (1) A Képviselő-testület 3 tagú Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A Bizottság tagjainak felsorolását a 4. melléklet tartalmazza.

(2) A Bizottság feladata:

a) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,

b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,

c) a polgármester jutalmazására vonatkozó javaslat előkészítése,

d) a titkos szavazások lebonyolítása,

e) a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.

(3) A Képviselő-testület tagjai és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásáról kezeléséről és ellenőrzéséről szóló részletes szabályokat a 5. melléklet tartalmazza.

(4) Az Ügyrendi Bizottság ülését szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.

(5) Az Ügyrendi Bizottság döntéseit nyílt szavazás során kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás név szerinti is lehet. Név szerinti szavazás „igennel” vagy „nemmel” és „tartózkodással” történhet. A Bizottság tagjai az elnök felkérésére személyesen, élő szóval közlik a szavazatukat, melyet a jegyzőkönyvvezető a tagok neve mellett a jegyzőkönyvben rögzít.

19. Polgármester

25. § (1) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásként látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadási rendjét a 6. melléklet tartalmazza.

26. § A polgármester - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - amennyiben a Képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, minden ilyen ügyben döntést hozhat, amelyről a következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

27. § A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, minden halaszthatatlan, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben.

20. Alpolgármester

28. § (1) A Képviselő-testület tagjai sorából egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

21. A települési képviselő

29. § (1) A települési képviselő jogait és kötelezettségeit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény és e rendelet szabályozza.

(2) A Képviselő-testület egy hónapig 100 %-os mértékben megvonja a tiszteletdíját annak a képviselőnek, aki

a) a Képviselő-testület üléséről kettő egymást követő alkalommal előzetes bejelentés nélkül távol marad,

b) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. § (2) bekezdés j) pontjában foglaltakat nem teljesíti.

(3) A (2) bekezdés a) pontja vonatkozásában igazolt távollétnek tekintendő az, ha a képviselő távolmaradását a Képviselő-testületi ülés megkezdését 24 órával megelőzően szóban vagy írásban a polgármesternek bejelenti.

(4) A (2) bekezdés a)–b) pontjában meghatározott kötelezettségek ismételt megszegése esetén a (2) bekezdésben meghatározott megvonást ismét meg kell állapítani.

22. Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző, aljegyző

30. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Berentei Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 3704 Berente, Esze Tamás utca 18.

Kirendeltségei:

a) Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltsége, címe: 3779 Alacska, Dózsa utca 7.

b) Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Rudolftelepi Kirendeltsége, címe: 3742 Rudolftelep, József Attila utca 1.

(2) A működésével kapcsolatos szabályokat a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

31. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásának esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Berentei Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei által megbízott köztisztviselő látja el.

23. Az Önkormányzat költségvetése, vagyona

32. § A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik. Első fordulóban a költségvetési irányelvek meghatározására, költségvetési javaslat kidolgozására kerül sor. Második fordulóban a költségvetési rendelet tervezetet tárgyalja a testület.

33. § Az önkormányzati vagyonról és a vagyonnal való gazdálkodásról szóló szabályokat a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

24. Záró rendelkezések

34. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

35. §2

1. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat működésére vonatkozó főbb adatok:

1. A szennyvízelvezetéssel és tisztítással, valamint az egészséges ivóvíz biztosításával kapcsolatos feladatok az Északmagyarországi Regionális Vízművek Zrt. (3700 Kazincbarcika, Tardonai u. 1.) útján kerülnek ellátásra.

2. A hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás útján kerülnek ellátásra (3700 Kazincbarcika, Fő tér 4.).

3. Az óvodai nevelést, a Berente-Alacska Települések Óvodai Intézményfenntartó Társulása (3704 Berente, Esze Tamás u. 18.) biztosítja, a Berentei Tündérkert Óvoda által.

4. Az egészségügyi ellátás Sajószentpéter Város Önkormányzatával együttműködve kerül biztosításra.

5. A házi segítségnyújtás, a támogató szolgáltatás, a bölcsődei ellátás a Sajószentpéter Környéki Önkormányzati Társulás (3770 Sajószentpéter, Kálvin tér 4.) által kerül ellátásra.

6. A családsegítést, a gyermekjóléti szolgáltatást a Rudabánya és Környéke Szociális Szolgáltató Önkormányzati Társulás (3733 Rudabánya, Gvadányi J. u. 47.) biztosítja a Rudabányai Szociális Szolgáltató Intézmény (3733 Rudabánya, Petőfi u. 9.) által.

7. Közművelődési feladatok önállóan kerülnek ellátásra, kivéve a könyvtári szolgáltatást, amely az Önkormányzat és a B-A-Z. Vármegyei II. Rákóczi Ferenc Könyvtár megállapodása keretében valósul meg.

8. A belső ellenőrzési feladatokat a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás Belső Ellenőrzési csoportja (3743 Ormosbánya, Petőfi tér 1.) látja el.

2. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

1. Az Önkormányzat alaptevékenységi besorolása:

841105 Helyi Önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

2. Az Önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységei:

A

B

1

Kód

Megnevezés

2

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

3

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

4

013320

Köztemető-fenntartás és –működtetés

5

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

6

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

7

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

8

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

9

041232

Start-munkaprogram- Téli közfoglalkozatás

10

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

11

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

12

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

13

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

14

045220

Vízi létesítmény építése (kivéve: árvízvédelmi létesítmények)

15

047410

Ár-és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

16

049010

Máshova nem sorolt gazdasági ügyek

17

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

18

061020

Lakóépület építése

19

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

20

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

21

064010

Közvilágítás

22

066010

Zöldterület-kezelés

23

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

24

072111

Háziorvosi alapellátás

25

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

26

082044

Könyvtári szolgáltatások

27

082091

Közművelődés –közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

28

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

29

082094

Közművelődés-kulturális alapú gazdaságfejlesztés

30

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

31

101222

Támogató szolgáltatás fogyatékos személyek részére

32

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

33

104037

Intézményen kívüli gyermekétkezetés

34

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

35

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

36

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

37

107052

Házi segítségnyújtás

38

107053

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

39

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

40

107070

Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

3. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület átruházott hatáskörei

1. A Képviselő-testület polgármesterre átruházott hatáskörei:

1.1. Tulajdonosi jogok vonatkozásában

1.1.1. Tulajdonosi jognyilatkozatok megtétele: tulajdonosi hozzájárulás kiadása, építési eljárás kezdeményezése, megállapodáson alapuló szolgalmi jog létesítése.

1.1.2. Alacska, Kossuth u. 50. sz. alatti kultúrterem bérbeadása.

1.2. Települési támogatások vonatkozásában:

1.2.1. Települési gyógyszertámogatás megállapítása

1.2.2. Települési temetési támogatás megállapítása

1.2.3. Rendkívüli települési támogatás megállapítása

1.2.4. Települési időskorú támogatás

1.2.5. Települési Karácsony ünnepi támogatás

1.3. Természetben nyújtott szociális ellátások vonatkozásában: köztemetés

1.4. Szociális szolgáltatások vonatkozásában: étkeztetésre való jogosultság megállapítása

1.5. Önkormányzati címer és zászló használatának engedélyezése.

1.6. Közterület filmforgatási célú felhasználásának engedélyezése.

1.7. Vendéglátó, kereskedelmi tevékenységet folytató üzlet részére, az üzemeltető kérelme alapján alkalmi rendezvény céljából, eseti alkalommal, egyedi nyitva tartás engedélyezése.

1.8. A felhasználási kötöttség és elszámolási kötelezettség nélkül felajánlott, államháztartáson kívüli támogatások elfogadásáról – az önkormányzatra vonatkozóan – döntés.

1.9. Az önkormányzati településkép- érvényesítési eszközök alkalmazása.

2. A Képviselő-testület Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörei:

Belső ellenőrzés

3. A Képviselő-testület Sajószentpéter Környéki Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörei:

3.1. Házi segítségnyújtás

3.2. Támogató szolgáltatás

3.3. Bölcsődei ellátás

4. A Képviselő-testület Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörei:

Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/D. §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról.

5. A Képviselő-testület Berente-Alacska Települések Óvodai Intézményfenntartó Társulására átruházott hatáskörei:

Óvodai ellátás

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 6. pontja alapján6. A Képviselő-testület Rudabánya és Környéke Szociális Szolgáltató Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörei:

Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás

4. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület tagjainak névsora, lakcíme:

1.1. Ujlaki Béla polgármester Alacska, Dózsa utca 3.

1.2. Ilka Benjámin Alacska, Vörösmarty utca 3.

1.3. Nagy Lajos Alacska, Dózsa utca 79.

1.4. Sulyok Barnabás Alacska, Dózsa utca 17.

1.5. Varga József János Alacska, Petőfi utca 1.

2. Az Ügyrendi Bizottság tagjai:

2.1. Nagy Lajos elnök

2.2. Ilka Benjámin

2.3. Varga József János

5. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagjai és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályairól

1. A vagyonnyilatkozat benyújtásával kapcsolatos szabályok

1.1. A kitöltéskori állapotnak megfelelő adatok alapján kitöltött képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat egy példányát az Ügyrendi Bizottságnak (továbbiakban: Bizottság) címezve kell benyújtani.

1.2. A vagyonnyilatkozatokat a Berentei Közös Önkormányzat Alacskai Kirendeltségén az átvételről szóló igazolás ellenében kell leadni. Az átvételi igazolást az 5.1. pont tartalmazza.

1.3. A képviselői vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott nyílt borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott, lezárt, az átvételkor a Berentei Közös Önkormányzati Hivatal Alacskai Kirendeltsége (továbbiakban: Hivatal) körbélyegzőjével lepecsételt borítékban történik.

2. A nyilatkozatok kezelésének szabályai

2.1. A vagyonnyilatkozatokat elkülönítetten kell kezelni.

2.2. A vagyonnyilatkozatokról és az ellenőrzési eljárásról az 5.2. és 5.3. pont szerinti nyilvántartást kell vezetni.

2.3. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos technikai tevékenységet a Hivatal útján kell ellátni. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos iratokat iktatni kell. Az iktatást külön főszámra és a szükséges számú alszámra kell elvégezni.

2.4. A vagyonnyilatkozatok nyilvánossága:

2.4.1. A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános- kivéve az ellenőrzéséhez szolgáltatott azonosító adatokat.

2.4.2. A hozzátartozói vagyonnyilatkozat nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be ellenőrzés céljából.

2.5. A képviselői vagyonnyilatkozatokat a Hivatal kijelölt helyiségében a hivatali munkaidő alatt bárki megtekintheti.

2.6. A Bizottság felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatokat az adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrizzék, kezeljék és hogy az azokban foglaltakat - a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével - más ne ismerhesse meg.

2.7. Ha a vagyonnyilatkozat tételre kötelezett képviselő a Bizottságnak írásban bejelenti, hogy a közös háztartásban élő házas- vagy élettársa és gyermeke esetén a közös háztartásban élés megszűnt, a Bizottság az általa kezelt hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat haladéktalanul visszaadja a képviselőnek, melyről igazolást kell kiállítani.

2.8. A képviselő megbízatásának megszűnésekor a Bizottság a vagyonnyilatkozat tételre kötelezett képviselő részére a saját és a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat visszaadja, melyről igazolást kell kiállítani.

3. A vagyonnyilatkozat ellenőrzésével és az eljárással kapcsolatos szabályok

3.1. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja: a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottságnál bárki kezdeményezheti. A Bizottság eljárására a Képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Az eljárás kezdeményezéséről a Bizottság elnöke haladéktalanul tájékoztatja az érintett képviselőt, aki haladéktalanul bejelenti az azonosító adatokat.

3.2. Az ellenőrzési eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 8 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.

3.3. Az ellenőrzési eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetén csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást tartalmaz. Az ellenőrzési eljárásra irányuló új tényállás nélkül ismételt kezdeményezést a Bizottság annak érdemi vizsgálata nélkül elutasítja.

3.4. A Bizottság ellenőrzési eljárásának eredményéről a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.

4. Felelősségi szabályok

4.1. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adatok védelméért, az adatkezelés jogszerűségéért a Bizottság felelős.

4.2. A képviselő felelős azért, hogy az általa bejelentett adatok hitelesek, pontosak, teljes körűek és aktuálisak legyenek.

4.3. A vagyonnyilatkozatok technikai kezelésére vonatkozó szabályok megtartásáért a jegyző felelős.

5. Alkalmazott igazolások és nyilvántartások

5.1. IGAZOLÁS

A vagyonnyilatkozatok átvételéről

Alulírott…………………………………….mint a vagyonnyilatkozat tételére kötelezett helyi önkormányzati képviselő, a mai napon az alábbi vagyonnyilatkozatokat adom át:

……………………………………………..helyi önkormányzati képviselő

……………………………………………..háztastárs/élettárs

…………………………………………….gyermek

…………………………………………….gyermek

…………………………………………….gyermek

…………………………………………….gyermek

Alacska, 20………….hó……nap

………………………………… ……………………………

átadó átvevő

5.2. NYILVÁNTARTÁS

A vagyonnyilatkozatokról

Nyilatkozattételre
kötelezett neve

Hozzátartozó vagyonnyil.
házastárs/élettárs

Gyermekek
száma

Átvétel
időpontja

1

2

3

4

5

6

7

8

5.3. NYILVÁNTARTÁS

A vagyonnyilatkozatok ellenőrzési eljárásáról

6. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást kezdeményező neve, címe:

7. Az eljárás kezdeményezésének időpontja:

8. Az eljárásban érintett képviselő:

9. A vagyonnyilatkozat kifogásolt része:

10. A 4. pont megjelölésének hiányában a hiánypótlására felhívás időpontja:

11. Az érintett tájékoztatásának időpontja a bejelentésről:

12. Az azonosító adatok átadásának időpontja a Bizottság részére:

13. A Bizottság ülésének időpontja:

14. Az eljárás eredménye:

14.1. A bejelentés elutasítva, mert

14.1.1. nyilvánvalóan alaptalan,

14.1.2. a bejelentő a hiánypótlásnak nem tett eleget

14.1.3. az ismételt bejelentés új tényállást nem tartalmaz.

14.2. A bejelentés alapján a Bizottság az alábbiakat állapította meg:

15. Az azonosító adatok törlésének időpontja:

16. A Képviselő-testület tájékoztatásának időpontja az eljárás az eredményéről.

6. melléklet a 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelethez

A polgármester ügyfélfogadási rendjéről
Polgármester fogadóórát tart:
Minden hétfőn: 14 - 16 óráig
Minden szerdán: 14 - 17 óráig
1

A 8. § (3) bekezdése az Alacska Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 35. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.