Magy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (X. 8.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX.30.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 10. 10- 2025. 10. 11Magy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (X. 8.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX.30.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Magy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát tiszteletben tartja és e jogot a demokratikus választások során kapott lakossági felhatalmazással, a település egészéért vállalt felelősséggel gyakorolja. A helyi közügyek intézését és a képviselő-testület szervezetének és működésének részleteit, a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Magy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX.30.) önkormányzati rendeletének módosítására az alábbiakat rendeli el:
1. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület szervei:)
2. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet a következő 4/A–4/C. §-sal egészül ki:
„4/A. § (1) A képviselő-testület az átruházott hatáskörök körét rendeletben állapítja meg, az átruházás és visszavonás elveinek rögzítésével.
(2) Az átruházásról és az átruházott hatáskör visszavonásáról – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója a döntéseiről évente legalább egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek.
4/B. § (1) Az átruházott hatáskörben intézendő ügyekben a kérelmeket írásban kell benyújtani a Ramocsaházai Közös Önkormányzati Hivatal Magyi Kirendeltségéhez (a továbbiakban: Hivatal) személyesen, postai úton, vagy elektronikus úton az e-Papír szolgáltatáson keresztül.
(2) A Hivatal gondoskodik a kérelmek iktatásáról, az ügyintéző kijelöléséről, és – szükség esetén – a hiánypótlás elrendeléséről.
(3) Az átruházott hatáskörben eljáró szerv vezetője felel a határidők betartásáért és a döntés jogszerűségéért.
4/C. § Az átruházott hatáskör visszavonása esetén a folyamatban lévő ügyekben a döntéshozatalra a képviselő-testület, vagy az általa kijelölt szerv jogosult.”
3. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet a következő 6/A. §-sal egészül ki:
„6/A. § (1) A képviselő-testület ünnepi ülést tarthat – különösen díszpolgári cím, kitüntetés vagy emlékérem adományozása, illetve kiemelt települési esemény alkalmából. Az ünnepi ülés összehívására és megtartására a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az e §-ban foglalt eltérésekkel.
(2) Ünnepi ülésen határozathozatalra csak a napirendben megjelölt ünnepi tárgykörökben kerülhet sor. A hozzászólások időtartamát az ülésvezető – a méltóság megőrzése érdekében – korlátozhatja.”
4. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A Képviselő-testület üléseit főszabály szerint a Piac épületében (4556 Magy, Kossuth Lajos utca 21/A.) tartja.
(3) Kivételesen indokolt esetben az ülés a település közigazgatási területén kívül csak a Ramocsaházai Közös Önkormányzati Hivatal illetékességi területén működő hivatali helyiségben tartható, úgy, hogy a választópolgári nyilvánosság tényleges biztosítása (megközelíthetőség, befogadóképesség) ne sérüljön.”
(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A polgármester dönthet arról, hogy a Képviselő-testület ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja, azzal, hogy az eltérő helyszín megválasztására a (3) bekezdésben foglalt korlátokat alkalmazni kell.”
5. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A meghívót és mellékleteit az ülés tervezett időpontját megelőző legalább 3 nappal elektronikus úton (e-mail) kell megküldeni a települési képviselőknek és a meghívottaknak, és ugyanezen határidővel közzé kell tenni az önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján. Rendkívüli ülés esetén a meghívó rövid úton is közölhető; a kézbesítés igazolását a Hivatal utólag jegyzőkönyvi feljegyzéssel rögzíti.”
(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A meghívó megküldése és átvétele az alábbi módokon igazolható: e-mail kézbesítési visszaigazolás, postai tértivevény, vagy hivatali átadás-átvételi ív.”
6. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Rendkívüli ülés esetén a meghívó rövid úton (telefon, e-mail) is közölhető; a meghívó kézbesítésének igazolását utólag a Hivatal jegyzőkönyvi feljegyzéssel rögzíti.”
(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A rendkívüli ülésen azt a napirendi pontot, amire az indítvány vonatkozott, meg kell tárgyalni és további napirendi pontok is felvehetők a napirendek közé.”
7. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 15. §-a a következő (10)–(13) bekezdéssel egészül ki:
„(10) Előterjesztést – a rendkívüli ügyek kivételével – legkésőbb az ülés tervezett időpontját megelőző 5. munkanapon kell a Hivatalhoz benyújtani a jegyző részére.
