Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 28.) önkormányzati rendelete

Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014. (XI.26.) rendeletének módosításáról

Hatályos: 2025. 01. 29- 2025. 01. 29

Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 28.) önkormányzati rendelete

Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014. (XI.26.) rendeletének módosításáról

2025.01.29.

[1] A rendelet célja, hogy szabályozza Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzata szervezetét és működését.

[2] A célok megvalósítása érdekében Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (10)–(12) bekezdéssel egészül ki:

„(10) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Kutas Hírmondó, mely papír alapon havonta jelenik meg.

(11) Az Önkormányzat tagja az Enyingi Mikrokörzeti Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulásnak.

(12) Az Önkormányzat testvértelepülési kapcsolatot tart fenn. A testvértelepülések névsorát az 1. melléklet tartalmazza.”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület egyes hatásköreit – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-ban foglalt kivételével – a polgármesterre, a bizottságaira vagy a jegyzőre ruházhatja át minősített többségi szavazattal. Az átruházott hatáskörök gyakorlásához a képviselő-testület utasítást adhat, továbbá az átruházott hatásköröket visszavonhatja. Az átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.”

3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„9. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésére az Mötv. 43. § előírásait kell alkalmazni.

(2) Az alakuló ülésre a képviselő-testület tagjain túl meg kell hívni a Helyi Választási Bizottság elnökét és tagjait.

(3) A megválasztott képviselőktől a Helyi Választási Bizottság elnöke, a polgármestertől a korelnök képviselő veszi az esküt vagy fogadalmat. Az alakuló ülésről távollévő képviselő az esküt vagy fogadalmat azon a képviselő-testületi ülésen teszi le, amelyen először részt vesz. Esetében az esküt vagy fogadalmat a polgármester veszi.

(4) Az alakuló ülés összehívására a rendes ülésre vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.”

4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az ülések helyszíne rendszerint a Lajoskomárom Községháza épülete. Településrészeken (Középbogárd, Külsősáripuszta) kihelyezett ülés tartható. ”

5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület ülése – főszabály szerint – nyilvános, így azon bárki részt vehet a hallgatóság tagjaként.”

6. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 22. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselő-testületi ülésen résztvevő képviselők, továbbá minden jelenlévő személy köteles a tanácskozás rendjét betartani, és az ülés méltóságát tiszteletben tartani. A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülést levezető személy gondoskodik. Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülést levezető elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 22. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

„(8) A képviselő-testületi ülés alatt a teremben a mobiltelefonokat ki kell kapcsolni, vagy annak csengőhangját el kell némítani akkor is, ha erre az ülést levezető elnök nem hívja fel a figyelmet.”

7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet „A Képviselő-testület tanácskozási rendje” alcíme a következő 22/A. és 22/B. §-sal egészül ki:

„22/A. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a) az ülés megnyitása, a képviselő-testület ülése e rendelet szerint történő összehívásának megállapítása;

b) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása, ami az ülés alatt folyamatosan ellenőrizendő;

c) határozatképtelenné vált ülés esetén a helyreállítás megkísérlése. Amennyiben a határozatképesség helyreállítása nem vezet eredményre, az ülés bezárása. A továbbiakra a 18. § (2) bekezdésében foglaltak irányadóak;

d) javaslattétel a jegyzőkönyv hitelesítő személyére, javaslat elfogadása, jegyzőkönyv-vezetésére felkérés;

e) a napirend előterjesztése, elfogadása;

f) az ülés jellegének (nyílt vagy zárt) megítélése, bejelentése, szükség esetén szavazásra bocsátása;

g) napirendenként:

ga) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

gb) a vita összefoglalása,

gc) az indítványok szavazásra való felvetése,

gd) a határozati javaslatok szavaztatása,

ge) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

gf) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

h) a rend fenntartása;

i) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése;

j) az időszerű kérdésekről tájékoztatás;

k) tájékoztatás az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről;

l) az ülés bezárása.

(2) A képviselő-testület a napirendről és a jegyzőkönyv-hitelesítőjének személyéről vita nélkül határoz.

(3) Az ülést levezető személy előterjeszti – a meghívó szerinti – napirendi pontokat. Az ülésvezető és a képviselő-testület tagja a napirend elfogadásakor vagy az ülés során javaslatot tehet a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére vagy a javasolt napirendi pontok törlésére.

22/B. § A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjai szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.”

8. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 30. §-a a következő (5)–(8) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester, az alpolgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) képviselő,

d) a jegyző.

(6) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a polgármesteri hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint – szükség esetén – külső szakértőt.

(7) Rendelet alkotás esetén a képviselő-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(8) A rendelet előterjesztője a polgármester, illetve a jegyző lehet.”

