Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete

Bátaapáti Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2025. 11. 22

Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete

Bátaapáti Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról

2025.11.22.

[1] Bátaapáti Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat működési kereteinek biztosítása érdekében

[2]1 az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredetei jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az önkormányzat neve, székhelye

1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Bátaapáti Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 7164 Bátaapáti, Petőfi utca 4.

(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Bátaapáti község közigazgatási területe

(4) A közös Önkormányzati Hivatal megnevezése: Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)

2. § (1) Az Önkormányzat jogi személy.

(2) Bátaapáti Község Önkormányzata képviselő- testületét (a továbbiakban: képviselő-testület) a polgármester képviseli.

(3) Az Önkormányzat feladat-, és hatáskörei – eltérő rendelkezés hiányában – Bátaapáti Község Önkormányzata képviselő-testületét illetik.

2. Az Önkormányzat jelképei

3. § (1) Az Önkormányzat jelképei a község címere és zászlaja

(2) Az Önkormányzat a község címerének és zászlajának használatáról Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2003. (VII.28.) önkormányzati rendelete rendelkezik.

3. Értelmező rendelkezések

4. § E rendelet alkalmazásában

a) egyszerű többség: a határozatképes képviselő-testület jelenlévő tagjainak egynemű, azonos, legalább 2 igen szavazata.

b) Határozatképesség: a képviselő-testület ülésén legalább 3 képviselő jelenléte.

c) Interpelláció: a képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó ügyben valamely probléma felvetése és kifejtése a képviselő-testület ülésén és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a Képviselő-testület bizottságaihoz, polgármesteréhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőjéhez.

d) Kérdés: a Képviselő-testület ülésén a Képviselő-testület polgármesteréhez, alpolgármesterhez a bizottság elnökéhez és a jegyzőhöz a Képviselő-testület vagy szervei feladat – és hatáskörébe tartozó ügyekben intézett képviselői kérdésfeltevés.

e) Minősített többség: egynemű, azonos, legalább 3 képviselő igen szavazata.

f) Tisztségviselők: polgármester, alpolgármester.

g) Akadályoztatás: abban az esetben áll fenn, ha az érintett személyt valamely körülmény (így szabadság, betegség, kiküldetés vagy egyéb ok) gátolja abban, hogy a képviselő-testületi, illetve bizottsági munkában részt vegyen, és ezáltal az önkormányzati igazgatásra érvényes jogszabályokban meghatározott jogait és kötelezettségeit nem gyakorolja vagy nem tudja gyakorolni. Akadályoztatásnak minősül az az eset is, amikor az e rendelet hatálya alá tartozó személy a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi ok miatt nem tudja gyakorolni jogait, teljesíteni kötelezettségeit.

II. Fejezet

Az Önkormányzás általános szabályai

4. Az önkormányzati jogok

5. § (1) Az Önkormányzat önállóan, szabadon és demokratikusan, széleskörű nyilvánosság mellett intézi a község közügyeit, gondoskodik a közszolgáltatásokról, gyakorolja a helyi önkormányzati közhatalmat.

(2) A képviselő-testületnek 5 tagja van a polgármesterrel együtt. A vagyonnyilatkozat tételre kötelezetteket és a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásának és őrzésének rendjét a 3. melléklet tartalmazza.

6. § (1) Az Önkormányzat – a törvény keretei között – önállóan szabályozhatja, egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó közügyeket.

(2) Önkormányzati döntést:

a) a Képviselő-testület,

b) helyi népszavazás,

c)2

d) a képviselő-testület felhatalmazása alapján (átruházott jogkörben):

da) a polgármester,

db) a képviselő-testület bizottsága,

dc) önkormányzati társulás,

dd) jegyző hozhat.

5. Az önkormányzat feladatai és a feladatellátásban résztvevők

7. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatásköröket Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011 évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10-17. § szabályozza, míg a teljes hatásköri jegyzéket a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által kiadott központi hatásköri jegyzék tartalmazza.

(2) Az önkormányzat - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően éves költségvetésében határozza meg, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben, és módon lát el.

(3) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a Polgármesteri Hivatal, a jegyző és a társulások látják el.

8. § Az Önkormányzat akkor vállalhat szabadon közfeladatokat, ha:

a) a kötelezően előírt feladatok ellátását az nem veszélyezteti;

b) annak gyakorlása nem sérti a települési érdekeket;

c)3 a közfeladatot jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat-, és hatáskörébe;

d) az ellátásához szükséges feltételekkel rendelkezik vagy azokat biztosítja.

9. § (1) A képviselő-testület hatásköreit az Mötv. 41. § (4) bekezdésében meghatározottakra ruházhatja át, az Mötv. 41. § (5) bekezdésében meghatározott korlátozással.

(2) A képviselő-testület hatásköréből az Mötv. 42. §-ában foglalt hatáskörök nem ruházhatók át.

(3) A képviselő-testület – a 9. § (2) bekezdésében meghatározott kivétellel – hatáskörét átruházhatja:

a) a polgármesterre,

b) a képviselő-testület bizottságára,

c) jegyzőre,

d) a törvényben meghatározottak szerint önkormányzati társulására.

(4) Az átruházott hatáskörök gyakorlására a Képviselő-testület utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja.

(5) Ha az átruházott hatáskört jogszabály vagy az Önkormányzat érdekét sértő módon gyakorolják, a Képviselő-testület intézkedik annak megvonásáról és a sérelem elhárításáról.

(6) A képviselő-testületi tag kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek – az átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.

10. § A képviselő-testület feladatainak ellátása során együttműködik a területi-, és más települési önkormányzatokkal, nemzetiségi önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

6. A Képviselő-testület ülései

11. § (1) A képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg.

(2) Az ülések típusai:

a) alakuló ülés;

b) rendes ülés;

c) rendkívüli ülés,

(3) A képviselő-testület üléseit rendszerint a Községháza, Bátaapáti, Petőfi utca 4. szám alatti épületében tartja.

7. A Képviselő-testület alakuló ülése

12. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését az Mötv 43. §-ában meghatározott időben és módon tartja meg.

(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:

a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredményéről;

b) a polgármester eskütétele;

c) a képviselők eskütétele;

d) a szervezeti és működési szabályzat módosítása;

e) alpolgármester megválasztása, eskütétele;

f) bizottságok megalakítása, külsős bizottsági tagok eskütétele;

g) polgármester bérének, költségtérítésének megállapítása;

h) alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása

i) önkormányzat képviselőjének delegálása a társulási tanácsokba;

j) tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről;

8. A képviselő-testület rendes ülése

13. § (1) A képviselő-testület – július és augusztus – hónapok kivételével általában a hónap utolsó hetében – évente legalább 6 – testületi ülést tart.

(2) A testületi ülést a polgármesternek 15 napon belül kell összehívni az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

9. A képviselő-testület rendkívüli ülése

14. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben, szükség szerinti időpontban tart rendkívüli testületi ülést.

(2) A rendkívüli ülésre csak olyan napirendi pont vehető fel, amely annak összehívását indokolja. Más témát csak minősített többséggel lehet napirendre tűzni.

10. A Képviselő-testület programja és munkaterve

15. § A képviselő-testület megbízatásának időtartamára gazdasági programot (a továbbiakban: program) fogad el. A programot a polgármester – a Polgármesteri Hivatal bevonásával - állítja össze és terjeszti a képviselő-testület elé az Mötv. 116. § (5) bekezdésében meghatározott határidőn belül.

16. § (1) A képviselő-testület a polgármester előterjesztésére éves munkatervet határoz meg, mely a képviselő-testület működésének alapja. Az éves munkatervet a tárgyévet megelőző december 31-ig, de legkésőbb a tárgyév első rendes ülésén elő kell terjeszteni.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) tervezett főbb napirendi javaslatokat havi bontásban,

b) a napirendi pontok előadóit,

c) az adott évben beszámoltatásra kötelezetteket, illetve a tájékoztatásra felkérteket a téma megjelölésével.

(3) A munkaterv összeállításához - melyet a jegyző állít össze - a polgármester javaslatot kérhet:

a) a képviselő-testület bizottságaitól az elnökön keresztül;

b) a jegyzőtől, az aljegyzőtől;

c) az Önkormányzati intézmény vezetőjétől;

d) főépítésztől.

(4) A munkaterv iránymutatás, így annak végrehajtása nem kötelező, módosítása nem szükséges, ha a munkatervhez képest időpont vagy napirend tekintetében bármilyen változás történik, így különösen:

a) ha eltérő időpontban kerül valamely napirendi pont megtárgyalásra

b) ha a tervezett napirendi pont megtárgyalása elmarad, vagy

c) ha új napirend kerül felvételre.

11. A Képviselő-testület összehívása

17. § A képviselő-testület ülését a polgármester elektronikus úton hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze a képviselő-testületi ülést. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, egyidejű tartós akadályoztatása, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testületi ülést a korelnök hívja össze és vezeti. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, egyidejű tartós akadályoztatása akkor áll fenn, ha valamely objektív vagy szubjektív ok miatt az érintett személyek jogaikat, vagy kötelességeiket - az önkormányzat érdekei és kötelezettségei szempontjából szükséges időpontban - gyakorolni nem tudják.

18. § (1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(2) A meghívó mellékletei a napirendi pontokhoz készített anyagok.

(3) A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok részére elektronikus úton e-mailben kell megküldeni.

(4) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívót és valamennyi írásbeli előterjesztést elektronikus úton kell kézbesíteni. Az ülésre részvételi joggal meghívottak részére a meghívót – előterjesztések nélkül – elektronikus úton kell kézbesíteni.

(5) Az alakuló és a rendes ülésre szóló meghívót és mellékleteit a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót – az összehívás okának megjelölésével - legalább 24 órával előbb küldi meg.

19. § A képviselő-testület ülésére állandó meghívottként – a képviselő-testület tagjain kívül, tanácskozási joggal – meg kell hívni:

a) jegyzőt;

b) aljegyzőt;

c) az előterjesztőt;

d)4 azt a személyt, szervezet vezetőjét, illetve önszerveződő közösség képviselőjét, akinek jelenléte a napirendi pont tárgyalásához szükséges,

e) akit a polgármester indokoltnak tart.

12. A képviselő-testületi ülések nyilvánossága

20. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A nyilvánosság biztosítása érdekében – a zárt ülések kivételével – az állampolgárok a testületi ülésekre, annak megkezdése előtt és a testület munkájának megzavarása nélkül az ülés megkezdése után is beléphetnek

(3) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv 46. § (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott esetekben.

(4) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben.

(5) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

13. A képviselő-testületi ülés napirendje

21. § (1) A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó napirendi pontok tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét. A polgármester a napirend - meghívó szerinti - írásos tervezetét szóban módosíthatja az ülésen kiosztandó anyagok napirendre vételére szóló vagy a napirendről való levételéről szóló javaslatával.

(2) A képviselők, valamint az ülésén tanácskozási joggal részt vevők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, újabb napirendi pont felvételét, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A kezdeményezők javaslatukat legfeljebb 2 percben megindokolhatják.

(3) A testületi ülésen kiosztandó anyag tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben, az előterjesztő rövid szóbeli indokolásával, valamint a jegyző törvényességi véleményével kerülhet sor.

(4) Az ülés megkezdése előtt anyagot kiosztani csak a polgármester engedélyével lehet.

(5) Nem kerülhet a testületi ülésen kiosztásra:

a) intézmény, gazdasági társaság alapítása, átszervezése, megszüntetése, alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály módosítása;

b) önkormányzati társulás létrehozásáról, az ahhoz való csatlakozásról szóló előterjesztés;

c) önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról, ill. vagyon elidegenítéséről szóló javaslat;

d) rendeletalkotás;

e) a törvény által a testület hatáskörébe utalt kinevezésre, választásra, megbízásra, visszahívásra vonatkozó előterjesztés.

22. § A tárgyalandó napirendet – tájékoztatók, beszámolók, előterjesztések, indítványok, jellegüktől függetlenül az ülésen kiosztott anyagok, interpellációk, kérdések – a Képviselő-testület vita nélkül határozza meg.

14. Határozatképesség

23. § (1) A polgármester az ülés megnyitása előtt - a jegyző közreműködésével - megvizsgálja a testület határozatképességét, majd kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását. A képviselő-testület határozatképességét az Mötv. 47. § (1) bekezdése határozza meg. Ha a képviselő-testületi ülés határozatképes, a polgármester az ülést megnyitja.

(2) A határozatképességét a polgármester az ülés vezetése során folyamatosan figyelemmel kíséri. Az ülésről végleg távozó képviselő a határozatképesség folyamatos ellenőrzése érdekében köteles távozását bejelenteni a polgármesternek.

(3) Ha a testület határozatképtelenné válik, a polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására.

(4) Amennyiben a képviselő-testület a polgármester kísérlete ellenére határozatképtelen marad, a polgármester az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén a képviselő-testület a következő ülésén elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg.

15. A testületi ülés tanácskozási rendje

24. § Az ülést a polgármester vezeti. Akadályoztatása esetén helyettesítésével kapcsolatban az e rendeletben meghatározott szabályok figyelembevételével kell eljárni. A helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei az ülés vezetés körében azonosak a polgármesterével.

25. § (1) Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében az alábbi intézkedésekre jogosult:

a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirendi ponttal kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát és attól ne térjen el,

b) felszólíthatja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

c) megvonhatja a szót attól a hozzászólótól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,

d) ismételt rendzavarás esetén a nem képviselő résztvevőt a teremből kiutasíthatja.

(2) Ha a képviselő e rendelet 23. § (2) bekezdésben meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tett eleget és ennek következtében a testület határozatképtelenség miatt nem tudott döntést hozni, rendbírságot köteles fizetni. A rendbírság összege alkalmanként 20 000.- Ft.

(3) A rendbírságot a polgármester javaslata alapján hozott testületi határozat értelmében a Polgármesteri Hivatal a kiszabást követően esedékes tiszteletdíjból érvényesíti.

(4) Amennyiben a polgármester az ülést nem e rendelet szabályainak megfelelően vezeti, bármely képviselő ezt ügyrendi felszólalásban kifogásolhatja.

26. §5

27. § (1) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztatót, kérdést, indítványt és az interpellációt - külön vitát nyit.

(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként mindenkor annak előterjesztőjét illeti a szó, aki legfeljebb 5 perc időtartamban szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez olyan kérdésekben, melyek a döntéshozatalt befolyásolhatják.

(3) Az előterjesztő szóbeli kiegészítését követően a tárgyban érintett bizottság elnöke ismerteti a bizottság véleményét, amennyiben a napirendi pont ezt megkívánja. Ezt követően az előterjesztőhöz, az előadóhoz és a tárgyban érintett bizottsági elnökökhöz személyenként, legfeljebb 2 percben kérdéseket lehet intézni, amelyekre válaszolni kell. A kérdés címzettje a válaszok megadásánál igénybe veheti más, tanácskozási joggal rendelkező személy segítségét is.

28. § (1) A napirendi pont vitájánál – jelentkezésük sorrendjében – a képviselők, valamint a tanácskozási joggal részt vevők legfeljebb 5 perces hozzászólásra kérhetnek szót.

(2) Vita közben, a korábban felszólalt képviselő viszontválasz céljából egy alkalommal 2 perces hozzászólásra szót kérhet.

(3) Az ülésen megjelent állampolgároknak és e rendelet 19. §-ában felsorolt személyeknek a tárgyhoz tartozó kérdésben a polgármester 3 perces hozzászólási lehetőséget biztosíthat a képviselő-testület hozzájárulásával.

(4) Az időhatárt túllépő képviselőtől, illetve hozzászólótól a polgármester – a (8) bekezdés szerinti esetet kivéve - megvonhatja a szót.

(5) Bármikor szót kérhet:

a) az előterjesztő, előadó,

b) bármelyik képviselő ügyrendi kérdésben,

c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

(6) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a testület munkájával - üléseinek lefolytatásával - kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt. A javaslat a konkrét kérés megfogalmazásával kezdődik, mely legfeljebb 2 percben indokolható.

(7) A vita során a képviselők az (1) bekezdés szerinti hozzászólásuk részeként, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek.

(8) A polgármester az ülés vezetése során a tárgyalt napirend tárgyára tekintettel indokolt esetben, így különösen a költségvetés elfogadása során a hozzászólásoknál e rendelet időkorlátra vonatkozó rendelkezéseitől eltekinthet.

29. § (1) A polgármester legfeljebb 3 percre visszaadja a szót az előterjesztőnek, és lezárja a vitát, ha megállapította, hogy felszólalásra több hozzászóló nem jelentkezik. A vita lezárását követően hozzászólásnak vagy észrevételnek nincs helye. Ezt követően kerülhet sor a végszavazásra.

(2) Összetett jogi kérdés felmerülésekor a jegyző kérésére a polgármester szünetet rendelhet el.

30. § (1) A végszavazás megkezdése előtt bármely képviselő ügyrendi javaslatot tehet a téma napirendről való levételére, melyről a testület vita és felszólalás nélkül, minősített többséggel határoz.

(2) Bármelyik képviselő javaslatára a testület a napirendi pont tárgyalása során hozandó döntést legfeljebb a soron következő ülésig elnapolhatja. A testület az elnapolásról vita és felszólalás nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

16. A személyes érintettség

31. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akire nézve az Mötv 49. §-ában foglaltak fennállnak.

(2) Személyes érintettségnek minősül különösen, ha a képviselő vagy a közeli hozzátartozója akár közvetlenül személy szerint, akár gazdasági társaságban tisztségviselőként, felügyelő bizottsági tagként, tulajdonosként való részvétel útján testületi döntés kedvezményezettje, továbbá, ha érdekelt

a) önkormányzati vagyon tulajdonjogának, tartós használatának, hasznosításának megszerzésében;

b) önkormányzat által kiírt pályázat útján, vagy anélkül történő vállalkozás jellegű megbízás megszerzésében;

c) a testület kizárólagos hatáskörébe tartozó személyi döntések meghozatalában.

(3) A személyes érintettség szempontjából közeli hozzátartozó alatt a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben meghatározott közeli hozzátartozót kell érteni.

(4)6 A Mötv. 49. § (1) bekezdés szerinti személyes érintettségét a képviselő-testület tagja a polgármesternek, a polgármester az alpolgármesternek a napirend pont tárgyalása előtt köteles bejelenti. A kizárásról az érintett kezdeményezésére vagy bármely önkormányzat képviselő javaslatára a testület dönt. A kizárt érintett a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek számít. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a polgármester, polgármester érintettsége esetén az alpolgármester javaslatára:

a) mulasztó tárgyhavi illetménye, tiszteletdíja 25 %-kal csökkenthető, vagy

b) b) a rendelet 28. § (2) bekezdésében meghatározott rendbírsággal sújtható

17. A döntéshozatal

32. § (1)7 A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással hozza. A rendelet tervezetről, határozati javaslatról a testület tagjai „igen”, „nem”, nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól

(2) A szavazás nyílt vagy titkos. A titkos szavazás elrendelésére e rendelet 20. §. (3)-(4) bekezdésében meghatározott esetekben van lehetőség.

