Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2025. 12. 04

Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról

2025.12.04.

[1] Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában foglaltakra tekintettel, szervezeti és működési rendjének meghatározására e rendeletet alkotja.

[2] Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei, bélyegzői, az önkormányzat társulásai

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Máriapócs Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.

(3) A Képviselő-testület szervei:

a) Máriapócs Város Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);

b) Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humán és Szociális Bizottsága ( a továbbiakban: Humán és Szociális Bizottság)

c) Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság)

d) Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)

e) Jegyző

f) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás.

g) Kelet-Nyírségi Többcélú Kistérségi Társulás.

(4) Az önkormányzat államháztartási szakágazata, közfeladatainak és alaptevékenységeinek kormányzati funkcióit a 1. melléklet tartalmazza.

2. § (1) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését.

(2) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését.

(3) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését.

(4) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését.

(5) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője elnevezését.

3. § Az önkormányzat a Kelet-Nyírségi Többcélú Kistérségi Társulás és a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulásnak a tagja.

2. Az önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei

4. § (1) Az Önkormányzat jelképei:

a) címer

b) zászló

(2) Az Önkormányzat jelképeinek leírását és használatuk módját külön rendelet szabályozza.

5. § Az Önkormányzat ünnepei: December 1. Városnap

6. § Az Önkormányzat rendezvényei:

a) Pócsi Karácsony

b) Pócsi Passió

c) Nemzeti ünnepek ( március 15, augusztus 20, október 23.)

3. Az önkormányzat által működtetett média szolgáltatások és az önkormányzat által kiadott sajtótermékek

7. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.mariapocs.hu.

(2) Az Önkormányzat évente nyomtatott formában megjelenő lapjának címe: Pócsi Újság.

(3) Az Önkormányzat elektronikus formában megjelenő Pócsi Hírlevél. Megjelentetés helye: Máriapócs Város honlapja és facebook oldala.

(4) Az Önkormányzat által működtetett helyi televízió.

(5) Az Önkormányzat által működtetett Képújság és YouTube csatorna.

4. Az Önkormányzat által alapított elismerések

8. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:

a) Máriapócs Város Díszpolgára, Máriapócs Város Posztumusz Díszpolgára

b) Máriapócsért emlékérem

c) Önkormányzati elismerés

d) Máriapócsért emlékérem „posztumusz”

e) Máriapócsért díszoklevél

(2) Az Önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásával kapcsolatos szabályokat az önkormányzat külön rendelete szabályozza.

5. Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai

9. § (1) Az Önkormányzat testvér települései: Mezőgecse (Ukrajna), Csíkpálfalva (Románia), Csikszereda (Románia),Beit Jala (Palesztina)

(2) Az Önkormányzat partnertelepülései: Klokocov, (Szlovákia), Mezőfény, (Románia) Mariabild (Ausztria)

6. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei

10. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a

a) A Máriapócsi önkormányzat költségvetési rendeletében foglaltak szerint az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát.

b) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló rendeletben meghatározott támogatások közül

ba) települési lakásfenntartási támogatás

bb) letelepedési támogatás

bc) gyógyszerkiadáshoz kapcsolódó települési gyógyszertámogatás

bd) települési születési támogatás

be) települési óvodáztatási támogatás

bf) települési beiskolázási támogatás

bg) életkorhoz köthető idősek támogatása

bh) fogyatékosok támogatása

bi) temetési támogatás

bj) köztemetés

bk) fűtési támogatás

c) Máriapócs Város Önkormányzata Képviselő - testületének, a településkép védelméről szóló rendeltében foglaltak alapján a településképi bejelentési eljárás lefolytatását.

d) Az önkormányzati jelképek használatának rendjéről szóló rendeletben foglaltak szerint a névfelvétel vagy névhasználat engedélyezése, az engedély visszavonása, a névhasználat megtiltása.

e) Hatósági, pályázati ügyekben hiánypótlás megtétele.

f) Pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok.

g) Véleménynyilvánítás területi, központi államigazgatási szervek megkeresésére.

h) Máriapócs Város Önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglaltaknak megfelelően az önkormányzati tulajdon feletti tulajdonost megillető tulajdonosi, hasznosítási, használatba adás jog gyakorlására 1.000.000. forintot meg nem haladó értékű vagyonelem esetén

(2) A Képviselő-testület a Humán és Szociális Bizottságra ruházza át a

a) A titkos szavazás lebonyolítását.

b) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló rendeletben az eseti rendkívüli települési támogatások elbírálását.

c) A képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.

