Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IV. 8.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom község településképének védelméről

Hatályos: 2025. 04. 16

Biharnagybajom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IV. 8.) önkormányzati rendelete

Biharnagybajom község településképének védelméről

2025.04.16.

[1] Biharnagybajom Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi építészeti örökség egyedi védelmének meghatározása, a helyi emlék védetté nyilvánítása, a helyi emlék védelme megszüntetésének szabályozása, a településképi szempontból meghatározó területek, valamint a településképi követelmények meghatározása, a településkép-érvényesítési eszközök szabályozása érdekében,

[2] a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (8) bekezdés 1. pontjában, a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 6. § (2) és 10. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 70. § a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró állami főépítészi és az örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság; Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; az országos partnerségi egyeztetés szabályai szerint bejelentkezett partnerek véleményének kikérésével, valamint az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2024. (X. 7.) önkormányzati rendelet 39. § a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Biharnagybajom Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága, valamint Népjóléti Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A helyi védelem célja

1. § (1) A település településképe és történelme szempontjából meghatározó, hagyományt őrző, az ott élő közösségek munkáját és kultúráját tükröző, sajátos megjelenésű építészeti örökség kiemelkedő, településképet meghatározó értékű építészeti és táji értékeinek védelme, ezzel azok jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.

(2) A helyi építészeti örökség egyedi védelme (továbbiakban: helyi védelem) alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.

(3) Tilos a helyi védett építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.

2. A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja

2. § A településkép szempontjából meghatározó területek megállapításának célja a településképhez illeszkedő településképi követelmények megállapításával a jellegzetes, értékes, helyi hagyományt őrző építészeti arculat megőrzése, a településkép kedvező alakítása:

a) az építési tevékenységgel érintett építményekre, ideértve a sajátos építményfajtákra is,

b) a helyi egyedi építészeti örökség védelmére, védetté nyilvánítására, a védettség megszüntetésére,

c) a reklámok és reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére, alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozóan.

3. A rendelet területi hatálya és alkalmazása

3. § (1) E rendelet területi hatálya Biharnagybajom község teljes közigazgatási területére terjed ki.

(2) E rendelet előírásait az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott településszerkezeti tervvel, helyi építési szabályzattal együtt kell alkalmazni.

(3) A beépítésre nem szánt területeket a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terv tartalmazza, ezen belül a településkép szempontjából meghatározó, természeti, táji védelemmel érintett területeket 13. § (3) bekezdése szerint e terven kell beazonosítani.

(4) Biharnagybajom Községi Önkormányzat Képviselő-testülete e rendelet szerinti településképi bejelentési eljárás lefolytatása, továbbá a településképi kötelezés kiadás és bírság kiszabás eseteiben a hatósági jogkör gyakorlását Biharnagybajom község polgármesterére ruházza át.

4. Értelmező rendelkezések

4. § E rendelet alkalmazásában

1. Cégtábla: kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó létesítmény (helyiség, együttes) nevét és az ott folytatott tevékenységet a bejáratnál feltüntető tábla, illetve felirat, mely nem minősül reklámnak.

2. CityLight formátumú eszköz: A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (továbbiakban: Méptv.) 16. § 10. pontjának is megfelelő olyan információs vagy más célú berendezésnek minősülő rögzített, függőleges elrendezésű berendezés, mely megvilágított, gazdasági reklám közzétételét lehetővé tevő vagy digitális tartalom megjelenítésére is alkalmas, 1 négyzetmétert meghaladó, de 3 négyzetméternél kisebb reklámeszköz, amely többnyire buszmegállókban, aluljárókban vagy gyalogosforgalommal érintett helyeken kerül rögzítésre.

3. CityBoard formátumú eszköz: olyan 2,5 métertől 3,5 magassági mértékig terjedő információs vagy más célú berendezés, melynek reklám közzétételére alkalmas mérete 7-9 m2. Látható papír vagy fólia alapú, nem ragasztott, hátulról megvilágított reklám közzé tételételére alkalmas hátulról megvilágított felülettel, vagy ilyen méretű digitális kijelzővel rendelkezik.

4. Címtábla: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az intézmény vagy vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla, névtábla.

5. Egyedi mobil megállító tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan nem rögzített, egyedi méretű, egyedi anyaghasználatú és akár változó feliratú tájékoztató, hirdető berendezés, mely a kereskedelmi- szolgáltató-vendéglátó tevékenység szolgáltatásairól – pl. étlapjáról stb. – ad tájékoztatást.

6. Irányítótábla: A reklám és a reklámeszköz elhelyezésének szabályairól 476/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: reklám rendelet) 1. § 3. pontjának megfelelő, elsődleges rendeltetését tekintve reklámeszköznek nem minősülő, kereskedelmi, szolgáltatási tevékenység helyéről tájékoztató, a megközelítés irányára, illetve távolságára utaló, legfeljebb 2 m² méretű eszköz.

7. Épület főgerince: Az épület tömegét meghatározó, jellemzően az utcai traktus legmagasabb és leghosszabb gerince.

8. Eredeti állapot: a védett építmény építésekor fennálló állapot vagy egy olyan későbbi állapot, melyet az értékvizsgálat a védelem elrendelésekor védendő értékként határozott meg.

9. Értékvizsgálat: a települési érték helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló, a Korm. rendeletben meghatározottak szerint annak minősülő munkarész.

10. Építkezés adatairól szóló tájékoztatás: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az építési munkaterületen a beruházással összefüggő információkat tartalmazó felirat.

11. Földszínek: (más néven terra színek) tört, sötét, meleg színek, melyek színtartománya a barna-vörös-narancs-sárga-zöldessárga.

12. Fényreklám: rendszerint az épületek tetején vagy homlokzatán elhelyezett, saját fényforrással rendelkező, világító felületű vagy 500 lux-nál erősebben megvilágított, reklám célokat szolgáló felirat, ábra.

13. Funkcionális célokat szolgáló utcabútor: Olyan információs vagy más célú berendezésnek minősülő berendezés, mely az adott közterület használatához telepített és a berendezés funkciójából következően közösségi, továbbá a közterületet igénybe vevők igényeit szolgálja (különösen: település ismertségét növelő, térbeli kialakítású feliratok és műtárgyak, padok, virágládák, kerékpár rögzítők, szökőkutak és tartozékai, telefonfülke, hulladék ládák stb.).