(3) A képviselő-testület bármely képviselő ügyrendi javaslatára név szerinti nyílt szavazást rendelhet el, melyről a testület minősített többséggel dönt.

(4) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt

a) törvény írja elő,

b) a képviselők egynegyede indítványozza, továbbá

c) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához.

(5) Ügyrendi kérdésről, a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozás lefolytatásával összefüggő kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.

(6) Szavazás közben a szavazást indokolni tilos.

33. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat a jegyző vagy az aljegyző közreműködésével megszámláltatja.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző vagy az aljegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők nevét, akik „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazás eredményét a jegyző vagy az aljegyző összesíti, s ennek dokumentumait a polgármesternek átadja. A név szerinti szavazás eredményét a testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A titkos szavazás szavazólapon, külön szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendők ellátását, az eredmény megállapítását az ügyrendi bizottság végzi. A titkos szavazás lebonyolításáról, az eredményéről külön jegyzőkönyv készül.

34. § (1) Az eldöntendő javaslatokat a polgármester bocsátja szavazásra. A javaslat szövegét szavazásra egyértelműen és úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.

(2) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni - elegendő csupán arra utalni - ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha ezen javaslatok a vita során félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

(3) A polgármester először - az elhangzás sorrendjében külön-külön - a módosító és kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra.

(4) A módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt a testület az eredeti előterjesztés szerinti, illetve a testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó javaslat egészéről.

(5) Az ügyrendi javaslatokat a polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.

35. § (1) A javaslat elfogadásához egyszerű többség szükséges.

(2)8 Minősített többség szükséges az Mötv. 42. § 1., 2., 5., 6., 7. és 16. pontjában, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában, továbbá az Mötv. 50. §-ában foglalt, valamint az alábbi ügyekről történő döntéshez:

a) a gazdasági program, az előző évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadása;

b) a településrendezési tervek jóváhagyása;

c) hitel felvétele;

d) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaságba történő belépés, gazdasági társaság üzletrészének átruházása, a gazdasági társaság megszüntetésének kezdeményezése, illetve megszüntetése;

e) alapítványi forrás átadása, átvétele;

f) önkormányzati jelképek, kitüntető díjak és címek meghatározása, használatuk szabályozása, adományozása;

g) helyi népszavazás kiírása, ha az nem kötelező;

h) közterület elnevezése;

i) a törvény által önkormányzati hatáskörbe utalt választás esetén a felmentés, kinevezés és vezetői megbízás visszavonása;

j) fegyelmi eljárás megindítása;

k) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatása;

l) képviselő rendbírsággal való sújtása, illetménye, tiszteletdíja csökkentése, megvonása;

m) vita lezárására vonatkozó javaslat elfogadása;

n) titkos szavazás elrendelése;

o) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati vagyontárgy elidegenítése, használati jogának átengedése, bérbeadása, bérleti jogának átengedése, gazdasági társaságba vitele, ingyenes (közcélra történő) használatba adása, elővásárlási jogról való lemondás;

p) korlátozottan forgalomképes ingatlan forgalomképessé nyilvánítása;q) hatályos jogszabályokban, valamint e rendeletben meghatározott más esetekbenn.

(3) Az (1) és (2) bekezdésekben meghatározottnál kevesebb számú „igen” szavazat a javaslat elutasítását jelenti.

36. § (1) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő képviselők számát, és kihirdeti a döntést.

(2) A polgármester, ha a testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, az Mötv. 68. § szerint kezdeményezheti a döntés ismételt tárgyalását.

(3) A testületi döntés újratárgyalását legalább a képviselők több, mint a felének az indítványára napirendre kell tűzni.

18. A képviselő-testület döntései

37. § (1) A testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, a határozat elfogadásának évét, hónapját és napját.

(3) A napirend elfogadása, napirendről való levétel, ügyrendi kérdés, felszólalási jog megadása tanácskozási joggal megbízott személy részére, az előterjesztéshez benyújtott módosító javaslat, képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válasz, név szerinti szavazás elrendelése esetén a testület számozott határozat nélkül jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.

19. Rendeletalkotás

38. § (1) A rendelettervezet előkészítése, véleményezése:

a) a testület - a lakosság szélesebb körét érintő rendelet előkészítésénél - alapelveket, szempontokat állapíthat meg;

b) a tervezetet a Polgármesteri Hivatal tárgy szerint érintett szervezeti egységei, illetve köztisztviselői készítik elő;

c) a tárgyban szükséges érdekképviseleti és egyéb szervezetekkel az egyeztetést a Polgármesteri Hivatal végzi;

d) a tervezetet – a jegyző véleményével együtt – véleményezés céljából a tárgykör szerint érintett bizottságok, elé kell terjeszteni.

(2) A rendelet-tervezet testület elé terjesztése a következők szerint történik: A rendelet-tervezetet a polgármester, a képviselő, a képviselő-testület bizottsága, valamint a jegyző terjesztheti a testület elé. A rendelet-tervezetet indokolással együtt kell a testület elé terjeszteni. A rendelet-tervezet elfogadásához, valamint a rendeletalkotással kapcsolatos részszavazások esetében a döntéshozatalhoz minősített többség szükséges. A rendelet hiteles, végleges szövegét az előterjesztés és az elfogadott módosító indítványok alapján a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

39. § (1) A rendeletek jelölése: Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../…..... (hónap római számmal és nap arab számmal) önkormányzati rendelete a .......ról/ről.

(2) A zárójelben feltüntetett dátum a rendelet kihirdetésének időpontja.

(3) A testület által elfogadott rendeletek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A jegyző a rendelet kihirdetéséről annak elfogadását követő 5 munkanapon belül gondoskodik. A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő 8 napos kifüggesztéssel történik.

(4) A rendelet eredeti példányait a jegyzőnek kihirdetési záradékkal kell ellátni.

(5) Az önkormányzati rendeleteket a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

(6) Az önkormányzati rendeletekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

20. Határozathozatal

40. § (1) Ha jogszabály rendeletalkotási kötelezettséget nem ír elő, a testület feladat- és hatáskörébe tartozó egyéb ügyben normatív, vagy egyedi határozatot hoz.

