Nagykarácsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019 (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról.
Hatályos: 2025. 08. 30- 2025. 08. 31Nagykarácsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete
önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019 (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Nagykarácsony Község Önkormányzata Képviselő-testületének célja a rendelet megalkotásával, hogy a település közügyeinek önálló és demokratikus intézése, a helyi közakarat érvényesítése, valamint a képviselő-testület törvényes, átlátható és hatékony működésének biztosítása érdekében meghatározza saját szervezeti felépítését, működési rendjét, döntéshozatali eljárását, valamint az önkormányzat és szervei közötti kapcsolattartás szabályait.
[2] Nagykarácsony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet módosítására következőket rendeli el:
1. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 2. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. A címer és a zászló használatának rendjét a község jelképeiről és használatának rendjéről szóló 14/2016.(XI.3.) önkormányzati rendelet szabályozza.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetést és elismerő címet adományoz. A helyi kitüntetés és elismerő cím adományozásának rendjét a képviselő-testület által adományozható kitüntető címek alapításáról és adományozásának rendjéről szóló 13/2016.(XI.3.) önkormányzati rendelet szabályozza.”
2. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 4. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Nagykarácsony község pecsétje: kör alakú, amely a Magyarország címerét jeleníti meg. A címer körül: „Nagykarácsony Község Önkormányzata *Nagykarácsony*” felirat olvasható.
(2) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni aláírás hitelesítésre
a) az önkormányzat által kötött megállapodáson, szerződésen,
b) az önkormányzat nevében tett nyilatkozaton
c) a képviselő-testület titkos szavazásához használt szavazólapon
d) a képviselő-testület és bizottságai meghívóján
e) a képviselő-testület és bizottságai határozatán,
f) a képviselőt-testület és bizottság üléséről készült jegyzőkönyvön,
g) önkormányzati rendeleten a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.”
3. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület az államháztartáson kívüli pénzeszköz átadása és átvétele rendjét az államháztartáson kívüli pénzeszköz átadásáról és átvételéről szóló 12/2019.(XII.5.) önkormányzati rendelet szabályozza.”
4. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 13. §-a a következő d) ponttal egészül ki:
(Az Önkormányzat az alábbi önként vállalt feladatokat látja el:)
5. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„17. § A Képviselő-testület tagjainak száma szabályozását a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény 4. §-a tartalmazza.”
6. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 21. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester tartósan - 30 napon túli távollét - akadályoztatva van, akkor a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester látja el az (1) bekezdés szerinti feladatokat.
(3) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós - 30 napon túli távollét - akadályoztatása esetében a Korelnök hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.”
7. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 22. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A meghívónak tartalmaznia kell)
(2) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 3 nappal, pen-drive adathordozón, vagy email címre történő megküldéssel kell biztosítani.”
8. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„23. § (1) A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést is összehívhat.
(2) A polgármester a képviselő-testület ülését köteles összehívni az Mötv. 44. §-ában foglalt esetekben.
(3) A rendkívüli ülésre szóló meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés tervezett napirendjeit és előterjesztőit.
(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a napirendek írásos anyagával együtt – kettő nappal, de legalább egy nappal az ülés előtt kell e-mail címre kézbesíteni. A meghívó kiküldése a jegyző feladata.
(5) A lakosság tájékoztatása a jegyző feladata; meghívó kihelyezése az önkormányzat hirdetőtáblájára, valamint az önkormányzat honlapjára.
(6) Rendkívül sürgős esetben a Képviselő-testület ülése telefonon, az írásbeli előterjesztések előzetes kiadása nélkül, 24 órán belüli időpontra is összehívható.”
9. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 24. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A közmeghallgatás levezetésére a Képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:)
10. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 28. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő-testület határozatképességét a Mötv. 47. §-a szabályozza.
(2) A polgármester jelenléti ív felhasználásával az ülés kezdetén megállapítja, majd folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 28. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(4) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.”
11. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 43. § (1) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az előterjesztések lehetséges tartalmi elemei)
(2) A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 43. § (1) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki:
(Az előterjesztések lehetséges tartalmi elemei)
12. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 44. § (2) bekezdése a következő d) és e) ponttal egészül ki:
(A határozati javaslat részei)
13. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 47. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Önkormányzati határozat meghozatalát kezdeményezheti:
a) képviselő,
b) Képviselő-testület bizottsága,
c) polgármester, alpolgármester,
d) önkormányzati intézmény vezetője,
e) jegyző, aljegyző.”
14. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 48. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az elfogadott rendeletet a hivatal előterében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendelet kihirdetésének napja a hirdetőtáblára való kifüggesztés napja. A kifüggesztés időtartama legalább 30 nap. A kihirdetett rendeletet az Önkormányzat honlapján történő közzétételéről a kihirdetést követő öt munkanapon belül kell gondoskodni.”
15. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 53. §-a a következő egészül ki:
16. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 56. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A bizottsági üléseket a bizottsági elnök hívja össze az írásos meghívónak az ülés ideje előtt 3 nappal történő megküldésével. A bizottsági elnök akadályoztatása - 30 napon túli távollét -, a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a korelnök hívja össze.”
17. § A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
18. § Hatályát veszti A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet
a) 13. § c) pontja,
b) 22. § (6) bekezdése,
e) 53. §-a,
19. § Ez a rendelet 2025. augusztus 30-án lép hatályba.
1. melléklet a 18/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelethez