Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 3.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 09. 24

Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 3.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

2025.09.24.

[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A rendelet célja, hogy Ebergőc község Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt, költségvetési rendelet elfogadásával kapcsolatos kötelezettségnek, a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen. A költségvetés biztosítja a forrást a település működéséhez és a szükséges fejlesztésekhez.

[2] Ebergőc község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Az Önkormányzat bevételei és kiadásai

1. §1 (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését 69 510 160 Ft bevétellel és 69 510 160 Ft kiadással, ezen belül bevételeit: 55 785 560 Ft költségvetési bevétellel 13 724 600 Ft finanszírozási bevétellel, kiadásait: 69 510 160 Ft költségvetési kiadással, ezen belül 12 210 000 Ft személyi juttatással, 1 614 000 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adóval, 8 966 000 Ft dologi kiadással, 1 916 000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásaival, 10 388 454 Ft egyéb működési célú kiadásokkal, 7 020 000 Ft beruházási kiadásokkal, 26 710 000 Ft felújítási célú kiadásokkal, 0 Ft egyéb felhalmozási célú kiadással, 685 706 Ft finanszírozási kiadással állapítja meg.

(2) A 2024. évi pénzmaradvány igénybevétel összege 13 724 600 Ft, a 2025. évre tervezett működési tartalék összege 5 796 352 Ft, a céltartalék összege 0 e Ft. „

2. § (1) Az 1. §-ban megállapított bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

(2) A kiemelt kiadási és bevételi jogcímeket a rendelet I. melléklete tartalmazza.

3. § (1) Az 1. §-ban megállapított bevételeket forrásonként és főbb jogcímcsoportonként a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi adókat és az egyéb közhatalmi bevételeket a rendelet 14. melléklete tartalmazza.

4. § (1) A 2025. évi költségvetés címrend szerinti kiadásait címenként és kiemelt előirányzatonként a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat 2025. évi létszámkerete 1 , a rendelet 3. melléklete szerint.

(3) A beruházásokat és felújításokat a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) Lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

5. § A 2025. évi tartalék összege a rendelet 5. melléklete szerinti.

6. § (1) Az Önkormányzat nem tervez olyan fejlesztési célt, amelynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gst.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé. (6. melléklet)

(2) Az Önkormányzat a Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettséggel nem rendelkezik. (7. melléklet)

(3) Az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseket nem tervez. (17. melléklet)

(4) Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem tervez. (18. melléklet)

(5) Az Önkormányzat 21. melléklet szerinti, a gördülő középtávú tervezésben, fizetési kötelezettségeket Ebergőc község Önkormányzat nem tervez.

7. § (1) Az Önkormányzat által nyújtott támogatásokat, kölcsönöket a rendelet 12. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat más szervektől, személyektől befolyó támogatásának, kölcsönének bemutatását a 13. melléklet tartalmazza.

Az előirányzatok felhasználása

8. § (1) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a rendelet 16. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat 2025. évi bevételi előirányzatait – gördülő bevételeit - a rendelet 20. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat 2025. évi kiadási előirányzatait – gördülő kiadásait - a rendelet 19. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat 2025. évi működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások egyenlegének költségvetési főösszegét a 22. melléklet mutatja meg.

(5) Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, bevételeit, valamint a helyi önkormányzat ilyen jellegű projektekhez történő hozzájárulásait a 8. melléklet mutatja be.

(6) A költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti bemutatását tartalmazó 9. melléklet nemleges.

(7) A 2025. évi irányító szervi támogatás folyósítását a 10. melléklet tartalmazza, amely nemleges.

A kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei

9. § (1) A kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzat házipénztárából a következő kiadások teljesíthetők készpénzben:

a) személyi jellegű kifizetések

b) készpénzelőleg

c) postai kézbesítés

d) belföldi-külföldi kiküldetéseknél útiköltség térítések

e) karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások

f) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások

g) reprezentáció

h) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás

i) utazási költségtérítés, bérlet

j) természetes személy részére pénzbeli kártalanítás vagy kártérítés

k) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése

l) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása

m) letétek kezelése

n) országgyűlési, helyi, európai parlamenti választások, népszavazások kiadásai

o) társadalmi szervezetek támogatása

p) jogcímtől függetlenül 100.000.- Ft- összegig történő kifizetés.

2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

10. § (1) A polgármester köteles haladéktalanul tájékoztatni a képviselő-testületet, ha az önkormányzat 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti előirányzatának 10 %-át és e tartozást egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.

(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben a polgármester kezdeményezi a képviselő-testületnél önkormányzati biztos kirendelését.

(3) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

11. § A költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

12. § A képviselő-testület a költségvetési rendelet módosításáról időközönként, de legalább a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló megküldésének külön jogszabályban meghozott határ idejéig, 2025. december 31-i hatállyal dönt.

13. § (1) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számlájára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester köteles a képviselő-testületet tájékoztatni. A képviselő-testület legalább félévenként - adott év június 30-i, illetve december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének pótelőirányzatok szerinti módosításáról.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól előirányzat módosítás nélkül is eltérhet.

14. § Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet hasznosításának módja értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés.

15. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 30 napon túl szabad pénzeszközből értékpapírt vásároljon és a Képviselő-testületet erről a következő testületi ülésen tájékoztassa.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségi bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségi bevételi előirányzat módosítására a K513. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a (2) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendeletmódosításkor tájékoztatja.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az átadott és átvett pénzek tekintetében a megállapodások megkötésével.

Záró rendelkezések

16. § A rendelet a kihirdetést követő 5. napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2025. január 1. napjától alkalmazni kell. A rendelet kihirdetésének napja: 2025. március 3.

17. § Ez a rendelet 2025. március 8-án lép hatályba.

1

Az 1. § az Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet az Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. melléklet az Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. melléklet az Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.