(2)9 A határozatok jelölése: Bátaapáti Község Önkormányzata képviselő-testületének ...../..... (hónap római számmal és nap arab számmal) sz. határozata. A zárójelben feltüntetett dátum a határozat közzétételének időpontja.

(3) A határozat tartalmazhatja a végrehajtásért felelős nevét, a végrehajtás határidejét. A testületi döntés végrehajtásért felelősek lehetnek:

a) a polgármester;

b) a bizottság elnöke;

c) a jegyző;

d) főépítész;

e) az önkormányzat intézményének, gazdálkodó szervezetének vezetője.

(4) A testület határozatait meg kell küldeni a polgármesternek, jegyzőnek, illetve a határozat végrehajtásáért felelős személyeknek. A határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

(5) A határozatok végrehajtásáról a határidő lejárta után a polgármester beszámol a testületnek.

21. A Képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok

41. § (1) A testület elé kerülő anyagok fajtái:

a) tájékoztató,

b) beszámoló,

c) előterjesztés,

d) indítvány,

e) interpelláció, kérdés.

(2) Az (1) bekezdés szerinti anyagokat előzetesen, írásban kell benyújtani a jegyző részére, aki a benyújtott anyagok alapján - előzetes törvényességi véleményezést követően - gondoskodik az ülés meghívójának összeállításáról. A benyújtáskor figyelemmel kell lenni az ülés meghívójának kézbesítésére irányadó 18. § (5) bekezdés szerinti időpontra.

22. Tájékoztató

42. § (1) A tájékoztató olyan információk képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve amelyek valamely, a község életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.

(2) Tájékoztató formájában kell beterjeszteni - ha nem valamely döntés meghozatalát támasztják alá - különösen:

a) a jogszabályok ismertetését;

b) a Képviselő-testület és szervei működésére jellemző adatokat;

c) a községre vonatkozó különböző adatok, jelenségek ismertetését.

(3) Tájékoztató benyújtására a 44. § (1) bekezdésben megjelöltek jogosultak.

(4) A tájékoztató határozati javaslat tudomásul vételéről a képviselő-testület vita nélkül dönt.

23. Beszámoló

43. § (1) A beszámoló

a) önkormányzati hatáskör gyakorlásáról;

b) a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról;

c) az interpellációk kivizsgálásáról;

d) a képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető.

(2) A beszámolók benyújtására a testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek a 40. § (3) bekezdésben megjelöltek továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.

(3) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület, illetőleg átruházott hatáskörben az illetékes bizottság határozatot hoz.

(4) A jogszabály alapján beszámolásra kötelezett nem önkormányzati szervek beszámolóját a polgármester vagy a beszámoló szerv vezetője terjeszti elő.

24. Előterjesztés

44. § (1) Az előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a bizottság, a jegyző, aljegyző és az osztályvezetők jogosultak. Rendeletalkotásra vonatkozó előterjesztés benyújtására e rendelet 38. § (2) bekezdésében írtak jogosultak.

(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására vagy határozat meghozatalára.

(3) A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi követelményei:

a) a tárgy pontos meghatározása;

b) annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született;

c) a meghozandó döntés indokainak bemutatása;

d) a vonatkozó jogszabályok megjelölése;

e) konkrétan jelölje meg az előterjesztés a feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket és a végrehajtás során elérhető eredményeket;

f) az előterjesztés szerves részét képezik a téma átfogó értékelését segítő mellékletek;

g) legyen a határozati javaslat egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését;

h) a határozati javaslatban utalni kell a korábban hozott határozatok további sorsára;

i) az önkormányzati hatósági ügyekben készített előterjesztés tartalmazza a döntési javaslat tömör kivonatát;

j) meg kell jelölni, hogy mely részek minősülnek minősített adatnak;

k) nagyobb terjedelmű előterjesztéshez készüljön összefoglaló;

l) amennyiben a határozati javaslat pénzügyi kötelezettségvállalással jár úgy meg kell jelölni a költségvetési rendeletben biztosított fedezetet.

45. § (1) A benyújtott előterjesztéseket a tárgykör szerint érintett állandó bizottság véleményezi.

(2) Ha az előterjesztés vagy módosító javaslat a költségvetés kiadásának növekedését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, meg kell benne jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.

(3) A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztésen a ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE megjelölést kell alkalmazni.

(4) Amennyiben az ügy jellege megengedi, illetve az összefüggések a testület tagjai előtt ismertek, a határozati javaslat szóban is előterjeszthető.

(5) Szóbeli előterjesztést akkor lehet tenni, ha a jogszabályban előírt vagy a testület által megállapított határidő mulasztás, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül az a következő ülésre már nem terjeszthető be.

25. Indítvány

46. § (1) Az indítvány javaslatot tartalmaz rendelet megalkotásának előkészítésére vagy határozat meghozatalára. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.

(2) Az indítvány az indítvánnyal javasolt döntés előkészítésére vonatkozhat.

(3) Indítványt bármely képviselő, bizottsági elnök, polgármester, alpolgármester, jegyző terjeszthet a képviselő-testület elé.

(4) Az indítvány elfogadásáról a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármely képviselő – további javaslat megtételével – csatlakozhat. Az indítvány felett a testület vita és felszólalás nélkül dönt. Elfogadása esetén a testület az ügyet a polgármesternek, a jegyzőnek vagy az aljegyzőnek, az illetékes bizottságnak, az önkormányzat intézménye, gazdálkodó szervezete vezetőjének adja ki, a testületi döntés előkészítése céljából.

26. Kérdés

47. § (1) A napirendi pontok tárgyalása után kérdésekre és interpellációkra kerül sor.

(2) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás.

(3) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz, és az osztályvezetőkhöz, főépítészhez önkormányzati feladatkörükhöz tartozó ügyben kérdést intézhetnek, felvilágosítást kérhetnek

(4) A kérdést írásban a polgármesterhez kell benyújtani úgy, hogy az legkésőbb az ülés időpontja előtt 48 órával megérkezzen.

(5) A kérdés címzettje a válaszok megadásánál igénybe veheti más, tanácskozási joggal rendelkező személy segítségét is. A válasz után képviselői viszontválaszra vagy vitára nem kerülhet sor.

(6) A kérdésre adott írásbeli választ a testület csak akkor tűzheti napirendjére, ha a képviselő ezt írásbeli előterjesztésével egyidejűleg kérte.

