Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 09. 26

Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.09.26.

Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az 55. § tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában biztosított felhatalmazás alapján szervezeti és működési rendjére vonatkozóan a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat neve, jelképei, bélyegzője

1. § Az önkormányzat képviselő-testülete és szervei vonatkozásában Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési szabályokat jelen szervezeti és működési szabályzatban (a továbbiakban: SzMSz) foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kislőd Község Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az önkormányzat székhelye: 8446 Kislőd, Hősök tere 1.

(3)1 Az önkormányzat hivatalának megnevezése: Magyarpolányi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal), székhelye: 8449 Magyarpolány, Dózsa utca 6. A Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések: Magyarpolány és Kislőd és Úrkút.

(4)2 A Közös Önkormányzati Hivatal Kislődi Kirendeltségének címe: 8446 Kislőd, Hősök tere 1. A Közös Önkormányzati Hivatal Úrkúti Kirendeltségének címe: 8409 Úrkút, Rákóczi utca 45.

3. § Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Leírásukról, használatukról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

4. § (1) A képviselő-testület által használt hivatalos kör alakú bélyegző közepén Magyarország címere található, a köríven pedig a következő felirat: Kislőd Község Önkormányzat, 8446 Kislőd, Hősök tere 1. A bélyegző alján annak sorszáma található.

(2) A bélyegző használatának részletes szabályait külön szabályzat tartalmazza.

2. Alapfeladatok

5. § (1) Az Önkormányzat az Mötv.-ben meghatározott kötelezően ellátandó feladatait a lakossági igények függvényében biztosítja.

(2) A Képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az Önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.

(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását - figyelemmel az Mötv. 13. § (1) bekezdésében foglaltakra - a 2. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem végez.

3. Önként vállalt feladatok

6. § (1) A Képviselő-testület a törvények által előírt kötelező feladatainak ellátásán túl, külön önkormányzati rendelettel önként vállalhat feladatot, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe.

(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatait a 3. melléklet tartalmazza.

4. Az önkormányzat által adományozott kitüntetések

7. § A helyi önkormányzati kitüntetés alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

5. A képviselő-testület megalakulása

8. § A képviselő-testület megalakulására, az alakuló ülés vezetésére az Mötv. vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

6. Az alakuló ülés napirendje

9. § Nyilvános ülés keretében:

a) A Helyi Választási Bizottság Elnöke – a polgármester felkérésére - tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és a polgármester választásának eredményéről.

b) A képviselők leteszik a vonatkozó jogszabályi előírások szerinti esküt, és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.

c) A polgármester leteszi a vonatkozó jogszabályi előírások szerinti esküt, és aláírja az esküokmányt. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.

d) A polgármester ismerteti programját, amely tartalmazza a képviselő-testület településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági- és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseit, valamint feladatait a ciklus időtartamára.

e) A Képviselő-testület megállapítja a polgármester illetményét, költségtérítését, szabadságát és jóváhagyja a szabadság ütemezését.

f) Társadalmi megbízatású alpolgármester választása, amelyet eskütétel követ.

g) Társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása.

h) Képviselők tiszteletdíjának megállapítása.

i) Leköszönő polgármester végkielégítésének megállapítása.

j) Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testülete bizottságainak felállítása, a bizottságok tagjainak megválasztása, amennyiben a Képviselő-testület az alakuló ülés előtt meglévő bizottsági struktúrán változtatni nem kíván.

10. § (1) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet.

(2) A bizottságok nem képviselő tagjai a képviselő-testület előtt leteszik a vonatkozó jogszabályi előírások szerinti esküt. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.

(3) Ha a 9. § (1) h) és l) pontjaiban foglaltak tekintetében nincs meg a szükséges többség, e tisztségek betöltésére a soron következő ülésen kell szavazást tartani.

(4) A bizottsági tagság megszűnése esetén a megszűnést követő testületi ülésen a képviselő-testület új bizottsági tagot választ a 10. § (1) és (2) bekezdéseinek alkalmazásával.

7. Együttes képviselő-testületi ülések

11. §3 (1) Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarpolány Község Önkormányzat Képviselő-testületével és Úrkút Község Önkormányzat Képviselő- testületével – mindhárom önkormányzatot érintő ügyek tárgyalására – az együttes képviselő-testületi ülést a feladatok aktualitásának megfelelően tarthat.

(2) Együttes ülés tartható:

a) a Közös Önkormányzati Hivatalt érintő fenntartói kérdésekben,

b) közös beruházás indításának jóváhagyásához,

c) közös beruházáshoz igényelhető támogatás benyújtásakor,

d) intézmény-fenntartási hozzájárulások mértékének megállapodására vagy

e) amely döntéshez jogszabály együttes ülés tartását írja elő.

(3) Az együttes képviselő-testületi ülést az ülés helyéül jelölt település polgármestere hívja össze.

(4) A meghívót a képviselők részére legalább 5 nappal a testületi ülés előtt el kell juttatni.

