Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2025. (IV. 17.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2025. 04. 18- 2025. 04. 19

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2025. (IV. 17.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelete módosításáról

2025.04.18.

[1] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendeletét, mint az önkormányzati működés alapdokumentumát a más jogszabályoknak való megfelelés, a hatékonyabb működés és a teljeskörűség elvét szem előtt tartva módosítja.

[2] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:

1. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (5a) és (5b) bekezdéssel egészül ki:

„(5a) A Közgyűlés a szociális alapszolgáltatási feladatok közül az étkeztetés, a házi segítségnyújtás és a nappali ellátás (idősek, demens személyek, pszichiátriai betegek, szenvedélybetegek) ellátására vonatkozó feladat- és hatásköreit, valamint a szakosított szociális ellátási feladatok közül az időskorúak gondozóháza és az idősek otthona intézményi elhelyezési formák ellátására vonatkozó feladat- és hatásköreit átruházza a Zalaegerszegi Szociális Társulásra.

(5b) A Közgyűlés az Önkormányzati Társulás Zalaegerszeg és térsége ivóvízminőségének javítására megnevezésű Társulásra ruházza át a Társulás célját képező projekt megvalósításával kapcsolatos, a projekt által érintett működési (szolgáltatási) területen az ivóvízminőségű vízre vonatkozó előírásoknak megfelelő ivóvízellátásra vonatkozó feladat- és hatásköreit a projekt végrehajtása során létrejövő közművagyon vonatkozásában.”

2. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet 19. §-a a következő (9a) bekezdéssel egészül ki:

„(9a) Szavazni igennel, nemmel vagy tartózkodom szavazattal lehet.”

3. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet 38/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A közgyűlés a Zala Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Zala Vármegyei Építész Kamara és a Magyar Orvosi Kamara Zala Vármegyei Területi Szervezete képviselőjének a bizottságok, valamint a közgyűlés ülésén a tevékenységi körükbe tartozó kérdésekben állandó tanácskozási jogot biztosít.”

4. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2007.(II.9.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet 65. §-a a következő (17)–(20) bekezdéssel egészül ki:

„(17) A polgármester átruházott hatáskörben dönt - a Tulajdonosi Tanácsadó Testület véleményének kikérése után - a Versenyképes Járások Program keretében fejlesztés támogatása céljából fejlesztési és támogatási igény benyújtásáról és ennek érdekében konzorcium létrehozásáról vagy ahhoz történő csatlakozásról, amelyről a Közgyűlés soron következő ülésén az "Egyebek" napirendi pont keretében beszámol.

(18) A polgármester átruházott hatáskörben dönt - a Tulajdonosi Tanácsadó Testület véleményének kikérése után - a Zalaegerszegi Szakképzési Centrummal szakképzési ösztöndíj tárgyban kötött Együttműködési Megállapodás módosításáról, amelyről a Közgyűlés soron következő ülésén az "Egyebek" napirendi pont keretében beszámol.

(19) A polgármester gyakorolja a településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott átruházott hatósági hatásköröket.

(20) A polgármester ellátja azokat a feladat- és hatásköröket, amelyeket az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól, a költségvetésről, a fizető parkolók működéséről és igénybevételük rendjéről, a partnerségi egyeztetés részletes szabályairól, a Zalaegerszeg Megyei Jogú Város sportjáról, a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről, az útépítési hozzájárulásról, a középületeknek és közterületeknek nemzeti és városi ünnepeken történő fellobogózásáról, a környezetvédelemről, a közvilágítás veszélyhelyzet ideje alatti helyi működési rendjéről, a helyi építészeti-műszaki tervtanácsról, az önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményekben foglalkoztatottak lakáshoz jutásának, valamint lakásuk korszerűsítésének támogatásáról, a helyi kitüntetések alapításáról és adományozásáról és a víziközműre történő utólagos csatlakozás műszaki és pénzügyi feltételeiről, valamint az utólagos csatlakozásért fizetendő hozzájárulás mértékéről szóló önkormányzati rendeletek a hatáskörébe utalnak.”

5. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

6. § A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet

a) 1. § (3) bekezdésében a „Hivatala” szövegrész helyébe a „Hivatala. A hivatal székhelye: 8900 Zalaegerszeg, Kossuth Lajos utca 17-19. A hivatal telephelyei: 8900 Zalaegerszeg, Széchenyi tér 3-5., 8900 Zalaegerszeg, Ady utca 15.” szöveg,

b) 22. § (4) bekezdésében a „nyilatkozattal” szövegrész helyébe a „szavazattal” szöveg,

c) 33. § (4) bekezdésében a „városi könyvtár” szövegrész helyébe a „Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár” szöveg,

d) 49. § (9) bekezdésében a „ .” szövegrész helyébe az „és ellátja a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó nem képviselői megbízatások esetén a vagyonnyilatkozatok kezelését az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény és az 1. mellékletben foglaltak alapján.” szöveg,

e) 70. § (4) bekezdés b) pontjában az „és” szövegrész helyébe a „ ,” szöveg és a „használatáról szóló” szövegrész helyébe a „használatáról, az első lakáshoz jutók önkormányzati támogatásáról, a köztisztaságról, a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól, a Zalaegerszeg város területén a helyi közút nem közlekedési célú igénybevételéről, az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól, a fás szárú növények telepítésére vonatkozó szabályokról, a Polgármesteri Hivatal adóügyi köztisztviselőinek anyagi érdekeltségi rendszeréről, az állatok tartásáról és az önkormányzati bérlakásokról szóló” szöveg

lép.

7. § Hatályát veszti a Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2007. (II.9.) önkormányzati rendelet

a) 36. § (2) bekezdésében az „és öt munkanapon keresztül telefonon is” szövegrész,

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 11/2025. (IV. 17.) önkormányzati rendelethez

A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó nem képviselői megbízatások vagyonnyilatkozat-tételének szabályai
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (továbbiakban: Vnytv.) 11. § (6) bekezdése és 14. § (3) bekezdése értelmében a vagyonnyilatkozat átadására, nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok védelmére vonatkozó, valamint a vagyongyarapodási vizsgálat során a meghallgatásra vonatkozó további szabályok az alábbiakban kerülnek megállapításra.

1. Személyi hatály

1.1. A Vnytv. rendelkezései szerint vagyonnyilatkozatot köteles tenni:

a) a közgyűlés bizottságainak nem képviselő tagja,

b) a településrészi önkormányzat testületének nem képviselő tagja,

c) az önkormányzat könyvvizsgálója,

d) a Beszerzési Testület nem képviselő tagja,

e) az önkormányzat által alapított költségvetési intézmény vezetője,

f) a kizárólagos és többségi önkormányzati tulajdonban levő gazdasági társaság vezető tisztségviselője és felügyelő bizottsági tagja,

g) az önkormányzat által alapított közalapítvány kuratóriumának elnöke, tagja, valamint felügyelő bizottsági tagja

(a továbbiakban együtt: kötelezett).

1.2. A kötelezettnek a saját és a vele egy háztartásban élő hozzátartozók (házastárs, élettársa, valamint a közös háztartásban élő szülő, gyermek, a házastárs gyermeke, ideértve az örökbefogadott és nevelt gyermeket is) vagyonnyilatkozat-tétel napján fennálló érdekeltségi és vagyoni helyzetéről, valamint a vagyonnyilatkozat-tétel időpontját megelőző öt naptári évben szerzett bármilyen jogviszonyból származó jövedelméről kell nyilatkozatot tennie a Vnytv. melléklete szerinti tartalommal.

1.3. A vagyonnyilatkozatok kezelését az Ügyrendi, Jogi és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) látja el a jegyző közreműködésével.

2. A vagyonnyilatkozat esedékessége

2.1. A kötelezett a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét a kinevezést, a megbízást vagy a vele más szerződéses jogviszony létesítését követő 30 napon belül, ezt követően az esedékesség évében június 30-ig köteles teljesíteni.

2.2. A kötelezett rendszeresen ismétlődő kötelezettsége kétévente esedékes. Évente kötelesek vagyonnyilatkozat-tételre azok a kötelezettek, akik – önállóan vagy testület tagjaként – költségvetési intézmény, többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság, valamint önkormányzati alapítású közalapítvány által lefolytatott közbeszerzési eljárásban javaslattételre, döntésre, illetve ellenőrzésre jogosultak.

2.3. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszegése esetén a Vnytv. 9-10. §-a alkalmazandó.

3. A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás

3.1. A vagyonnyilatkozatra kötelezettet a Bizottság Elnöke a jegyző közreműködésével - a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség fennállásáról és az esedékességének időpontjáról az esedékességet megelőzően legalább 30 nappal megelőzően - a Vnytv. 8. § (5) bekezdésében előírt tartalommal - elektronikus úton megküldött levélben írásban tájékoztatja, amelyben figyelmezteti a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszegésének jogkövetkezményeire.

3.2. A Bizottság Elnöke a tájékoztatással egyidejűleg elektronikusan megküldi a kötelezettek részére a kitöltendő vagyonnyilatkozat nyomtatványt és a nyomtatvány kitöltéséhez szükséges írásbeli útmutatót.

3.3. A vagyonnyilatkozatokat elektronikus úton, vagy olvashatóan, tollal kell kitölteni.

3.4. A vagyonnyilatkozatot két példányban kell kitölteni, és a kötelezett által valamennyi oldalán aláírva példányonként külön-külön zárt borítékba kell helyezni, és azt munkaidőben személyesen kell leadni a jegyzőnél.

