Drávapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 22.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Hatályos: 2025. 05. 29Drávapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 22.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
[1] A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezik a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.
[2] Drávapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. és 8.a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §. (2) bekezdésében, 10. §. (1) bekezdésében, 25. §. (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. §. (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §. (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. §-ában, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el.
Általános rendelkezések
A rendelet célja
1. § (1) Drávapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani.
(2) A rendelet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt.) foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően megállapítja a szociális gondoskodás körébe tartozó ellátásokra való jogosultságok formáját, azok feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:
a) a Drávapalkonya Község Önkormányzata közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező és legalább 3 hónapja életvitelszerűen a településen élő magyar állampolgárokra, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)–(3) bekezdésében meghatározott személyekre,
b) az a) pontban foglaltakon kívül hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül, arra a rászorulóra, akinek a rendkívüli települési támogatás, étkeztetés illetve szállás biztosításának hiánya életét, testi épségét veszélyezteti.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a Drávaszabolcsi Általános Iskolája és a Dráva Kincse Óvoda nevelt és tanuló gyermekekre, valamint a szociális étkeztetésben résztvevőkre is.
(3) A személyes gondoskodás tekintetében a rendelet tárgyi hatálya azokra az önkormányzat által nyújtott szociális szolgáltatásokra is kiterjed, melyeket az önkormányzat szolgáltatási szerződés alapján biztosít.
(4) A rendeletben meghatározott hatáskörök gyakorlására – a jelen rendeletben meghatározott kivételekkel, melyek esetében a hatáskört a polgármesterre ruházza – a képviselő-testület jogosult.
Eljárási rendelkezések
Kérelem és jövedelemigazolások
3. § (1) A rendeletben meghatározott szociális és gyermekjóléti ellátások és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Kovácshidai Közös Önkormányzati Hivatalnál (7847 Kovácshida, Fő u. 13., a továbbiakban: Hivatal), vagy a Drávapalkonya Község Önkormányzata (7850, Drávapalkonya, Fő utca 41., a továbbiakban: Önkormányzat) lehet – e rendelet eltérő rendelkezéseinek kivételével – évközben, folyamatosan előterjeszteni.
(2) A kérelmet az e célra rendszeresített formanyomtatvány kitöltésével, írásban a Hivatal szociális ügyintézőjéhez kell benyújtani, a szükséges mellékletek csatolásával.
(3) A kérelemhez elő kell adni mindazokat a tényeket és körülményeket, amelyek a szociális ellátásra jogosultság alapjául, indokként szolgálnak.
(4) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.
(5) A szociális ellátás megállapítása hivatalból is kezdeményezhető - jogszabályban meghatározott esetekben. Az eljárás megindítására javaslatot tehetnek: a képviselők, a polgármester, a jegyző, valamint a szociális ellátó hálózat és jelzőrendszer tagjai.
(6) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a hatályos jogszabályi előírások szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.
(7) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei valamint – ha az döntésre előkészítő eljárásban közreműködő szükségesnek tartja – környezettanulmány alapján köteles meghozni. Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.
(8) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. (továbbiakban: Ákr.) törvény rendelkezéseit – az Szt-ben meghatározott eltérésekkel – kell alkalmazni.
(9) Jövedelem igazolható:
a) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással, bankszámla kivonattal, fizetési jegyzékkel,
b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,
c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvénnyel, bankszámla kivonatottal, vagy a Magyar Államkincstár által kiadott határozattal, igazolással,
d) vállalkozó esetében az illetékes Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott igazolással, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
e) nyugdíj és nyugdíjszerű ellátás esetén a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának tárgyévre szóló, az ellátás összegéről szóló igazolásával,
f) őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával vagy az adóhivatal által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással,
g) egyszerűsített foglalkoztatásból származó jövedelem esetén az érintett nyilatkozatával vagy az adóhivatal igazolásával,
h) gyermektartásdíj esetén a kifizetett tartásdíjról szóló szelvény, banki folyószámla kivonat másolatával, átvételi elismervénnyel, az érintett nyilatkozatával vagy az állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról szóló gyámhivatali határozattal,
i) ösztöndíjból származó jövedelem esetén az oktatási intézmény igazolásával.
