Benk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 4.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 02. 05- 2025. 02. 05

Benk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 4.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.02.05.

[1] A képviselő-testület szabályszerű működésének biztosítása érdekében

[2] az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Benk Község Önkormányzat Képviselő-testülete a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:

(A Képviselő-testület szervei:)

„g) Mándok-Benk Óvodai Intézményi Társulás”

2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át a települési lakhatási támogatás megállapítását.”

3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 3. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) A polgármester a kezdeményezéstől számított 15 napon belül köteles összehívni a renkdívüli ülést az Mötv.-ben meghatározott feltételek teljesülése esetén.”

4. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő testület napirendjeit szóbeli és írásos előterjesztés alapján tárgyalja.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, a polgármester, vagy valamely képviselő- testületi tag által javasolt:

a) rendeleti javaslat

b) határozati javaslat

c) beszámoló”

5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjait a polgármester előterjesztése alapján a képviselő- testület választja meg. A szavazatszámláló bizottság megállapítja a titkos szavazás eredményét, melyről tájékoztatja a testületet.”

6. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során döntésüket szóban közlik.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 7. § (8) és (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(8) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt akkor a képviselő-testület elutasító döntést hoz.

(9) Ha a szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsájthatja a javaslatot, és ismételten nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, a képviselő-testület ismételten elutasító döntést hoz.”

7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján /helye: 4643 Benk, Petőfi utca 3./ való kifüggesztéssel ki kell hirdetni. Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.”

8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a távok maradt képviselők nevét, a távollét okát,

c) a megválasztott jegyzőkönyv-vezető nevét,

d) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,

e) a hozzászólók nevét, az elhangzott hozzászólások lényegét,

f) a hozzászólást szó szerint, ha azt a képviselő kéri, vagy a testület úgy dönt,

g) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat

h) szavazás számszerű eredményét

i) hozott döntéseket

j) aláírásokat, dátumot, pecsétet”

9. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el. Lakossági fogadóóráját minden héten hétfőn, szerdán 8:00-10:00 óra között tartja.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A polgármester– az Mötv. 42. §. –ban meghatározott ügyek kivételével – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben:)

„a) rendkívüli eseményeknél (Vis major, haláleset),
b) pályázat benyújtásáról,”

(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 11. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A polgármester– az Mötv. 42. §. –ban meghatározott ügyek kivételével – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben:)

„c) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,”

(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 11. § (4)–(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a következő ügyekben döntést hozhat:

a) pályázat benyújtása az önkormányzat nevében,

b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

c) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,

d) hatósági, cégeljárási ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése

(5) A polgármester a (3)-(4) bekezdés szerinti döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(6) A képviselő- testület általa polgármesterre ruházott hatáskörök:

a) keresi a parlamenti, uniós és egyéb kapcsolatok kialakításának lehetőségét, és részt vesz azok folyamatos ápolásában a hazai és uniós pályázati lehetőségek feltárása és hatékony kihasználása érdekében

b) keresi a térségi partnerek bevonásának a lehetőségét az önkormányzati feladatok költség és eredményhatékony ellátása érdekében,

c) gyakorolja az önkormányzat szociális ellátásokról szóló rendeletében átruházott hatásköröket,

d) eljár a közbeszerzéseknél az ajánlatkérő nevében,

e) gyakorolja az éves költségvetési rendeletben és annak zárszámadás rendeletében meghatározott jogosítványokat,

f) településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezési eljárás, településkép-védelmi bírság kiszabásával kapcsolatos hatósági eljárás lefolytatása,

g) az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben a polgármester döntési jogkörébe utalt hatáskörök gyakorlása,

h) társulási Tanácsban képviseli az önkormányzatot,

i) gyakorolja minden egyéb, fentiekben külön nem nevesített, hatályos önkormányzati rendeletben rögzített, polgármesterre átruházott hatásköröket.

(7) A polgármester 500.000.- Ft értékhatárig dönt a készpénzes és banki átutalásos forrásfelhasználásról, döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. Ebbe nem számít bele:

a) az önkormányzatnál jelentkező rezsiszámlák,

b) a szociális rendeletben megállapított ellátási formákhoz kapcsolódó kifizetések,

c) cégautóadó, kötelező felelősségbiztosítás

d) havi szinten jelentkező munkabérek, tiszteletdíjak, megbízási díjak (könyvtáros és közművelődési szakember)

e) központi orvosi ügyelethez történő hozzájárulás

f) Eperjeske 2007 Kft részére fizetendő folyékony hulladék szállítás rendelkezésre állási díja

g) a közfoglalkoztatási hatósági szerződésben szereplő tételek”

(5) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 11. §-a a következő (8)–(10) bekezdéssel egészül ki:

„(8) Amennyiben az 500.000 Ft-os költségkeret a két ülés között kimerítésre kerül, abban az esetben a polgármester írásban jelezheti a képviselő- testület tagjai felé az esedékes kifizetéseket, akik szintén írásban kötelesek visszajelezni a tudomásulvételről, és ezt követően kerülhet sor a kifizetésre a pénzügyi ügyintéző által.

(9) Bankintézetnél elsődleges aláírási joga van a polgármesternek és a jegyzőnek, másodlagos aláíró a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi ügyintézője.

(10) A polgármester minden héten kedden 8 órától 12 óráig és csütörtökön 13-16 óráig az önkormányzat hivatali helyiségében fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel, problémáikkal.”

10. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. Az alpolgármester fogadóóráját minden hónap utolsó pénteken tartja 14:00-16:00 óra között.”

11. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 13. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő az Mötv.-ben meghatározott bizottsági feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el.”

12. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Jegyző feladatai az Mötv.-ben foglaltakon túl:

a) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak az önkormányzatok munkáját érintő jogszabályokról, és azok változásairól,

b) a Polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,

c) ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,

d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,

e) gondoskodik az Önkormányzati Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet 15. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel. Ilyen észrevételét a Képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjeszésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.

(7) A jegyző ilyen esetben a polgármestertől soron kívül kap felszólalási lehetőséget”

13. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelet

14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.