Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 12. 16Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelete
Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
1. Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata
Székhelye: 5741 Kétegyháza, Fő tér 9.
Telefon: (66 ) 250-122
internet: www.ketegyhaza.hu, e-mail: ketegyhaza@ketegyhaza.hu
(2) Az önkormányzat hivatalának elnevezése:
Kétegyházi Polgármesteri Hivatal
Székhelye: 5741 Kétegyháza, Fő tér 9.
Telefon: (66) 250-122
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos jelképei: a település címere és zászlója.
(2) Kétegyháza Nagyközség címere összetett pajzs alakú. Az öregpajzs vörös alapon arany szalagokkal haránt négyelt. A pajzsfő mezejében egy hétágú bárói arany korona, melynek abroncsa bíbor kövekkel, gyöngyei pedig kékek. A jobb oldali mezőben egy arany latin kereszt, a baloldali mezőben egy arany, három ívben végződő díszes körmeneti kereszt, amely a románság körében használatos. A csücskös talpú öregpajzs pajzstalpán egy arany pogácsa lebeg. A csücskös talpú reneszánsz pajzs kék mezejének zöld udvarán egy fegyverezett vörös nyelvű és karmú arany oroszlán lép, fordul és néz jobbra. A jobb mancsában egy arany markolatú ezüst pengéjű szablyát tart. Az oroszlán farka egy bojtban végződik. Az öregpajzson arany falkorona helyezkedik el, amely két végénél éri a pajzsot, hét bástyáján lőréssel van ellátva, ezek a korona ágait helyettesítik. A címer alatt egy kétszer hajtott arany szalag, a heraldikai jobboldali felirata „Kétegyháza”, baloldalon „Chitighaz” felirat.
(3) Kétegyháza Nagyközség zászlaja: a zászló (labarum függöny) kék színű (mérete 90 x 180 cm) a felső harmadán a rúdra merőleges tengelyű címerrel, alsó harmadon Kétegyháza, alatta Chitighaz felirat arany színnel ívelten, alsó élén arany színű rojtozattal.
(4) Kétegyháza Nagyközség bélyegzője kör alakú, középen Magyarország címere helyezkedik el, a köríven a következő felírat olvasható, a címer fölött “Nagyközségi Önkormányzat”, a címer alatt “Kétegyháza” felirattal.
(5) Kétegyháza Nagyközség téglalap alakú bélyegzője, melyen egymás alatti sorokban a következő felirat helyezkedik el:
- KÉTEGYHÁZA NAGYKÖZSÉG
- ÖNKORMÁNYZATA
- 5741 Kétegyháza, Fő tér 9.
- OTP: 11733027-15343549
- Adószám: 15725118-2-04
(6) Kétegyháza Nagyközség címerének, zászlójának valamint bélyegzőjének használatát külön önkormányzati rendelet szabályozza.
3. § (1) Kétegyháza Nagyközség testvértelepülési kapcsolatot tart fenn a romániai Kisjenő, Lippa és Székudvar településekkel.
(2) A testvértelepülési kapcsolatokat külön szerződés szabályozza.
4. § (1) A képviselő-testület a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatait jogszabály határozza meg.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladata:
a) testvértelepülési kapcsolatok fenntartása;
b) közösségi rendezvények szervezése és lebonyolítása;
c) önkormányzati rendeletben meghatározott pénzbeli vagy természetbeli szociális alapon nyugvó önként vállalt ellátások biztosítása.
2. A képviselő-testület működése
5. § A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
6. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik, melyet maga hagy jóvá és szükség szerint módosít. A munkaterv-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A polgármester a tervezet elkészítése során kikéri:
a) a helyi önkormányzat képviselőinek;
b) a bizottságok;
c) nemzetiségi önkormányzatok;
d) civil szervezetek véleményét.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját és helyét;
b) a napirendi pont megnevezését és annak előadóit.
3. A képviselő-testület összehívása
7. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. Mindkettőjük akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.
