Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról szóló 10/2006. (VI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 04. 26- 2024. 04. 27

Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról szóló 10/2006. (VI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.04.26.

Veresegyház Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) 32. cikkének (1) bekezdés a) pontja alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés g) pontjában és 140/R. §-ában kapott felhatalmazás alapján a szociális törvény végrehajtására, valamint a helyi szociális ellátásokra az alábbi rendeletet alkotja:

1. § A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. § E rendelet célja, hogy Veresegyház Város közigazgatási területén a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében - Veresegyház Város Önkormányzata teherbíró képességének figyelembevételével - meghatározza az önkormányzat által biztosított szociális ellátások formáit, és a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit. A szociális ellátás biztosítása során érvényesíteni kell az egyének önmagukért és családjukért viselt felelősségét. A települési önkormányzat a szociális gondoskodás feltételeinek biztosításával összefüggő feladatainak ellátása során együttműködik az egyházi és civil szervezetekkel.”

2. § A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 3. §-ában meghatározott azon személyekre, akik Veresegyház városban bejelentett lakóhellyel, tartózkodási hellyel vagy településszintű lakóhellyel rendelkeznek, vagy Magyarországon hatósági engedély alapján tartózkodnak és a városban életvitelszerűen élnek. A rendelet hatálya a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások tekintetében a Veresegyház Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása által ellátott településen bejelentett lakóhellyel, tartózkodási hellyel vagy településszintű lakóhellyel, illetve hatósági engedéllyel rendelkező személyekre terjed ki.”

3. § A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Nem tekinthető szociálisan rászorultnak:)

„a) az aktívkorú munkaképes kérelmező, illetve a vele közös háztartásban élő aktívkorú munkaképes közeli hozzátartozója, aki önhibájából munkát nem vállal, a járási hivatal foglalkoztatási osztályának igazolása szerint nem regisztrált álláskereső, az osztállyal nem együttműködő személy, vagy a foglalkoztatási szerv által felajánlott álláslehetőséget visszautasítja. Nem tekinthető nem együttműködő személynek, aki arra, orvosi igazolással alátámasztható egészségi állapota miatt nem képes.”

4. § (1) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 4. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az e rendeletben meghatározott valamennyi szociális ellátás iránti kérelemhez - ha a rendelet másként nem rendelkezik - a jogosultság megállapításához illetve a jogosultság időszakonkénti felülvizsgálatához csatolni kell:)

„d) 16 éven felüli, nappali tagozaton tanuló gyermek diákigazolványának vagy ideiglenes diákigazolványának másolatát,”

(2) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A jövedelem számításánál az átmeneti ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző egyhavi, míg rendszeres támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző háromhavi nettó jövedelem átlagát kell igazolni. Alkalmi munkából, vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. A kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát az Szt. 10. § (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv - a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező igazgatósága útján - ellenőrizheti.”

(3) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 4. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) Az ügyintéző a szociális ellátás megállapítására irányuló eljárás során, szükség szerint környezettanulmányt végez, mely során a kérelmező köteles együttműködni. Az ellátások biztosítására az egy háztartásban élők szociális helyzetének, jövedelmi és - egyes támogatások esetében - vagyoni viszonyainak, életkörülményeinek, rászorultságának egységben történő vizsgálata alapján kerül sor.”

5. § (1) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. § (3) bekezdés a)–c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A rendkívüli települési támogatás fajtái:)

„a) felnőtt korúak segélye pénzbeli és természetbeni formában, egészségbiztosítás által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjához, közüzemi szolgáltatások díjához, intézményi térítési díjakhoz és tanulmányi költségekhez való hozzájárulás,
b) eltemettetés költségeihez való hozzájárulás,
c) gyermeket nevelő családok segélye pénzbeli és természetbeni formában, egészségbiztosítás által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjához, intézményi térítési díjakhoz, beiskolázáshoz és iskolai kiadásokhoz való hozzájárulás, nyári táborozás és osztálykirándulás támogatása,”

(2) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. § (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendkívüli települési támogatás fajtái:)

„e) rendkívüli élethelyzet okozta (elemi, vagyoni) kár enyhítése. Az e jogcímen adott vissza nem térítendő támogatás összege nem haladhatja meg a 300.000 Ft-ot.”

(3) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. § (7) és (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(7) Az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár a szociális vetítési alap összegének 300 %-ánál, egyedül élő és gyermekét egyedül nevelő szülő esetén annak 400 %-ánál magasabb nem lehet. A hatáskör gyakorlója jelen bekezdésben meghatározott jövedelemhatároknál kedvezőbb feltételeket is meghatározhat, azonban ebben az esetben sem lehet több a háztartás tagjainak egy főre számított nettó jövedelme a szociális vetítési alap 600 %-ánál.

(8) A rendkívüli települési támogatást pénzbeli vagy természetbeni juttatásként lehet megállapítani. A rendkívüli települési támogatás úgy is megállapítható a jogosult számára, hogy azt a családsegítő kapja kézhez, aki a rendeltetésszerű felhasználásról köteles gondoskodni.”

(4) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. § (10)–(13) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(10) A rendkívüli települési támogatás felhasználásáról elszámolás kérhető a hatáskört gyakorló döntése alapján. Ez különösen akkor javasolt, ha azt meghatározott célra állapítja meg a döntéshozó, vagy abban az esetben, ha a rendeltetésszerű felhasználás biztosítása érdekében a családgondozó veszi fel a pénzbeli támogatást.

(11) A (3) bekezdés b) pontja szerinti rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legalacsonyabb összegű temetés költségének 10 %-ánál, de elérheti annak teljes összegét is, ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

(12) Az Igazgatási Osztály a helyben szokásos legalacsonyabb összegű temetés költségéről minden év március 31. napjáig tájékoztatást kér a helyi temetkezési szolgáltatótól.

(13) Az egy család részére évente megállapítható rendkívüli települési támogatás maximális összege nem haladhatja meg a 180.000 Ft-ot, amennyiben a családban fogyatékos személy él a 200.000 Ft-ot, az egy alkalommal adható maximális összeg nem haladhatja meg az 50.000 Ft-ot. A maximális összegen felül adható kamatmentes kölcsön, valamint intézményi térítési díj. A támogatás összege tekintetében a polgármester és a jegyző méltányosságból eltérhet.”

(5) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. § (16) és (17) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(16) A nyári táborozáson és az osztálykiránduláson való részvétel támogatására az az általános és középfokú intézmény nappali tagozatán tanuló gyermek jogosult, aki

a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

b) családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem megfelel a (7) bekezdésben foglaltaknak.

A nyári táborozási támogatás kérelem minden év április 1-től május 15-ig, az osztálykirándulás támogatási kérelem minden év április 1-től május 15-ig és szeptember 1-től szeptember 15-ig nyújtható be formanyomtatványon, a Veresegyházi Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályán. A támogatás mértéke gyermekenként nyári táborozási támogatás esetén maximum 50.000 Ft/év, osztálykiránduláson való részvétel támogatása esetén maximum 10.000 Ft/tanév.

(17) A (3) bekezdés a) - c) pontjában foglalt kérelemről a szociális ügyekkel foglalkozó bizottság, sürgős intézkedést igénylő esetben a polgármester vagy a jegyző dönt. A bizottság döntését a jegyző határozatba foglalja. A (3) bekezdés d) - e) pontjában meghatározott ügyekben a polgármester dönt. A rendkívüli élethelyzet okozta kár enyhítésére adott rendkívüli települési támogatást méltányosságból a polgármester akkor is megállapíthatja, ha a kérelmező nem felel meg a (7) bekezdésben meghatározott jövedelmi feltételeknek. A fellebbezés elbírálására Veresegyház Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jogosult.”

(6) A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 16. §-a a következő (18) bekezdéssel egészül ki:

„(18) A jogosultsági feltételek fennállása esetén sem részesülhet rendkívüli települési támogatásban az a személy, aki ugyanazon jogcímen jogosulatlanul és rosszhiszeműen vett fel pénzbeli ellátást, és a visszafizetési kötelezettségének még nem tett eleget.”

6. § A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 29. § (4) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Térítési díj:)

„c) A személyi térítési díjat az Sztv. 115. § (2) bekezdésében, 117. §-ában, valamint 117/A. §-ában foglaltak szerint az intézményvezető állapítja meg és vizsgálja felül. A személyi térítési díj – a tartást szerződésben vállaló személy kivételével – indokolt esetben, egyedi elbírálás alapján, a szociális ügyekkel foglalkozó bizottság véleményezését követően csökkenthető vagy elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.”

7. § A szociális ellátásokról szóló 10/2006.(VI.28.) önkormányzati rendelet 30. § (3) bekezdés c)–f) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:)

„c) Veresegyház Város Önkormányzata szociális ügyekkel foglalkozó bizottságának elnöke,
d) Veresegyház Városi Önkormányzat Idősek Otthonának vezetője,
e) Veresegyház város általános iskoláinak igazgatói,
f) Veresegyház város óvodájának igazgatója,”

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.