14. Függesztett reklámhordozó: információs vagy más célú berendezésnek minősülő, könnyen oldható rögzítéssel (kikötés, kitűzés) elhelyezett vászon, ponyva, tábla stb.

15. Helyi védett érték: Településszerkezet, településkarakter szempontjából jelentős helyi védett településszerkezet, helyi védett utcakép és helyi egyedi védett épület, műtárgy (építmény) egyedi védett növényzet összessége.

16. Hirdető vitrin: az üzlet és egyéb kereskedelmi- szolgáltató funkciójú épület üzlethelyiségével közvetlen kapcsolatban nem lévő, az épület homlokzatára, vagy a kerítésre, illetve közterületre helyezett üvegezett felületű, doboz jellegű, információs vagy más célú berendezésnek minősülő hirdető berendezés.

17. Információs vagy más célú berendezés: Részben reklámnak nem minősülő információs cél vagy egyéb cél megvalósításával közérdeket is szolgáló berendezés, mely legalább 2 m²-es és legfeljebb 15 m²-es felületű reklámfelülettel rendelkezhet. A reklám rendeletben meghatározott reklámeszközökön túl különösen: egyedi mobil megállító tábla, hirdető vitrin, önkormányzati információs tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű információs tábla, reklámpylon és reklámzászló, függesztett reklámhordozó, napellenző, transzparens vagy molinó, CityBoard, CityLight formátumú eszköz, amennyiben ezek részben reklámnak nem minősülő információs célt és közérdeket szolgálnak.

18. Kirakat: elsősorban árú bemutatásra szolgáló, az üzlet és egyéb kereskedelmi- szolgáltató funkciójú épület üzlethelyiségével közvetlen kapcsolatban lévő, közterületre néző, vagy közterületről látható, üvegezett portál jellegű homlokzatrész.

19. Napellenző: Árnyékolásra, csapadékvédelemre szolgáló információs célú berendezés, mely homlokzati síkra rögzített, vagy attól függetlenül önálló, állványos tartószerkezetű. A napellenzők különösen: könyökkaros – tokozott, állványos, ollókaros, ejtőkaros, vagy kar nélküli – nem könyökkaros, önálló tartószerkezet nélkül kifeszített ponyva, vászon továbbá a lábakon álló árnyékoló reklámsátor.

20. Önkormányzati információs tábla: olyan rögzített, egyedi méretű e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő hirdető-berendezés, mely a helyi lakosok számára nyújt, rendszeresen változó tartalommal, közérdekű információkat, továbbá lehetőséget biztosít lakossági apróhirdetések, kisméretű hirdetések elhelyezésére.

21. Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) főleg csak fehértartalma van, fekete nincs, vagy csak nagyon kevés.

22. Rikító szín: nagyon élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek, melyeknek nagy a színtelítettsége. Ilyenek különösen: élénkvörös, élénk kék, okkersárga, neon zöld, neon lila színek.

23. Totemoszlop, vagy reklámpylon: Olyan információs célú berendezés, amely jellemzően kétoldalas, vagy térbeli kialakítású nem papír alapon megjelenített ábrázolást hordozó és egy vagy több vállalkozás megnevezését, cégérét, cégtábláját tartalmazó reklámhordozó eszköz. Magasságának és szélességének hányadosa legalább 3, és vastagsága az oszlop teljes magasságában legalább 30 cm. Nem minősül totemoszlopnak az üzemanyag töltő állomás területén elhelyezett cégjelzést és üzemanyagárat tartalmazó tábla.

24. Transzparens vagy molinó: kifeszített vagy köztér felett átfeszített textil vagy textil jellegű egyéb anyagból készült reklámhordozó.

25. Oszlop tartószerkezetű információs tábla: olyan információs vagy más célú berendezésnek minősülő rögzített, reklámtábla funkciójú berendezés, mely jellemzően függőleges elrendezésű egy vagy több oszlop kialakítású lábon áll. A tábla egy és kétoldalas kialakítású is lehet.

26. Útba igazító tábla: olyan közterületi információt közvetítő jelzés, melynek funkciója az idegenforgalmi eligazítás, közösségi szolgáltatásokról és egyéb közérdekű információkról tájékoztatás.

27. Üzletfelirat: kereskedelmi-, szolgáltató- vagy vendéglátó, egy vagy több egységet magába foglaló építményen, a benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.

28. Vállalkozást népszerűsítő felirat: A vállalkozás tevékenységét hirdető feliratot hordozó berendezés, mely e rendelet szempontjából nem minősül reklámnak. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.

29. Vállalkozást népszerűsítő grafikai megjelenítés: E rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő tetszőleges grafikai megjelenítéssel készített, azt hordozó hirdető berendezés a vállalkozás, szolgáltatásaival összefüggő tartalommal. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.

30. Vállalkozás szerinti árú árujelző ismertségét növelő felirat: E rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő hirdető feliratot hordozó berendezés a vállalkozás áruival összefüggő tartalommal. Méretére, anyagára, köz és magánterületen lévő épület homlokzatához való arányaira jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.

31. Zászló, reklámzászló: információs vagy más célú berendezésnek minősülő, egyes cégek arculati elemeit, márkanevét cégjelzést tartalmazó, tartóvázra kifeszített vászon, textil stb. anyagú berendezés.

32. Illeszkedési elv, szabály: E rendeletben alkalmazott, a településkép előnyös alakítását elősegítő, a kialakult szűkebb-tágabb környezethez megengedő szabályozás alkalmazásával igazodást biztosító szakmai - tervezői metódus.

33. Tájba illesztés: A tájba illesztés célja a tájban bekövetkező antropogén (az ember tevékenységéből eredő, ahhoz kapcsolódó) eredetű változásoknak a természeti adottságokhoz való igazítása, közelítése, a meglévő természeti, táji értékekkel való összhang megteremtése, valamint az értékek károsodásainak mérséklése, kiküszöbölése. Épületek esetében, valamint telekalakításkor a természeti és művi elemek összhangjának megteremtése érdekében leginkább az adott tájban történelmileg kialakult hagyományokat kell figyelembe venni. Jellemző lehet a telek alakja, az építmények elhelyezkedése a telken belül, az anyag- és színhasználat, az építmény és részeinek szerkezete, magassága, szélessége, stílusa. Az anyaghasználatban előnyös a természetes anyagok alkalmazása. A méretek meghatározásánál a minél kisebb területfoglalásra és magasságra indokolt törekedni. A színválasztásnál domináns a létesítmény közvetlen környezetének színvilága, amelybe harmonikusan kell illeszkednie az új tájelemnek.