(10) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a hatóság felhívhatja a kérelmezőt, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait rendeletben szabályozza.
(11) A jogosultság megállapításakor
a) a havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a b) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
(12) A (11) bekezdésben foglaltaktól eltérően az életvitelszerűen lakott ingatlan eladása, valamint az életvitelszerűen lakott ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog átruházása esetén az eladott ingatlan, illetve átruházott vagyoni értékű jog ellenértékének azon részét, amelyen egy éven belül nem kerül sor életvitelszerű, tényleges lakhatás célját szolgáló ingatlan vagy vagyoni értékű jog vásárlására, az eladást vagy átruházást követő egy naptári év leteltét követő napon megszerzett jövedelemnek kell tekinteni.
(13) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni:
a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
c) a közfoglalkoztatásból származó havi jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét meghaladó részét.
(14) Személyes gondoskodás esetén a szolgáltatást igénybe vevő jövedelméről kell nyilatkozni, illetve azokat igazolni.
(15) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
(16) Amennyiben a kérelmező
a) a szükséges iratokat nem csatolja, vagy a kért adatokat nem közli, az Ákr. 44. §-ában meghatározott eljárásnak (hiánypótlásnak) van helye.
b) a kérelmében valótlan adatokat közöl, a kérelem elutasításra kerül.
(17) Ha a döntéshozó az (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja az Szt. 10. § (6) bekezdés szerinti eljárásnak van helye.
Az ellátások kifizetésének rendje
4. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátások kifizetése utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.
(2) Az igénylő létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester engedélyezheti az ellátás azonnali készpénzben való kifizetését. Erről a Képviselő-testületet – soron következő ülésén - tájékoztatni kell.
(3) A természetben nyújtott ellátások számláinak kiegyenlítéséről a Hivatal gondoskodik.
A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése
5. § (1) A jogosulatlanul igénybevett ellátásra vonatkozó szabályokat az Szt. 17. § tartalmazza.
(2) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.
Adatvédelem
6. § A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából a Hivatal Adatvédelmi szabályzata előírásai betartása mellett – a WINSzoc, a KENYSZI és PTR programok alkalmazásával - nyilvántartást vezet az Szt. 18. § és Szt. 24. § között foglalt előírtak szerint.
Együttműködési kötelezettség
7. § (1) A rendeletben szereplő szociális ellátások igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező minden tőle elvárhatót megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémái részben vagy egészben megoldódjanak.
(2) Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve akinek a családjában élő személy munkanélküliként a munkahely keresés céljából nem működik együtt a Siklósi Kormányhivatal Foglakoztatási Osztályával.
(3) A rendelet alapján támogatásban részesülők a szociális helyzetükben, lakcímükben bekövetkezett változást 15 napon belül kötelesek bejelenteni az ellátást megállapító szervnek. Az ellátást megállapító határozatban erre fel kell hívni a szociális ellátásban részesülő figyelmét.
A szociális ellátás ellenőrzése
8. § (1) A jelen rendelettel megállapított pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a hivatal bármikor jogosult ellenőrizni.
(2) A szociális ellátásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatokat rendelkezésre bocsájtani és az ellátás cél szerinti felhasználását igazolni.
(3) Amennyiben az ellenőrzés során a szociális ellátásban részesülő nem működik együtt a hivatallal, úgy a rendszeres ellátás megszüntethető.
Szociális ellátások
9. § A rendeletben szabályozott ellátási formák:
a) lakhatás költségeihez kapcsolódóan nyújtott települési támogatás,
b) temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás,
c) rendkívüli települési támogatás,
d) gyermekétkeztetés térítésidíj támogatás,
e) újszülöttek települési támogatása,
f) iskolakezdési települési támogatás,
g) ünnepi települési támogatás
h) idősek napja alkalmából nyújtott települési támogatás,
i) köztemetés,
j) gyógyszerköltség támogatás.