3.5. Az őrzésért felelős személy a vagyonnyilatkozatot nyilvántartási azonosítóval látja el, és az átvételről igazolást ad ki. A zárt borítékon feltünteti a „VAGYONNYILATKOZAT” feliratot, a vagyonnyilatkozat nyilvántartási azonosítóját és az évszámot. A nyilatkozó és az őrzésért felelős személy a boríték lezárására szolgáló felületen elhelyezett aláírásával és bélyegzőlenyomattal egyidejűleg igazolja, hogy a nyilatkozat átadására zárt borítékban került sor.

3.6. A vagyonnyilatkozat egyik példánya a nyilvántartásba vétel után a kötelezettnél marad, másik példányát az őrzésért felelős az egyéb iratoktól elkülönítetten kezeli.

3.7. A jegyző a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettekről, illetve a kötelezettség teljesítéséről kötelezettenként nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza:

a) a kötelezett nevét,

b) a vagyonnyilatkozat nyilvántartási számát,

c) a kötelezettség esedékességének időpontját,

d) a kötelezettség teljesítésének időpontját

e) a kötelezettség megszűnésének időpontját

f) a vagyonnyilatkozat visszaadásának időpontját.

A vagyonnyilatkozatok nyilvántartása nem selejtezhető.

3.8. A vagyonnyilatkozat a vagyonnyilatkozatra kötelezett következő vagyonnyilatkozatának átvételéig kezelhető, azt követően a vagyonnyilatkozatot vissza kell adni a kötelezett részére. A vagyonnyilatkozat visszaadása egy erre a célra készített táblázatban a visszaadás időpontjával és az átvevő aláírásával történik.

4. Vagyongyarapodási vizsgálat – meghallgatásra vonatkozó részletes szabályok

4.1. A kötelezett és hozzátartozója vagyonnyilatkozata nem nyilvános. A vagyonnyilatkozatot tartalmazó borítékokba betekinteni nem lehet.

4.2. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottság Elnökénél írásban bárki kezdeményezheti nevének, értesítési címének, valamint a bejelentés alapjául szolgáló bizonyítékoknak a megjelölésével. Amennyiben a bejelentés hiányos, a Bizottság Elnöke határidő tűzésével felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a hiánypótlásra nyitva álló idő eredménytelenül telik el, a Bizottság Elnöke eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a bejelentést.

Amennyiben a bejelentés megalapozott a Bizottság bizottsági ülés keretében meghallgatja a kötelezettet.

4.3. A kötelezettel szembeni, a vagyoni helyzetére vonatkozó bejelentés esetén a Bizottság Elnöke a bejelentést követő 5 munkanapon belül – a bejelentés másolatának megküldésével – tájékoztatja a kötelezettet a bejelentés tartalmáról. A kötelezett a kézhezvételtől számított 8 munkanapon belül írásban észrevételt tehet a bejelentésben foglaltakra. A Bizottság Elnöke akkor is tájékoztatja a kötelezettet, ha a bejelentés névtelen, vagy olyan bejelentés érkezett, amelyet a Bizottság már korábbi meghallgatás során tisztázott, vagy nyilvánvalóan alaptalan bejelentés érkezett, de ezek nyomán nem rendel el meghallgatást.

4.4. A bejelentésben szereplő tények tisztázása érdekében, a bejelentés beérkezésétől számított 30 napon belüli időpontra meghallgatást kell kitűzni. A kötelezettet a meghallgatás időpontjáról írásban legalább 5 munkanappal korábban értesíteni kell. A kötelezett előzetesen bejelentett akadályoztatása esetén kérelmére a meghallgatást új időpontra tűzi ki a Bizottság.

4.5. A Bizottság az ellenőrzési eljárás során a zárt ülés szabályai szerint jár el. A meghallgatásról jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyvet a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratok között kell elhelyezni.

4.6. A Bizottság Elnöke az eljárás eredményéről a soron következő zárt ülésén tájékoztatja a Közgyűlést.

5. Adatvédelem

5.1. A jegyző köteles gondoskodni arról, hogy a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratokhoz, illetve az azok kezelése során keletkezett adatokhoz illetéktelen személy ne férhessen hozzá. A vagyonnyilatkozatokban szereplő jövedelmi és vagyoni helyzetről szóló adatok bármilyen módon történő feldolgozása számítógépes nyilvántartása nem megengedett.

5.2. A jegyző gondoskodik az adatok védelméről, különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint véletlen megsemmisülés és sérülés megakadályozásáról.

5.3. A vagyonnyilatkozatban foglaltak megismerésére az alábbi személyek jogosultak:

a) a kötelezett a vagyonnyilatkozata tekintetében,

b) meghallgatás elrendelése esetén a Bizottság Elnöke és tagjai,

c) a Vnytv. 14. § (4) bekezdése esetében az állami adóhatóság.

5.4. A Bizottság az ellenőrzési eljárás során az iratokba történő betekintésről betekintési lapot vezet, mely a betekintés dokumentálására szolgál. A betekintési lap tartalmazza a megtekintett vagyonnyilatkozatok bizottsági azonosító számát, a betekintés dátumát, a betekintők nevét. Betekintést követően a Bizottság Elnöke és egy tagja zárja le a borítékot.”