(2) Rendkívüli ülést kell összehívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az ülés 15 napon belüli időpontra történő összehívásáról a polgármester gondoskodik a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.
(3) A képviselő-testület ülését – havi egy alkalommal - általában a községháza dísztermében, hétfői napon 16 órai kezdettel tartja. Indokolt esetben az ülés kivételesen máshol is megtartható, illetőleg más időpontra is összehívható.
(4) A képviselő-testület a nyári szabadságolások miatt július 1. és augusztus 31. között ülésszünetet tart. Az ülésszünet alatt halaszthatatlan ügyekben – az át nem ruházható döntések kivételével – a polgármester jár el utólagos beszámolási kötelezettség mellett.
4. A meghívó
8. § (1) A meghívót és az előterjesztéseket írásos és elektronikus formában úgy kell kiküldeni, hogy azokat a képviselők, meghívottak és az érintettek az első bizottsági ülés előtt legalább 3 nappal kézhez kapják.
(2) Rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívása esetén a meghívót elektronikus úton, telefonos értesítés mellett kell továbbítani. Ebben az esetben az előterjesztések ismertetése szóban és írásban, a testületi ülésen történik.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, időpontját;
b) a javasolt napirendeket;
c) a napirendi pontok előadóit.
(4) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt;
b) a polgármesteri hivatal érintett szakembereit, továbbá az önkormányzat intézményeinek vezetőit.
(5) A képviselő-testületi ülés időpontjáról a település lakosságát a meghívónak a honlapon történő közzétételével értesíteni kell.
(6) A képviselő-testületi ülésekről jelenléti ívet kell vezetni.
5. Az előterjesztés
9. § (1) Elnevezésére tekintet nélkül előterjesztésnek minősül a képviselő-testület elé terjesztett minden olyan írásbeli dokumentum, amely határozati javaslatot tartalmaz és döntést igényel.
(2) Az előterjesztést írásban kell benyújtani, kivéve a bizottsági véleményezést nem igénylő előterjesztéseket, amelyeket írásban vagy szóban lehet előterjeszteni.
(3) Az előterjesztések előkészítőit a polgármester jelöli ki. A bizottság a javasoltakon túl bármelyik előterjesztést felveheti napirendjére, az ágazatához tartozó ügyekben önálló előterjesztést nyújthat be. Költségvetés és annak módosításai, valamint a zárszámadási rendelet-tervezet tárgyalásához a pénzügyi bizottság előzetes – határozatba foglalt - állásfoglalása szükséges.
(4) A képviselő-testület ülése elé kerülő előterjesztések elkészítésének részletes eljárási rendjét, az ahhoz kapcsolódó határidőket a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(5) A képviselő-testületnek előterjesztést nyújthat be:
a) a polgármester;
b) a jegyző;
c) a bizottság, az általa felügyelt ágazat vonatkozásában;
d) a képviselő;
e) a polgármesterrel történt előzetes egyeztetés után az önkormányzati, nem önkormányzati szerv vezetője.
(6) Az előterjesztés két részből áll.
a) Az első rész tartalmazza a döntéshez szükséges információkat, a javasolt döntés indokait.
b) A második rész tartalmazza a határozati javaslatot, a végrehajtásért felelős személy vagy személyek megnevezését, a határidők, részhatáridők megjelölését.
6. A képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai
10. § (1) Az ülést vezető az ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy képviselő-testület ülését az Szmsz. szerint hívták-e össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét, felkéri a jegyzőkönyv hitelesítőt;
c) előterjeszti, szavazásra bocsátja az ülés napirendi javaslatát;
d) tájékoztatást ad az előző testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről;
e) ismerteti az átruházott hatáskörben hozott döntéseket;
f) napirendi pontonként vezeti a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat;
g) biztosítja a tanácskozás zavartalan rendjét.
(2) A tanácskozás rendjének biztosítása érdekében az ülést levezető a rendbontót felszólítja a cselekmény abbahagyására vagy kérheti az ülésterem elhagyására . Amennyiben ennek nem tesz eleget, az ülést felfüggeszti és intézkedik a rendbontó kivezettetése felől. Ez a rendelkezés képviselővel szemben nem alkalmazható.