Lakhatás költségeihez kapcsolódóan nyújtott települési támogatás
10. § (1) Az önkormányzat a lakhatás költségeihez kapcsolódóan – elsősorban természetbeni ellátásként – települési támogatást nyújt (továbbiakban: Ltt.) a szociálisan rászorult személynek, családnak az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén.
(2) Ltt-re jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át (256.500, - Ft).
(3) A kérelemhez (1. melléklet) csatolandók a kérelmező nevére szóló, utolsó havi közüzemi számlarészletező másolatait.
(4) Lakhatási célra nyújtott települési támogatás összege egységesen 6.000.-Ft, de együttesen évente lefeljebb 72.000.-Ft (csőtőrés, díjtartozás).
(5) Az Ltt. folyósítása elsősorban a – kérelmező által kiválasztott – közszolgáltatónál, a kérelmező alszámlájára történő utalással fizetendő.
(6) Az Ltt. és annak folyósítását meg kell szüntetni
a) ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy
b) ha a jogosult elhalálozott, vagy
c) ha a jogosult, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi vagy vagyoni viszonyaiban a lakásfenntartási támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő változás következik be, a változás hónapját követő hónaptól.
(7) Ingatlanonként egy személy kérhet támogatást.
Temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás
11. § (1) Családon belüli haláleset bekövetkezésekor temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás (továbbiakban: Ttt.) állapítható meg annak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik, feltéve, hogy
a) nem részesül a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban,
b) az elhunyttal nem kötött még annak életében eltartási, vagy öröklési szerződést, továbbá
c) nem igényelt köztemetést.
(2) A Ttt. megállapítására jogosult, azon kérelmező, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.
(3) A Ttt. megállapítása iránti kérelem (2. melléklet) a haláleset bekövetkezését követő 60 napon belül nyújtható be.
(4) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező nevére kiállított temetési számlákat és az elhalt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát.
(5) Ttt-re jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1000%- át (285.000, - Ft).
(6) A támogatás összege legalább 100.000, - Ft, de elérheti a temetési költség teljes összegét is.
Rendkívüli települési támogatás
12. § (1) Rendkívüli települési támogatásban (továbbiakban: Rtt.) kell részesíteni, azokat, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadásuk miatt anyagi segítségre szorulnak és akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át (256.500, - Ft).
(2) Az Rtt. alkalmanként kerül megállapításra, 10.000.- Ft és 100.000.-Ft összeg között.
(3) Az Rtt. jellemzően pénzbeli támogatás, ám ha a döntéshozó a körülményekre tekintettel célravezetőnek látja, természetben is nyújtható.
(4) A természetbeni támogatás formája lehet: élelmiszer, tüzelő, gyógyszer, építőanyag, tisztítószer, tanszer vásárlás.
(5) A létfenntartást veszélyeztető körülménynek minősülnek különösen:
a) 30 napot meghaladó betegség miatti keresőképtelenség (annak megállapításának idejére is), vagy 14 napot meghaladó kórházi fekvőbeteg ellátás
b) nyugdíj megállapítási eljárás miatti átmeneti jövedelem és ellátás nélküliség
c) bűncselekményi áldozattá válás következtében jelentkező, a létfenntartáshoz szükséges tárgyakban vagyoni kár bekövetkezése
d) elemi kár bekövetkezése (különösen a jégeső, az árvíz, a belvíz, a fagy, a hó-, a jég- és a széltörés, a vihar, a földrengés, valamint a természeti vagy a biológiai eredetű tűz miatti ingatlankárosodás)
(6) Előre nem tervezhető váratlan nagyobb összegű kiadásnak minősül különösen:
a) akut betegség miatti alkalmi gyógyszerköltség,
b) gyermek iskoláztatásához kapcsolódó alkalmi költség,
c) válsághelyzetben lévő várandós anyának,
d) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz szükséges költség,
e) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó költség,
f) 2 havi közüzemi díjhátraléka halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy,
g) a mindennapi életfenntartásához szükséges háztartási berendezések, gépek javítás, csere, váratlan meghibásodás, károsodás esetén.
