Torony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 17.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 10. 18- 2025. 10. 19Torony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (X. 17.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Torony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a társadalmi, jogszabályi és helyi környezet változására figyelemmel módosítja az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát. A rendelet módosításának célja, az Önkormányzat mindennapi működésének a szervezeti és működési szabályzattal való összehangolása.
[2] Torony Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §-ban kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.
1. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 3. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő, 6 főt egyéni listás szavazólapon választanak meg, a polgármester közvetlenül kerül megválasztásra, és a megválasztásával válik a Képviselő-testület tagjává.
(2) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdése alapján a hatásköreit a polgármesterre, a képviselő-testület bizottságaira, jegyzőre, a társulásra ruházza át. Az átruházott hatáskörök jegyzékét jelen rendelet 3. és 4. melléklete tartalmazza.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 3. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A Képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a vármegyei önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel.”
2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Kizárólag írásbeli előterjesztés alapján kerülhet a Képviselő-testület elé:)
3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület évente legalább hat ülést tart. A polgármester a testület ülését indokolt esetben a munkatervtől eltérő időszakban is összehívhatja.”
4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés c)–e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A polgármester a munkatervben nem szereplő, az Mötv. 44. §-ban meghatározott esetkörökön túlmenően, különösen indokolt esetben rendkívüli testületi ülést is összehívhat. Különösen indokolt eset az olyan előre nem látott és nem tervezett ügy, melyben a döntéshozatal a legközelebbi rendes ülésig nem várhat. Különösen indokolt ügy lehet:)
5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 22. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A napirendi ponthoz való hozzászólás időtartama és sorrendje: a vita megnyitása előtt a napirendi pont előadója:
a) öt perc kiegészítést tarthat, ha az előterjesztés írásban kiküldésre került,
b) tíz perc kiegészítést tehet, ha az előterjesztés írásban nem került kiküldésre,
c) tizenöt perc kiegészítést tarthat éves költségvetési koncepció, költségvetési beszámolók, költségvetési rendeletek, valamint egyéb önkormányzati rendeletek esetében.”
6. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 27. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rendelet-tervezet előkészítése során törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezetnél meg kell vizsgálni különösen:)
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A rendeletnek tartalmaznia kell a felhatalmazó jogszabályi rendelkezést, a szabályozás tárgyára vonatkozó helyi előírásokat és az előírások megsértésének következményeit, a hatályba léptető rendelkezéseket, a hatályon kívül helyezendő rendelet megjelölését.”
7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 29. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester, illetve a jegyző vizsgálja, és 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.”
8. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 33. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.”
9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 34. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A képviselő-testület az Mötv. 57. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján]
10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 39. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jegyző az Mötv. és egyéb jogszabályokban meghatározott feladatokon kívül gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, továbbá:)
11. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 42. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az SZMSZ mellékletei:
a) 1. mellékelt: Az Önkormányzat kötelező feladatai
b) 2. melléklet: Az Önkormányzat önként vállalt feladatai
c) 3. melléklet: A Képviselő-testület által polgármesterre, jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzéke
d) 4. melléklet: A Képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatáskörei
e) 5. melléklet: Torony Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása”
12. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
13. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelet
b) 42. § (1) bekezdése.
14. § Ez a rendelet 2025. október 18-án lép hatályba.
1. melléklet a 14/2025. (X. 17.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 14/2025. (X. 17.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 14/2025. (X. 17.) önkormányzati rendelethez