Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 12. 01- 2025. 12. 01

Tököl Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) rendelet módosításáról

2025.12.01.

[1] Tököl Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi szintű szabályok meghatározása érdekében a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokra vonatkozóan rendelkezik.

[2] Tököl Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018. (III.1.) számú rendeletét következők szerint módosítja

1. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az (1) bekezdés a), b) pontjaiban, továbbá ca) és db) alpontjaiban meghatározott feladatokat az önkormányzat látja el. A Nyírfaliget Idősek Otthonával kötött szerződés keretében gondoskodik az Önkormányzat a cb) és a ce) alpontokban megnevezett ellátási formákról, valamint a cd) pont szerinti feladatokból az idősek nappali ellátásával kapcsolatos feladatokról. A Szigethalom Egyesített Népjóléti Intézménnyel kötött szerződés keretében gondoskodik az Önkormányzat a cd) pont szerinti feladatokból a fogyatékosok nappali ellátásával kapcsolatos feladatokról és feladat-ellátási szerződés keretében gondoskodik a cd) pont szerinti feladatokból a pszichiátria- és szenvedélybetegek nappali ellátásával kapcsolatos feladatokról. A da) alpontokban meghatározott ellátásokat az önkormányzat Szigetszentmiklós Család- és Gyermekjóléti Központ közreműködésével feladat ellátású szerződés útján biztosítja.”

2. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A 3. § (1) bekezdés a), ba) és a ca) pont szerinti ellátások esetében benyújtott kérelmek elbírálásáról a Képviselő-testület átruházott határkörében (továbbiakban: polgármester), míg ue. rendelkezés ce) és a dba) pontjait illetően a Humán Közszolgáltatások Bizottság (továbbiakban: bizottság) dönt. A 3. §-ban felsorolt további ellátások körében benyújtott kérelmekről az intézmény vezetője dönt.”

3. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[Rendkívüli települési támogatás – kivéve a temetési támogatás, gyógyszertámogatás, és a 10. § (4) bekezdés szerinti krízis támogatás esetében – annak a kérelmezőnek adható, akinek az egy főre jutó havi jövedelme]

„a) családban élő kérelmező esetén – figyelembe véve a közös háztartásban együtt élő személyek összes jövedelmét – a szociális vetítési alap 345%-át,
b) egyedül élő személy esetén a szociális vetítési alap 460%-át nem haladja meg.”

4. § (1) A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az (1) bekezdés a) pont szerinti kérelmező részére megállapítható krízis támogatás összege egy alkalomra legalább 3000 forint. A tárgyévben megállapított ellátás összege ellátottanként nem haladhatja meg a szociális vetítési alap a 180%-át.”

(2) A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 10. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Az (1) bekezdés b) c) és d) ponttal kapcsolatban a betegségről szóló szakorvosi igazolást szükséges bemutatni. A számlatartozás a tárgyhavi lejárt és befizetetlen számlák másolatának benyújtásával igazolható, míg a banki tartozással kapcsolatosan bármilyen banki dokumentum elfogadható a fennálló tartozásról (fizetési felhívás stb.), egyebekben a kérelmezőnek a nyilatkozatával kell igazolnia a kérelemben foglaltakat.”

5. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 10/A. § (1) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Gyógyszertámogatás annak a kérelmezőnek adható, akinek az egy főre jutó havi jövedelme)

„a) családban élő esetén – figyelembe véve a közös háztartásban együtt élő személyek összes jövedelmét – a szociális vetítési alap 345%-át,
b) egyedül élő személy esetén a szociális vetítési alap 460%-át nem haladja meg.”

6. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 33. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kerekasztal tagjai:)

„a) Szavazati joggal rendelkezők: a Humán Közszolgáltatások Bizottság elnöke, Nyírfaliget Idősek Otthona és Krétai Szent András Idősek és Mozgáskorlátozottak Otthona vezetője, Szigetszentmiklós Család- és Gyermekjóléti Központ vezetője, Máltai Szeretetszolgálat tököli csoportjának vezetője, Idősek és Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek vezetői, Vezető védőnő, PMKH Szigetszentmiklósi Járási Hivatal Gyámügyi és Igazságügyi Osztályának vezetője, Tököli Polgármesteri Hivatal Igazgatási Iroda vezetője, Vöröskereszt tököli szervezetének vezetője,”

7. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 34. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Képviselő-testület:)

„b) E támogatás odaítélése a bizottság hatáskörébe tartozik.”

8. § A szociális támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2018.(III.1.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

9. § Ez a rendelet 2025. december 1-jén lép hatályba, és 2025. december 2-án hatályát veszti.

1. melléklet a 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet
A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer elbírálásának helyi szabályzata
Tököl Város Képviselő-testülete a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat elbírálásának rendjéről az alábbi szabályzatot alkotja.

1. A szabályzat célja

A szabályzat célja, hogy Tököl Város Önkormányzata a Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer keretén belül költségvetésének terhére támogassa a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók továbbtanulását a felsőoktatási intézményekben. A Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszerhez való csatlakozásról a Képviselő-testület évente dönt.