(7) Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják, a polgármester, az igénylő részére, jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül, azonnali Rtt-t állapíthat meg, melynek összege legfeljebb 100.000.- Ft lehet.
(8) A rendkívüli települési támogatás kérelemre (3. melléklet) és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
(9) Az Rtt. iránti kérelmet részletesen indokolni kell és hozzá mellékelni a kérelemben hivatkozott tények igazolására alkalmas dokumentumokat, melyek különösen:
a) az igénylő és családja jövedelmeiről szóló igazolásokat, jövedelem nyilatkozato(ka)t,
b) betegség, kórházi ellátás miatti kérelem esetén az orvos (kórház) igazolását a keresőképtelenség idejének igazolására,
c) nyugdíj megállapítása, keresőképtelenség iránt eljáró hatóság végzését az eljárás megindulásáról,
d) bűncselekmény áldozatává válás esetén a rendőrség által kiállított közokiratot,
e) elemi kár esetén a biztosítói szakértői véleményt arról, hogy károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került kifizetésre, továbbá a kárbecslés és javítás költségeinek előzetes kalkulációját,fentiek hiányában az elemi kárt igazoló tényeket, fotókat.
f) többletkiadás esetén azok felmerülését igazoló számlák, egyéb iratok.
Gyermek étkezés térítési díj támogatás
13. § (1) Természetben nyújtott gyermek intézményi térítési díj támogatás (étkezés) állapítható meg annak az általános iskolába járó gyermek szülőjének, aki nem részesül egyetlen rendszeres szociális ellátási formában sem, és az alábbi feltételnek megfelel: a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 700%-át (199.500, - Ft).
(2) Természetben nyújtott gyermek intézményi térítési díj támogatás (étkezés) állapítható meg annak a Drávaszabolcsi Általános Iskola és a Dráva Kincse Óvodában ellátásban részesülő gyermek hozzátartozójának, aki nem részesül egyetlen szociális ellátási formában sem.
(3) A támogatást kérelmezni (4. melléklet) kell, melyhez csatolni kell az étkezési díjról kiállított számlát. A személyek által fizetendő térítési díjat az Önkormányzat 50%-ban átvállalhatja.
Újszülöttek települési támogatása
14. § (1) Újszülöttek települési támogatásában (továbbiakban Útt.) részesülnek – Drávapalkonya község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel az újszülött érkezésével kapcsolatban felmerülő jelentős, a családokat megterhelő költségeire.
(2) Az Útt. összege 100.000.- Ft újszülöttenként.
(3) A kérelemhez (5. melléklet) csatolni kell a születési anyakönyvi kivonat másolatát, valamint igazolni kell a lakcímet a szülők és a gyermek lakcímét igazoló hatósági igazolvány bemutatásával.
(4) Újszülöttek települési támogatása állapítható meg annak a kérelmezőnek, akinél a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 1300%-át (370.500, - Ft).
(5) A támogatás megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
Iskolakezdési települési támogatása
15. § (1) Iskolakezdési települési támogatásban (továbbiakban Iktt.) részesíthetők – Drávapalkonya község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel a nevelési vagy oktatási év kezdetének jelentős, a családokat megterhelő költségeire – kérelemre (6. melléklet), intézményi jogviszonyban álló gyermekek szülei számára, akiknek az egy főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1800%-át (513.000, - Ft).
(2) Az Iktt-re jogosult
a) az óvodában, bölcsődében jogviszonnyal rendelkező gyermekre tekintettel,
b) az általános iskolával, vagy speciális oktatási intézmény 1-8. osztályában oktatási intézményi jogviszonnyal rendelkező gyermekre tekintettel,
c) középfokú oktatási intézményben nappali rendszerű, első képzésben részt vevő gyermekre tekintettel a vele közös háztartásban élő szülő, nevelőszülő, gyám,
d) nappali tagozatos egyetemi hallgató
(3) Az Iktt. összege legfeljebb 100.000, - Ft, melyet a házipénztárból kell kifizetni.