(3) A Képviselő-testület a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottságot jelöli ki a vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére.

11. § (1) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha

a) törvényesen nem látja el feladatát,

b) rendszeresen nem határozatképes a Bizottság.

(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése

12. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3) Az (2) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével 30 nap időtartamot meghaladó távollét.

13. § (1) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az ülését a székhelyén tartja (4326 Máriapócs, Kossuth tér 2. Hivatali tárgyaló).

(3) A polgármester indokolt esetben dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja. Ebben az esetben az ülés helyszíne:

a) Máriapócsi Művelődési Ház és Városi Könyvtár ( 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.).

b) Pócspetri Község Önkormányzatával együttesen tartott testületi ülés helyszíne, Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Pócspetri kirendeltségén is megtartható( Pócspetri, Iskola u. 13. ).

(4) A közmeghallgatás helyszíne: Máriapócsi Művelődési Ház és Városi Könyvtár ( 4326 Máriapócs, Kossuth tér 2.).

14. § (1) A Képviselő-testület üléseit általában szerdai napon délután 14.00 órától tartja.

(2) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés:

a) tervezett időpontját,

b) helyszínét,

c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

d) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,

e) azon bizottságok megnevezését, melyek az adott napirendi pontot tárgyalják.

(3) A meghívót a polgármester írja alá és azt, valamint az üléstervben tervezett napirendhez kapcsolódó írásos előterjesztést, döntés-tervezetet, valamint mellékleteket, tájékoztató anyagokat úgy kell megküldeni, hogy a képviselők és a meghívottak legalább az ülést megelőző három nappal megkapják.

(4) A meghívót és a hozzá kapcsolódó írásos anyagokat elektronikus úton kell megküldeni a képviselőknek az általuk megjelölt e-mail címükre, az ülés előtt legalább 5 nappal. Papír alapon is megkapja a képviselő a meghívót, az előterjesztést (mellékletek nélkül) és a döntés tervezetét (mellékletek nélkül), amennyiben írásbeli nyilatkozatában ezt kéri. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében az ülés tervezett időpontját megelőző legalább 3 nappal a meghívót ki kell függeszteni a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint közzé kell tenni a városi televízióban és a városi honlapon.

(5) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) az egyház képviselőjét,

c) a témában érintett hivatali dolgozót,

d) a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,

e) egyéb személyeket, akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a polgármester megítélése szerint szükséges

f) az előterjesztőt, az általa előterjesztett napirendi ponthoz,

g) továbbá mindazokat, akiknek a meghívását egyéb jogszabályok teszik kötelezővé.

(6) Egyes napirendek tárgyalásához a polgármester a (5) bekezdésben felsoroltakon kívül más személyeket is meghívhat.

15. § (1) A polgármester soron kívüli ülést hívhat össze:

a) beruházások vagy pályázatok döntése esetén,

b) gazdálkodást érintő kérdésbe,

c) halaszthatatlan ügyek,

d) rendkívüli esemény

(2) A Képviselő-testület soron kívüli ülése szóban, (telefonon) is összehívható, az ülés időpontját megelőző legalább 3 órával korábban. Ez esetben a polgármester telefonon tájékoztatja a Képviselő-testület tagjait a sürgősségi összehívás indokáról.

(3) A (1) bekezdés c.) és d.) pontjában meghatározott esetben az előterjesztés szóban is előterjeszthető.