(7)10 Az írásban feltett kérdésre a megkérdezett a képviselő-testület ülésén vagy legkésőbb 30 napon belül írásban köteles választ adni. Ezt a testület soron következő ülésén fel kell olvasnia. Amennyiben a kérdező a választ nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz

(8) Amennyiben a képviselő ismételten ugyanazt a kérdést teszi fel – tartalmát tekintve – mint amit már feltett, és a válasz már a testületi ülésen elhangzott, elegendő csak erre utalni.

27. Interpelláció

48. § (1) Interpellációnak minősül az olyan kérdés vagy véleménynyilvánítás, amelyet a testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottsági elnökökhöz és a jegyzőhöz (továbbiakban: interpelláltak) intéznek önkormányzati feladatkörükhöz tartozó bármely ügyben.

(2) Az interpellációt írásban az ülést megelőzően legkésőbb az ülés időpontját megelőző 72 órával kell benyújtani a polgármesterhez.

(3) Az interpellációra adott írásbeli választ a testület következő ülésén napirendre kell tűzni.

(4) Az interpellációt a képviselő az ülésen felolvassa. Amennyiben az interpellációt benyújtó képviselő az ülésen nincs jelen, úgy az interpellációt előterjeszteni nem lehet.

(5)11 Az interpellált a testületi ülésen szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban köteles választ adni.

(6) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Amennyiben a képviselő a választ nem fogadja el, azt 1 percben indokolhatja, melyre az interpellált 1 percben reagálhat, majd ennek elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Ha az interpellációra adott választ a testület nem fogadja el, annak vizsgálatát a tárgy szerint érintett bizottságra bízza.

(7) Az interpelláció alapján a testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. Ideiglenes bizottság is megbízható kivizsgálással és ebbe külső szakértő is bevonható.

(8) Ugyanabban a témában évente egy alkalommal nyújtható be interpelláció.

(9) Az interpellációkról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

28. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

49. § (1) A testületi ülésről a tanácskozás lényegét és a képviselő-testület szó szerinti döntéseit tartalmazó írásbeli jegyzőkönyv készül egy eredeti és a nyílt ülések esetében egy másolati példányban.

(2) A napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(3) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeken túl a következőket tartalmazza:

a) napirendi pontonként:

aa) az előterjesztő (előadó) nevét, részvétele jogcímét és szóbeli kiegészítésének lényegét,

ab) a feltett kérdéseket, a kérdésekre adott válaszok lényegét,

ac) a felszólalók nevét, részvételük jogcímét, felszólalásuk lényegét, kiemelve a módosító és kiegészítő javaslatokat,

ad) a képviselő véleményét,

ae) döntésenként a szavazás számszerű eredményét, ismételt szavazás esetén az ismétlés okát,

af) a határozatok szó szerinti szövegét.

b) az elhangzott kérdést, interpellációt és az arra adott szóbeli válasz lényegét, valamint az interpelláló véleményét és a testület döntését;

c) az elhangzott bejelentések lényegét.

(4) Az írásbeli jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv eredeti példányának megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) az ülésre szóló meghívó,

b) az előterjesztések és azok mellékletei,

c) az ülésen elfogadott rendelet,

d) a névszerinti szavazás névsora,

e) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,

f) a képviselői kérdésre, interpellációra adott írásbeli válasz,

g) a jelenléti ív.

(6)12 A jegyzőkönyvet, valamint a polgármester és a jegyző képviselő-testület által átruházott hatáskörében meghozott – hatósági döntésnek nem minősülő – döntését a mellékletekkel együtt - az ülést, illetve döntés meghozatalát követő 15 napon belül - a jegyző elektronikus úton megküldi a Tolna Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének

(7) A zárt ülés kivételével a dokumentumokba (jegyzőkönyv, hangfelvétel) való betekintést a Polgármesteri Hivatalban biztosítani kell. Az állampolgárok - az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett – a nyilvános ülés jegyzőkönyvének egy példányát, a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, a Polgármesteri Hivatalban megtekinthetik.

(8) A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak. A zárt ülésen hozott döntések nyilvánosak, melyek a honlapon megtekinthetőek.

(9) Az ülésen hozott rendeleteket és határozatokat legkésőbb a (6) bekezdésben meghatározott időpontban az abban érintetteknek meg kell küldeni.

29. A közmeghallgatás

50. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 54. §-ában meghatározottak szerint közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot 10 nappal korábban a helyben szokásos módon hirdetményben értesíteni kell.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.

(4) A közmeghallgatáson elhangzó közérdekű kérdésekre, javaslatokra lehetőség szerint azonnal választ kell adni. Amennyiben ez nem lehetséges, úgy a kérdezőt, javaslattevőt 15 napon belül írásban kell értesíteni.

(5) A meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a képviselő-testület illetékes szerveinek át kell adni kivizsgálás céljából. Az érintettek kötelesek a kérdést 15 napon belül írásban megválaszolni a kérdezőnek.

(6) A közmeghallgatásról a 49. § rendelkezéseinek értelemszerű alkalmazásával jegyzőkönyvet kell vezetni.

IV. Fejezet

A Képviselő-testület szervezete

30. A polgármester

51. § (1) Bátaapáti Község polgármestere megbízatását főállásban látja el. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.

(2) A polgármester a Mötv. 66. § alapján tagja a képviselő-testületnek.

(3) A polgármester feladatai különösen:

a) képviseli a képviselő-testületet, biztosítja a testület demokratikus, nyilvános működését,

b) összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését,

c) gondoskodik és közreműködik a képviselő-testület munkájának megtervezésében, megszervezésében,

d) segíti a képviselők, a képviselő-testület bizottságainak a munkáját;

e)13 dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a Polgármesteri Hivatal ügyintézőjére,

f) elkészíti és a képviselő-testület elé terjeszti a választási ciklusra kiterjedő gazdasági és munkaprogramot.

g) elősegíti az önkormányzati vagyon megőrzését, gyarapítását;

h) gondoskodik arról, hogy az önkormányzati szervek döntései tükrözzék a közakaratot;

i) segíti és ellenőrzi az önkormányzati intézmények működését;

j)14 kezdeményezheti ugyanazon ügyben - a képviselő-testület önfeloszlatásáról, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével - egy alkalommal az önkormányzat érdekeit sértő képviselő-testületi döntés ismételt megtárgyalását;

k) a polgármester az önkormányzat érdekének védelmében jogosult a perindításra, melyről a következő testületi ülésen beszámol;

l) tevékenységével hozzájárul Bátaapáti fejlődéséhez, az önkormányzat és szervei munkájának hatékonyságához,

m) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

n)15 gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében, valamint az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármesterek és az önkormányzati intézményvezetők tekintetébenben,

o) szervezi az önkormányzat és a hatóságok kapcsolatait,

p) szervezi az önkormányzat és a szervezetek együttműködését,

q) kapcsolatot tart a Tolna Vármegyei Önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel,

r) aláírja az önkormányzati önerőt nem igénylő pályázatokat, valamint azon pályázatokkal kapcsolatos megállapodásokat.

(4) Amennyiben a testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat.

(5) A polgármester – a testület utólagos tájékoztatása mellett – két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a testület hatáskörébe tartozó önkormányzati önerőt igénylő pályázatokkal kapcsolatos ügyekben dönthet.

(6) A polgármester – az alpolgármester közreműködésével – összehangolja a bizottságok működését, indítványozhatja azok összehívását, a bizottság elnökét egyeztető megbeszélésre összehívhatja.

(7) Önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el.

(8) A polgármesterre átruházott képviselő-testületi feladat- és hatásköröket a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

31. Az alpolgármester

52. §16 A képviselő-testület képviselő tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és a megválasztását követő helyi önkormányzati választás napján, jelöltek hiányában elmaradt választás esetén az időközi választás napján megszűnik

32. A jegyző

53. § (1) A jegyző vezeti a Polgármesteri Hivatalt.

(2) A jegyző feladatait az Mötv. 81. § (3) bekezdése és a vonatkozó jogszabályok határozzák meg.

(3)17 A jegyző köteles jelezni a testületnek, a bizottságnak, a polgármesternek és a társulási tanács elnökének, ha a döntés előkészítése során, illetve a döntés meghozatalakor jogszabálysértést észlel.

(4) A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti. Az aljegyző feladatait a jegyző határozza meg.

(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a jegyzőre vonatkozó képesítési és alkalmazási feltételnek megfelelő hivatali osztályvezető látja el.

(6) A jegyzőre átruházott képviselő-testületi feladat- és hatásköröket a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

33. A képviselő

54. § (1) A képviselő az alakuló ülésen esküt tesz. Bátaapáti Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit. A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő:

a)18 köteles a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni

b)19 részt vehet a döntések végrehajtásának szervezésében és ellenőrzésében,

c) előterjesztést tehet,

d) felszólalhat,

e) indítványt tehet,

f) kérdéseket tehet fel,

g) interpellálhat,

h) szavaz a döntést igénylő ügyekben,

i) eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a Kormányhivatal által szervezett képzésen,

j) köteles a vele szemben felmerülő összeférhetetlenséget megszüntetni,

k) köteles vagyonnyilatkozatot leadni,

l) köteles igazolni a köztartozásmentes adatbázisba való felvételének megtörténtét.

(3) A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.

(4) A képviselő a (2) bekezdésben foglalt jogai megsértése miatt a polgármesterhez fordulhat. A polgármester köteles haladéktalanul intézkedni a sérelem megszüntetése érdekében.

(5) A képviselő elősegíti az önkormányzati vagyon megőrzését, gyarapítását, gondoskodik arról, hogy az önkormányzati szervek döntései tükrözzék a közakaratot valamint tevékenységével hozzájárul Bátaapáti fejlődéséhez, az önkormányzat és szervei munkájának hatékonyságához.

55. § (1) A képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

(2) A képviselő tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni, és tárgyalására a képviselőt is meg kell hívni.

(3) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek - a testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését.

(4) A képviselő-testület ülésén írásban is benyújtott hozzászólását kérésére a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét szó szerint rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

(5) A képviselő a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyekben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre – a Polgármesteri Hivatal útján - 30 napon belül érdemi választ köteles adni.

(6) A képviselőt feladatainak ellátásában a Polgármesteri Hivatal folyamatosan segíti.

(7) A képviselő önkormányzati munkájával összefüggő feladatainak ellátása érdekében a Polgármesteri Hivatal részére biztosított technikai eszközöket (telefon, fénymásoló stb.) igénybe veheti.

(8)20 Az önkormányzati képviselő testületi ülésen rendelet megalkotására vagy határozat meghozatalára vonatkozó kezdeményezését írásban a polgármesternél nyújthatja be. A határozat meghozatalára, rendelet megalkotására vonatkozó javaslat előzetes vizsgálatára a jegyző bevonásával kerül sor. A kezdeményezés alapján a határozati javaslatnak, a rendeletnek megfelelő tartalmi és formai követelményeknek eleget tevő előterjesztés elkészítéséről a jegyző a kezdeményező képviselő bevonásával gondoskodik a munkaterv szerinti soron következő testületi ülésen

34. Az állandó bizottság

56. § (1) A bizottságokat képviselők és a bizottságok feladat- és hatáskörében jártas nem képviselő tagok alkotják. A bizottságok tagjaira, elnökére és elnökhelyettesére a polgármester tesz előterjesztést.

(2) Az előterjesztés alapján a képviselő-testület minősített többséggel megválasztja a bizottságokat úgy, hogy azok elnöke és tagjainak több mint a fele képviselő legyen.

(3) Elnökhelyettes csak képviselő lehet. Az elnökhelyettes, az elnök távolléte esetén annak teljes hatáskörét gyakorolja.

(4) A bizottság elnöke vagy tagja a Mötv. 58. § (1) bekezdése alapján nem lehet a polgármester, alpolgármester.

(5) A képviselő-testület állandó bizottságként három tagú Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(6) A bizottság működési szabályait (Ügyrend) – jelen rendelet keretei között – maga állapítja meg.

35. Az állandó bizottság általános feladatai

57. § (1) A testület állandó bizottsága ellát minden olyan feladatot és hatáskört, amelyet helyi önkormányzati döntés a bizottság számára meghatároz.

(2) A bizottság részletes feladat- és hatásköreit az 4. melléklet tartalmazza.

36. Az állandó bizottság működése

58. § (1) A 36–38. alcímben foglalt eltérésekre figyelemmel a bizottság működésére, összehívására, meghívójára, az ülések nyilvánosságára, a határozatképességére, tanácskozási rendjére, a személyes érintettségre, a bizottság tagjainak kizárására, a döntések meghozatalára, végrehajtására, a bizottság elé kerülő anyagok tartalmi követelményeire, benyújtásukra és a bizottság ülésének jegyzőkönyveire a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.