(11) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát kezdeményezheti; a szóban tett kezdeményezést legkésőbb az ülés napján írásban is be kell nyújtani.
(12) Rendelet-tervezet előterjesztésekor előzetes hatásvizsgálatot kell készíteni a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ában meghatározott tartalmi elemek szerint, továbbá indokolást kell csatolni.
(13) Név szerinti szavazást a polgármester, a jegyző vagy bármely települési képviselő indítványára a képviselő-testület egyszerű többséggel elrendelheti.”
8. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 17. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A név szerinti szavazás során a jegyző ábécérendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.”
9. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 18. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester a módosító javaslatokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A módosító javaslatok elfogadásához ugyanazon szavazati arány szükséges, mint az eredeti javaslat elfogadásához.”
10. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati határozatok megjelölése, sorszámozása, nyilvántartása és közzététele során az 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 15. §-ában és 19. §-ában foglalt szabályokat kell alkalmazni.”
11. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 21. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv közérdekből nyilvános. A közérdekű adatok megismerésére irányuló igényt szóban, írásban vagy elektronikus úton lehet előterjeszteni; az igényt – eltérő jogszabályi határidő hiányában – 15 napon belül kell teljesíteni. A teljesítésért – jogszabályban meghatározott feltételek szerint – költségtérítés állapítható meg.”
12. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 30. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A jegyző köteles a képviselő-testület ülésén jelezni, ha a tervezett döntés vagy a működés jogszabálysértő. A jegyző jelzését és annak lényegét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(5) Ha a képviselő-testület a jelzett jogszabálysértést nem orvosolja, a jegyző a jogszabályokban meghatározott módon megteszi a szükséges intézkedéseket.”
13. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 31. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A társulások jegyzékét a jegyző vezeti és naprakészen tartja az 1. számú függelékben.”
14. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 17. alcíme a következő 31/A–31/C. §-sal egészül ki:
„31/A. § (1) Az Önkormányzat a helyi önkormányzati feladatok hatékony, célszerű és gazdaságos ellátása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A társulások jogállását és működésének rendjét a társulási megállapodás, valamint a vonatkozó jogszabályok határozzák meg.
(3) Az Önkormányzat a társulásokban fennálló tagságából eredő jogait és kötelezettségeit – eltérő képviselő-testületi döntés hiányában – a polgármester gyakorolja, aki a társulási tanács üléseiről és a meghozott döntésekről köteles a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni.
(4) A társulási tanácsba történő delegálásról és visszahívásról a képviselő-testület dönt. A delegált személy a képviselő-testület döntéseit és álláspontját köteles a társulási döntéshozatal során képviselni.
(5) A társulások keretében ellátható feladatok különösen: közös önkormányzati feladatellátás, intézményfenntartás, közbeszerzési, fejlesztési, informatikai, pénzügyi és adminisztratív feladatok koordinálása, valamint pályázati és projektfeladatok megvalósítása.
31/B. § (1) A társulásokban való részvételről, ahhoz történő csatlakozásról, illetve abból való kilépésről a képviselő-testület dönt.
(2) A társulásokkal kapcsolatos megállapodás-tervezetek előkészítését a Hivatal végzi, és azokat a jegyző véleményezi.
31/C. § A társulásokkal kapcsolatos önkormányzati döntések előkészítése és végrehajtása során biztosítani kell a döntések átláthatóságát és a lakosság tájékoztatását az önkormányzat honlapján történő közzététellel.”
15. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1. függeléke helyébe az 1. melléklet lép.
16. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet
a) 8. § (1) bekezdés d) pontjában a „ ,” szövegrész helyébe a „ .” szöveg,
b) 13. § (3) bekezdés g) pontjában az „esteleges” szövegrész helyébe az „esetleges” szöveg,
c) 21. § (3) bekezdésében a „jegyzőkönyvhitelesítők” szövegrész helyébe a „jegyzőkönyv-hitelesítők” szöveg
lép.
17. § Hatályát veszti A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (IX. 30.) önkormányzati rendelet 20. § (2)–(5) bekezdése.
18. § Ez a rendelet 2025. október 10-én lép hatályba.
1. melléklet a 19/2025. (X. 8.) önkormányzati rendelethez