(4) Az (1) bekezdés c.) pontjában foglaltak alapján, halaszthatatlan ügy

a) amelynek halogatása az önkormányzat számára kárt okozna, vagy előny elmulasztásához vezetne.

b) képviselő-testület döntését igénylő rövid határidőhöz kötött ügy

c) lakosság széles körét érintő probléma megvitatása

(5) Az (1) bekezdés d.) pontjában foglaltak alapján, rendkívüli esemény olyan helyzet, amely veszélyezteti az emberek, az épület vagy a létesítmény biztonságát, épségét, egészségét, a rendet vagy a közbiztonságot, és amelynek bekövetkezte gyors intézkedést igényel.

16. § A határozatképtelen ülést öt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

17. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

18. § (1) Az ülésvezető jogkörei:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat

d) szünetet rendelhet el,

e) lezárja a vitát,

f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,

h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, ülésen jelenlévőt

i) bezárja az ülést.

(2) A Képviselő-testület elfogadott ülésterve szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(3) A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.

(4) Az ülésterv tartalmazza:

a) Képviselő-testület rendes ülésének időpontjait hónap megjelöléssel,

b) a Képviselő-testület által megtárgyalni kívánt napirendi pontokat,

c) jogszabály alapján kötelezően megtárgyalandó napirendi pontokat,

d) az egyes napirendi pontok előterjesztőit,

(5) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez írásban lehet benyújtani.

(6) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül hívja össze.

8. A képviselő-testület ülések napirendjeinek megtárgyalása

19. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

a) „0” napirend keretében:

aa) beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről;

ab) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;

ac) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;

b) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok, kivéve, ha az egymásra épülő napirendi témák vagy a külsös előadók elfoglaltsága ezt indokolja;

c) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;

d) közérdekű bejelentések, tájékoztatók.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.

(3) A napirendi pont tárgyalási rendje:

a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;

b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;

c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;

e) a polgármester lezárja a vitát;

f) vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzottakra;

g) kiegészítő javaslatok megtétele;

h) módosító javaslatok megtétele;

i) döntés a kiegészítő javaslatokról

j) döntés a módosító javaslatokról;

k) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,

(4) A napirendi tervezetet a polgármester terjeszti elő.

(5) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

20. § (1) Egy napirendi pont esetében 1 alkalommal maximum 2 perc időtartamban lehet hozzászólni. A polgármester indokolt esetben további, legfeljebb, egy perces időkeretet biztosíthat. A polgármester, mint az ülés vezetője, az alpolgármester, jegyző, valamint az előterjesztő, a vita során időbeli és számbeli korlátozás nélkül jogosult kérdést feltenni, hozzászólni, vagy a felmerült kérdésekre válaszolni.

(2) A hozzászólás jelentkezés sorrendjében történik.

(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót a 20. § (1) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén, valamint ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot Polgármester biztosítja az adott napirendi ponthoz. Egy napirendi pont esetében 1 alkalommal maximum 2 perc időtartamban.

(5) A képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt a meghívott személyek.

(6) A meghívottak közül, azok, akiket csak meghatározott napirendhez hívtak meg, tanácskozási joggal csak annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt, amelyikre meghívták őket. A tanácskozási joggal rendelkezők a napirend során legfeljebb egy esetben és 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.

(7) Az előadót megilleti a szóbeli kiegészítés, a kérdésre, valamint a hozzászólásokra adott válasz, valamint a zárszó joga is.

21. § (1) A Polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása;

b) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;

(2) A képviselő-testület tagjai a lejárt határidejű határozatokról szóló tájékoztatóban foglaltakhoz egy alkalommal, egy percben kérdéseket tehetnek fel, amelyre polgármester megadja a választ.

(3) A testület a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló tájékoztató elfogadásáról vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

9. Az előterjesztések

22. § (1) A képviselő-testület tárgyalási anyagai írásos előterjesztések, kivéve a 15. § (1) c, d pontjában meghatározott eseteket, ahol a testületi ülésen szóban is előterjeszthető az indítvány.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett az ülés napirendjéhez kapcsolódó:

a) döntést igénylő határozati javaslat,

b) rendelet-tervezet.

