Újireg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 02. 12- 2025. 02. 12Újireg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Újireg Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Újireg Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A hirdetmény helyben szokásos módon történő kihirdetésének az Újiregi Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint a boltnál történő elhelyezés minősül.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A lakossági tájékoztatás szervezése, saját feladatkörük figyelembe vételével, a polgármester, a jegyző és a képviselő-testület feladata.”
2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A község testvér-települési kapcsolatot tart fenn a Jászárokszállás településsel.”
3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc alkalommal tart testületi ülést.”
4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a rendkívüli ülés meghívására, a képviselők, érintettek értesítésére bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, így különösen: telefon, e-mail, levél, személyes kézbesítés.”
5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 29. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatáson az állampolgárok, a szervezetek képviselői legfeljebb 2 óra időtartamban közérdekű kérdéseket intézhetnek a képviselő-testülethez, és javaslatot tehetnek a település sorsát, működését érintő témakörökben.”
6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 33. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén a 26. § (4) bekezdésében, valamint 27. § (1) bekezdésében meghatározott időpontban kell az érdekelteknek megküldeni.”
7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 36. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Az eseti jelleggel meghívott személy az őt, vagy az általa képviselt szervezetet érintő kérdésben az ülésen tanácskozási joggal rendelkezik.”
8. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 39. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A képviselő-testületi előterjesztést – napirendre irányuló indítványt – a polgármesternél kell e-mailen benyújtani, legkésőbb a testületi ülést megelőző tizenötödik napig
(2b) a napirendi javaslatban nem szereplő előterjesztést – sürgősségi indítványt – az előterjesztőnek legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző két munkanappal korábban kell e-mailben megküldeni a polgármesternek és a képviselőknek.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 39. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A polgármester a (2a) és a (2b) bekezdésben leírt előterjesztést a soron következő rendes vagy rendkívüli testületi ülés napirendjére köteles javasolni.”
9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 40. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A képviselő az ülésről igazoltan van távol, amennyiben a távolmaradását a polgármesternél előzetesen jelzi.”
10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 43. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Ügyrendi kérdésben tett hozzászólásnak minősül, ha a képviselő a szervezeti és működési szabályzat vagy a Mötv. valamely eljárási szabályának megsértésére hivatkozik.”
11. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 51. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület bizottsága vagy valamely képviselő kezdeményezésére – amennyiben annak jogszabályi akadálya nem merül fel – a rendelettervezetet ki kell dolgozni, és a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.”
12. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 56. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A Képviselő-testülethez előterjesztést nyújthat be:
a) a képviselő,
b) a polgármester, az alpolgármester,
c) a jegyző
d) a Képviselő-testület bizottsága.”
13. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 60. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel alapján jegyzőkönyv készül.”
14. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 62. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„62. § (1) Az önkormányzati képviselő jogosult:
a) részt venni a képviselő-testület és a bizottság munkájában,
b) előterjesztéshez, rendelettervezethez, határozati javaslatához módosító, kiegészítő indítványt tenni az e rendeletben meghatározottak szerint;
c) tiszteletdíjra, melyet a képviselő-testület külön rendeletében szabályoz;
d) felvilágosítás kérésre.
(2) az önkormányzati képviselő köteles:
a) felkészülten részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) személyes érintettségét bejelenteni a döntéshozatal előtt;
c) képviselői minőségében tudomására jutott állam-, szolgálati vagy magántitkot megőrizni, mely titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is – a jogszabályban meghatározott ideig – fennáll;
d) e rendelet önkormányzati képviselőre vonatkozó rendelkezéseit maradéktalanul betartani.
(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testületi ülésről történő távolmaradását köteles legkésőbb az ülés megkezdésének meghívóban szereplő időpontjáig, akadályoztatása esetén az akadály elhárulását követően haladéktalanul, indoklással ellátva a polgármesternek írásban vagy szóban bejelenteni. Amennyiben az önkormányzati képviselő ezen kötelezettségének nem tesz eleget, úgy kell tekinteni, hogy az önkormányzati képviselő a képviselő-testületi ülésről igazolatlanul távol maradt.
(4) Az önkormányzati képviselő képviselői felvilágosítás kérést a képviselő-testületi ülésen kívül is igényelhet a polgármestertől. A polgármester a tájékoztatást 30 napon belül köteles megadni.
(5) Az önkormányzati képviselő, képviselői munkájával összefüggésben felmerülő ügyekben igénybe veheti a polgármesteri hivatal nyomtatóit, fénymásoló berendezéseit.”
15. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 66. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület a döntéselőkészítő, a szervező és ellenőrző feladatok ellátására állandó bizottságokat hoz létre:
a) ügyrendi bizottság – 3 fő
b) pénzügyi és gazdasági bizottság – 3 fő”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 66. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A bizottság feladat- és hatásköreit a jogszabályok határozzák meg, részletesen a 68–71. § és a bizottsági ügyrendek rögzítik.”
16. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 70. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„70. § A Képviselő-testület két állandó bizottságot: az ügyrendi bizottságot és a pénzügyi és gazdasági bizottságot hozza létre, mely bizottságok tagjainak száma 3-3 főből áll. A bizottságok személyi összetételét a 2. melléklet tartalmazza.”
17. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 71. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A pénzügyi és gazdasági bizottság feladata, hatásköre:
a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot, a végrehajtásról szóló éves beszámoló tervezeteit;
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
c) vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesülését;
d) dönt a közbeszerzési ügyekről, az önkormányzati beszerzési eljárások eredményéről, valamennyi önkormányzati szerződésről és egyéb pénzügyi és gazdasági ügyekről;
e) dönt az 1.000.000.-Ft feletti kifizetésekről;”
18. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 72. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) A polgármester az polgármesteri hivatalban fogadóórát tart minden szerdán 10-12 óra között.”
(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet 72. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(10) A Képviselő-testület a polgármesterre hatásköröket nem ruház át.”
19. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2024. (IX. 26.) önkormányzati rendelet
a) 35. § (5) bekezdése,
b) 36. § (7) bekezdése,
c) 39. § (3) bekezdése,
d) 44. § (5) és (6) bekezdése,
e) 57. § (7) bekezdése,
f) 59. §-a,
j) 72. § (8) bekezdése,
k) 72. § (11) bekezdése,
l) 3. melléklete.
20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.