Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 12. 06

Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.12.06.

[1] A 2025. évi költségvetés célja, hogy a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához a tervezett bevételek fedezzék a felmerülő kiadásokat, az előre nem látható kiadásokhoz a tervezett tartalékok a 2025. évi költségvetési évben biztosítsák a költségvetés tartós egyensúlyát.

[2] Nagykeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete azaz Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) és f) pontjából fakadó eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 111. § (2) és 115. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

1. § [A rendelet hatálya]

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára terjed ki.

2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]

(1)1 A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését: 162.833.537 Ft költségvetési bevétellel 162.833.537.- Ft költségvetési kiadással állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

3. § [A költségvetés részletezése]

(1) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások előirányzata beruházásonként a 3. melléklet szerint részletezi.

(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadások előirányzata felújításonként a 4. melléklet szerint részletezi.

(3) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 5. melléklet szerint határozza meg.

(4) Az önkormányzat tájékoztató a 2023. évi tény,2024. évi várható és 2025. évi terv adatokról az 6. melléklet tartalmazza.

(5) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási tervét a 7. melléklet tábla szerint fogadja el.

(6) Az önkormányzat 2025. évi költségvetési évet követő 3 év tervezett bevételeinek és kiadásainak tervezetét az 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

4. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(7) A köztisztviselői illetményalap 2025. január 1-jétől 46.380 Ft. A köztisztviselői cafetéria juttatás 200.000,- Ft/év.

5. § [Az előirányzatok módosítása]

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. § [A gazdálkodás szabályai]

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézményvezető előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.

(2) A Költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

7. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]

Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

8. § [Záró rendelkezések]

E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.

9. § [Hatályba léptető rendelkezések]

Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

1

A 2. § (1) bekezdése a Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet a Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 2. melléklet a Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. melléklet a Nagykeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.