(3) Az előterjesztést és a döntési javaslatot a polgármesternek történő leadást megelőzően a jegyzőnek törvényességi ellenőrzésre be kell mutatni, aki ennek megtörténtét aláírásával igazolja.

(4) Az előterjesztéseket, illetve a döntési javaslatokat legkésőbb az ülést megelőző tizedik munkanapon kell az előterjesztőnek leadni a polgármesterhez. A polgármester aláírásával ellátott előterjesztést a postázást megelőzően iktatni kell. A 15. § (4) bekezdés a), b) pontjában meghatározott esetekben az előterjesztés és határozati javaslat az ülésen is kiosztható.

(5) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

(6) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) testületi képviselő,

d) a bizottság, bizottság tagja

e) jegyző,

f) nemzetiségi önkormányzatok

(7) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) az önkormányzat költségvetésével és gazdálkodásával kapcsolatos döntés-tervezetek,

b) pénzügyi tárgyú előterjesztések,

c) az önkormányzat vagyonával kapcsolatos döntés-tervezetek,

d) rendelet módosítását igénylő előterjesztések,

e) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések,

(8) Kizárólag írásban nyújtható be a (7) bekezdésben felsorolt előterjesztések.

(9) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(10) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

10. Önálló képviselői indítvány

23. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok a rendeleti és határozati javaslatok lehetnek.

(2) Az önálló képviselői indítványt a polgármesternél kell benyújtani a rendes ülést megelőzően legalább 10 munkanappal, írásban. Az önálló képviselői indítvány előterjesztésnek minősül.

11. Sürgősségi indítvány

24. § (1) A polgármester, az alpolgármesterek, bizottság elnöke, a képviselő, a jegyző, a nemzetiségi önkormányzat testülete javasolhatja a képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot írásban vagy szóban indokolni kell.

(2) A sürgősségi indítvány legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

(3) A sürgősségi indítványról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

12. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

25. § Az alakuló ülést az Mötv.-ben meghatározottak szerint kell összehívni.

13. A döntéshozatali eljárás

26. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket. Szavazni igen, nem, vagy tartózkodás lehet.

(2) A szavazatokat az ülés vezetője számolja össze, és állapítja meg a szavazás eredményét.

(3) Az ülés vezetője a napirendi pont keretében előterjesztett határozati javaslatokat és a vitában elhangzott konkrét javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, először a módosító indítványokról, majd a módosító indítvánnyal kiegészített, az előterjesztésben szereplő indítványról dönt a képviselő-testület.

(4) A névszerinti szavazás során a polgármester abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.

(5) Titkos szavazást lebonyolító bizottság az ülésen választott 3 tagú eseti szavazatszámláló bizottság, melynek tagjai közül a képviselő-testület egy elnököt választ.

(6) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben elhelyezett urna igénybevételével történik.

(6a) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásra a bizottság önkormányzati bélyegzővel lebélyegzett szavazólapokat készít, melyet a szavazásban résztvevő képviselők megkapnak. A szavazólap tartalmazza a szavazás időpontját, a jelölt nevét, valamint az „igen” és a „nem” kifejezést. A képviselők egyenként az önkormányzati hivatal épületében egy külön helyiségben szavaznak, a szavazólapot borítékba és azt követően urnába helyezik. A szavazás lebonyolítása után a bizottság az urna felbontása után megállapítja a titkos szavazás eredményét.

(7) A szavazatszámláló bizottság lebonyolítja a szavazást, összesíti a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazás eredményét jegyzőkönyvben rögzíti.

(8) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz, és átadja a szavazás eredményéről rögzítő jegyzőkönyvet. A jegyzököny tartalmára a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. A névszerinti szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke állapítja meg.

27. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra.

(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

(3) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(4) Ha a Képviselő-testület az (3) bekezdésben szabályozott eljárásában újból elutasító döntést hoz, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:

a) törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,

b) az önkormányzat működésének fenntartása érdekében.