2. A Szabályzat hatálya

2.1. A Szabályzat hatálya kiterjed Tököl város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, hátrányos szociális helyzetű, felsőoktatási intézményben (felsőoktatási hallgatói jogviszony keretében) teljes idejű (nappali tagozatos), alapfokozatot és szakképzettséget eredményező alapképzésben, mesterfokozatot és szakképzettséget eredményező mesterképzésben, egységes, osztatlan képzésben, vagy felsőfokú szakképzésben tanuló hallgatókra, akik a képzési keretidőn belül folytatják tanulmányaikat, valamint utolsó éves érettségi előtt álló középiskolásokra, illetve felsőfokú diplomával nem rendelkező, felsőoktatási intézménybe felvételt még nem nyert érettségizettekre.

2.2. E szabályzat hatálya nem terjed ki a katonai, illetve rendvédelmi felsőoktatási intézmények katonai, illetve rendvédelmi képzésében részt vevő hallgatóira

3. Az eljárás rendje

1. Tököl Város Önkormányzat Képviselő-testülete Humán Közszolgáltatások Bizottság átruházott hatáskörben dönt:

3.1.1. a beérkezett pályázatok elbírálásáról, valamint kialakítja a támogatott pályázatok rangsorát (A és B típusú pályázat)

3.1.2. a támogatás visszavonásáról abban az esetben, ha a támogatásban részesített elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről (A és B típusú pályázat)

3.1.3. a megítélt támogatás visszavonásáról, ha az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn (A és B típusú pályázat)

3.1.4. az ösztöndíjasok szociális rászorultságának éves egyszeri kötelező felülvizsgálatáról (B típus)

3.2. A támogatás feltételeit a felsőoktatásban résztvevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet és a mindenkori pályázati kiírás tartalmazza.

4. Az elbírálás rendje

1. a Humán Közszolgáltatások Bizottság az önkormányzati ösztöndíjrész elbírálása során az alábbiak szerint jár el:

4.1.1. a határidőn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelő pályázatokat a bírálatból kizárja és a kizárást írásban indokolja

4.1.2. a határidőn belül benyújtott, formailag megfelelő pályázatot érdemben elbírálja és döntését írásban indokolja.

4.1.3. az elbírálás során kizárólag a pályázó szociális rászorultságának objektív vizsgálatát végzi.

4.1.4. az ösztöndíj összegét, valamint az ösztöndíjat elnyerők számát a rendelkezésre álló keretösszeg és a pályázók számának ismeretében határozza meg.

4.2. A szociális rászorultság feltételei:

4.2.1. jövedelmi viszonyok: A bizottság a pályázó és a vele egy háztartásban élők egy főre jutó jövedelmét vizsgálja. Az egy háztartáson belül az egy főre eső jövedelem meghatározásánál a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) pontjában foglaltakat kell figyelembe venni. Az ösztöndíjban az a pályázó részesülhet, akinek a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 300%-át. Amennyiben az önkormányzat erre a célra előirányzott alapja lehetővé teszi, akkor a következő legalacsonyabb egy főre eső jövedelemmel rendelkező pályázók is részesülhetnek az ösztöndíjban.

4.2.2. egyéb szociális helyzet: Az ösztöndíjbíráló bizottság az elbírálás során figyelembe veszi az alábbi szempontrendszert: Különösen hátrányos helyzetűnek tekinthető az a hallgató, aki (nek)

a) árva vagy félárva,

b) tartósan beteg/fogyatékkal élő

c) szülője/gondviselője nyugdíjas,

d) gyermeke van,

e) kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül,

f) családjában munkanélküliség van,

g) egyidejűleg több testvére továbbtanul a felsőoktatásban (nappali tagozaton)

4.3. A pályázó a szociális rászorultsága igazolására, valamint a vele egy háztartásban élők egy főre jutó jövedelmének megállapítására mellékletként köteles igazolást benyújtani.

5. Az önkormányzati ösztöndíjrész támogatási összege és folyósítása

5.1. A Humán Közszolgáltatások Bizottság a szociális rászorultság feltételei - a jövedelmi viszonyok, az egyéb szociális helyzet - objektív vizsgálata alapján dönt a támogatás havi összegéről.

5.2. Az ösztöndíjbíráló bizottság a pályázót havi támogatásban részesíti. A megítélt támogatásnak havonta azonos összegűnek és 100 forinttal maradék nélkül oszthatónak kell lennie.

5.3. Az ösztöndíjak folyósításának időtartama a mindenkori pályázati kiírásnak megfelelően kerül meghatározásra.

5.4. Az ösztöndíj a következő félévtől visszavonandó, ha az önkormányzat illetékességi területéről a hallgató elköltözik.

5.5. Az ösztöndíjas a jogosultság megszűnését annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles írásban jelenteni az önkormányzat felé.”