9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet a következő 30/A. §-sal egészül ki:

„30/A. § (1) Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete önkormányzati rendeleteit az önkormányzata hivatalos honlapján közzé kell tenni. A közzétételről a jegyző gondoskodik.

(2) A kihirdetésért, valamint a rendeletek nyilvántartásának vezetéséért a jegyző felelős.

(3) A jegyző gondoskodik a Nemzeti Jogszabálytár (továbbiakban: NJT) elnevezésű honlapon való közzétételéért.”

10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 33. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A választópolgárok az Mötv. 52. § (3) bekezdésének figyelembevételével tekinthetnek be a képviselő-testületi előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyvébe. A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül a nyílt ülésről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet külön kell kezelni és gondoskodni kell arról, hogy azt csak az arra jogosultak tekinthessék meg.”

11. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet „A települési képviselő” alcíme a következő 41/A. §-sal egészül ki:

„41/A. § (1) A helyi önkormányzati képviselő a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 459. § 11. pontjának i) alpontja szerint hivatalos személynek minősül.

(2) A képviselő-testület tagjai részére az önkormányzat a testületi munka elősegítése céljából mobil informatikai eszközt biztosít a választási ciklus idejére. Az informatikai eszköz az önkormányzat tulajdonát képezi, mely a választási ciklus végén, maradványértéken vagy a képviselő-testület által meghatározott értéken a használó képviselő által megvásárolható.”

12. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 42. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A polgármester minden hét hétfői napján 10 órától 12 óráig tart fogadónapot.”

13. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 43. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A polgármester az Mötv. 67. § -ában meghatározott feladatokon túli további feladatai:

a) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

b) képviselő az önkormányzatot,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) nyilatkozik a sajtónak,

e) segíti a képviselők és a bizottságok munkáját,

f) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

g) gyakorolja az önkormányzat – mint intézmény – közvetlen alkalmazásában lévő, nem intézményvezetői munkakört betöltő foglalkoztatottak – ideértve a munka törvényköve hatálya alá tartozó munkavállalókat és közfoglalkoztatottakat, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint foglalkoztatott közalkalmazottakat – felett a munkáltatói jogokat.”

14. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 45. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester az alapján nevezi ki a jegyzőt, ugyanezen jogszabályi hely alapján – a jegyző javaslatára – aljegyzőt nevezhet ki.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 45. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – járáson belüli település jegyzője, munkáltatójának hozzájárulásával kérhető fel helyettesítésre vagy a helyettesítési feladatok ellátásával a 46. § (1) bekezdése szerinti hivatal igazgatási előadó I. bízható meg.”

15. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A Képviselő-testület a költségvetését és a költségvetés végrehajtását önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg. A költségvetésről szóló előterjesztést és rendelet tervezetet a Pénzügyi, Ellenőrzési és Beruházási Bizottság előzetesen megtárgyalja.”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 49. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A költségvetési rendelet tervezetének, valamint a zárszámadási rendelet tervezetének előkészítésért a jegyző felelős és a Polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.”

(3) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 49. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat az éves költségvetésről szóló rendelet állapítja meg. ”

16. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet a következő 49/A. §-sal egészül ki:

„49/A. § (1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza.

(2) A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára szóló 5 éves gazdasági program alapján működik.

(3) A gazdasági program tartalmazza különösen az Mötv. 116. § (4) bekezdésében meghatározottakat.

(4) A gazdasági program előkészítéséről és a képviselő-testület alakuló ülését követő 6 hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.”

17. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

18. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet

a) 31. § (3) bekezdésében a „30. § (3) bekezdés” szövegrész helyébe a „30/A. §” szöveg,

b) 42. § (2) bekezdésében az „1. melléklet” szövegrész helyébe a „2. melléklet” szöveg,

c) 43. § (5) bekezdésében a „26/2000.(IX.27.) BM rendelet” szövegrész helyébe az „5/2024. (V.30.) KTM rendelet” szöveg,

d) 44. § (2) bekezdésében a „13 órától 16 óráig” szövegrész helyébe a „10 órától 12 óráig” szöveg,

e) 45. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében a „Mötv. 81. § (1) (2) és (3) bekezdésében” szövegrész helyébe a „Mötv. 81. § (1) és (3) bekezdésében” szöveg,

f) 49. § (5) bekezdésében a „2. melléklet” szövegrész helyébe a „3. melléklet” szöveg

lép.

19. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet az 1/2025. (I. 28.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet az 1/2025. (I. 28.) önkormányzati rendelethez

3. melléklet az 1/2025. (I. 28.) önkormányzati rendelethez