(5) Az együttes ülés helye a polgármesterek előzetes szóbeli megállapodása alapján, az együttes ülés tárgyának függvényében:

a) Magyarpolány Község Önkormányzat tanácsterme (8449 Magyarpolány, Dózsa utca 6.) vagy

b) Kislőd Község Önkormányzat tanácsterme (8446 Kislőd, Hősök tere 1.), vagy

c) Úrkút Község Önkormányzat tanácsterme 8409 Úrkút, Rákóczi utca 45

(6) A meghívó tartalmára és a meghívó mellékleteire a 15-16. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(7) Az együttes ülést az ülés helyéül jelölt település polgármestere vezeti.

(8) Az együttes ülés tanácskozási rendjének fenntartására az SzMSz 24. §-ban foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy az intézkedésre a testületi ülést vezető polgármester jogosult.

(9) Az együttes ülés határozatképes, ha az önkormányzatok képviselő-testületei külön-külön határozatképesek.

(10) Egyszerű többséget igénylő javaslat elfogadásához az önkormányzatonként jelen lévő települési képviselők képviselő-testületenkénti több mint a felének igen szavazata szükséges.

(11) Az együttes testületi ülésen hozott döntéseket mindegyik önkormányzat képviselő-testülete külön-külön határozatába foglalja. A határozatokat jelen SzMSz 29. §-ában foglaltak szerint kell jelölni és nyilvántartani.

11/A. § Amennyiben egy adott ügy (pld.: intézményalapítás, -fenntartás, szervezeti tagsággal kapcsolatos döntés, több települést érintő infrastrukturális beruházás, -fenntartás, közműtársulattal kapcsolatos döntés, stb.) több települési önkormányzat képviselő-testületének közös döntését – így együttes testületi ülés megtartását – igényli, úgy az együttes ülés tartására a 9. §-ban foglaltak az irányadók azzal az eltéréssel, hogy a 11. § (5) bekezdésében foglaltak helyett a gesztor önkormányzat székhelyén, vagy az érintett települési önkormányzatok polgármestereinek előzetes megállapodása alapján kijelölt helyen kerülhet sor az ülés megtartására.

8. A képviselő-testület létszáma, ülései

12. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő

(2) A képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, évente legalább hat ülést tart, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.

(3) A képviselő-testület üléseit az önkormányzat székhelyén tartja.

(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, úgy a rendes- és rendkívüli nyilvános testületi ülés az önkormányzat székhelyen kívül máshol is összehívható.

9. A képviselő-testület munkaterve

13. § (1) A munkaterv tervezetet a polgármester tárgyév december 31-ig terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) a képviselő-testület tagjaitól,

b) a képviselő-testület bizottságaitól,

c) az alpolgármestertől,

d) a helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületétől és

e) a jegyzőtől.

(3) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét,

b) az egyes napirendi pontoknál a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint a jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét,

c) az előterjesztő, közreműködő megnevezését,

d) az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság megnevezését,

(5) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:

a) az önkormányzati képviselőknek,

b) a bizottság(ok) nem képviselő tagjainak és

c) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőinek.

(6) A jegyző gondoskodik a munkaterv az SzMSz 31. § szerinti közzétételéről.

10. A képviselő-testület rendkívüli ülése

14. § A képviselő-testület rendkívüli ülést tart:

a) ha azt önkormányzati feladatellátás,

b) önkormányzati hatáskör-gyakorlás vagy

c) más időközben felmerülő ok – a munkatervben előre nem tervezhető, de határidőhöz kötött feladat elvégzése – szükségessé teszi.

11. Az ülés összehívása

15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.

(2) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség együttes betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

(3) A képviselők részére a testületi ülést megelőzően legalább öt nappal elektronikus úton meg kell küldeni a meghívót és az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pontok tárgyalásáról a képviselő-testület dönt. A meghívottak részére a testületi ülést megelőzően öt nappal elektronikus úton meg kell küldeni a meghívót és az ülés meghívottra vonatkozó írásos előterjesztéseit.

(4) Rendkívüli ülés összehívása esetén a testületi ülést megelőzően legalább 24 órával elektronikus úton meg kell küldeni a meghívót és az ülés írásos előterjesztéseit.

(5) A képviselő-testület rendkívüli esetben telefonon is összehívható.

(6) Rendkívüli esetnek minősül:

a) az azonnali döntést igénylő ügy vagy

b) központi jogszabály által elrendelt és határidőhöz kötött feladat ellátásához szükséges döntéshozatal.

(7) Bármely képviselő kérésére a meghívót és az ülés előterjesztéseit nyomtatott formában kell megküldeni részére.

16. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit és a meghívottak felsorolását.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselő-testület tagjain kívül:

a) a jegyzőt.

b) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,

c) a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv, intézmény vagy civil szervezet vezetőjét,

d) a napirendi pont tárgyalásában érintett kérelmezőt, ügyfelet.

(3) Az önkormányzat feladatai körében együttműködik a lakossági önszerveződő közösségekkel. A képviselő-testület az önszerveződő, kislődi székhelyű közösségek képviselőjét a tevékenységi kört érintő napirend tárgyalásához tanácskozási joggal meghívja.

(4) A képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról, helyéről és javasolt napirendjéről a jegyző az ülés előtt legalább 3 nappal tájékoztatja a lakosságot az SzMSz 33. § (1) bekezdésében rögzített módon, a 16. § (4)-(5) bekezdéseiben foglalt esetek kivételével.

(5) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt, a helyben szokásos módon, az SzMSz 33. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően közzé kell tenni.

12. Az ülés vezetése

17. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

(2) A képviselő-testület ülését vezető:

a) megnyitja az ülést,

b) megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,

c) előterjeszti az ülés napirendjét,

d) tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, valamint a két ülés között történt fontosabb eseményekről.

e) az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó napirendi előterjesztések felett a vitát megnyitja, vezeti, lezárja,

f) megadhatja a szót a megjelent állampolgároknak,

g) szavazásra bocsátja a döntési javaslatot,

h) megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a testület döntését,

i) az ülés lezárása előtt a képviselők kérdéseire, felvetéseire megadja a lehetőséget.

(3) A képviselő-testület az ülés napirendjéről – egyszerű szótöbbséggel – vita nélkül határoz.

(4) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet, de a javaslattevő köteles az indítványát indokolni. Az indítvány elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

13. Napirend előtti témák

18. § (1) A képviselő-testület – vita nélkül – dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló, továbbá az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.

(2) Vita nélkül tudomásul veszi a képviselő-testület két ülése között történt fontosabb eseményekről szóló tájékoztatást.

14. Az előterjesztés

19. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden, a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – anyag,

b) előterjesztés benyújtására jogosult által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a témakör szerint illetékes bizottság(ok) elnöke(i),

d) a képviselő-testület tagja,

e) a jegyző.

(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző tíz napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tehet és gondoskodik valamennyi anyag megküldéséről a testületi ülés meghívottjainak. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(4) Szóbeli előterjesztést kivételesen, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé.

(5) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.

(6) Szóbeli előterjesztés nem tehető olyan ügyekben, amelyekben jogszabály – beleértve jelen SzMSz-t is – a képviselő testület minősített többségű döntését rendeli el.

(7) Az előterjesztés két részből áll:

a) az első rész tartalmazza:

aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,

ac) az előkészítésben részt vevők véleményét,

ad) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják.

b) a második rész tartalmazza:

ba) határozati vagy rendeletalkotási javaslatot

bb) a végrehajtásért felelős személy megnevezését

bc) a határidő megjelölését (ha szükséges részhatáridők rögzítését)

(8) A munkatervben az előterjesztés elkészítésére kötelezett – a testületi ülés előtt legalább tíz nappal – köteles bejelenteni a polgármesternek, ha az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.

(9) Az önkormányzati képviselői és a polgármesteri összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést tartalmazó előterjesztést és a képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyek előterjesztéseit az Ügyrendi Bizottság nyújtja be a képviselő-testület elé.

15. Kérdés

20. § (1) A képviselő a képviselő-testületi ülésen az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tájékozódásként kérdést tehet fel.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek a testületi ülésen kell választ adni.

(3) Amennyiben összetett problémafelvetésről van szó, a válaszadásra a képviselő-testület vita nélküli, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján, a soron következő testületi ülésen kerülhet sor.

16. Napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása

21. § (1) A képviselő-testület ülését vezető a napirendek sorrendjében minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit. Ennek során az előterjesztő a napirendhez – a vita előtt – szóbeli kiegészítést tehet. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, az írásbeli előterjesztéshez képest új adatokat, tényeket és módosító információkat kell tartalmaznia.

(2) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, a javaslat felett a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) A felszólalásokra (hozzászólásokra) a jelentkezés sorrendjében kerül sor. Ha ugyanaz a személy ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a képviselő-testület ülését vezető a második és a további hozzászólások időtartamát korlátozhatja.

(5) Az előterjesztésre jogosult a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító vagy kiegészítő indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez.

(6) Ha a napirendi ponthoz több hozzászólás nincs, a képviselő-testület ülését vezető a vitát lezárja.

(7) A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

(8) A képviselő-testület ülését vezető az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító vagy kiegészítő indítványok, majd az előterjesztésben szereplő javaslatok felett kell dönteni.

22. § (1) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

(2) Ügyrendi javaslat esetében a képviselő-testület ülését vezető soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal szavazásra bocsátja.

23. § A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.

17. Az ülés rendje

24. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülést vezető gondoskodik, amelynek keretében:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,

b) rendreutasítja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak.

(3)4 A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja vagy kiutasíthatja azt a hallgatóság köréből, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.

(4) A nyilvánosság biztosítása érdekében – a zárt ülések kivételével – az állampolgárok a képviselő-testületi ülésekre azok megkezdése előtt és a testület munkájának megzavarása nélkül az ülés megkezdése után is beléphetnek. A nyilvános ülésekről készített jegyzőkönyveket a jegyző az önkormányzat honlapján közzéteszi.