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

5. A helyi védelem feladata

5. § (1) A helyi védelem feladata a helyi védelmet igénylő építészeti örökség:

a) meghatározása, dokumentálása,

b) védetté nyilvánítása, nyilvántartása,

c) megőrzése, megőriztetése.

(2) A védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, illetve a károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.

6. Helyi egyedi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai

6. § (1) Helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről a Képviselő-testület rendelettel dönt.

(2) A helyi védelem alá helyezés alapjául az értékvizsgálat szolgál.

(3) Értékvizsgálat alapján bármely természetes vagy jogi személyírásban kezdeményezheti a védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését.

(4) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) egyedi építmények és természeti értékek esetén:

aa) a védendő értékek megnevezését, szükség esetén körül határolását,

ab) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület-, illetve telekrész),

ac) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását (irodalom, fotók),

ad) a kezdeményezés indoklását.

b) településszerkezet, településkép, karakter, védelemre javasolt együttes esetén:

ba) az együttes megnevezését,

bb) körül határolását,

bc) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását,

bd) a kezdeményezés indoklását.

(5) A jegyzőnél benyújtható, megszüntetésre irányuló kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a kezdeményezéssel érintett érték megnevezését, leírását, ismertetését,

b) a védelem megszüntetésének rövid indokolását,

c) a kezdeményezéssel érintett érték helyének ingatlan-nyilvántartási azonosítására vonatkozó adatait (utca, házszám, helyrajzi szám, épület vagy telekrész megjelölését, tulajdonos), terület esetében annak pontos körül határolását tartalmazó adatokat,

d) a kezdeményezéssel érintett érték fényképét,

e) valamint a kezdeményező nevét és címét.

(6) Helyi védelem alá helyezésről, továbbá megszüntetésről szóló képviselő-testületi döntést át kell vezetni a 2. mellékletbe.

7. A védett érték nyilvántartása

7. § (1) A helyi védettségről nyilvántartást kell vezetni, mely nyilvános, abba bárki betekinthet.

(2) A helyi védelem kategóriája lehet:

a) egyedi védelem, ezen belül a védelem tárgya: építmény (épület és műtárgy), építményrészlet, képzőművészeti alkotás, szobor, egyedi tájérték, egyedi növényzet, valamint ezek egész telke, vagy része,

b) területi védelem, ezen belül a védelem tárgya: településszerkezet, utcakép, zugutcakép, növényegyüttes védelem.

(3) Az egyedi helyi védelem tárgyán belüli irányultsága lehet:

a) épület teljes védelme – jele: ÉTV,

b) részleges épület védelem, ezen belül a védelem irányultsága:

ba) épület utcai homlokzat védelme – jele: ÉHU,

bb) épülettömeg, -tagoltság és nyílásarány védelme – jele: ÉT,

c) műtárgy védelme – jele: M,

d) képzőművészeti alkotás, szobor, utcabútor védelme – jele: E-K, E-SZ, E-U,

e) egyedi tájérték, egyedi növényzet védelme – jele: E-T, E-N.

(4) A területi védelem tárgyán belüli irányultsága lehet:

a) településszerkezeti védelem – jele: T-TSZ,

b) utcakép, zug utcakép védelem – jele: T-UK, T-ZUK,

c) növényegyüttes védelem – jele: T-N.

(5) A nyilvántartás tartalmazza:

a) a védett érték megnevezését,

b) védelmi nyilvántartási számát,

c) a helyi védelem tárgyát, irányultságát és jelét,

d) a védelem szakszerű, rövid indoklását,

e) fotódokumentációt,

f) a védettségi kategóriát,

g) a helyrajzi számot.

(6) Egyedi védettség esetén az (5) bekezdésben felsoroltakon kívül tartalmaznia kell:

a) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),

b) helyszínrajzot,

c) a védett érték rendeltetését és használatának módját.

(7) Területi védelem esetén az (5) bekezdésben foglaltakon túl a nyilvántartásnak tartalmaznia kell a szabályozási tervvel azonosítható, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.

(8) Az egyedi védelem alá vont épületek, emlékművek és szobrok körét, jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.

8. A védett érték megjelölése

8. § (1) A helyi védelem alatt álló épületet, építményt, emlékművet egységes táblával lehet megjelölni.

(2) Védett növényzet esetén az (1) bekezdés szerinti táblán a növény magyar és latin nevét is fel kell tüntetni.

(3) A tábla elhelyezéséről – esetleges pótlásáról – a polgármester gondoskodik.

(4) A helyi védettség tényét közlő táblán kívül az Önkormányzat elhelyezhet egyéb a védettséggel összefüggő tényt, adatot is közlő táblát a védett értéken vagy annak környezetében.

9. Testületi döntéssel összefüggő feladatok

9. § (1) A kezdeményezés alapján induló eljárás során a döntés-előkészítés a megbízott települési főépítész feladata.

(2) A szükséges értékvizsgálat előkészítéséről és elkészíttetéséről a Képviselő-testület gondoskodik.

(3) A helyi védelem alá helyezés kezdeményezéshez kapcsolódó előkészítéshez be kell szerezni az érintett ingatlan-tulajdonosok együttes álláspontját.

(4) A helyi védettség alá helyezési, illetve annak megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell:

a) az egyedi értékre vonatkozó kezdeményezés esetén az értesítést az érdekeltnek írásban kézbesíteni kell,

b) nem egyedi érték esetén az értesítés történhet kizárólag a helyben szokásos közhírré tétellel,

c) a használó értesítése a tulajdonos útján történik,

d) amennyiben az érdekeltek felkutatása aránytalan nehézségekbe ütközne, az értesítésüket a közhírré tétellel megtörténtnek kell tekinteni.

(5) A védettséggel kapcsolatos javaslatot – az erről szóló döntést megelőzően – a helyben szokásos módon 15 napra közhírré kell tenni.

(6) A közhírré tétel időtartama alatt a helyi védetté nyilvánítás javaslatát és a kapcsolódó értékvizsgálat megtekinthetőségét a Polgármesteri Hivatalban biztosítani kell.

10. § (1) Védett építmény teljes bontása csak a védelem megszüntetése után engedélyezhető. A védelem megszüntetésének, vagy részleges bontás engedélyezésének feltételeként az egyes épületrészeknek, tartozékoknak, az új épületbe (épületeibe) történő beépítése, vagy annak megőrzése előírható.

(2) Védett növényzet kivágása csak a védelem megszűnését követően, illetve a növényzet kipusztulása esetén, továbbá közvetlen élet- vagy balesetveszélyes helyzet megszüntetése érdekében engedélyezhető. A védett növényzet kipusztulását kertészeti szakvéleménnyel kell igazolni. A védett növényzet esetleges pótlásáról a jegyző által meghatározottak szerint kell intézkedni.

11. § (1) A helyi védettség elrendelését vagy megszüntetését az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni.

(2) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésről a jegyző gondoskodik.

(3) A bejegyzés esetleges elmaradása a védettséget nem érinti.

10. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

12. § (1) A védett értékek jó karbantartása, állapotuk megóvása, a tulajdonos kötelessége.

(2) A védett értékek megfelelő fenntartását és megőrzését – egyebek között – a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK ÉS TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

11. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása

13. § (1) A településszerkezet, településkarakter, tájképi elem és egyéb helyi adottság alapján a településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolását a belterületre vonatkozóan e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) A település közigazgatási területe a településképi arculati kézikönyvben meghatározottaknak megfelelően az alábbi eltérő karakterű területekre osztható:

a) településközpont településrész,

b) átépülő falusias településrész,

c) beépítésre nem szánt terület a beékelődő üzemi és mezőgazdasági üzemi területekkel településrész.

(3) Településkép szempontjából meghatározó területek:

a) településközpont településrész,

b) régészeti érdekű terület és a régészeti lelőhely területe,

c) NATURA 2000 terület, Bihari sík tájvédelmi körzet, fokozottan védett természetvédelmi terület, „ex lege” védett–természeti emlék területek, az országos ökológiai hálózat magterülete és az ökológiai folyosó területe,

d) tájképvédelmi terület, egyedi tájérték területe,

e) helyi jelentőségű természetvédelmi terület és a védett természeti érték,

f) a műemlék területe, a műemléki környezet területe.

(4) A településkép szempontjából meghatározó, természeti és régészeti védelemmel érintett 13. § (3) bekezdés c)–f) pontok szerinti területek:

a) településképi, településkarakteri szempontból a beépítésre nem szánt településrész részét képezik,

b) területi lehatárolásukat a 3. § (3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével, továbbá az országos jogszabályok alapján kell megállapítani.

12. Teljes közigazgatási területen az építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények

14. § (1) Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhetők és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez és trapézlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával.

(2) A tetőfedő anyagok közül a rikító színek nem, helyette a földszínek alkalmazhatók.

(3) A homlokzatok színezésére a pasztell árnyalatú földszíneken túl további színek nem alkalmazhatók.

(4) Homlokzatokon és tetőhéjazatként zavaró fényhatást okozó, csillogó, tükröződő felületek nem alkalmazhatók. Ebbe a körbe az üvegfelületek nem értendők bele.

13. Belterületen a beépítésre szánt településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi követelmények

15. § (1) Az utcaképek minőségi formálásának követelményei az utcai homlokzatra vonatkozóan:

a) a homlokzaton a tetőfelületen önálló, álló nyeregtetős, vagy ívelt, továbbá alacsony tetőhajlású tetőablak egyaránt építhető, az utcaképi karakterhez illeszkedő formai és anyaghasználati kialakítással,

b) a homlokzat 1/2 részét meg nem haladó mértékben a homlokzat részeként megjelenő homlokzati hangsúlyt adó tetőfelépítmény megjelenhet akár megszakított, akár végig futó tetőpárkánnyal,

c) tetősíkban fekvő tetőablak mind egyedileg, mind sorolva elhelyezhető,

d) a műemléki környezetben az egyes épületek homlokzatain nagy, összefüggő nyílásfelületek nem jelenhetnek meg (szalagablak, erkélysor stb.).

(2) Az épületek homlokzati színezésénél a környezetébe illeszkedő színezést, vagy ha fellelhető az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Nem megengedett a rikító színek és a túlzott kontrasztok alkalmazása.

(3) Az utcai személy- és gépkocsibejárat számára fémlemez kapu nem alkalmazható. Utcai homlokzaton csak egy gépjármű bejárat alakítható ki, de építési tevékenység esetén az ettől eltérő állapot megtartható.

(4) Az épületek utca felőli homlokzatán épületgépészeti berendezések, azok tartozékai a 19. § (5) bekezdés c) pontja előírásainak betartásával, hirdetés és reklám a rendeltetésével összefüggően, a 30. § (1) bekezdés követelményeinek a betartásával helyezhetők el.

(5) A 16. § és 17. § szerinti tájba illesztési szabályok egyben a tájkép meghatározásának területi építészeti követelményként is alkalmazandók.

14. A beépítésre nem szánt, településkép szempontjából meghatározó természet- és régészeti védelemmel érintett területekbe ékelődő állattartó-, üzemi-. mezőgazdasági üzemi, különleges, valamint tanya funkciójú épületek tájba illesztési szabályai

16. § (1) Az épületek, építmények szabadon állóan, az alkalmazott üzemelés technológia és használat szerint csoportosítva helyezendők el. Csoportosítottnak minősül az egymáshoz közel elhelyezett olyan néhány épületből álló épületcsoport, melyet beépítetlen területek vesznek körül.

(2) Az egyes épület összeépítések csak technológiával igazolt módon és esetben lehetségesek.

17. § (1) Az újonnan kialakításra kerülő termelő, tároló és állattartó épületeket hosszúkásan legalább 1:2 arányban nyújtott, tömeggel, magas tetős kialakítással kell kialakítani. Ettől eltérni csak technológiával igazolt módon és esetben lehetséges.

(2) Az ipari funkciójú épületek esetén az egyszerű ipari formák alkalmazása az elsődleges, ezen belül a nagy fesztávú ipari csarnokszerkezet, a félnyereg tetős és lapos tetős kialakítású egyedi szerkezet is építhető.

(3) Szociális és iroda épületeken a hagyományos építőanyagok – különösen: tégla agyagcserép natúr fa – kizárólagos alkalmazása nem kötelező és síkban eltolt tömegkialakítással is építhetők. A túlságosan tördelt és manzárd tető kialakítás nem lehetséges.

(4) Az üzemi telepeken a szélvédelem és a táji látványvédelem biztosítása érdekében őshonos növényzettel legalább 5 méter széles egy soros fásítás szükséges.

18. § (1) Az épületek homlokzatai világos, pasztellszínezésűek lehetnek. Tájidegen színezésnek minősülnek a rikító színek, a neon sárga, neon zöld, élénkpiros, lila, élénk kék színezések, ezért ezek nem alkalmazhatók.

(2) Az ipari, mezőgazdasági, kereskedelmi szolgáltató épületek építése, felújítása, bővítése során 10 m2-nél nagyobb, azt meghaladó tetőfedése, homlokzati burkoló eleme, technológiai építménye, nem készülhet tükröződő felülettel. Csak matt színezés, matt fémfelület alkalmazható.

15. A belterületi településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

19. § (1) Rikító színű fémlemez, cserepes lemezfedés nem alkalmazható.

(2) Rönkfából gerendaház nem építhető.

(3) Az épület szélességének, hosszanti méretének, arányainak megválasztása a környezet kialakult állapotához igazodjon.

(4) Az építéssel érintett telken tervezett építési tevékenység a településképbe illesztés biztosításához igazodjon a környezetében lévő:

a) tetőidomokhoz, azok formáihoz, az épület főgerinc irányokhoz,

b) kialakult párkánymagasságokhoz,

c) tetőfelépítmények jellegéhez, arányaihoz,

d) homlokzati arányokhoz, tömegarányokhoz.

(5) A környezethez való illeszkedés határozza meg az egyedi homlokzatkialakítás módját. Ebből következően:

a) az illeszkedés érdekében a településrészen jellemző homlokzati nyílások arányrendszere, teljes homlokzati felülethez való aránya, a homlokzati díszítő elemek és tagozatok, továbbá színezés veendő figyelembe,

b) a tetőszerkezet kialakítása, hajlásszöge, a tetőgerinc magassága, tetőfelépítménye, anyaghasználata, annak színhasználata a környezet adottságaihoz illeszkedjen, akár lépcsőzetes magasságok alkalmazásával is,

c) az épület-ornamentika (díszítőelemek), homlokzaton megjelenő épületgépészeti berendezések anyaghasználat, homlokzati felületi megjelenés tekintetében arányosan illeszkedjenek az épülethez, annak homlokzati tagozataihoz, falmezőihez, a nyílászárók méreteihez és arányrendszeréhez, továbbá legyen arányos, illetve illeszkedő a környezetéhez.

20. § (1) Az építmények elhelyezésénél biztosítani kell a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület kialakítását:

a) az épület környezetében kialakult előkerttől nem eltérő telepítésével,

b) a táj és a termőhelyi adottságoknak megfelelő őshonos, nem allergén fásszárú növények telepítésével.

(2) A zöldfelület kialakítása során:

a) nem ültethető: nem őshonos, allergén növényzet, különösen zöld juhar, szürke nyár és kanadai nyár fafajok,

b) a telekhatár mentén nem telepíthető fás szárú növényzet úgy, hogy az a szomszédos telek használatát korlátozza és ezzel szükségtelen zavarást okozzon,

c) amennyiben közcélú épület elhelyezés történik, úgy az épület – a helyi építési szabályzat keretein belül – mélyebb előkerttel is telepíthető, ha az így kialakított megnövekedett előkertet közkertként alakítják ki és azt megnyitják közhasználatra. Ettől eltérően nem lehet mélyebb az előkert.

16. A belterületi településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó kiegészítő településképi követelmények műszaki berendezések elhelyezésére

21. § (1) Épületen, építményen, előkertbe az energiafogyasztást mérő berendezések takarás nélkül nem helyezhetők el. Elhelyezésük módjára a 19. § (5) bekezdés c) pontjának előírásai alkalmazandók.

(2) Épületeken újonnan parapet konvektor, vagy klímaberendezés kültéri egysége az utcai homlokzaton és az oldalkerti homlokzat első 5 méterén közvetlenül, elsősorban épületrész általi takarás nélkül nem helyezhető el. Elhelyezésük módjára a 19. § (5) bekezdés c) pontjának előírásai alkalmazandók. Az épület rész általi takarás előírása alól kivétel, ha az épület homlokzata nem rendelkezik olyan épületelemmel, épületrésszel, vagy tagozattal, ami a takart elhelyezést lehetővé tenné. A látványában történő takarás – ha műszakilag megoldható – ekkor is biztosítandó.

(3) Épületek utcai homlokzatán antenna, hírközlési berendezés nem helyezhető el. Ezek az épület oldalkerti homlokzatán az utcai homlokzattól számított 5 méteren túl helyezhetők el.

(4) A bejárati elő lépcső, az akadálymentesítésre szolgáló építményt (rámpát és elemeit), közterületbe nyúló épületrészt és az utcai kerítést nem lehet úgy kialakítani, hogy:

a) az a kapcsolódó közterület funkcionális használatát akadályozza, és ne igazodjon annak használatához,

b) a rámpa az utcaképben – előkert nélküli épület elhelyezés esetén – részben takarást biztosító építészeti kialakítás nélkül jelenjen meg.

(5) Magastetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor a ferde tetősíktól eltérő hajlásszögben nem helyezhető el. Lapostetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor takarás nélkül nem helyezhető el.

17. Nyilvántartott műemléki értékre vonatkozó kiegészítő településképi követelmények

22. § (1) Nyilvántartott műemléki értékkel érintett ingatlanon elhelyezhető új épületek kialakítása igazodjon a védett épület, épületegyüttes eredeti struktúrájában betöltött pozíciójához. Biztosítani kell a védett épület látványának megőrzését. A szerkezeti homlokzatképzési, tömegképzési arányok, hangsúlyok nem tolódhatnak el a védett épülettől az új épület irányába.

(2) Nyilvántartott műemléki érték esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében a hagyományos, örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell.

18. Az egykori erődített palánk és várfalon belüli területi építészeti követelmények

23. § (1) A szabályozási terven jelölt egykori belső várfal vonalán álló épületek a zártsorú beépítésű területen utcával párhuzamos tetőgerincű magas tetővel kell kialakítani. A tetőfedés anyaga égetett agyag vagy cserép lehet. A cserép színe natúr vagy vörös lehet. A tetőfelület 20%-án fémlemez és egyéb anyagú fedés is alkalmazható.

(2) Az utcai homlokzaton a teljes homlokzati felület 40%-ában tégla, vagy azzal megegyező megjelenésű egyéb burkolat alkalmazandó. A burkolat színe vörös és sárga színárnyalatú lehet. A téglaburkolatba beszámítható az oromfal deszka szegélye is. A burkolat kialakítására vonatkozó követelményeket az utcai homlokzat mellett a maximum 8 méter mélységű, utcára néző homlokzati felületeken kell alkalmazni.

(3) Az egykori belső várfalon belüli épületek tetőfedések anyaghasználatára, színezésére az (1) bekezdés előírásait kell alkalmazni. Homlokzatvakolat színezésére fehér, sárga, és vörös színárnyalatok alkalmazhatók. E mellett vörös és sárga árnyalatú téglaburkolat is készíthető a homlokzat egyes, vagy teljes felületén.

24. § (1) A szabályozási terven jelölt egykori külső erődített palánk vonalán álló épületek utcai homlokzatán csak fehér és halványsárga színezés alkalmazható. Utcai épület tetőfedése sötétbarna vagy antracitszínű cserépfedés lehet.

(2) A szabályozási terven jelölt egykori külső erődített palánk területén belül az utcai épületeket 30-45 fokos dőlésszögű magas tetővel kell kialakítani.

19. A helyi védelemben részesülő elemekre vonatkozó építészeti követelmények

25. § (1) A helyi egyedi védett értékek körét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) Amennyiben a helyi védett érték magasabb szintű jogszabály alapján országos védelemre kerül, azt az értéket jelen rendelet 2. mellékletéből törölni kell.

(3) Helyi védett érték felújítása esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében a hagyományos örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell, az épület felújítás és a külső térhasználat (udvar) esetén is.

20. Helyi egyedi védelemhez kapcsolódó építészeti követelmények

26. § (1) A helyi egyedi védett épület felújítása, átalakítása, bővítése, korszerűsítése során meg kell őrizni az épület:

a) tömegformáját, tömegarányait,

b) tetőformáját, tetőfelépítményeit,

c) homlokzati tagozatait,

d) homlokzati díszítőelemeit,

e) nyílásrendjét, nyílásosztását és nyílásméreteit,

f) nyílászáróinak, falfelületének, lábazatának, tetőfedésének anyaghasználatát.

(2) Az eredeti állapot szerinti épülettartozékok, különösen rács, vasalat, világítótest, korlát, kerítés, helyettesíthetők.

(3) A helyi védett épület homlokzati színezésénél a környezetébe illeszkedő színezést, vagy ha fellelhető az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell a 18. § (1) bekezdés szerinti rikító színeket és a túlzott kontrasztokat.

(4) A népi és kisnemesi lakóépületek esetén az eredeti megjelenést a jogszabályi előírások keretei között a mai funkcionális és anyaghasználati, statikai szerkezeti megerősítések miatt szükséges mértékű eltérések alkalmazásával kell biztosítani.

(5) A vasútállomás épületének legfontosabb értéke a teljes egészében megmaradt tömegforma, ezért az eredeti állapot helyreállítása szükséges a külső megjelenés tekintetében. Azok a nyílások, amelyek részben elfalazásra kerültek, visszabontandók az eredeti méretükre. Lent erős lábazati sáv, középen pedig könyöklő- és osztópárkány állítandó vissza, míg az éleken pedig az épület sarokrészének kihangsúlyozása miatt a falfelület többi részétől eltérő, kváderes vakolat armírozás. A nyíláskeretezések íves szemöldökdísszel, és a teljes nyíláskereten körbefutó armírozással állítandók helyre. A tetőhéjazat cseréje során helyreállítandó az eredeti oromzati dísz szelemenek 70 cm-es kiülése.

(6) A helyi egyedi védett épületek közterületről látható homlokzatán épületgépészeti berendezések, azok tartozékai nem, hirdetés és reklám csak a rendeltetésével összefüggően helyezhető el.

21. A helyi egyedi védett épület bővítésének, belső korszerűsítésének építészeti követelményei

27. § (1) A helyi egyedi védett épületeket bővíteni a 28. § előírásai betartása mellett oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület eredeti állapot szerinti építészeti karakterével összhangban kell lennie. Az összhangot nem a meglévő épület másolásával, hanem kortárs építészeti eszközökkel kell biztosítani.

(2) A helyi egyedi védett épületeket belső korszerűsítése, belső átalakítása, padlásterének tetőtért eredményező beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló településképi követelmények betartása mellett megengedett.

22. Egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése

28. § (1) A felszíni hírközlési sajátos építmények (antennatartó átjátszó torony) elhelyezésére – amennyiben az a település teljes ellátásának biztosítása érdekében szükséges – elsősorban a településkép szempontjából nem meghatározó területek alkalmasak.

(2) Külterületen elhelyezett antennatartó szerkezet (torony) és a lakóterület között legalább 250 méter távolságnak kell lennie.

(3) A felszíni energiaellátás nyomvonalas építményei elhelyezésére a település teljes igazgatási területe alkalmas.

(4) Ahol vezetékes hálózat megengedett, ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlopsor nem építhető. E követelménytől kivétel az az eset, amikor a meglevő meglévő felszín feletti szabad vezetékes hálózat kismértékű bővítése történik.

(5) A településkép szempontjából meghatározó területen a település ellátásához szükséges közmű műtárgyak (különösen: transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó) takartan közterület karakteréhez, annak egyes elemeihez illeszkedő megjelenéssel helyezendő el.

(6) Természetvédelemmel érintett, településkép szempontjából meghatározó területeken amennyiben műszakilag lehetséges, az energiaellátást földkábellel kell biztosítani. Kivétel a meglévő felszín feletti szabad vezetékes hálózat kismértékű bővítése.

IV. Fejezet

A REKLÁM ÉS REKLÁMESZKÖZÖKRE VONATKOZÓ TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

23. Reklámok és reklámeszközök elhelyezésének szabályai

29. § (1) Reklám elhelyezése, közzététele utcabútor, továbbá hirdetőoszlop, villanyoszlop, reklámhordozó berendezés, tűzfal, építési reklámháló vagy reklámháló igénybevétel lehetséges.

(2) Reklám közterületre és közterületről látható magánterületre az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően kizárólag utcabútor, digitális billboard, CityLight, hirdetőoszlop, építési reklámháló, reklámháló, valamint tetőreklám telepíthető.

(3) A reklámeszköz kizárólagosan a reklám és reklámeszköz elhelyezésének szabályairól szóló Korm. rendelet szerinti tudomásul vételi eljárást követően, a vonatkozó előírások betartásával helyezhető el.

(4) A Méptv. 103. § (1) bekezdése szerinti területeken reklám, reklámeszköz nem helyezhető el.

(5) E rendelet szempontjából nem minősül reklámnak a 4. § (1), (4), (6), (10), (20), (26), (27), (28), (29), (30) pontjai szerinti berendezések. Ezek a vonatkozó településképi követelmények betartásával bárhol elhelyezhetők a település igazgatási területén.

24. A teljes igazgatási területen reklám közzétételére és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések épületen történő elhelyezésének illeszkedési szabályai

30. § (1) Az épületek homlokzatain elhelyezhető napellenzőket, hirdető vitrint, reklámzászlót, függesztett reklámhordozót úgy kell kialakítani, hogy azok illeszkedjenek a homlokzatok meglévő vagy tervezett vízszintes és függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, színezésével, építészeti hangsúlyaival.

(2) Önkormányzati információs tábla és egyedi megállító tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű információs tábla, továbbá egyedi gazdasági tájékoztató és útirány jelző tábla, útba igazító tábla, reklámzászló, transzparens vagy molinó, továbbá funkcionális célokat szolgáló utcabútor közterületen a közlekedést nem zavaró módon helyezhető el. Közterületen a gyalogos forgalmat nem zavarónak minősül, ha legalább 1,5 m szabad, közlekedésre alkalmas burkolt terület biztosított az információs vagy más célú berendezés, vagy a funkcionális célokat szolgáló utcabútor mellett.

(3) Totemoszlop csak üzemanyagtöltő állomáson és 300 m2-nél nagyobb ipari-, kereskedelmi- és szolgáltató egységek esetén lehet elhelyezni. Reklám pilon CityLight, CityBoard elhelyezésére nincs ilyen korlát.

(4) Üzlethelyiségenként egyedi tájékoztató mobil tábla helyezhető el a közterületen a terület építészeti arculatához és a már meglévő hirdető berendezések kialakításához illeszkedő kialakítással, a gyalogosforgalmat nem akadályozó módon.

25. A teljes igazgatási területen reklámhordozók megjelenésére vonatkozó településképi követelmények

31. § (1) Funkcionális célokat szolgáló utcabútorként elsősorban minőség tanúsítással rendelkező, azonos vizuális megjelenésű gyártmányok helyezhetők el. Egyedi gyártás esetén a közterületi arculathoz és az azt határoló térfalak építészeti karakteréhez illeszkedő anyagú és színvilágú funkcionális célt szolgáló utcabútor helyezhető el.

(2) Az információs vagy más célú berendezés esetén elsősorban minőség tanúsítással rendelkező, azonos vizuális megjelenésű gyártmányok helyezhetők el. Egyedi gyártás esetén megjelenésében, anyagában közterületi arculathoz és azt határoló térfalak építészeti karakteréhez illeszkedő anyagú és színvilágú, elsősorban a fa, a fém vagy fémhatású műanyag és az üveg, opálüveg domináljon.

(3) Kereskedelmi egységhez egyedi tájékoztató mobil tábla helyezhető el a közterületen, legfeljebb 75/150 cm méretű kialakítással, a gyalogosforgalmat nem akadályozó módon.

(4) Az egyes információs vagy más célú berendezés (2) bekezdésen kívüli egyedi formai követelményeit az adott fogalom meghatározás rögzíti, mely követelmények együtt alkalmazandók a 30–31. §-ok vonatkozó előírásaival.

26. Cégérekre, cég- és üzletjelzésekre, valamint a berendezések épületeken való elhelyezhetőségére vonatkozó településképi követelmények

32. § (1) Az épületek homlokzatain elhelyezhető cégéreket, cég- és címtáblákat és üzlet feliratokat, vállalkozást népszerűsítő feliratot vagy grafikai megjelenést, egyedi tájékoztató táblákat, úgy kell kialakítani, hogy azok illeszkedjenek a homlokzatok meglévő vagy tervezett vízszintesés függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, színezésével, építészeti hangsúlyaival.

(2) Helyi védett épület esetén csak térbeli betűkből, vagy grafikai megjelenéssel készülhet az üzlet felírat, a vállalkozást népszerűsítő felirat. Ezek az épület homlokzati kialakításához és nyílászáró rendjéhez igazítottan helyezhetők el, de a betűk nem lehetnek nagyobbak 50 cm-nél.

(3) Üzletfelirat hossza legfeljebb 4,0 m, magassága 1,0 m, vastagsága 15 cm lehet. Külső megvilágítása egyedi fali karos külső világítással történhet. Belső megvilágítása káprázatmentesség biztosításával történhet. Anyagában a fa, a fém és az üveg, opálüveg domináljon.

(4) Saroktelek esetén mindkét közterület irányába elhelyezhető a cég és címtáblák és 1-1 db cégér. A cégér csak egyedi kovácsolt vas, illetve azt leképező korszerű anyaghasználatú lehet.

V. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI TÁJÉKOZTATÁS ÉS SZAKMAI KONZULTÁCIÓ

27. Rendelkezés településkép-védelmi tájékoztatásról és szakmai konzultációról

33. § (1) A településképi követelményekről az önkormányzati főépítész az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez kérelemre, a kérelem beérkezését követő 8 napon belül szakmai konzultációt biztosít, melyért díj nem számítható fel.

(2) Szakmai konzultáció az építés megkezdése előtt legalább egyszer kötelező:

a) településkép szempontjából meghatározó területen:

aa) új épület építése,

ab) meglévő épület átalakítása, bővítése, utólagos hőszigetelése,

ac) meglévő épület homlokzatszínezéssel járó felújítása,

ad) új cégér elhelyezése eseteiben.

b) A településkép szempontjából általános besorolású területeken:

ba) új lakóépület építése,

bb) meglévő lakóépület átalakítása, bővítése esetén, ha az eredeti épület tömege,

tetőszerkezete a közterület felé eső, illetve az oldalkert irányából közterület felől látható módon megváltozik.

(3) A szakmai konzultáció iránti kérelmet az építtetőnek vagy a tervezőnek kell elektronikus formában a polgármester részére címezve benyújtani. Nem építési engedélyezési eljárást vagy egyszerű bejelentést megelőző esetben a kérelem papír alapú is lehet. A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető vagy kérelmező nevét, és címét, telefonos elérhetőségét, valamint a tervezett építési tevékenység helyét, az érintett telek helyrajzi számát, az építési tevékenység rövid leírását, az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását.

(4) A településképi konzultáció során a főépítész javaslatot tesz a településképi követelmények érvényesítése módjaira.

(5) Konzultációról emlékeztető készül, melyben a főépítész rögzíti a felvetett javaslatok lényegét és lényeges nyilatkozatait és azt 15 napon belül megküldi a kérelmezőnek. Az egyszerű bejelentési eljárásának megkezdése előtti esetben a szakmai konzultációról jegyzőkönyv készül és az egyszerű bejelentés mellékletét képezi.

(6) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció betartását a főépítész ellenőrizheti.

28. Településképi bejelentési eljárás

34. § (1) A polgármester – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény alapján (továbbiakban: Ákr.), a teljes eljárás szabályai szerint – településképi bejelentési eljárást folytat le a Méptv. 33. alcíme szerinti egyes kereskedelmi építményekkel összefüggő rendeltetésváltozás kivételével:

a) építmény,

b) az építmény, építményen belüli rendeltetési egység

rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltoztatása tekintetében. A rendeltetés megváltoztatásának igazolásához szükséges bejelentési kérelem nyomtatványt a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(2) Ha a rendeltetés-változtatás megfelel az országos és a helyi építési szabályzat vonatkozó követelményeinek és a polgármester a településképi bejelentést tudomásul vette, akkor a polgármester kérelemre – az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából – 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról, az új rendeltetésről és az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról, az új rendeltetés számáról.

(3) A (2) bekezdés szerinti kérelemhez mellékelni kell:

a) gépjármű elhelyezési kötelezettség esetén annak teljesítésére vonatkozó igazolást,

b) a kérelmezett rendeltetés változtatás megvalósításának befejeződésére vonatkozó igazolást.

(4) A kérelemben foglaltak megvalósításának megfelelőségét a főépítész ellenőrizheti.

35. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott bejelentésre indul. A kérelem és annak melléklete, a hiánypótlás és az ügyfél által tett nyilatkozat csak írásban terjeszthető elő. Természetes személy papír alapú dokumentációval is kezdeményezheti a bejelentési eljárást. A bejelentéshez annak tartalmától függően a településképi követelményeknek való megfelelést, illetve rendeltetésekre vonatkozó helyi építési szabályzat szerinti követelményeknek való megfelelést igazoló dokumentációt papír alapon kell, és digitális adathordozón is lehet mellékelni. A településképi követelményeket igazoló építészeti-műszaki dokumentációnak – a bejelentés tárgyától függően – az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) meglévő állapotról fényképfelvételt,

b) műszaki leírást,

c) a tervezett rendeltetés helyszínrajzát, alaprajzát, jellemző egyéb műszaki terveit,

d) a helyi építési szabályzat rendeltetésekre, illetve az egyéb követelményeinek teljesitését igazoló dokumentációt.

(2) A polgármester a bejelentés beérkezését követően haladéktalanul bekéri az önkormányzati főépítész szakmai álláspontját, aki egyben a dokumentáció tartalmát is ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, vagy okafogyottá válik, a polgármester megszünteti a bejelentési eljárást.

(3) Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan és megfelel a településképi követelményeknek a polgármester feltétellel vagy a nélkül tudomásul veszi a bejelentést. Döntését a kérelem benyújtását követő 15 napon belül hatósági határozatban hozza meg. Amennyiben határidőn belül nem nyilvánít véleményt, azt támogató véleménynek tekintendő.

(4) A polgármester elutasítja a rendeltetés-változtatás megkezdésére irányuló kérelmet, és egyúttal figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha:

a) a tervezett rendeltetés-változás nem felel meg a rendezési tervben foglalt követelményeknek, vagy

b) műszaki kialakítással a tervezett rendeltetés nem valósítható meg.

(5) A rendeltetés-változtatás végrehajtásáról 6 hónapon belül gondoskodni kell.

36. § A településképi bejelentési kötelezettség és a bejelentett tevékenység folytatását a polgármester ellenőrzi az alábbiak szerint eljárva:

a) amennyiben a bejelentési eljárás lefolytatásának az elmulasztását észleli akkor a kötelezési eljárást lefolytatja és szükség esetén kötelezést bocsát ki. Ugyanígy jár el, amennyiben a bejelentésre irányuló kérelmet elutasította, vagy tudomásul vette, de eltérő végrehajtást tapasztal,

b) településkép-védelmi bírság kiszabása mellett az utólagos bejelentést tudomásul veszi.

VI. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI BÍRSÁG

29. Településkép-védelmi kötelezési eljárás, településkép-védelmi bírság kiszabásának esetei és mértéke

37. § (1) A polgármester településképi követelmények teljesítése érdekében – a IV. fejezet szerintiek kivételével – hivatalból vagy kérelemre – az Ákr. alapján településképi kötelezési eljárást folytat le és szükség szerint kötelezést bocsát ki.

(2) A polgármester rendeltetés-változtatás, továbbá a helyi építési szabályzatban foglaltak, vagy a településrendezési illeszkedés követelményének megsértése esetén is az (1) bekezdés szerint jár el.

38. § (1) A településképi követelmények be nem tartása, annak megsértése esetén a polgármester figyelmeztető döntésben – megfelelő határidő biztosításával – felhívja az ingatlantulajdonost a jogszabálysértés megszüntetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés keretében az ingatlantulajdonost a településképi követelmények teljesítésére kötelezi. Ezzel egyidejűleg a kötelezettet településkép védelmi bírság megfizetésére kötelezi.

(3) A településkép-védelmi bírság összege:

a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint magánszemély esetén 200.000-250.000 forint, jogi személy esetén 250.000-500.000 forint,

b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint 200.000-250.000 forint,

c) az a) és b) pontba nem tartozó egyéb településképi és műszaki berendezésekre vonatkozó követelmény be nem tartása esetén 200.000-250.000 forint.

30. A településkép-védelmi bírság kiszabásánál mérlegelendő szempontok és megfizetésének módja

39. § (1) A polgármester a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény alapján dönt a bírság 38. § szerinti összegéről.

(2) A településkép-védelmi bírság befizetésének módja:

a) a bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az Önkormányzatnak a Magyar Államkincstárnál vezetett – és a határozatban is megjelölt – előirányzat-felhasználási számlájára kell átutalási megbízással teljesíteni, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton befizetni,

b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az Ákr. végrehajtási szabályai szerint kell eljárni.

VII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

40. §1

41. § Ez a rendelet 2025. április 15-én lép hatályba.

1

A 40. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.