11. § (1) A polgármester a vita megkezdése előtt biztosítja, hogy:
a) az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehessen;
b) a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak az előterjesztőhöz kérdést intézhessenek.
(2) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó választás, kinevezés esetén a jelölést a javaslattevő írásban nyújtja be, csatolva a javasolt személy elfogadó nyilatkozatát. Ez utóbbi a vita megkezdése előtt szóban is pótolható.
(3) A vita az illetékes bizottság véleményének ismertetésével kezdődik, majd az előterjesztéssel kapcsolatos álláspontját hozzászólásában bármelyik képviselő részletesen kifejtheti, illetve távolléte esetén írásban is benyújthatja, melynek tartalmát a polgármester ismerteti. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
(4) A képviselők módosító javaslataikat a vita lezárásáig megváltoztathatják, azt a szavazás megkezdéséig bármikor visszavonhatják.
(5) A vita lezárása után a napirendi pont előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(6) A vita során, illetve a döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7) A szavazást követően a napirendi ponthoz újabb hozzászólásnak helye nincs.
12. § (1) A képviselő-testület döntéseit rendszerint nyílt szavazással hozza.
(2) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, vagy zárt ülést tarthat. A titkos szavazás szavazólapon bonyolítható le a Pénzügyi -, Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság közreműködésével. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv részét képezi.
13. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani a képviselők egynegyedének indítványára. A javaslatról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) Névszerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik a nevük felsorolásakor hangosan, igen, nem vagy tartózkodom kijelentéssel szavaznak.
14. § (1) A határozati javaslatokat a polgármester - eltérő indítvány hiányában - egyenként, az előterjesztés szerinti sorrendben bocsátja szavazásra úgy, hogy először a módosító indítványokat kell megszavaztatni, azok elhangzásának sorrendjében. Amennyiben a határozati javaslat több pontból áll, illetve egy-egy pont több választási lehetőséget tartalmaz, e bekezdés rendelkezéseit pontonként, illetve változatonként kell alkalmazni.
(2) A polgármester a módosító indítványokat a végszavazás megkezdése előtt szó szerint ismerteti.
(3) Az egyes határozati javaslatokra történő szavazás során az adott tárgy szerinti szavazati arány vonatkozik kivéve, ha a módosító indítvány tárgya szerint minősített többség szükséges. A szavazás kézfelemeléssel történik.
(4) A szavazás során született eredményes döntést ugyanazon képviselő-testületi ülésen csak egy esetben, és csak akkor lehet megváltoztatni, ha a képviselő-testület a tárgyat minősített többséggel újra napirendre tűzi, és a korábbi döntést hatályon kívül helyezi.
15. § Törvényben meghatározottakon túlmenően minősített többség szükséges:
a) olyan határozathozatalhoz, amely önkormányzati rendelet módosítását vonja maga után, vagy következő évi (évekbeli) pénzügyi elkötelezettséget tartalmaz;
b) eredményes döntéssel záruló napirendi pont ugyanazon ülésen történő ismételt napirendre tűzéséhez.
7. A képviselő-testület döntései
16. § A képviselő-testület határozatot hoz és rendeletet alkot.
8. A határozat
17. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozás és formaszerű határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról, sürgősségi indítvány felvételéről;
b) ügyrendi kérdésekről.
(2) A képviselő-testület számozott, formaszerű határozata tartalmazza a testület döntését szószerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) A határozat megjelölése: a határozat sorszáma évenként újra kezdve (zárt ülés esetén “-z” jelzéssel)/az évszám arab számmal, zárójelben: a hónap római számmal, a nap arab számmal) számú határozat” – alatta a tárgy megnevezésével.
(4) A képviselő-testület ülésén elfogadott határozatok megtekinthetők a Polgármesteri Hivatal titkárságán, és az önkormányzat www.ketegyhaza.hu című internetes honlapján.
