Budaörs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 07. 01- 2025. 07. 02Budaörs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Budaörs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi közutak megóvása, fenntartása és a biztonságos közlekedés biztosítása céljából módosítja a település helyi közútjaira történő behajtás rendjét annak érdekében, hogy a beszedett díjakból a helyi közutak karbantartási és felújítási munkálataira nagyobb forrást lehessen biztosítani.
[2] Budaörs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (5d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (1) bekezdésében, 8. § (1) bekezdés a) pont 1. alpontjában, 33/F. § -ában és 34. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § (1) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed a helyi közúton közlekedő, súlykorlátozott út esetén túlsúlyos járműre (járműszerelvényre), súlykorlátozási övezet esetén túlsúlyos tehergépkocsira, vontatóra, mezőgazdasági vontatóra és lassú járműre (a továbbiakban együtt: tehergépjármű).”
(2) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A rendelet hatálya nem terjed ki
a) a rendvédelmi szervek, a büntetés-végrehajtás, a polgári- és katasztrófavédelmi, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által üzemben tartott járművekre,
b) a lakossági közszolgáltatásokkal kapcsolatos hiba elhárítását, megelőzését végző járművekre,
c) a műszaki, baleseti mentést, közüzemi hibaelhárítást végző járművekre a feladat elhárítása alatt,
d) a helyi közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó járművekre,
e) az egyéb településüzemeltetési szolgáltatást nyújtó (különösen: kommunális szolgáltató, lakossági vízellátó, tűzifa szállító, gázpalack szállító, folyékony hulladék szállító) járművekre,
f) a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 14. § (12) bekezdésében meghatározott járművekre,
g) a KRESZ 49. §-ban meghatározott, megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt járművekre,
h) a KRESZ 50. § (1) bekezdés a), b), c), j) pontban meghatározott tevékenységek végzése során a figyelmeztető jelzést adó berendezését működtető járművekre.”
2. § (1) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) E rendelet alkalmazásában:
a) súlykorlátozott út: helyi közút, vagy útszakasz, amelyen a KRESZ 14. § (1) bekezdés l) pontja szerinti súlykorlátozás tábla van elhelyezve, melyekről az 1. melléklet szerinti térkép tájékoztat (a tényleges tábla és a térkép eltérése esetén a tilalmat a tábla állapítja meg),
b) súlykorlátozási övezet: olyan övezet, amelyet a KRESZ 14. § (1) bekezdés z/2. pontja szerinti - „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” és „Korlátozott forgalmú övezet (zóna) vége” - utasítást adó jelzőtáblák jelölnek, melyekről az 1. melléklet szerinti térkép tájékoztat (a tényleges tábla és a térkép eltérése esetén a tilalmat a tábla állapítja meg).
c) túlsúly: az a) pont szerinti táblán megjelöltnél nagyobb össztömeg, a b) pont szerinti a táblán megjelölt súlyhatárt meghaladó megengedett legnagyobb össztömeg - figyelembe véve a 10. §-ban foglaltakat,
d) behajtás: a súlykorlátozott út vagy súlykorlátozási övezet érintése, azon közlekedés, be-, illetve kihajtás, áthaladás.”
(2) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendeletben nem értelmezett fogalom esetében )
(valamint az irányadó országos és helyi jogszabályok szerinti értelmező rendelkezések alkalmazandók.)
(3) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendeletben nem értelmezett fogalom esetében )
(valamint az irányadó országos és helyi jogszabályok szerinti értelmező rendelkezések alkalmazandók.)
(4) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) E rendelet alapján lefolytatott eljárásokban a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében átruházott hatáskörben a polgármester (a továbbiakban: közútkezelő) jár el.”