18. Zárt ülés

25. § (1) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben.

(2) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben az érintett kérésére zárt ülést tart.

(3) A Képviselő-testület az érdekelt, az előterjesztő, vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslata alapján – minősített többséggel – az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben zárt ülést rendelhet el.

(4) Zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

(5) A zárt ülés teljes anyagába a zárt ülés résztvevői tekinthetnek be.

(6) Az érintett és a szakértő kizárólag a zárt ülés anyagának rá vonatkozó részébe tekinthet be.

(7) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

19. Döntéshozatal

26. § (1) A képviselő-testület határozatképességéről, illetve a javaslat elfogadásáról Mötv. 47. § (1)-(2) bekezdése rendelkezik.

(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.

(3)5 A képviselő-testület minősített többséggel dönt Mötv. 50. §-ában foglaltakon kívül a következő ügyekben:

a) fegyelmi eljárás során hozott határozat elfogadása,

b) hitelfelvétel,

c) közalapítvány létrehozása, megszüntetése, alapítványhoz történő hozzájárulás,

d) az önkormányzat tulajdonában lévő telek és felépítmény feletti rendelkezés,

e) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,

f) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,

g) keresetet benyújtása, ha a polgármester tevékenysége sorozatosan törvénysértő, illetve mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén,

h) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendeléséről,

i) helyi népszavazás elrendelése továbbá

j) ha jogszabály a képviselő-testület minősített többségű döntését írja elő.

(4) A minősített többséghez az Mötv. 47. § (2) bekezdésében meghatározott szavazatszám szükséges.

20. Szavazás

27. § (1) A képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A képviselő-testület titkos szavazással dönt, illetve titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(3) Titkos szavazás tartását az adott ügy tárgyalásakor a képviselő-testület bármely tagja indítványozhatja, amely indítvány elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A titkos szavazás lefolytatását, a szavazatok összeszámlálását az Ügyrendi Bizottság végzi.

(5) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, az arra kijelölt helyiségben történik. A képviselők a szavazólapokat tartalmazó borítékot lezárt urnába helyezik.

(6) A titkos szavazásról a bizottság elnöke külön jegyzőkönyvet készít, amely a képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv mellékletét képezi. A külön jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,

b) a szavazatszámláló bizottság elnökének és tagjainak nevét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás számszerű eredményét, az érvényes és érvénytelen szavazatok számának feltüntetésével.

(7) A bizottság elnöke a külön jegyzőkönyv alapján hirdeti ki a szavazás eredményét.

28. § (1) A képviselő-testület név szerinti szavazással dönt azokban az ügyekben, amelyekben jogszabály név szerinti szavazás tartását rendeli el.

(2) A polgármester valamint bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.

(4) Név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.

(5) A név szerinti szavazás eredményét a polgármester megállapítja és kihirdeti.

21. A határozatok nyilvántartása

29. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámozással és évszámmal kell ellátni a következők szerint: „Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorsz./év. (hó, nap) számú határozata”

(2) A képviselő-testület határozatait évenként betűrend és számsorrend alapján nyilván kell tartani.

(3) A határozatokat a jegyző a jegyzőkönyv elkészítését követő 5 napon belül megküldi a végrehajtásért felelős személy(ek)nek és szerv(ek)nek, illetve azoknak, akikre nézve a határozat rendelkezést tartalmaz.

22. Közmeghallgatás rendje

30. § (1) A képviselő-testület az Mötv.-ben foglaltak szerint közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás idejét és az első részének témáját a képviselő-testület határozza meg a tárgyévi munkaterv elfogadásakor.

(3) A közmeghallgatást – lehetőség szerint – Kislőd Község Művelődési Házában kell megtartani. Amennyiben a közmeghallgatás a fenti helyszínen előreláthatólag nem tartható meg, a képviselő-testület legalább tizenöt nappal a közmeghallgatást megelőzően dönt a helyszínéről.

(4) A közmeghallgatáson felvetett közérdekű kérdésekre és javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, vagy legfeljebb harminc napon belül írásban választ kell adni.

(5) Az írásban adott választ az SzMSz 33. § (1) bekezdésében foglaltak szerint közzé kell tenni.

(6) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább tizenöt nappal előbb, az SzMSz 33. §-ának megfelelően tájékoztatni kell.

23. Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai

31. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást előterjeszthet:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) képviselő-testület tagja,

d) képviselő-testület bizottsága,

e) jegyző,

f) nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete.

(2) A rendelet-tervezetek és rendeletek nyilvánosságáról, illetve a rendelet-tervezetek társadalmi egyeztetéséről külön rendelet rendelkezik.

(3) A rendelet-tervezet előterjesztője tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.

32. § (1) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: „Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorsz./év. (hó, nap) önkormányzati rendelete”

(2) A megjelölésnek tartalmaznia kell az önkormányzati rendelet megnevezését, illetve a rendelet címét.

(3) Az önkormányzati rendeletekről évente – betűrend és számsorrend alapján – nyilvántartást kell vezetni.

24. Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja

33. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárban való közzététellel és Kislőd Község Önkormányzat hirdetőtábláján (8446 Kislőd, Hősök tere 1.) történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(2) A hirdetményt a hirdetőtáblán tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.

(3) A kihirdetés időpontján a közzététel napját kell érteni.

(4) Az önkormányzat rendeleteit az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

(5) Az (1) és (4) bekezdésekben foglalt feladatok ellátásáról a jegyző gondoskodik.

(6) A Közös Önkormányzati Hivatalban a rendeletek egy-egy példányát el kell helyezni. A jegyző köteles gondoskodni a rendeletek elektronikus rögzítéséről és nyilvántartásáról.

25. Jegyzőkönyv

34. § (1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. vonatkozó rendelkezéseinek megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Ha a képviselő a hozzászólását írásban nyújtotta be, azt is mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(3) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv eredeti példányát – annak mellékleteivel együtt – a jegyző kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.

26. A képviselő-testület bizottságai

35. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására, illetve jogszabály rendelkezése alapján – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hoz létre.

(2) A képviselő-testület ideiglenes bizottságokat meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra alakíthat.

(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről és működésének időtartamáról a bizottság megalakításakor dönt. E döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.

(4) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését követően, illetve működése időtartamának lejártával megszűnik.

(5) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság. A bizottság létszáma: 3 fő

(6) A bizottság elnökét, valamint képviselő tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg. A nem képviselő tagok megválasztására a 8. § (1) bekezdése alkalmazandó.

(7) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(8) A képviselő több bizottság tagjának, de egy bizottság elnökének választható meg.

(9) A bizottság tagjainak névsorát és részletes feladatait a 4. melléklet tartalmazza.

36. § (1) Az állandó vagy ideiglenes bizottság belső működési szabályait tartalmazó ügyrendjét – az Mötv. és az SzMSz kereti között maga állapítja meg, amelyet az elnöke tájékoztatás céljából a képviselő-testület elé terjeszt.

(2) A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.

(3) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.

(4) A bizottság éves munkaterv alapján működik, amelyet a képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követően harminc napon belül köteles elkészíteni.

(5) A bizottságok működése ügyviteli feladatainak ellátása keretében a Közös Önkormányzati Hivatal az elnök közreműködésével:

a) elkészíti a képviselő-testület munkaterve alapján a bizottság munkatervét,

b) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről,

c) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, melyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából.

37. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.

(2) Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző kettő nappal kézhez kapják a meghívottak.

(3) A bizottságot kettő napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.

(4) A bizottsági ülésekre meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt.

(5) A képviselő-testület és a bizottság(ok), valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.

(6) A bizottságok működési rendjére az Mötv. vonatkozó rendelkezéseit az SzMSz-ben foglalt kiegészítésekkel megfelelően kell alkalmazni.

III. Fejezet

NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOK

27. Kislőd Német Nemzetiségi Önkormányzat

38. § (1) Az önkormányzat – Kislőd Német Nemzetiségi Önkormányzattal (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) kapcsolatos – feladataira a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény vonatkozó rendelkezései, valamint az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat között kötött közigazgatási szerződés rendelkezései irányadóak.

(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja a testületi működésének feltételeit, ennek keretében:

a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzat testületi működéséhez igazodó helyiséghasználatot az önkormányzat székhelyén,

b) a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével biztosítja a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását, a szakmai segítségnyújtást, amellyel kapcsolatos költségeket az önkormányzat viseli.

(3) Ha a nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a képviselő-testület vagy szervének döntése szükséges, a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a döntésre jogosult képviselő-testület a következő ülésén napirendre tűzi, és a kezdeményezés benyújtásától számított harminc napon belül döntést hoz.

(4) A nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott közigazgatási szerződést (együttműködési megállapodást) Kislőd Község Önkormányzat Képviselő-testülete harminc napon belül jóváhagyja.

(5) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat írásbeli kérelme szerint köteles biztosítani, hogy rendeleteinek kihirdetése, hirdetményének közzététele a nemzetiség anyanyelvén is megtörténjék.

(6) A Képviselő-testület az önkormányzati tulajdonú Művelődési Ház irodájának - nem kizárólagos - használatát biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére, annak működéséhez.

(7) A Képviselő-testület az önkormányzati ingatlanok és eszközök használatát előzetes megállapodás alapján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat rendezvényeinek szervezéséhez és lebonyolításához.

(8) A Képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül szakmai és adminisztratív segítséget nyújt a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi jegyzőkönyveinek, pályázatainak, egyéb dokumentumainak elkészítéséhez és benyújtásához.

28. Kislődi Roma Nemzetiségi Önkormányzat

39. § A Kislődi Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testület működésére, az ezzel kapcsolatos önkormányzati feladatokra a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény vonatkozó rendelkezéseit a 38. §-ban foglalt kiegészítésekkel megfelelően kell alkalmazni.

IV. Fejezet

KÉPVISELŐ, Polgármester, alpolgármester, jegyző, Közös Önkormányzati Hivatal

29. A képviselő

40. § A települési képviselők nevét az 1. melléklet tartalmazza.

30. A képviselő jogai és kötelezettségei

41. § (1) A települési képviselő – választói érdekek képviseletével kapcsolatos – jogaira és kötelezettségeire az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A települési-képviselőnek a Képviselő-testület munkájában való részvételére az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) A települési képviselő képviselői munkája során a Közös Önkormányzati Hivatal helyiségeit használhatja, eszközeit térítésmentesen igénybe veheti.

(4) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. Az Mötv.-ben meghatározottakon túl a képviselő:

a) Előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.

b) A képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban és

c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

31. A kizárás szabályai

42. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra az Mötv.-ben meghatározott szabályok az irányadók.

(2) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.

(3) A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett – bejelenti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. A Képviselő-testület ezt követően dönt a képviselő döntéshozatalból történő kizárásáról.

(4) Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és az köztudomású, vagy a Képviselő-testület megállapítja, a Képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.

(5) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(6) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(7) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.

32. Az összeférhetetlenségi eljárás

43. § (1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Ügyrendi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett, és erről az érintett képviselőt írásban tájékoztatja. Felkéri egyben, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.

(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek az (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Ügyrendi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.

(3) A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.

33. A polgármester

44. § (1) Kislőd Község Polgármestere főállásban tölti be tisztségét.

(2) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit az 5. melléklet tartalmazza.

(3) A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt:

a) pályázat benyújtásáról, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás az 1 millió forintot nem haladja meg,

b) szerződés megkötéséről, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás az 1 millió forintot nem haladja meg, feltéve, ha a döntés szükségessége két - munkatervben meghatározott - képviselő-testületi ülés között merült fel, és a döntés meghozatala a következő munkatervben meghatározott képviselő-testületi ülés időpontjáig nem halasztható.

(4)6 A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:

a) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét, ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,

b) nyilatkozatot ad a hírközlő szervek részére,

c) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,

d) részt vesz az önkormányzat tagságával működő társulások, konzorciumok, gazdasági társaságok irányító vagy döntő szervezetének ülésein, ezeken és képviseli az önkormányzat érdekeit.

(5) A Közös Önkormányzati Hivatallal összefüggő feladatait az Mötv. vonatkozó rendelkezései, és a Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó megállapodás rendelkezései tartalmazzák.

(6) A polgármester munkaideje heti 40 óra, amelyből az önkormányzat tanácstermében minden hétfőn 9:00 órától 13:00 óráig fogadónapot tart. Amennyiben a hétfői nap munkaszüneti napnak minősül, a polgármester a fogadónapot a következő munkanapon tartja.

(7) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat

a) amennyiben a képviselő-testület –határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést továbbá

b) a két ülés között a képviselő-testület hatáskörébe tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyben.

34. Az alpolgármester

45. § (1) A Képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) A helyettesítés módját, mértékét és az alpolgármester feladatait a polgármester a megválasztásától számított három hónapon belül írásban határozza meg a képviselő-testület

(3) Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően – előkészítő, összehangoló jellegűek, így részt vesz:

a) a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,

b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,

c) a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.

(4) Az alpolgármester a polgármester felkérésére, annak akadályoztatása esetén vagy távollétében helyettesíti a polgármestert.

(5) Az alpolgármester a polgármester tizenöt munkanapot meghaladó egybefüggő távolléte vagy akadályoztatása esetén annak felkérése nélkül is helyettesíti a polgármestert.

35. A jegyző

46. § (1)7 A jegyző a Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén minden hét hétfői napján 9:00 órától 16:00 óráig, Kislőd Község Önkormányzat székhelye szerinti önkormányzati irodában minden hét keddi napján 09:00 órától 16:00 óráig, Úrkút Község Önkormányzat székhelye szerinti önkormányzati irodában minden hét szerdai napján 09:00 órától 16:00 óráig fogadónapot tart.

(2) A jegyző feladat- és hatáskörébe tartozik minden olyan ügy, amelyet jogszabály és a képviselő-testületek döntései hatáskörébe utalnak.

(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb 6 hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti polgármester által megbízott, a Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati tisztviselőkről szóló törvénynek a jegyzői tisztség ellátására előírt végezettséggel rendelkező köztisztviselője látja el.

(4) A jegyző az Mötv.-ben meghatározott – a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó – jelzési kötelezettségének a döntés meghozatala előtt, vagy ha az később jut tudomására a tudomásra jutástól számítva haladéktalanul tesz eleget.

36. A Közös Önkormányzati Hivatal

47. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal belső tagozódását, létszámát, feladatait és működésének szabályait Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendje határozza meg, amelyet a fenntartó képviselő-testületek hagynak jóvá.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal működésének ellenőrzése, a feladatok egyeztetése céljából az érdekelt községek polgármesterei rendszeresen tartanak megbeszéléseket a jegyző részvételével.