18. § (1) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a határidő lejártát követő képviselő-testületi ülésen kell beszámolni, melynek elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik. Amennyiben a határozatot azonnal végre kell hajtani, a végrehajtásról vagy annak helyzetéről a következő testületi ülésen kell számot adni.
(2) A beszámolónak tartalmaznia kell:
a) a lejárt határidejű határozat szövegét;
b) a határozat végrehajtásáért felelős személy nevét, beosztását;
c) a határozat végrehajtása során tett intézkedések lényegét, azok eredményét;
d) a végrehajtás akadályait, annak okait.
9. A rendelet
19. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester, alpolgármester, a települési képviselő;
b) a jegyző;
c) a képviselő-testület bizottsága;
d) a nemzetiségi önkormányzat.
(2) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő. A tervezetet - indokolásával együtt - közzé kell tenni az önkormányzat honlapján annak érdekében, hogy az érintettek tartalmát megismerhessék, arra észrevételt tehessenek. A beérkezett észrevételekről a képviselő-testületet a döntéshozatal előtt tájékoztatni kell.
(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és közzétételéről a jegyző gondoskodik. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A rendeletek megtekinthetők a Polgármesteri Hivatal titkárságán és az önkormányzat www.ketegyhaza.hu című internetes honlapján.
20. § (1) A rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatalban erre a célra rendszeresített hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik. A rendelet hivatalos szövegét legalább 15 napig kifüggesztve kell tartani. A kifüggesztés tényéről nyilvántartást kell vezeti.
(2) A hatályba lépett rendeletről az önkormányzat www.ketegyhaza.hu című internetes felületén a lakosságot tájékoztatni kell.
21. § A hatályos rendeletek jegyzékének naprakészségéről a jegyző gondoskodik, a rendeletek hatályosulását választási ciklusonként egyszer felül kell vizsgálni.
10. A jegyzőkönyv
22. § A képviselő-testület (nyilvános és zárt) üléséről jegyzőkönyvet vezet. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
23. § (1) A jegyzőkönyv két eredeti példányban készül. A jegyzőkönyv egy eredeti példánya irattárba kerül elhelyezésre, másik példánya pedig helytörténeti gyűjtemény részeként a Polgármesteri Hivatalban. Az eredeti jegyzőkönyvekhez csatolni kell a meghívót, a jelenléti ívet, a napirendi pontok anyagát, az elfogadott határozatok mellékleteit, a megalkotott rendeleteket, továbbá a szavazólapos titkos szavazás lebonyolításáról, a szavazatok megszámlálásáról és az eredmény megállapításáról készített külön jegyzőkönyvet is.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül. E jegyzőkönyvbe a képviselő-testület tagjai, a jegyző, és a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörben tekinthet be, az adatvédelmi előírások betartása mellett.
(3) A jegyzőkönyvet elektronikusan a képviselő-testületi ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni a Békés Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének.
(4) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvei és az azokhoz tartozó mellékletek megtekinthetők a Polgármesteri Hivatal titkárságán, valamint az önkormányzat www.ketegyhaza.hu című internetes honlapján.
11. A települési képviselő
24. § (1) A vagyonnyilatkozat tételére kötelezett a vagyonnyilatkozatokat zárt borítékban adja át a Pénzügyi-, Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság elnökének.
(2) A vagyonnyilatkozatok őrzése zárt, tűzbiztos páncéldobozban történik, melynek kulcsát az átvételért felelős elnök őrzi.
(3) A települési képviselő vagy nem képviselő bizottsági tag testületi vagy bizottsági ülésről való igazolatlan hiányzása esetén a képviselői, bizottsági tagi tiszteletdíj 25 %-a, a képviselő-testület határozatával egy havi időtartamra megvonásra kerül.
12. Kizárás, személyes érintettség
25. § (1) Személyesen érintett az, aki a napirendi pont tárgyával maga, vagy a Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója bármilyen jogviszony keretében a napirend tárgyalásakor kapcsolatban áll, vagy gazdasági érdeke miatt felléphet.
(2)1 A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő, a polgármester és az alpolgármester köteles bejelenteni a személyes érintettséget.
(3)2 A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére, vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.
(4)3 A képviselő-testület bármely önkormányzati képviselő javaslatára 6 havi időtartamra 10%-kal csökkenheti annak az önkormányzati képviselőnek a tiszteletdíját, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és a képviselő-testület megállapítja, hogy a bejelentési kötelezettsége fennállt.
(5)4 A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
13. A bizottságok
26. § A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat alakítja meg.
a) Pénzügyi-, Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság; tagjainak száma: 7 fő, melyből 4 fő képviselő;
b) Településfejlesztési-, Közbeszerzési és Sportbizottság: tagjainak száma: 7 fő, melyből 4 fő képviselő.
27. § (1) A bizottság - feladatkörében eljárva - előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét - beleértve az átruházott feladatokat és hatásköröket is - jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az átruházott hatáskör címzettje jogosult az ügyet a képviselő-testület elé terjeszteni.
28. § (1) A bizottságok ügyviteli feladatait a polgármesteri hivatal látja el. Az ügyviteli feladatok részletes leírását a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(2) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti. A bizottság ülését össze kell hívni:
a) képviselő-testület döntése alapján;
b) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző indítványára;
c) amennyiben a képviselő-testületi tagok legalább ¼-e, vagy legalább két bizottsági tag írásban indítványozza.
(3) A bizottságok belső működésük részletes szabályait maguk állapítják meg.
(4) A bizottság együttes ülést kezdeményezhet más bizottsággal. Az együttes ülés tartásáról és vezetéséről az érdekelt bizottságok elnökei döntenek. A bizottságok határozatképességét és a döntéshez szükséges szavazati arányt külön bizottságonként kell vizsgálni. A bizottság ülését az ügy tárgya szerint leginkább illetékes bizottság elnöke vezeti.
(5) Együttes ülés esetén mindkét bizottság elnöke, és bizottságonként 1-1 képviselő írja alá a jegyzőkönyvet.
(6) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(7) A bizottság zárt ülést tart azokban az ügyekben, amelyeket a képviselő-testület is zárt ülésen tárgyal.
(8) A bizottsági tag személyes érintettségére és kizárására a települési képviselőre irányadó szabályok vonatkoznak azzal, hogy a tag kizárásáról a bizottság dönt.
(9) A bizottságok választási ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a végzett tevékenységükről.
(10) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot alakíthat. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(11) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a bizottság feladatkörének megfelelő, a településen működő intézmény vezetőjét.
14. A polgármester
29. § (1) Kétegyháza Nagyközség polgármestere megbízatását főállásban látja el. Feladat- és hatáskörét - törvényben és kormányrendeletben meghatározottakon kívül - a képviselő-testület állapítja meg, melyek a képviselő-testület működésével összefüggésben különösen az alábbiak:
a) segíti a képviselők munkáját;
b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;
c) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről;
d) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit;
e) kapcsolatot tart a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőjével, nemzetiségi önkormányzatok testületeivel.
(2) A polgármesterre átruházott hatásköröket e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A polgármester egy hetet meghaladó szabadságigényét előzetesen be kell jelentenie a képviselő-testületnek. A szabadságnyilvántartást a jegyző vezeti.
(4) A polgármestert az alpolgármester helyettesíti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök látja el a polgármesteri feladatokat.
15. Az alpolgármester
30. § (1) A képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatköre: a polgármester általános helyettesítése, az önkormányzat képviselete helyettesítési jogkörben, az önkormányzati pályázatok koordinálása és az önkormányzati intézményekkel kapcsolatos egyeztetési feladatok ellátása. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el a feladatait.
16. A tanácsnok
31. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek vagy bármely önkormányzati képviselőnek a javaslatára az önkormányzati képviselők közül egy szociális és pénzügyekért felelős tanácsnokot választ.
(2) A tanácsnok feladatai:
a) véleményt nyilvánít a szociális területet érintő kérdésekben, közreműködik ezen önkormányzati feladatok előkészítésében, meghatározásában és végrehajtásában;
b) közreműködik a településen jelentkező szociális problémák feltárásában, figyelemmel kíséri azok megoldásának módját;
c) figyelemmel kíséri a szociális intézmények munkáját;
d) véleményt nyilvánít a költségvetést érintő kérdésekben;
e) közreműködik a költségvetésről, átmeneti gazdálkodásról, zárszámadásról szóló rendeletek előkészítésében;
f) figyelemmel kíséri a költségvetés teljesülését.
(3) Tevékenységéről évente egy alkalommal írásban beszámol a képviselő-testületnek.
17. A jegyző
32. § (1) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti.
(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról :
a) előkészíti a képviselő-testület ülését, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
b) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési, ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;
c) az előterjesztés vitájában törvényességi észrevételt tehet mind a tanácskozás alatt, mind a szavazás előtt;
d) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, melyet a polgármesterrel együtt aláír;
e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselőket az önkormányzatokat érintő jogszabályokról, a polgármesteri hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
(3) A bizottságok és a képviselő-testület ülésén a jegyzőt – távollétében - az Igazgatási csoport vezetője helyettesíti. A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az Igazgatási csoport vezetője látja el.
18. A polgármesteri hivatal
33. § (1) A képviselő-testület Kétegyházi Polgármesteri Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre.
(2) A polgármesteri hivatal jogi személy, költségvetési szerv. A hivatal működéséhez szükséges pénzügyi előirányzatokat az önkormányzat költségvetése határozza meg és biztosítja.
34. § (1) A nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feltételeket a polgármesteri hivatal biztosítja a hatályos közigazgatási szerződés és a vonatkozó jogszabályok előírásai szerint.
(2) A Polgármesteri Hivatal a helyi nemzetiségi önkormányzat üléseinek, elnöki fogadóóráinak megtartásához – előzetesen bejelentett igény szerint – helyiséget biztosít.
(3) A Polgármesteri Hivatal a nemzetiségi önkormányzati ülések meghívóit, az elkészített előterjesztéseket az elnök jóváhagyását követően – az alkalmazásában álló kézbesítő által - postázza az érintettek részére.
(4) A helyi nemzetiségi önkormányzat hivatalos leveleit a Polgármesteri Hivatal munkatársa zárt borítékban veszi át és gondoskodik annak postára adásáról, illetve – helyi címzett esetén - kézbesítéséről.
19. Közmeghallgatás
35. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy esetben előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatáson az állampolgárok, a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a tanácsnokhoz, illetőleg a jegyzőhöz kérdést intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.
(3) A közmeghallgatás helyét és időpontját a képviselő-testület határozza meg a munkatervében, az azon felüli közmeghallgatásról a polgármester dönt, aki egyben gondoskodik annak nyilvánosságra hozataláról. A közmeghallgatásra nézve a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre nézve az Szmsz-ben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadók.
(5) A településen működő, civil szervezetek képviselőit, a szervezetüket közvetlenül érintő ügy tárgyalásakor tanácskozási jog illeti meg.
(6) A kérdező, javaslattevő személy maximum 2 alkalommal, 5-5 percben szólalhat fel, melyre irányuló szándékát kézfelnyújtással jelezheti.
20. Az önkormányzat költségvetése
36. § (1) A képviselő-testület a költségvetés tárgyalásának kétfordulós rendjét alakítja ki:
a) az első fordulóban a rendelkezésre bocsátott központi költségvetési irányelvek alapján a költségvetési irányelveit és főbb sarokszámait állapítja meg, határozati formában;
b) a második fordulóban a vonatkozó törvények által előírt részletezésben a költségvetési rendeletet alkotja meg.
(2) A költségvetési rendelet-tervezet elkészítéséről a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést a képviselő-testület bizottságai megtárgyalják és javaslataikat határozati formában a testület elé terjesztik.