3. § A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (3)–(7) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az eseti közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmet legalább a behajtás legkorábbi időpontját 8 munkanappal megelőzően kell benyújtani. (ügyintézési határidő). Amennyiben - sürgősségi esetben - a kérelmező a súlykorlátozási övezetbe való behajtásra jogosító eseti közútkezelői hozzájárulást a kérelem benyújtását követő 1 illetve 3 munkanapos határidővel kéri, a behajtás legkorábbi időpontját 1 illetve 3 munkanappal megelőző munkanap 10 óráig benyújtott kérelmet a közútkezelő a kérelemben megjelölt időpontig elbírálja. A hivatali munkaidőn túl beérkezett kérelem a következő munkanapon érkezettnek minősül.
(4) Amennyiben egy kérelmező több tehergépjárműre vonatkozóan nyújt be kérelmet, a kiadás feltételeinek mindegyik tehergépjárműre vonatkozóan külön-külön kell fennállnia. Minden kérelmezett tehergépjárműre külön hozzájárulást kell kiadni.
(5) Az eseti közútkezelői hozzájárulás iránti kérelem benyújtása a súlykorlátozott útra, illetve a súlykorlátozási övezetbe történő behajtásra nem jogosít.
(6) Az eseti közútkezelői hozzájárulás jogosultja az általa használt útszakaszban történt károkozást köteles haladéktalanul bejelenteni a kezelőhöz és a helyreállítási kötelezettséget teljesíteni.
(7) Az eseti közútkezelői hozzájárulás jogosultja kizárólag a súlykorlátozott útra, illetve a súlykorlátozási övezetbe történő behajtásra jogosult, az út lezárására vagy a forgalom korlátozására nem.”
4. § A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az (1) bekezdés szerinti vélelem a súlykorlátozott útra történő behajtás esetén megdönthető a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017. (IX. 18.) NFM rendeletben meghatározott mérést igazoló okirattal.”
5. § (1) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 12. § (1) bekezdése a következő d)–f) ponttal egészül ki:
(A hatóság az eseti közútkezelői hozzájárulást megtagadja, ha)
(2) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (1a)–(1d) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az eseti közútkezelői hozzájárulás a közútkezelő visszavonhatja, ha:
a) a helyi közúton behajtással kárt okozott, melyet a kötelezett nem állított helyre,
b) a hozzájárulás megtagadásának lett volna helye, annak oka azonban az eljárás megindítását követően jutott a közútkezelő tudomására.
(1b) Az (1a) bekezdés alapján visszavont eseti közútkezelői hozzájárulás fennmaradó időszakának díja nem jár vissza.
(1c) Az eseti közútkezelői hozzájárulásnak legalább tartalmaznia kell:
a) a hozzájárulás számát,
b) a tehergépjármű forgalmi rendszámát,
c) a megengedett legnagyobb össztömeget, melyet a hozzájárulással rendelkező tehergépjármű nem haladhat meg,
d) a korlátozott forgalmú övezet, vagy súlykorlátozott út megnevezését,
e) az érvényességi időtartamot,
f) a behajtás célját (jogcímet),
g) a célállomás megközelítési útvonalát a (2) bekezdésben foglaltak szerint.
(1d) Amennyiben az eseti közútkezelői hozzájárulással rendelkező tehergépjárművet a tulajdonosa év közben elidegeníti, vagy a forgalomból kivonja, az elidegenítést, illetve a forgalomból való kivonást követő 8 munkanapon belül értesítenie kell a közútkezelőt, aki az eseti közútkezelői hozzájárulást az időarányos díj 90%-ának 30 napos határidőn belüli visszafizetésével egyidejűleg visszavonja.”
6. § A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„3/A. A súlykorlátozási övezetbe való behajtásra jogosító eseti közútkezelői hozzájárulással kapcsolatos díjak és a megfizetésükre vonatkozó szabályok
12/A. § (1) Súlykorlátozási övezetbe való behajtásra jogosító eseti közútkezelői hozzájárulás kiadásának feltétele a hiánytalan kérelem és annak benyújtásával egyidejűleg a 4. melléklet szerinti díjak megfizetése.
