Kiszombor Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 01- 2025. 09. 02

Kiszombor Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.01.

[1] A rendelet célja, hogy meghatározza az Önkormányzat szervezeti és működési feltételeit, azok megvalósulásának módjait és rögzítse az Önkormányzat által ellátandó feladatokat.

[2] Kiszombor Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb ellátása érdekében – jogi személyiséggel rendelkező - társulásokban vesz részt. Kiszombor Nagyközség Önkormányzata tagja a Makói Kistérség Többcélú Társulásának, a Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulásnak, a Makó és Térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulásnak, valamint az Önkormányzati Társulás Makó város és Térsége szennyvízcsatornázásának és szennyvíztisztításának megvalósítására. Az önkormányzat – társulási megállapodások keretében – társulások által ellátott feladatait a 2. melléklet tartalmazza.”

2. § (1) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Amennyiben az önkormányzati képviselő – az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott – személyes érintettségét nem jelenti be, a képviselő-testület a mulasztás tudomására jutását követő ülésén felülvizsgálja döntését, továbbá ezzel egyidejűleg a képviselő egy havi tiszteletdíjának mértékét a 50 %-kal csökkenti, ismételt esetben egy havi tiszteletdíjának összegét megvonja.”

(2) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az érintett képviselő döntéshozatalban való részvételét úgy kell tekinteni, mintha a képviselő-testület nem zárta volna ki a szavazásból.”

3. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül más, a településen lévő önkormányzati tulajdonú ingatlanba, illetve Kiszombor közigazgatási területéről rendszeres, átszállás nélküli tömegközlekedéssel elérhető másik településre is összehívható. Ennek tényét az ülés időpontját megelőző öt nappal korábban közzétett írásos meghívóban közölni kell.”

4. § (1) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 21. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az ülés vezetője a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében

a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

b) rendreutasíthatja azt a képviselőt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

c) figyelmeztetheti azt a felszólalót aki eltért a tárgytól,

d) figyelmeztetheti azt az ülésen jelen lévő állampolgárt, aki az ülés rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi,

e) a tanácskozás folytatását akadályozó rendbontás (zavar) esetén az ülést harminc percre megszakítja.”

(2) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 21. §-a a következő (3)–(5) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Az ülés vezetője a képviselőtől vagy az ülésen tanácskozási joggal jelen lévő személytől megvonhatja a szót, ha

a) a (2) bekezdés b) pontja szerinti magatartást a felszólalása során követi el, és e magatartásával a rendreutasítás ellenére sem hagy fel,

b) a (2) bekezdés c) pontja szerinti második figyelmeztetés ellenére sem tér a tárgyra.

(4) Akitől a (3) bekezdés szerint megvonták a szót, az érintett napirendi pont vitájában a továbbiakban nem kaphat szót.

(5) Ha a megszakított ülés harminc perc elteltével sem folytatható, az elnök az ülést berekeszti és azt legkésőbb tíz napon belüli időpontra ismételten összehívja. Az így összehívott ülést a megzavart napirendi pont ismételt tárgyalásával kell kezdeni.”

5. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 33. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester olyan halaszthatatlan ügyekben, melyekben a döntéshozatal mellőzése valószínűsíthetően kárral járna – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - döntést hozhat, melyről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja:

a) bármely vagyongazdálkodási ügyben, amelyben az Önkormányzat károsodástól való megóvása és vagyona védelme érdekében az azonnali döntés elkerülhetetlenül szükséges;

b) bármely olyan ügyben, amely nem jár költségvetési forrás igénybevételével és nem eredményezi az önkormányzati vagyon csökkenését;

c) a testi épséget közvetlenül veszélyeztető, illetve egyéb vis maior helyzet esetén a költségvetésben szereplő kiadási jogcímek előirányzatai között szükség szerint átcsoportosítás és kötelezettségvállalás megtétele;

d) a testi épséget közvetlenül veszélyeztető, illetve egyéb vis maior helyzet esetén e helyzet megszűnéséig önkormányzati ingatlan használatának átengedése;

e) az önkormányzat nevében kötendő - a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó – együttműködési és bármilyen más megállapodás megkötése, és nyilatkozat, igazolás kiadása az önkormányzat nevében;

f) a település fejlesztése érdekében kiírt pályázatokon való részvételi szándék kifejezése, amennyiben a pályázati kiírás önerő biztosítását nem írja elő.”

6. § (1) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. melléklete a 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

7. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 13/2025. (VIII. 12.) önkormányzati rendelethez

1. Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 5. pont helyébe a következő pont lép:

„5. Más szervezet útján kötelezően ellátott feladatok

- Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére és elszállítására vonatkozó közszolgáltatás (ellátja: Alföldvíz Zrt.)

- Települési hulladékok kezelése, ártalmatlanítása (ellátja: Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.)

- Háziorvosi alapellátás (ellátja: DR-ARCHITECT Bt., NIM-MED Bt.)

- Iskola-egészségügyi ellátás (ellátja: DR-ARCHITECT Bt., NIM-MED Bt.)

- Fogorvosi alapellátás, ügyelet (ellátja: Dentallium Bt., Makó Város Önkormányzata)”

2. melléklet a 13/2025. (VIII. 12.) önkormányzati rendelethez

1. Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2.2. pontja a következő 2.2.3. ponttal egészül ki:

„2.2.3. szennyvízcsatornázás és szennyvíztisztítás: Önkormányzati Társulás Makó város és Térsége szennyvízcsatornázásának és szennyvíztisztításának megvalósítására (székhelye: 6900 Makó, Széchenyi tér 22). ”