(3) Az önkormányzat által ellátott kötelező feladatok kormányzati funkcióit a 3. melléklet tartalmazza.
21. Az önkormányzat vagyona
37. § Az önkormányzat vagyonára és az azzal való gazdálkodására vonatkozó legfontosabb rendelkezéseket külön helyi rendelet állapítja meg. E rendelet tartalmazza:
a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét;
b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait, e vagyontárgyakkal való rendelkezés feltételeit.
38. § Az önkormányzat intézményei működésükről választási ciklusonként legalább egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testület előtt.
39. §5
40. § Ez a rendelet 2024. október 7-én 17 órakor lép hatályba.
1. melléklet a 9/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
1. Az állandó bizottságok feladat– és hatáskörei
1.1. Pénzügyi-, Ügyrendi és Humánpolitikai Bizottság:
1.1.1. A bizottság pénzügyi feladatai tekintetében:
1.1.1.1. véleményezi és ellenőrzi az éves költségvetést és zárszámadást;
1.1.1.2. ellenőrzi az önkormányzat vagyonát, tulajdonát, az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást;
1.1.1.3. figyelemmel kíséri az önkormányzat tulajdonában és használatában lévő földterületeinek hasznosítását;
1.1.1.4. részt vesz a saját intézmények gazdasági ellenőrzésében;
1.1.1.5. véleményezi a helyi adó kivetésére és mértékére vonatkozó önkormányzati rendelet- tervezetét;
1.1.1.6. javaslatot tehet a polgármester jutalmazására.
1.1.2. A bizottság ügyrendi feladatai tekintetében:
1.1.2.1. megvizsgálja a polgármester munkaviszonyával kapcsolatosan felmerült összeférhetetlenséget, és javaslatot tesz a képviselő-testületnek az összeférhetetlenség kimondására;
1.1.2.2. kivizsgálja az önkormányzati képviselő összeférhetetlensége megállapítására irányuló kezdeményezést;
1.1.2.3. részt vesz a polgármester, jegyző ellen indított fegyelmi ügyek előkészítésében;
1.1.2.4. részt vesz a Szervezeti és Működési Szabályzat kidolgozásában, vizsgálja érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra, vagy új szabályzat alkotására;
1.1.2.5. figyelemmel kíséri a képviselő-testület és szervei szabályszerű működését;
1.1.2.6. ellátja a titkos szavazások lebonyolításával kapcsolatos teendőket;
1.1.2.7. elvégzi a polgármester és a települési képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartását és ellenőrzését.
1.1.3. A bizottság humánpolitikai feladatai tekintetében:
1.1.3.1. vizsgálja az egészségügyi és szociális ellátás helyzetét, az intézmények fejlesztésének lehetőségeit;
1.1.3.2. figyelemmel kíséri a településen működő egészségügyi és szociális intézmények tevékenységét;
1.1.3.3. előkészíti az oktatással, közművelődéssel kapcsolatos döntéseket;
1.1.3.4. figyelemmel kíséri a képviselő-testület ágazatot érintő döntéseinek végrehajtását;
1.1.3.5. segítséget nyújt a közművelődés személyi és tárgyi feltételeinek megteremtéséhez;
1.1.3.6. figyelemmel kíséri a településen az ifjúság helyzetét, felhívja a figyelmet az esetleges veszélyeztető okokra, javaslatot tesz azok megszüntetésére.
1.2. Településfejlesztési-, Közbeszerzési és Sportbizottság:
1.2.1. előkészíti a képviselő-testületnek a hatáskörébe tartozó település térképészeti határkiigazítását, a módosítási javaslatokat véleményezi;
1.2.2. figyelemmel kíséri a település helyi építési szabályzatának végrehajtását;
1.2.3. előkészíti a képviselő-testületnek a helyi építési szabályozás módosítását;
1.2.4. javaslatot tesz és közreműködik a településfejlesztési koncepció és településrendezési tervek kidolgoztatásában, véleményezi az erre irányuló javaslatokat;
1.2.5. ellátja az önkormányzat beszerzéssel, közbeszerzéssel kapcsolatos teendőit;
1.2.6. figyelemmel kíséri a településen működő sport szakosztályok tevékenységét, a tömegsportban végzett nevelői munkát;
1.2.7. szervezi a település tömegsportrendezvényeit;
1.2.8. javaslatot tesz a települési sportélet és egészségmegőrzés fejlesztésének módszereire.