(2) A súlykorlátozási övezetbe való behajtás díját Budaörs Város Önkormányzat 11784009-15390053 számú számlájára kell megfizetni.
(3) Amennyiben a kérelmező a súlykorlátozási övezetbe való behajtás tekintetében az eseti közútkezelői hozzájárulást a kérelem benyújtását követő 1 illetve 3 munkanapos határidővel kéri, a 4. melléklet szerinti alapdíjon felül a sürgősségi díjat is meg kell fizetni.
12/B. § (1) Budaörsön bejelentett székhellyel vagy telephellyel, fiókteleppel rendelkező tehergépjármű tulajdonos, üzembentartó a legfeljebb 20 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel a súlykorlátozási övezetbe való féléves behajtási kérelme esetén a féléves díj megfizetése alól mentesül, amennyiben a kérelem beadásával egyidejűleg igazolja, hogy Budaörs Város Önkormányzatával szemben nincs helyi adótartozása, illetve egyéb fennálló tartozása.
(2) Az eseti közútkezelői hozzájárulást minden esetben meg kell kérni, de nem kell a súlykorlátozási övezetbe való behajtás díját megfizetni, amennyiben a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjármű az Önkormányzat által vagy megrendelésére az üzemeltetéshez, fenntartáshoz és építéshez kapcsolódó munka végzése érdekében kíván behajtani a súlykorlátozási övezetbe.”
7. § A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„3/B. Eseti közútkezelői hozzájárulás ellenőrzése
12/C. § Az eseti közútkezelői hozzájárulást a tehergépjármű vezetőjének magánál kell tartani (papíralapon vagy elektronikus formában), és az ellenőrző személynek át kell adni.”
8. § (1) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(4) A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet az 4. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.
9. § A súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet
a) 1. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében a „közútra behajt” szövegrész helyébe a „közútra, illetve súlykorlátozási övezetbe behajt” szöveg,
b) 3. § (1) bekezdésében az „útra túlsúllyal” szövegrész helyébe az „útra, illetve súlykorlátozási övezetbe túlsúllyal” szöveg,
c) 3. § (3) bekezdésében a „hatósághoz” szövegrész helyébe a „közútkezelőhöz” szöveg,
d) 4. §-ában az „útra túlsúllyal” szövegrész helyébe az „útra, illetve súlykorlátozási övezetbe túlsúllyal” szöveg,
e) 5. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
f) 6. § (1) bekezdésében a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
g) 7. § (2) bekezdésében az „útra további” szövegrész helyébe az „útra, illetve súlykorlátozási övezetbe további” szöveg és a „hatóságnak” szövegrész helyébe a „közútkezelőnek” szöveg,
h) 8. §-ában a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
i) 9. § (1) bekezdésében az „útra túlsúllyal” szövegrész helyébe az „útra, illetve súlykorlátozási övezetbe túlsúllyal” szöveg és a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
j) 10. § (1) bekezdésében a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
k) 11. § (1) bekezdésében a „hatósághoz” szövegrész helyébe az „a közútkezelőhöz” szöveg,
l) 12. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg,
m) 12. § (1) bekezdés c) pontjában a „súlykorlátozott út” szövegrész helyébe a „helyi közút” szöveg és a „ .” szövegrész helyébe a „ ,” szöveg,
n) 12. § (2) bekezdésében a „hatóság” szövegrész helyébe a „közútkezelő” szöveg
lép.
10. § Hatályát veszti a súlykorlátozott forgalmú helyi közútra történő behajtásról szóló 27/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelet
a) 2. § (4) bekezdése,
b) 12. § (1) bekezdés c) pontjában a „javasolt” szövegrész.
11. § Ez a rendelet 2025. július 1-jén lép hatályba.
|
Wittinghoff Tamás |
dr. Bocsi István |
1. melléklet a 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 16/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez