Körösszakál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 18.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 11. 19- 2025. 11. 19Körösszakál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 18.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet módosításának célja, hogy az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata megfeleljen a hatályos jogszabályoknak, és minél jobban biztosítsa a jogbiztonság követelményeit.
[2] Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 2. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A meghívóban szereplő napirendeket írásban kidolgozva a polgármester terjeszti elő. A polgármester egyes napirendi pontok előterjesztésével mást is megbízhat.
(2) A képviselők írásbeli előterjesztéseiket 15 nappal az ülés előtt kötelesek a jegyzőnek leadni.
(3) A jegyző köteles az előterjesztéseket a képviselőknek, a meghívottaknak véleményezésre megküldeni úgy, hogy az ülést megelőzően 3 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző napon megkapják.
(4) Az előterjesztés elemei:
a) nyilvános vagy zárt ülésen kell-e tárgyalni az előterjesztést,
b) b) a tárgy meghatározása,
c) a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
d) a végrehajtásért felelős személy megnevezése,
e) a végrehajtási határidő megjelölése.
(5) Az előterjesztésben ismertetni kell, hogy a napirenden szereplő kérdést korábban tárgyalta-e a képviselő-testület, annak során milyen határozat vagy rendelet született, illetve határozat, vagy rendelet meghozatala nélkül a kérdés tárgyalását a testület miért vette le a napirendről.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén az előterjesztés írásbeli előkészítése elhagyható. A napirend elfogadása előtt a képviselő valamely kérdés napirendre tűzésére sürgősségi indítványként javaslatot tehet a polgármester felé. A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a képviselő-testület a napirend elfogadása előtt külön határoz.”
3. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége és tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését a polgármesterre vonatkozó szabályok szerint.”
4. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„10. § (1) A helyi önkormányzati képviselő kérdést, interpellációt terjeszthet elő.
(2) A képviselő kérdést szóban, interpellációt írásban terjeszthet elő. Interpellációt a testület ülését megelőző 3 nappal lehet benyújtani a polgármesternek vagy a jegyzőnek. Kérdést bármely képviselő feltehet a Közös Önkormányzati Hivatal vagy intézményei ügykörébe tartozó ügyekben.
(3) A szóban előterjesztett kérdés, valamint az erre adott válasz időtartama 5 perc. Mind az írásban, mind a szóban előadott kérdésre a megkérdezett köteles válaszolni a testületi ülésen azonnal, vagy pedig 8 napon belül. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület csak akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.
(4) Közérdekű, illetve a lakosság széles rétegét érintő ügyekben írásban előterjesztett interpelláció ismertetése, valamint az arra adott válasz maximális időtartama 10 perc. Ha a képviselő az interpellációt a Képviselő-testület ülését megelőzően legalább 3 nappal korábban benyújtotta, arra választ a legközelebbi ülésen kell adni. Egyéb esetben az interpellációra a rákövetkező ülésen kell válaszolni.
(5) A résztvevő állampolgárok körében felvetődött közérdekű bejelentésekre az érintett a választ 30 napon belül megkapja.
(6) A képviselő a napirendi pontok tárgyalása előtt sürgős, közérdekű, az egész önkormányzat életét érintő ügyben felszólalással élhet, illetve kérdést tehet fel. A napirend előtti felszólalás megengedéséről a képviselő-testület vita nélkül, határozathozatal nélkül határoz.”
5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 13. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A Képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv. 46.§ (2) bekezdése szerinti ügyekben. A titkos szavazás szabályait az 1. számú melléklet tartalmazza.”
6. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 14. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A rendeletet, az elfogadást követő 7 napon belül ki kell hirdetni. A rendelet kihirdetése a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik. A rendeleteket az önkormányzat hirdetőtábláján és a honlapján is meg kell jelentetni. A publikált rendeletek a https://njt.hu/ felületen automatikusan megjelennek.”
7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv. 52.§ (1) bekezdése szerinti tartalmi elemeket.”
8. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A bizottság szükség szerint ülésezik, üléseiről jegyzőkönyv készül. A bizottságot a bizottság elnöke hívja össze. A bizottságot össze kell hívni továbbá, ha a polgármester, vagy az érintett bizottság két tagja, vagy 3 képviselő indítványozza.”
9. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„22. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatal költségvetési főelőadója látja el.”
10. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„24. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését az Ügyrendi Bizottság végzi.
(2) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A képviselői vagyonnyilatkozatot nyitott borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
(3) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.
(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat külön vasszekrényben kell tárolni úgy, hogy azokhoz csak az Ügyrendi Bizottság férhet hozzá. A szekrény kulcsát a közös önkormányzati hivatal páncélszekrényében bélyegző lenyomattal lezárt dobozban kell tárolni.
(5) A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános, azt bárki megtekintheti. A megtekintés iránti igényt a bizottság elnökénél írásban vagy szóban kell bejelenteni, a megtekintést a bizottság elnöke biztosítja. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát csak a bizottság tekintheti meg vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás keretében.
(6) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, az Ügyrendi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező tizenöt napon belül nem tesz eleget a felhívásnak vagy, ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, az Ügyrendi Bizottság a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén az Ügyrendi Bizottság a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek.
(9) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során az Ügyrendi Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az adatokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be. Az azonosító adatokat a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
(10) Az eljárás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(11) A vagyonnyilatkozatot a képviselő részére a képviselői megbízatásának megszűnését követően 30 napon belül vissza kell adni.”
11. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„25. § (1) A közös önkormányzati hivatali feladatok ellátásával kapcsolatos ügyekben szükség szerint együttes képviselő-testületi ülésen kell dönteni.
(2) Évente minimálisan két együttes ülést kell tartani a közös önkormányzati hivatali feladatok költségvetésének megállapítása, illetve a zárszámadás elfogadására.
(3) Az együttes ülést bármelyik képviselő-testület írásbeli kezdeményezésére össze kell hívni. A kezdeményező képviselő-testület a jegyző útján gondoskodik a téma, előterjesztés előkészítéséről.
(4) A jegyző köteles beszámolni a közös önkormányzati hivatal munkájáról mindhárom képviselő-testületnek.
(5) Az együttes ülést Berekböszörmény község polgármestere vezeti.
(6) Az együttes ülés akkor határozatképes, ha a megállapodásban résztvevő önkormányzatok képviselő-testületei közül mindegyik határozatképes.
(7) Amennyiben az együttes ülés határozatképtelen, vagy ülés közben határozatképtelenné válik, akkor az ülést 5 napon belül újból össze kell hívni.
(8) Az együttes ülést Berekböszörmény község polgármestere hívja össze.
(9) A határozati javaslatot az érintett önkormányzatok polgármesterei egyenként bocsátják szavazásra, arról a testületek külön-külön szavaznak.
(10) Az együttes ülésről közös jegyzőkönyvet kell vezetni, melyben az érintett önkormányzatok határozatai a soron következő sorszámmal külön-külön kerülnek rögzítésre.
(11) Az együttes ülésről szóló jegyzőkönyvet a megállapodásban résztvevő települések polgármesterei és a jegyző írja alá.
(12) A jegyzőkönyvet 6 példányban kell készíteni és az érintett önkormányzatoknak meg kell küldeni.”
12. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 9. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
13. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2023. (III. 16.) önkormányzati rendelet 11. § (2) és (3) bekezdése.
14. § Ez a rendelet 2025. november 19-én lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.
1. melléklet a 11/2025. (XI. 18.) önkormányzati rendelethez