Adony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 8.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019.(XI.25.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 09. 09- 2025. 09. 09Adony Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 8.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019.(XI.25.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Adony Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézését, a képviselő-testület szervezetének és működésének részletes szabályait a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése érdekében állapítja meg.
[2] Adony Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzat
a) hivatalos megnevezése: Adony Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
b) képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Adony Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).”
2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 2. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Az önkormányzat jelképeinek használati rendjét a város jelképeiről és azok használatáról, valamint a közterületek nemzeti ünnepeken történő fellobogózásáról szóló 3/2019. (III.6.) önkormányzati rendeletben szabályozza.”
3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § A képviselő-testület a helyi kitüntetések és elismerő címek adományozásának rendjét a kitüntetések alapításáról és adományozásának rendjéről szóló 9/2016 (V.20.) önkormányzati rendeletében szabályozza.”
4. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 2. alcíme a következő 3/A. §-sal egészül ki:
„3/A. § (1) Az Önkormányzat és szervei, tisztségviselői körbélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
(2) Az önkormányzat fejbélyegzőjének felirata: Adony Város Önkormányzata, 2457 Adony, Kossuth Lajos u. 4., Adószám: 15727093-2-07
(3) Az önkormányzat körbélyegzőjének – melynek közepén Magyarország hivatalos címere található – felirata: Adony Város Önkormányzata
(4) A polgármester által használt körbélyegzőjének – melynek közepén Magyarország hivatalos címere található – felirata: Adony Város Polgármestere.”
5. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület tagjainak névjegyzékét a 4. melléklet tartalmazza.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A képviselő-testület az üléseit az önkormányzat székhelyén tartja.”
6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A polgármester a közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, a tárgyalandó napirendekről az ülés előtt legalább 15 nappal a lakosságot hirdetmény útján tájékoztatja. A közmeghallgatás megrendezése előtt módot kell adni az előzetes és írásbeli kérdésfeltevésekre, javaslatok megfogalmazására, melyekre érvényesek a válaszadási kötelezettségre előírtak.”
7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 12. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A határozatképtelenség miatt elmaradt vagy félbeszakadt testületi ülést változtatható napirenddel 8 napon belül össze kell hívni. ”
8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény szerinti „Általános közzétételi lista” közzététele az önkormányzat honlapján történik.”
9. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az ülésvezető a testületi ülés vezetése során:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja a képviselő-testületi ülés összehívásának szabályszerűségét,
c) megállapítja és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,
d) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére,
e) tájékozatja a testületet a beérkezett önálló képviselői, illetve sürgősségi indítványokról,
f) előterjeszti a napirendi javaslatot
g) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
h) ismerteti az előterjesztést, és a módosító javaslatokat,
i) megállapítja a szavazás eredményét,
j) kimondja a képviselő-testület döntését,
k) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
l) hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások korlátozását, vagy a vita lezárását,
m) hozzászóláskor megadja, az e rendeletben meghatározott esetben megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,
n) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától,
o) tárgyalási szünetet rendel el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja vagy berekeszti,
p) bezárja az ülést.”
10. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„18. § A képviselő-testület a jelenlévő tagjai közül a polgármester javaslatára vita nélkül egyszerű többséggel 2 fő jegyzőkönyv-hitelesítőt választ a képviselő-testület ülésének megnyitását követően.”
11. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 22. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban kerülhet benyújtásra. Rendelet-tervezetet és a határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak, rendelet-tervezetnek az ülésen történő kiosztását.”
12. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 51. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, a jegyző gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről és azok zárt helyen való tárolásáról.”
13. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 52. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület a zárt ülések közérdekű adatai és közérdekből nyilvános adatai megismerésének rendjére és eljárására a hivatal e tárgykörben kiadott belső szabályzatát tekinti irányadónak azzal, hogy kiadmányozó alatt a polgármestert kell érteni.”
14. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 54. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A képviselő a képviselő-testület rendes és rendkívüli üléséről történő távolmaradást annak okának megjelölésével az ülést megelőző 2 órával e-mailben köteles bejelenteni a polgármesternél.”
15. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet VII. Fejezete a 68. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„46/A. Az önkormányzat társulásai”
16. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet VII. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:
„46/B. Együttes képviselő-testületi ülések szabályai
68/A. § (1) Az önkormányzati társulás tagjai a társulás valamennyi tagjának döntését igénylő, a társulás működését, valamint az általa ellátott feladat- és hatásköröket érintő döntések meghozatala céljából együttes képviselő-testületi ülést (a továbbiakban: együttes ülés) tartanak, amennyiben azt a társulási megállapodás előírja. Az együttes ülések tartásával kapcsolatban az érintett önkormányzatok polgármesterei és jegyzői együttműködnek.