V. Fejezet

A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI

48. § A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) közmeghallgatás,

b) lakossági fórum,

c) polgármesteri, képviselői, jegyzői fogadóóra.

49. § A közmeghallgatásra az Mötv. és az SzMSz 30. §-ának rendelkezései az irányadóak.

50. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben az állampolgárok és önszerveződő közösségek közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából lakossági fórumot hívhat össze.

(2) A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa megbízott személy vezeti.

(3) A lakossági fórum időpontjáról, helyéről és tárgyáról a lakosságot tájékoztatni kell.

(4) A lakossági fórumról jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik.

51. § A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében képviselői fogadóórát tarthatnak.

VI. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodása, vagyona

37. Az önkormányzat költségvetése

52. § (1) A képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg, amelyben dönt arról, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.

(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és végrehajtási rendeletei rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.

(3) A költségvetési rendelet elfogadása egy fordulóban történik.

38. Az önkormányzati gazdálkodás szabályai

53. § (1) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos, a vonatkozó jogszabályi előírások szerinti feladatokat a jogszabályi előírások alapján a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának részletszabályait külön szabályzatok tartalmazzák.

39. Az önkormányzat vagyona

54. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes és a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás előírásait külön rendeletében állapítja meg.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv.-ben meghatározott szabályok irányadók.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről megbízási szerződéses jogviszony keretében gondoskodik.

VII. Fejezet

Helyi népszavazás

55. § (1) A helyi népszavazás kiírásáról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz. Kötelező kiírni a helyi népszavazást, ha a község választópolgárainak legalább 20%-a kezdeményezte.

(2) A helyi népszavazás lebonyolításánál az eljárási szabályok tekintetében a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény törvényben foglaltakat kell alkalmazni.

VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

56. §8

57. § Ez a rendelet 2024. november 7-én lép hatályba.

1. melléklet a 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelethez

Kislőd Község Önkormányzat képviselői

1. Bódis Zoltán polgármester

2. Bernáth József alpolgármester

3. Borisz Gábor

4. Estók Katalin

5. Marczona Petra

6. Szabóné Gazsó Eszter

7. Vass Ramóna

3. melléklet a 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat önként vállalt feladatai

1. Egyházi ingatlanok (templom, belterületen és külterületen lévő keresztek) állagmegóvását szolgáló pályázatok elkészítésében és bonyolításában való részvétel, amelynek célja a falukép javítása.

2. Az alábbi szervezetekben való tagsági részvétel:

a) Herend Környéki Önkormányzatok Család és Gyermekjóléti Szolgálata

b) Éltető Balaton-felvidékért Egyesület

c) Farkasgyepű-Városlőd-Kislőd-Csehbánya Beruházó Víziközmű Társulat

d) Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás

e) Bakonyi Turisztikai Egyesület

4. melléklet a 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelethez

Önkormányzat bizottsága

1. Ügyrendi bizottság

1.1. Tagjai:

a) Estók Katalin elnök

b) Borisz Gábor tag

c) Vass Ramóna tag

1.2. A bizottság feladatai:

a) figyelemmel kíséri az SZMSZ hatályosulását

b) ellenőrzi a képviselő-testületi határozatok és rendeletek végrehajtását

c) ellenőrzi a bizottságok működését

d) ellenőrzi a bizottság döntéseinek végrehajtását

e) kivizsgálja az önkormányzati képviselői és a polgármesteri összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést

f) nyilvántartja és ellenőrzi az önkormányzati képviselők, a polgármester és a nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatát

g) lebonyolítja a titkos szavazást

h) állást foglal a kormányhivataé törvényességi ellenőrzése körében tett felhívásáról

i) közreműködik a képviselő-testület hivatalának szervezeti felépítésére vonatkozó javaslatok kidolgozásában

j) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyek előterjesztéseinek előkészítése

5. melléklet a 9/2024. (XI. 6.) önkormányzati rendelethez

Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök jegyzéke

1. Dönt a költségvetési rendeletben meghatározott polgármesteri keret felhasználásáról.

2. Dönt az önkormányzatok, önkormányzati költségvetési szervek számára kiírt pályázatok benyújtásáról a költségvetési rendeletben meghatározott feladatok, beruházások, felújítások körében.

3. Dönt az önkormányzati kötelezettségvállalást - ide értve a működési költséget is - nem igénylő pályázatok benyújtásáról.

4. Véleményezi a szomszédos települések településszerkezeti tervét.

5. Dönt a Képviselő-testület által jóváhagyott szerződések módosításáról abban az esetben, ha a módosítás kizárólag a tárgyévi - a költségvetési rendeletben meghatározott - ellenszolgáltatás, vagy támogatás összegének változására, vagy a fizetési kötelezettség tárgyévi ütemezésére vonatkozik.

6. Dönt a pénzügyi kötelezettségvállalást nem igénylő együttműködési megállapodások megkötéséről.

7. Dönt biztosítási alkuszi szerződés megkötéséről, módosításáról, megszüntetéséről.

8. Gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzatnál foglalkoztatott munkavállalók tekintetében.

9. Dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat benyújtásáról, a beérkezett pályázatok tartalmi és formai értékeléséről, kibocsátja a hiánypótlási felhívásokat.