14. Önkormányzati rendelet alkotás

28. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezet szakszerű- jogszabályoknak, az Európai Unió jogharmonizációs követelményeinek és a jogszabály előkészítés, szerkesztés, kodifikáció, követelményeinek megfelelő – előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) a jegyző,

e) nemzetiségi önkormányzat,

f) társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői,

(3) A kezdeményezést a jegyzőhöz kell benyújtani, aki a hivatal bevonásával elkészíti a rendelet tervezetét, és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

(4) A jegyző az önkormányzati rendeletet a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel hirdeti ki és a Máriapócs Város Önkormányzat honlapján (www.mariapocs.hu) is közzéteszi.

(5) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

a) évenkénti, sorszámát

b) címét

c) hatályba lépésének időpontját

(6) A képviselő-testület döntését követően-az elfogadott módosító indítványokra figyelemmel –az önkormányzati rendelet végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.

15. A személyes érintettség

29. § (1) A képviselő személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását- tudomásra jutást követően- a képviselő-testület rendeli el, melyet a Humán és Szociális Bizottság folytat le.

(2) Az eljárás során biztosítani kell az érintett képviselőnek a nyilatkozattétel lehetőségét.

(3) Az eljárás lefolytatásának eredményéről a bizottság a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. Amennyiben megállapításra kerül, hogy a képviselő kötelezettségét elmulasztotta tárgyhavi tiszteletdíjának 10%-a megvonásra kerül.

16. A jegyzőkönyv

30. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül.

(2) A képviselő-testületi ülésről hangfelvétel alapján jegyzőkönyv készül, mely nem szó szerinti rögzítéssel történik.

(3) A képviselő-testület nyilvános és soros üléséről képfelvétel is készül. A képfelvételt a városi tévé élő adásban közvetíti.

(4) A nyilvánosság biztosítása céljából a jegyzőkönyvbe való betekintést a Jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőnél munkaidőben tekinthető meg.

17. A közmeghallgatás

31. § (1) A Képviselő-testület minden évben legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatást a képviselő-testület a Máriapócsi Művelődési Ház és Városi Könyvtárban tartja.

(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében az ülés tervezett időpontját megelőző 15 nappal a meghívót ki kell függeszteni a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint közzé kell tenni a városi televízióban és a városi honlapon.

(4) A közmeghallgatáson egy alkalommal, legfeljebb 5 percben lehetséges felszólalni. A polgármester az időkeretet egyszer 5 percre meghosszabíthatja. Amennyiben a szóban felvetett közérdekű kérdésekre, vagy javaslatokra a közmeghallgatáson közvetlenül válaszolni nem lehet, úgy arra 15 napon belül írásban kell válaszolni.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a testületi jegyzőkönyv szabályai értelemszerűen alkalmazandók.

(6) A közmeghallgatásról élő közvetítés készül.

III. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI, AZOK JOGÁLLÁSA, FELADATAIK

18. A Polgármester jogállása, feladatai

32. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester feladatai a Mötv.67. §-ában foglaltakon túl

a) Képviselő-testület döntésének végrehajtása.

b) egyéb munkáltatói jogkör gyakorlása a közfoglalkoztatás keretébe.

c) dönt a 10. § (1) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben.

(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:

a) hatósági, pályázati ügyekben hiánypótlás megtétele,

b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok,

c) véleménynyilvánítás területi, központi államigazgatási szervek megkeresésére.

(4) A polgármester, a Máriapócs Város Önkormányzata képviselő-testületének a az önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletében meghatározott értékhatárig dönt az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás forrásfelhasználásról. A döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A Polgármester ügyfélfogadási rendje: hétfő 8.00-12.00 óráig és csütörtökön: 8.00-10.00 óráig.

33. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára- titkos szavazással- egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a tisztségét társadalmi megbízásban látja el. Az alpolgármesteri tisztség betöltésnek módját a képviselő-testület a megbízás időtartamán belül egy esetben, a polgármester egyetértésével, az SZMSZ egyidejű módosításával megváltoztathatja.