(2) Az együttes ülés tartását a társulás tanácsa, vagy a társulás bármely tagja kezdeményezheti a polgármester útján. A polgármesterek egyeztetését követően a polgármester a képviselő-testületi ülést az egyeztetett helyre és időpontra hívja össze. Az együttes képviselő-testületi ülés esetén döntést igénylő előterjesztés csak írásban terjeszthető elő.
(3) Az együttes ülést a gesztor önkormányzat polgármestere, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén a gesztor önkormányzat alpolgármestere vezeti.
(4) Az együttes ülésen a határozatképességet településenként külön kell biztosítani, megállapítani és a jegyzőkönyvben rögzíteni.
(5) Az ülést vezető elnök tesz javaslatot a napirendi pontokra, megnyitja, vezeti és lezárja az egyes napirendi pontok feletti vitát, megadja a jogot a hozzászólásra, ismerteti a határozati javaslatot, a módosító javaslatokat, és a (6) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével megállapítja a szavazás eredményét.
(6) Az együttes ülésen a szavazás eredményét külön-külön, képviselő-testületenként kell megállapítani. Az ülést vezető elnök megállapítja, hogy a határozatot mely testület fogadta el.
(7) Az együttes ülésről jegyzőkönyv készül, amelynek elkészítéséről a gesztor önkormányzat jegyzője gondoskodik.
(8) A jegyzőkönyvet az ülésen résztvevő önkormányzatok a szervezeti és működési szabályzatukban meghatározottak szerint írják alá.””
17. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 69. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) A lakossági fórumon elhangzottakról a polgármester a lakossági fórum időpontját követő, munkaterv szerinti ülésén tájékoztatja a képviselő-testületet.”
18. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet X. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
EGYÜTTMŰKÖDÉS EGYÉB SZERVEKKEL”
19. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet X. Fejezete a 72. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„49. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal”
20. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet 72. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„72. § (1) A képviselő-testület Adony Város Német Nemzetiségi Önkormányzata (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) részére ingyenes használatot biztosít a 2457 Adony, Bajcsy-Zsilinszky Endre u. 5. szám alatti ingatlanban lévő irodahelyiségben szükség szerint, de havonta legalább 32 órában a testületi ülések megtartása céljára, és nemzetiségi önkormányzati feladatok ellátására, továbbá e célból biztosítja a Városháza tanácskozótermét is.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott helyiségekben található berendezési és felszerelési tárgyak (bútorzat, informatikai eszközök, stb.) használatát térítésmentesen biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére.
(3) A képviselő-testület térítésmentesen biztosítja a nemzetiségi önkormányzat számára a Bálint Ágnes Művelődési Ház és Könyvtár Lívia és Nándor termét nemzetiségi rendezvények céljára.
(4) A képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat részére további működési feltételeket – a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. §-a végrehajtására kötött – a 9. számú melléklet szerinti közigazgatási szerződésben foglaltak szerint biztosít.”
21. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet X. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:
„50. Együttműködés egyéb szervekkel
72/A. § (1) Az önkormányzat Fejér Vármegye Önkormányzatával, Beloiannisz Község Önkormányzatával, a település közvetlen környékén lévő települési önkormányzatokkal, valamint a település közigazgatási területén tevékenységet végző gazdasági és társadalmi szervezetekkel törekszik együttműködési megállapodásokon nyugvó kapcsolatok kialakítására.
(2) A képviselő-testület feladatai körében - különösen a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, turizmussal, a lakossági közszolgáltatások szervezésével, a társadalom- és gazdaságszervezéssel, valamint a környezetvédelemmel összefüggő ügyekben - együttműködik a területi és országos közigazgatási és önkormányzati szervekkel, társadalmi szervezetekkel.
(3) A rendszeres együttműködés és folyamatos kapcsolattartás, és annak szervezése a polgármester feladata.”
22. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 9. melléklettel egészül ki.
23. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019 (XI.25.) önkormányzati rendelet
b) 45. § (2) bekezdése,
c) 1. melléklet 1.13. pontja.
24. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.
1. melléklet a 14/2025. (IX. 8.) önkormányzati rendelethez