(2) A bizottság üléseit az elnök - az ülést megelőzően legalább három nappal - írásban hívja össze. A bizottság meghatározhatja azokat a napokat, amikor a rendes üléseit tartja.

(3) A bizottságot össze kell hívni a polgármester indítványára, és előterjesztését napirendre kell tűzni.

(4) A jegyző - vagy az általa megbízott személy - tanácskozási joggal vesz részt a bizottságok ülésein. A bizottság működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket a jegyző biztosítja.

(5) A bizottság döntéseit határozattal hozza. A határozatok jelölésére - a döntéshozó megnevezése kivételével – a rendelet 37. § (2) bekezdésében foglalt szabályok az irányadók. A bizottsági határozatok jelölésénél a bizottságok 56. § (5) szerinti teljes elnevezését kell feltüntetni.

(6) A napirend elfogadása, napirendről való levétel, ügyrendi kérdés, felszólalási jog megadása tanácskozási joggal megbízott személy részére, az előterjesztéshez benyújtott módosító javaslat, név szerinti szavazás elrendelése esetén a bizottság számozott határozat nélkül jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.

(7) Bizottsági határozatok végrehajtásáért felelősek lehetnek:

a) a polgármester;

b) a bizottság elnöke;

c) a jegyző;

d) a Polgármesteri Hivatal köztisztviselője.

(8) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a testület a következő ülésén határoz.

(9) A bizottság üléseiről a tanácskozás lényegét és a bizottság szó szerinti döntéseit tartalmazó jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv egy példányát az ülést követő 15 napon belül a Kormányhivatalhoz meg kell küldeni.

37. A bizottság elnökének és tagjainak jogosítványai és kötelezettségei, a bizottsági tagság megszűnése

59. § A bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a bizottság üléseit,

b) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,

c) képviseli a bizottságot,

d) a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőivel és az intézményvezetőkkel.

60. § (1) A bizottság tagjai:

a)21 kötelesek a bizottság ülésein megjelenni, a bizottság munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni,

b)22 javasolhatják témakörök napirendre tűzését

c) a bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértők segítségét kérhetik, javasolhatják az elnöknek a bizottság ülésére való meghívásukat,

d) az elnök megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.

(2) A bizottság nem képviselő tagjait - a bizottság feladatkörébe tartozó kérdésekben - a bizottság képviselő tagjaival azonos jogok illetik meg.

61. § (1) A bizottság elnökének megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a képviselői mandátum megszűnésével,

c) az összeférhetetlenség kimondásával,

d) méltatlanság megállapításával,

e) felmentéssel.

(2) A bizottság tagjának megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a képviselő-testület megbízatásának megszűnésével,

c) a képviselői mandátum megszűnésével,

d) összeférhetetlenség kimondásával,

e) méltatlanság megállapításával,

f) visszahívással.

62. § A bizottsági elnöki tisztség, vagy bizottsági tagság megszűnése esetén, a képviselő-testület következő ülésén a polgármester javaslatot tesz a bizottsági tisztséget betöltő személyre.

38. Az ideiglenes bizottságok

63. § (1) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján meghatározott feladat ellátására, így különösen: jelentős döntés előkészítésére, rendelet, határozat végrehajtásának ellenőrzésére, fontos községi rendezvények megszervezésére, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot választhat.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a testület a bizottság felállításakor határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

39. Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal

64. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre.

(2) A közös önkormányzati hivatal elnevezése: Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal, melynek székhelye: 7150 Bonyhád, Széchenyi tér 12.

(3) A közös önkormányzati hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát, Ügyrendjét és Munkarendjét a jegyző utasításban adja ki.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatokat a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodás alapján Bonyhád, Bátaapáti, Bonyhádvarasd, Grábóc, Izmény, Kisdorog, Kisvejke, Mórágy, Mőcsény, Váralja községek területén látja el.

V. Fejezet

A helyi népszavazás

65. § A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról szóló 7/2015 (XI. 19.) önkormányzati rendelet szabályozza a helyi népszavazás elrendelésének feltételeit.

VI. Fejezet

Társulások

66. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) Az önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását a 1. melléklet tartalmazza.

VII. Fejezet

Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

40. Az önkormányzat vagyona

67. § Az önkormányzat tulajdonára és a vagyongazdálkodására vonatkozó rendelkezéseket az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodás szabályairól szóló 2/2013. (II. 18.) önkormányzati rendelet határozza meg.

41. Az önkormányzat gazdálkodása

68. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az éves állami költségvetési törvény határozza meg.

(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(3) Az Önkormányzat a gazdálkodásról éves beszámolót készít és elfogadásáról zárszámadási rendeletet alkot.

(4) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. E körben különösen:

a) a Magyar Államkincstár által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére;

b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit;

c) igényli az állami és államon kívüli forrásból a támogatásokat, és egyéb pályázati támogatásokat;

d) biztosítja az önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését;

e) biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását;

f) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárját és csatolja az éves költségvetési beszámolóhoz;

g) gondoskodik az önkormányzat tartozásainak kiegyenlítéséről.

(5) Az Önkormányzat alaptevékenységei kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.

42. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

69. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(2) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés és belső ellenőrzés útján látja el.

(3) Az Ügyrendi Bizottság ellátja az Mötv. 120. § (1) bekezdésében meghatározott ellenőrzési feladatát.

70. §23

71. § Ez a rendelet 2025. január 16-án 16 óra 25 perckor lép hatályba.

1

A [2] preambulumbekezdés a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 6. § (2) bekezdés c) pontját a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 17. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 8. § c) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 19. § d) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

A 26. §-t a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 17. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 31. § (4) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

7

A 32. § (1) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

8

A 35. § (2) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

9

A 40. § (2) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

10

A 47. § (7) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

11

A 48. § (5) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

12

A 49. § (6) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

13

Az 51. § (3) bekezdés e) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

Az 51. § (3) bekezdés j) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

15

Az 51. § (3) bekezdés n) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Az 52. § a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 52. § a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

17

Az 53. § (3) bekezdése a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.

18

Az 54. § (2) bekezdés a) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.

19

Az 54. § (2) bekezdés b) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.

20

Az 55. § (8) bekezdését a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 15. §-a iktatta be.

21

A 60. § (1) bekezdés a) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.

22

A 60. § (1) bekezdés b) pontja a Bátaapáti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.

23

A 70. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.