(4) A települési támogatás pontos összegét, és kifizetésének időpontját a Képviselőtestület tárgyévben, határozatban állapítja meg a költségvetés aktuális állapota szerint.
Ünnepi települési támogatás
16. § (1) Ünnepi települési támogatásban (továbbiakban: Ktt.) részesíthetők – Drávapalkonya község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel különösen húsvéti, illetve a karácsonyi ünnepekkel kapcsolatban felmerülő jelentős, a családokat megterhelő költségeire – kérelemre (7. melléklet), akiknél az egy főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1800%-át (513.000, - Ft.)
(2) A támogatás összege háztartásokként legfeljebb 100.000 Ft, mely adható természetben, vagy pénzbeli juttatásként.
(3) A települési támogatás pontos összegét, és kifizetésének időpontját a Képviselő-testület tárgyévben, határozatban állapítja meg a költségvetés aktuális állapota, valamint a háztartásokben élő személyek száma alapján szerint.
Idősek napja alkalmából nyújtott települési támogatás
17. § (1) Idősek napja alkalmából nyújtott települési támogatásban részesíthetők – Drávapalkonya község családtámogatási rendszerének keretében, az idősek napjára tekintettel – kérelemre (8. melléklet), 60. életévét betöltött időskorúak, akiknek az egy főre eső jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1500%-át (427.500, - Ft).
(2) A támogatás összege személyenként legfeljebb 100.000, - Ft.
(3) A települési támogatás adható természetben, vagy pénzbeli juttatásként.
(4) A jogosultakról, a támogatás módjáról, kiosztásának időpontjáról a Képviselő-testület tárgyévben, határozatban dönt.
Köztemetés
18. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Sztv. 48. §-ában foglaltak figyelembevételével.
(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.
Gyógyszerköltséghez nyújtott rendszeres támogatás
19. § (1) Gyógyszerköltséghez, illetve gyógyászati segédeszközök költségeihez való részbeni hozzájárulás megállapítható kérelemre (9. melléklet) azon krónikus betegek számára, akiknek a Közgyógyellátási igazolvány kiadását a Kormányhivatal a magasabb jövedelmi helyzete miatt elutasította, de a kérelmező családjában az egy hónapra és egy főre eső nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800% -át (228.000, - Ft), ekkor a támogatási összeg havonta, legfeljebb 1 éven át 10.000,- Ft pénzbeli juttatás formájában nyújtható.
(2) A támogatás pénzbeli, illetve természetbeni formában is adható. (Természetbeni forma a gyógyszerek önkormányzat, falugondnok által történő kiváltása, és a támogatottnak átvételi elismervénnyel történő átadása. Ebben az esetben a számla igazolja a gyógyszerköltséget).
(3) A kérelemhez csatolni kell a jogosultság megállapításához a Kormányhivatal elutasító határozatát.
Szociális ellátások
20. § A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat a következő szociális alapellátásokat biztosítja:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
d) családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatások - gyermekétkeztetés.
Étkeztetés
21. §1 (1) Napi egyszeri meleg étkezésre jogosult az általa eltartottakkal együtt, jövedelmi viszonyaitól függetlenül különösen aki:
a) kora,
b) egészségi állapota,
c) fogyatékossága,
d) pszichiátriai betegsége,
e) szenvedélybetegsége,
f) hajléktalansága miatt nem képes önmaga, illetve eltartottja részére tartósan vagy átmeneti jelleggel a napi egyszeri meleg étkezésről gondoskodni.
(2) Életkorára tekintettel jogosult az étkeztetésre az 55. életévét betöltött kérelmező.
(3) Egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége okán jogosult az étkeztetésre a kérelmező, ha azt házi-, vagy szakorvosi igazolással alátámasztja.
(4) Hajléktalansága okán jogosult az étkeztetésre az a kérelmező, akit a népesség nyilvántartásban hajléktalanként tartanak nyilván.