10. Gondoskodik az egészségügyi ellátással kapcsolatosan az ellátott panaszának törvényes keretek között történő kivizsgálásáról, és annak eredményéről a panaszt tevőt a törvényben meghatározott határidőn belül tájékoztatja.

11. A számlavezető pénzintézetnél számlákat, alszámlákat nyit és szüntet meg.

12. Dönt az önkormányzat nevében indítandó per szükségességéről, a fellebbezés benyújtásáról.

13. Dönt a közfoglalkoztatási pályázatok benyújtásáról, a program megvalósítása érdekében támogatási szerződést köt az állami foglalkoztatási szervvel.

14. Dönt a halaszthatatlan forgalmi rendváltoztatások, és ideiglenes forgalmi rend kialakításáról

15. Dönt az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és a vagyonhasznosítás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

16. Dönt a közterületek használatáról és használatuk rendjéről szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

17. Dönt a közfoglalkoztatott személyek, valamint az Önkormányzatánál foglalkoztatott személyek foglalkozás-egészségügyi vizsgálatának elvégzésére vonatkozó megállapodás megkötéséről.

18. Engedélyezi Kislőd község nevének, valamint az önkormányzat címerének és zászlajának használatát.

19. Dönt Kislőd község településképének védelméről szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

20. Dönt a köztemetés biztosításáról szóló megállapodás megkötéséről.

21. Dönt a környezetvédelem helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

22. Dönt az önkormányzati lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben

23. Dönt az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek hasznosításáról az éves költségvetési rendeletben foglaltak szerint.

24. Dönt a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről.

25. Dönt az eljárás megkezdésekor a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzési eljárásokba bevont ajánlattevők személyéről, a beszerzési eljárás eredményességéről, és nyerteséről.

26. Dönt az egyéb közmű-hozzájárulás (csatorna, víz, gáz) részletfizetési kérelemről, halasztási kérelemről.

27. Gyakorolja a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott kivételekkel.

28. Dönt az önkormányzat kiadásainak kiemelt előirányzatai közötti előirányzat átcsoportosításáról a pénzügyi ellenjegyző ellenjegyzése mellett.

29. Dönt a közterületen, a HÉSZ szerint közlekedési célra fenntartott területen a tulajdonosi hozzájárulás megadásáról.

30. Dönt a közcélú villamos, távhő-, gáz- és távközlési célú vezeték építése esetén a tulajdonosi hozzájárulás megadásáról.

31. Dönt a köztemetés elrendelésével, a költségek hagyatéki teherkénti bejelentésével, az eltemettetésre köteles személy köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezéssel és az alóli mentességgel kapcsolatos eljárásban.

32. Dönt az önkormányzati tulajdonú utakon a behajtási engedélyek kiadásának és felhasználásának rendjéről szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

33. Dönt a köztemetőről, a temetkezési tevékenységről és az ahhoz kapcsolódó díjakról szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt kérdésekben.

34. Tulajdonosi hozzájárulást ad az önkormányzati tulajdonú ingatlanokkal kapcsolatos építésügyi és más hatósági eljárásokban.

35. Dönt az egyes ingatlanokra az önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog törléséhez történő hozzájárulás megadásáról.

36. Dönt az önkormányzati helyiségek alkalmi jellegű bérbeadásáról.

37. Dönt - Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – pályázat benyújtásáról, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás az 1 millió forintot nem haladja meg.

38. Dönt szerződés megkötéséről, ha az Önkormányzatot terhelő kötelezettségvállalás az 1 millió forintot nem haladja meg, feltéve, ha a döntés szükségessége két - munkatervben meghatározott - képviselő-testületi ülés között merült fel, és a döntés meghozatala a következő munkatervben meghatározott képviselő-testületi ülés időpontjáig nem halasztható.

39. Dönt a költségvetési tartalék ötszázezer forintig terjedő felhasználásról.

40. Ellátja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben valamint az önkormányzat pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló rendeletében rögzített szociális feladat- és hatásköröket, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben rögzített gyámügyi feladat és hatásköröket. Átruházott feladat- és hatáskörök megnevezése:

40.1. települési és rendkívüli települési támogatási kérelmek elbírálása

40.2. a házi segítségnyújtás, a szociális étkeztetés és a tanyagondnoki szolgálat fenntartásával és működtetésével kapcsolatban felmerülő feladatok ellátása és döntéshozás

40.3. rendkívüli gyermeknevelési támogatás kérelmek elbírálása

40.4. egyéb – a képviselő-testület által külön rendeletben szabályozott – szociális ellátásainak megállapítása

1

A 2. § (3) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 2. § (4) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 11. § a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 24. § (3) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 26. § (3) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 44. § (4) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (IX. 25.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

7

A 46. § (1) bekezdése a Kislőd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 18.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

8

Az 56. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.