Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 21.) önkormányzati rendelete

Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024.(X.3.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 01. 22- 2025. 01. 23

Balsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 21.) önkormányzati rendelete

Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024.(X.3.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.01.22.

[1] A képviselő-testület szabályszerű működésének biztosítása érdekében

[2] az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete a következőket rendeli el:

1. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő preambulum lép:

„A képviselő-testület szabályszerű működésének biztosítása érdekében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Balsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete a következőket rendeli el:”

2. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése a következő f)–i) ponttal egészül ki:

(A Képviselő-testület szervei:)

„f) Gávavencsellői Közös Önkormányzati Hivatal
g) Szociális Alapszolgáltatási Központ Társulás Buj
h) Közép Szabolcsi Egészségügyi Társulás Ibrány
i) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-Gazdálkodási Társulás”

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Gávavencsellői Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) Székhelye: 4472 Gávavencsellő, Petőfi utca 1. Kirendeltsége, Gávavencsellői Közös Önkormányzati Hivatal Balsai Kirendeltsége: 4468 Balsa, Fő tér 1. szám”

(3) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Az önkormányzathoz tartozó közigazgatási terület leírását, az 1. szavazókörhöz tartozó közterület felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.”

(4) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) Az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza a képviselő-testület tagjai és bizottsága vezetőit, tagjait.”

3. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 4. alcíme a következő 5/A. §-sal egészül ki:

„5/A. § (1) A Gávavencsellői Közös Önkormányzati Hivatal jogállását és feladatait Gávavencsellő Nagyközség Önkormányzata, Paszab Község Önkormányzata és Balsa Község Önkormányzata által elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

(2) A Szociális Alapszolgáltatási Központ Társulás (székhelye: Buj) Balsa vonatkozásában az Önkormányzat szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti szociális étkeztetés és házi segítségnyújtás szociális szolgáltatásokat biztosítja.

(3) A Közép-Szabolcsi Egészségügyi Társulás (székhelye: Ibrány) Balsa vonatkozásában Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 4. pontja: törvényben meghatározott kivételekkel az egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatásokat biztosítja.

(4) A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Települési Szilárdhulladék Gazdálkodási Társulásra átruházott hatáskör: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § 11. pontja helyi környezet és természetvédelem feladat ellátásához: A társult önkormányzatok közigazgatási területén, összehangolt fejlesztések, közös programok fejlesztése abból a célból, hogy a megyében korszerű, EU-konform, regionális hulladékgazdálkodási rendszert alakítsanak ki, mely magában foglalja a hulladék gyűjtését, válogatását, újrahasznosítását illetve a válogatási maradványok korszerű EU-szabályozásnak megfelelő lerakóban való elhelyezését. Ehhez kapcsolódó technikai és technológiai módszerek kialakítása az eszközök beszerzése, a szükséges beruházások megvalósítása, az illegális, vagy felhagyott hulladéklerakók rekultivációja.”

4. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 6. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az alpolgármester titkos választását a testület tagjai közül választott eseti bizottság bonyolítja, a titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a választás időpontját, az eseti bizottság tagjainak nevét, tájékoztatást a szavazás menetéről, a szavazatok számlálásának eredményét, a bizottság tagjainak aláírását.”

5. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az önkormányzatnak a képviselő-testület rendkívüli ülés összehívására van lehetőség:

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) egyéb szóbeli meghívással.

A telefonos és szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell a meghívót és az előterjesztéseket a meghívottak részére legkésőbb a képviselő-testületi ülésen.”

6. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet a következő 15/A. és 15/B. §-sal egészül ki:

„15/A. § (1) A Képviselő-testület ülésén a személyes érintettséget az érintett napirendi pont megnyitásánál kell bejelenteni.

(2) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a polgármester, polgármester személyes érintettsége miatt az Ügyrendi Bizottság elnöke az ok tudomására jutását követő testületi ülésen jelez a Képviselő-testület felé.

(3) A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a (2) bekezdés szerinti jelzést követően az érintettet az ülésvezető figyelmezteti és a Képviselő-testület az ügyben ismételt szavazást tart.

(4) A (3) bekezdés szerinti szavazás eredményeként hozott határozatnak tartalmaznia kell

a) az érintett határozat számát, tárgyát,

b) az ismételt döntés okát, és

c) a tárgyi döntést.

15/B. § (1) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését zavaró képviselőt, jelenlévő előterjesztőt, vagy érintettet,

b) a tárgytól eltérő, vagy ugyanazon érveket, megismétlő hozzászólót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,

c) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testület tekintélyét sértő kifejezést használ,

d) tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a tanácskozást lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén az ülést felfüggeszti. Ha a felfüggesztés után újból megnyitott ülésen a rendzavarás megismétlődik, az ülést berekeszti és a még le nem zárt napirendek tárgyalását a soron következő ülésre napolja,

e) a megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendre utasítja, figyelmezteti. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintett állampolgárt a terem elhagyására felkéri.

(2) A polgármester a rendfenntartás érdekében tett, indokolt intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(4) Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak. A hozzászólás időtartama egyszeri és nem haladhatja meg a két percet.”

7. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati rendeletet kihirdetésének módja: a Közös Önkormányzati Hivatal Balsai Kirendeltségén lévő hirdetőtábláján történő kifüggesztés.”

8. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 18. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület)

„b) eseti”

(bizottságot hozhat létre.)

9. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 21. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület az eseti bizottságot:

a) meghatározott időre vagy

b) meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.”

10. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 23. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester fogadóórája: minden második héten hétfőn 15.00 órától 16.00 óráig tart.”

11. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„24. § A jegyző ügyfélfogadási rendje: hétfőn du. 13-16 óra.”

12. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet a 28/A. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

„6. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal”

13. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet a következő 28/A. §-sal egészül ki:

„28/A. § (1) A Képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv) 80. § (2) bekezdése szerint a településen működő települési nemzetiségi önkormányzatokkal helyiséghasználatra, feladatellátásra, valamint további feltételek biztosítására megállapodást köt.

(2) A Képviselő-testület az Njtv-vel összhangban az alábbi működési feltételeket biztosítja a települési német és roma nemzetiségi önkormányzatok számára:

a) az ülések megtartásához a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (1) bekezdés a) pontja szerinti helyiséget,

b) a nemzetiségi önkormányzat adminisztratív feladatainak ellátását: meghívó, előterjesztések, jegyzőkönyv elkészítése, levelezések,

c) testületi anyagok, meghívók postázási feladatainak biztosítása, helyben történő kihordással,

d) a testületi ülések előkészítésével, a meghívók, előterjesztések, testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítésével, a hivatalos levelezés előkészítésével, döntés előkészítéssel, nyilvántartással, sokszorosítással, iratkezeléssel, postázással kapcsolatos feladatok,

e) pénzügyi, számviteli, gazdálkodási, nyilvántartási és iratkezelési feladatok ellátása,

f) a helyi nemzetiségi önkormányzatok működéséhez, ülésének megtartásához a Közös Önkormányzati Hivatalban lévő tárgyalótermet,

g) a helyi nemzetiségi önkormányzatok kulturális, művészeti, hagyományőrző rendezvényeinek megszervezéséhez és lebonyolításához az önkormányzat tulajdonában álló tárgyi, technikai eszközöket, amennyiben azok szabadon rendelkezésre állnak, és nincsenek az önkormányzat, vagy intézménye használatában.

(3) A települési önkormányzat olyan előterjesztései esetében, melyek a nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott véleményét követelik meg, a véleményt a Jegyző kéri ki a döntés meghozatala előtt.

(4) A települési önkormányzat olyan előterjesztései esetében, melyek a nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát követelik meg, az egyetértési jog gyakorlására a Jegyző kéri fel a nemzetiségi önkormányzatot a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.”

14. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

15. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet

a) 5. § (7) bekezdés a) pontjában a „ .” szövegrész helyébe az „ , és erről javaslatával előterjesztést nyújt be a képviselő-testülethez,” szöveg,

b) 5. § (7) bekezdés b) pontjában az „érvényesülését,” szövegrész helyébe az „érvényesülését és erről javaslatával előterjesztést nyújt be a képviselő-testülethez.,” szöveg,

c) 5. § (7) bekezdés c) pontjában az „amennyiben szükséges” szövegrész helyébe a „kivéve az alpolgármester választást” szöveg,

d) 5. § (7) bekezdés d) pontjában a „kezelése” szövegrész helyébe a „nyilvántartása és ellenőrzése” szöveg,

e) 5. § (7) bekezdés e) pontjában a „bejárásokon” szövegrész helyébe a „bejárásokon.” szöveg

lép.

16. § Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2024. (X. 3.) önkormányzati rendelet

g) 29. § címe.

17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet az 1/2025. (I. 21.) önkormányzati rendelethez

Balsa Község Önkormányzat Közigazgatási területéhez tartozó közterület nevek (1. szavazókörhöz tartozó közterületek)

1. Szabolcsvezér utca

2. Munkácsy utca

3. Szabadkai utca

4. Tiszafolyó utca

5. Rákóczi utca

6. Bethlen Gábor utca

7. Fiumei utca

8. Csáki utca

9. Bocskai utca

10. Iskola utca

11. Kolozsvári utca

12. Szabadság utca

13. Rózsa utca

14. Kossuth utca

15. Kassai utca

16. Pozsonyi utca

17. Szent István utca

18. Petőfi utca

19. Aradi utca

20. Ady Endre utca

21. Alkotmány utca

22. Nagyváradi utca

23. József Attila utca”

2. melléklet az 1/2025. (I. 21.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület és a bizottság tagjai

1. Képviselő-testület tagjai:

1.1. Somogyi Szilvia polgármester

1.2. Radóczi János alpolgármester

1.3. Tóth László tanácsnok

1.4. Csata Ignác Rudolf képviselő

1.5. Petrócziné Füredi Krisztin képviselő

2. Ügyrendi Bizottság tagjai:

2.1. Csata Ignác Rudolf képviselő

2.2. Petrócziné Füredi Krisztin képviselő

2.3. Hegyes Tamás külsős bizottsági tag