(3) Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányításával végzi.

(4) Az alpolgármester munkarendje: Hétfőtől-péntekig minden nap 15.00 órától 16.00 óráig.

(5) Az alpolgármester ügyfélfogadási rendje: szerdai napokon 7.30-9.00 óráig.

19. A Bizottságok jogállása feladatai

34. § (1) A Humán és Szociális Bizottság 7 tagból áll, a bizottsága elnöke, alelnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő, 3 tagja nem önkormányzati képviselő. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az elnöki feladatokat az alelnök látja el.

(2) A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság 7 tagból áll, a bizottsága elnöke, alelnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő, 3 tagja nem önkormányzati képviselő. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az elnöki feladatokat az alelnök látja el.

(3) Humán és Szociális Bizottság, valamint a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság ( együtt Bizottságok) együttes ülést tartanak amennyiben mindkét Bizottság feladatkörébe tartozik a véleményezés.

(4) A bizottságok tagjainak névsorát 2. függelék tartalmazza.

(5) A bizottságok feladatait a 2. melléklet tartalmazza,

35. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke –az ülés előtt 3 nappal- írásos meghívóval és előterjesztés megküldésével hívja össze.

(2) A bizottság elnöke köteles összehívni a bizottságot:

a) Képviselő-testület ilyen értelmű határozatára,

b) polgármester indítványára,

c) bizottsági tagok legalább 2 tagjának írásban tett indítványára

36. § (1) Meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására a képviselő-testület ideiglenes bizottságot választhat, amelynek működésére a bizottságokra vonatkozó szabályok érvényesek.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a képviselő-testület esetenként határozza meg

20. Önkormányzati társulások

37. § (1) A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás. A Társulás költségvetési előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó, önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulás. A Társulás célja a Társulás működési területét átfogó, térségi, regionális hulladékgazdálkodási rendszer megvalósítása, mely magában foglalja a szilárd települési hulladék gyűjtését, válogatását, újrahasznosítását, a válogatási maradványanyagok korszerű, az EU szabályozásnak megfelelő lerakón való elhelyezését; az ehhez kapcsolódó technikai és technológiai rendszerek kialakítását, az eszközök beszerzését, a szükséges beruházások megvalósítását, az illegális hulladéklerakók felszámolását, a felhagyott hulladéklerakók rekultivációs munkáit.

(2) Kelet-Nyírségi Többcélú Kistérségi Társulás. A Társulás költségvetési előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó, önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulás. A Társulás célja a közszolgáltatások gazdaságosabb és magasabb szakmai színvonalon történő, hatékonyabb ellátása, a kistérségi területfejlesztési feladatok ellátása.

21. Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai

38. § (1) Máriapócs Város Önkormányzata, Pócspetri Község Önkormányzatával közös önkormányzati hivatalt hozott létre és tart fenn Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

(2) A jegyző a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Pócspetri Kirendeltségén kedd délelőtt 7.30 órától -12.00 óráig, pénteki napokon 7. 30 órától 13.30 óráig tart ügyfélfogadást.

(3) A Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Alapító Okiratát a képviselő-testület hagyja jóvá, a működéséhez, fenntartásához szükséges költségvetési előirányzatokat és létszámkereteket a rendelkezési jogosultságokat az éves költségvetési rendelet szabályozza.

(4) Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet a Képviselő-testület határozattal fogad el a Jegyző javaslatára.

22. A jegyző jogállása és feladatai

39. § (1) A jegyző ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára törvény, illetve más jogszabály megállapít.

(2) A jegyző vezeti a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatalt.

(3) A képviselő-testület jegyzőre átruházott hatáskörei:

a) jogosult a közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartással összefüggő önkormányzati hatósági eljárás lefolytatására és a közigazgatási bírság kiszabására,

(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a hatósági és igazgatási csoportvezető látja el.