(5) Az ellátás iránti kérelmet (a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24. ) SzCsM. rendelet I. melléklete) a kérelmező lakóhelye szerinti önkormányzathoz nyújtja be.
(6) A Képviselő-testület a térítési díjat részben vagy egészben átvállalhatja a 10. melléklet benyújtásával.
(7) Étkeztetési szolgáltatás igénylésére jogosult, ha
a) az igénylő a településen állandó lakóhellyel rendelkezik,
b) az ellátás iránti kérelemhez a szükséges orvosi igazolást becsatolja,
c) az ellátás tervezett igénybevétele előtt legalább két munkanappal benyújtja kérelmét,
d) az ellátás igénybevételéhez szükséges nyilatkozatokat megteszi,
e) a megállapodást megköti.
(8) Az étkeztetés társulási megállapodás alapján a Drávaszabolcs, Drávacsehi, Drávapalkonya, Gordisa Óvoda Fenntartó és Szociális Étkeztetést Ellátó Társulás (a továbbiakban: Szolgáltató) szervezésében valósul meg, a jogosult lakcímére történő házhozszállítással, melyről Drávapalkonya Község Önkormányzata falugondnoka gondoskodik.
(9) A Szolgáltató által nyújtott szociális étkeztetés intézményi térítési díja bruttó 650.-Ft/nap.
Házi segítségnyújtás
22. § (1) Házi segítségnyújtásban az Szt. 63. §-a szerint gondozásra szorulók részesíthetők.
(2) A házi segítségnyújtást szolgáltatási szerződés alapján a Villányi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Villányi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat szervezésében biztosítja.
(3) A szociális szolgáltatások igénybevétele önkéntes, az igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik. A kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklete szerinti nyomtatványon, valamint mellékelni szükséges a kérelemben leírtakat a kért dokumentumok igazolásával.
(4) A házi segítségnyújtás szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
23. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellet felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást szolgáltatási szerződés alapján a Villányi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Villányi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat szervezésében biztosítja.
(3) A szociális szolgáltatások igénybevétele önkéntes, az igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik. A kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklete szerinti nyomtatványon, valamint mellékelni szükséges a kérelemben leírtakat a kért dokumentumok igazolásával.
(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás
24. § (1) A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás célja a település területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése a szociális munka eszközeivel.
(2) A családsegítést szolgáltatási szerződés alapján a Villányi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Villányi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat szervezésében biztosítja.
(3) A családsegítő és a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
Gyermekétkeztetés
25. § (1) A Képviselő-testület természetbeni ellátásként biztosítja az intézményi gyermekétkeztetést, intézményi gyermekétkeztetés formában, a Dráva Kincse Óvoda és Konyha Drávaszabolcsi Általános Iskola területén.
(2) Ha az intézményi és szünidei gyermekétkeztetést betegség vagy más ok miatt a gyermek nem veszi igénybe, a szülő az intézmény vezetőjénél bejelenti:
a) a távolmaradást és annak várható időtartamát, valamint
b) a távolmaradásra okot adó körülmény megszűnését, és azt, hogy a gyermek mikor veszi igénybe újból a gyermekétkeztetést.
(3) A gyermekétkeztetés társulási szerződés alapján a Dráva Kincse Óvoda és Konyha szervezésében valósul meg, vásárolt szolgáltatás útján az intézmények étkezőiben - kiszolgálással.
(4) A térítési díj összegét az intézményfenntartó társulás székhelye szerinti Képviselő-testület állapítja meg. Az intézményi térítési díjat szolgáltatásonként kell meghatározni.
(5) A térítési díj költségét az Önkormányzat 50%-ban átvállalhatja, amennyiben a jogosultság a Gyvt. 21/B §-ában meghatározottak szerint nem áll fenn.
Falugondnoki szolgálat
26. § A falugondnoki szolgálat rendelet részletes szabályait a falugondnoki szolgálatról szóló 2/2020. (IV.15.) önkormányzati rendelet tartalmazza.
Záró rendelkezések
27. §2
28. § Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.
A 21. § a Drávapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 27. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.