2. melléklet a 9/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
1. Döntés a rendkívüli települési támogatás iránti kérelmekről.
2. Mentesítés a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól.
3. Döntés szociális étkeztetés biztosításáról.
4. Babakelengye és egészségügyi támogatás adományozása.
5. A 200.000.- Ft egyedi értéket meg nem meghaladó beszerzések, továbbá a 200.000.-Ft-ot meghaladó, de a nettó 2 millió forint értékhatárt el nem érő beszerzések esetén az ajánlatkérői feladatok ellátása.
6. Közterülethasználati szerződés aláírása.
7. Az önkormányzat alkalmazásában álló közalkalmazottak munkaköri leírásának és munkakörének meghatározása, az egyéb munkáltatói jogok gyakorlása.
8. Az önkormányzat alkalmazásában álló közfoglalkoztatottak vonatkozásában a munkáltatói jogok gyakorlása és az ellátandó feladatok meghatározása.
9. Tulajdonosi nyilatkozatot ad ki hatósági eljárásokhoz, illetve egyéb eljárásokhoz.
10. Közútkezelői hozzájárulást ad ki.
11. Önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok vonatkozásában bérleti, használati vagy haszonbérleti szerződést köt.
12. Megállapítja a település illetékességi területén működő általános iskola és óvoda felvételi körzethatárait.
13. Fenntartói nyilatkozatot, kezességvállalási nyilatkozatot, illetve egyéb szakmai feladatot érintő nyilatkozatot ad ki pályázati eljárások során.
3. melléklet a 9/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelethez
|
Kormányzati |
KÖTELEZŐ FELADATOK |
|
|
1 |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
|
2 |
013360 |
Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások |
|
3 |
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
|
6 |
||
|
5 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
6 |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
|
7 |
042110 |
Mezőgazdaság igazgatása |
|
8 |
045120 |
Út, autópálya építése |
|
9 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
10 |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
11 |
051040 |
Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása |
|
12 |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
13 |
052080 |
Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése |
|
14 |
061020 |
Lakóépület építése |
|
15 |
063020 |
Víztermelés, - kezelés, - ellátás |
|
16 |
064010 |
Közvilágítás |
|
17 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
18 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
19 |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
20 |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
21 |
072420 |
Egészségügyi laboratóriumi szolgáltatások |
|
22 |
074031 |
Család és nővédelemi egészségügyi gondozás |
|
23 |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
|
24 |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|
25 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
26 |
107051 |
Szociális étkeztetés |
|
7 |
||
|
28 |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
|
29 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
8 |
||
|
31 |
047410 |
Ár-és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
|
32 |
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
33 |
107080 |
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |
|
34 |
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenység |
|
35 |
013370 |
Informatikai fejlesztések, szolgáltatások |
|
36 |
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetés feladatai |
|
37 |
013350 |
Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás |
|
38 |
082044 |
Könyvtári szoláltatások |
|
39 |
105020 |
Foglalkoztatást elősegítő képzések |
|
9 |
||
|
10 |
||
|
11 |
||
|
43 |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
44 |
104030 |
Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján |
|
12 |
||
|
46 |
074040 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás |
|
ÖNKÉNT VÁLLALT FELADATOK |
||
|
1 |
086090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
A 25. § (2) bekezdése a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 25. § (3) bekezdése a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 25. § (4) bekezdését a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 25. § (5) bekezdését a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 39. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 5. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 28. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 31. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 41. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 42. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 43. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. mellékletben foglalt táblázat 46. sorát a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. § e) pontja hatályon kívül helyezte.