23. A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzési kötelezettsége

40. § (1) A jegyző jelzési kötelezettsége jogszabálysértés esetén keletkezik. Jelzési kötelezettsége van a jegyzőnek akkor, ha a döntés törvénybe, kormányrendeletbe, miniszteri rendeletbe vagy önkormányzati rendeletbe ütközik.

(2) A jelzési kötelezettségének szóban tesz eleget, amelyet jegyzőkönyvbe kell foglalni és a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐKRE VONATKOZÓ MAGTARTÁSI SZABÁLYOK

41. § (1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző 13 óráig. (időpontig) a polgármesternek köteles bejelenteni szóban vagy írásban. A polgármester erről az testületi ülésen tájékoztatja a megjelent képviselőket.

(2) A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület a Humán és Szociális Bizottság javaslata alapján

a) eskü letételének hiánya miatt,

b) személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,

c) a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt, a tiszteletdíját a csökkentheti.

(3) A Képviselő-testület az (2) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legfeljebb tizenkettő havi időtartamra 50 %-ban csökkenti.

(4) A Képviselő-testület az (2) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját a 30. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint csökkenti.

(5) A Képviselő-testület az (2) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselőt a tárgyhavi tiszteletdíjának, 25%-kal csökkentett összege illeti meg.

V. Fejezet

A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATTAL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS SZABÁLYAI

42. § (1) Máriapócs Város közigazgatási területén, Máriapócsi Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat, Máriapócsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat működik.

(2) Máriapócs Város Önkormányzata minden nemzetiség számára igény szerint, de legalább havonta 32 órában biztosítja az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközzel felszerelt helyiség ingyenes használatát a Hivatal tanácstermében, hivatalos helyiségében.

(3) A helyi önkormányzat ingyenesen gondoskodik a nemzetiségi önkormányzatok működése technikai feltételeinek biztosításáról, testületi ülésekkel kapcsolatos segítő tevékenységről, előkészítő és adminisztrációs feladatokról és utómunkák ellátásáról.

(4) Máriapócs Város Jegyzője támogatja és segíti a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásával, számvitelével, valamint törvényes működésével kapcsolatos feladatait.

(5) Az együttműködés részletes szabályairól a nemzetiségi önkormányzatokkal kötött külön közigazgatási szerződések rendelkeznek.

43. §1

44. § Ez a rendelet 2025. december 3-án 17 órakor lép hatályba.

1. melléklet a 16/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat államháztartási szakágazata, közfeladatainak és alaptevékenységeinek kormányzati funkciói
Szakágazat

1. 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

Máriapócs Város Önkormányzata által ellátott önkormányzati feladatok államháztartási kormányzati funkció szerinti besorolása:

2. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

3. 013320 Köztemető -fenntartás és -működtetés

4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5. 013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

6. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

7. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

8. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

9. 031030 Közterület rendjének fenntartása

10. 041140 Területfejlesztés igazgatása

11. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

12. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

13. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

14. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

15. 042180 Állat-egészségügy (kivéve:kóbor állatokkal kapcsolatos feladatok)

16. 045120 Út, autópálya építése

17. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

18. 047120 Piac üzemeltetése

19. 047310 Turizmus igazgatása és támogatása

20. 047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek,

21. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

22. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

23. 054010 Természet- és tájvédelem igazgatása és támogatása

24. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatások

25. 063020 Víztermelés,- kezelés, -ellátás

26. 064010 Közvilágítás

27. 066010 Zöldterület-kezelés

28. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

29. 072111 Háziorvosi alapellátás

30. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

31. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

32. 076062 Település-egészségügyi feladatok

33. 081010 Sportügyek igazgatása

34. 082010 Kultúra igazgatása

35. 082044 Könyvtári szolgáltatások

36. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

37. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

38. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

39. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

40. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

41. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

42. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

43. 104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok (kivéve: tanoda)

44. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

45. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

2. melléklet a 16/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelethez

BIZOTTSÁGOK FELADATAI

1. HUMÁN ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG FELADATAI:

1.1. Véleményezi a lakosságot érintő szociális, gyámügyi rendelet – tervezeteket.

1.2. Véleményezi az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát.

1.3. Javaslatot tehet a rendelkezésre álló szociális keret felosztására.

1.4. Javaslatot tesz a fel nem használt szociális pénzösszegek más szociális célra történő átcsoportosításáról.

1.5. Állást foglal a lakosság széles körét érintő új központilag meghatározott és bevezetésre kerülő szociális intézkedésekkel kapcsolatban

1.6. Gyakorolja a képviselőtestület által rá átruházott hatásköröket.

1.7. Az összeférhetetlenséggel és méltatlansággal összefüggő, a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feladatok.

1.8. Véleményezi valamennyi, a képviselő-testület által tárgyalandó, a szociális bizottság feladat- és hatáskörét érintő kulturális, egészségügyi, szociális, karitatív, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tárgyú előterjesztést.

1.9. Véleményezi annak elfogadása, módosítása előtt az önkormányzat Helyi Esélyegyenlőségi Programját.

1.10. Javaslatot tesz az önkormányzat által biztosított egészségügyi, szociális, karitatív, gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátások fejlesztésére.

1.11. Javaslatot tesz a közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolása, a művelődés, társas életre szerveződő közösségek tevékenysége, a lakosság életmódjának, életkörülményeinek javítását szolgáló kulturális, egészségügyi és szociális célok megvalósítására.

1.12. Ellátja a szociálpolitikai és családvédelmi tevékenységgel kapcsolatos bizottsági feladatokra.

1.13. Hátrányos helyzetű lakosok körülményeinek folyamatos figyelemmel kísérése, a problémák megoldásához javaslatok, javaslat programok kidolgozására,

1.14. Javaslatot tesz veszélyeztetett helyzetű kiskorúak, egyedülállók, idősek ellátására, problémáik megoldására.

1.15. Javaslatot tesz a települési sportfejlesztési célkitűzések előkészítésére, figyelemmel kíséri azok megvalósulását.

1.16. Javaslatot tesz a település népesség megtartó erejének növelésére.

1.17. Véleményezi a Máriapócsi Művelődési Ház és Városi Könyvtár munkatervét.

1.18. Véleményezi és javaslatot tesz Máriapócs közterületén elhelyezésre kerülő köztéri szobrok és művészei alkotások vonatkozásban.

2. PÉNZÜGYI ÉS VÁROSFEJLESZTÉSI BIZOTTSÁG FALADATAI:

2.1. Véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló éves tervezetet.

2.2. Véleményezi a költségvetést érintő rendelet tervezeteket.

2.3. Véleményezi az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát.

2.4. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és a gazdasági megalapozottságát.

2.5. Véleményezi a képviselő – testület hatáskörébe tartozó kiírt pályázati felhívásokat. Javaslatot tesz településfejlesztéssel kapcsolatos pályázatokon való részvételre.

2.6. Ellenőrizheti a beruházások megvalósulását, a végrehajtás során észlelt hibák, hiányosságok megszüntetésére javaslatot tehet.

2.7. Véleményezi a közbeszerzéssel, iparral, kereskedelemmel, természetvédelemmel, környezetvédelemmel, területfejlesztéssel, területrendezéssel, építésüggyel, közlekedéssel, és a vízügyi ágazattal kapcsolatos rendelet – tervezeteket.

2.8. Véleményezi a helyi építésügyi szabályzatot.

2.9. Javaslatot tehet a helyi jelentőségű természeti érték védetté nyilvánítására.

2.10. Ellátja a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával, valamint összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatokat.

2.11. Gyakorolja a képviselő-testület által rá átruházott hatásköröket.

2.12. Nemzetiségi Önkormányzat kezdeményezésének véleményezése.

2.13. Véleményezi és javaslatot tesz közterület és közintézmény akadálymentesítésére.

2.14. Véleményezi a Versenyeztetési Szabályzat alapján benyújtott pályázatokat

1

A 43. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.