Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete módosításáról
Hatályos: 2025. 12. 13- 2025. 12. 14Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete módosításáról
[1] Hajdúszoboszló Város Önkormányzatának Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete módosítása a törvényességi felügyeletet ellátó szerv szakmai segítségnyújtásában foglaltak alapján szükséges módosítani a magasabb szintű jogszabályokkal való összhang megteremtése érdekében. Az érintett tárgykörök: az önkormányzati határozatok formai követelményei, a rendeletek kihirdetésének szabályai, az ideiglenes bizottság létrehozásának szabályai, a „rendkívüli fontosságú ügy” fogalmának pontosítása, mellékletek számozásának javítása, bizottsági működés részletszabályai, vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos részletszabályok, alpolgármesterekre vonatkozó melléklet hatályon kívül helyezése, képviselő általi kötelezettségszegés szabályainak kiegészítése, társulásokra vonatkozó szabályok, polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlenségének vagy akadályoztatásának esete, a nemzetiségekkel való együttműködés keretei.
[2] Jelen módosítás célja az [1] bekezdésben rögzítetten túl az önkormányzati tulajdonú utcabútorok elhelyezésével kapcsolatos eljárás egyszerűsítése, a képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök felsorolásának pontosítása és a kitüntetésekkel kapcsolatos képviselői indítványra vonatkozó rendelkezés hatályon kívül helyezése.
[3] Hajdúszoboszló Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva, az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 14. § (3) bekezdése alapján a Jogi, Igazgatási és Ügyrendi Bizottság véleményét kikérve az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint közzétételéről az önkormányzati közigazgatási honlapon való megjelentetéssel gondoskodik.”
3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:
„13/A. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzatokkal
20/A. § (1) Hajdúszoboszló Város Önkormányzata a nemzetiségek közösségi jogai érvényesülésének elősegítése érdekében együttműködik a városban működő nemzetiségi önkormányzatokkal.
(2) A nemzetiségi önkormányzat elnöke jogosult
a) javasolni a polgármesternek a nemzetiség helyzetét érintő ügy megtárgyalását,
b) felvilágosítást kérni a polgármestertől és a jegyzőtől a nemzetiség helyzetét érintő önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyben, amelyre 30 napon belül írásban válaszolni kell.
c) részt venni a Képviselőt-testület vagy bizottsága zárt ülésén a nemzetiségi önkormányzatot, mint szervezetet érintő ügy tárgyalásakor,
(3) A nemzetiségi önkormányzat elnökével a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó folyamatos kapcsolatot tart.
(4) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére feladatai elősegítése érdekében - különösen a testületi ülések és közmeghallgatások megtartásához - helyiséghasználati lehetőséget biztosít a Polgármesteri Hivatal épületében, vagy más önkormányzati tulajdonú épületben.
(5) Az Önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére az elektronikus levelezés lehetőségét (e-mail postafiók és hozzá tartozó tárhely).
(6) Az Önkormányzat elősegíti a nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek megtartását. Ennek keretében biztosítja a nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek előkészítése során a meghívók, előterjesztések, testületi anyagok nyomtatását, sokszorosítását, a testületi ülések jegyzőkönyvének vezetését, a jegyzőkönyv elkészítését, kivonatok elkészítését, a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési, könyvelési feladatokat. A nemzetiségi önkormányzat elnöke jogosult a testületi üléseken más jegyzőkönyvvezető személyéről és a jegyzőkönyv elkészítéséről gondoskodni.
(7) Az Önkormányzat igény szerint biztosítja a testületi ülések hanganyagának rögzítését, továbbá a jegyzőkönyvvezetést.
(8) A testületi ülésen az Önkormányzat megbízásából és képviseletében jegyző, vagy aljegyző, akadályoztatása esetén a jegyző által kijelölt hivatali tisztviselő részt vesz, amennyiben törvénysértést észlel, azt azonnal jelzi. A jelzést az ülésről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(9) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 81. § (1) bekezdésében foglalt egyetértési jog gyakorlása érdekében a jegyző a döntés tervezett meghozatalát legalább 30 nappal megelőzően köteles írásban kezdeményezni a települési nemzetiségi önkormányzat nyilatkozatának megtételét.
(10) Az Önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat a jelen §-ban foglalt jogok és kötelezettségek gyakorlásának további részleteit az egymással kötött együttműködési megállapodásban rögzíti. ”
4. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 21. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak juttatásáról annak létrehozásakor kell dönteni. A díj mértéke az önkormányzat tiszteletdíjakra vonatkozó rendeletében a bizottsági tagra, valamint bizottsági elnökre vonatkozó összeg lehet. ”
5. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A bizottságok az önkormányzat előkészítő, véleményező javaslattevő, szervező és ellenőrző, a képviselő-testület által átruházott hatáskör esetén ügydöntő szervei. Egymással mellérendeltségi viszonyban állnak. Feladataikat az 5. melléklet tartalmazza.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 22. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A polgármester rendkívüli fontosságú döntés előkészítéseként összehívhatja a bizottsági elnökök egyeztető megbeszélését, amelyről a bizottsági ülésre vonatkozó szabályok szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni a jegyzőnek. E bekezdés alkalmazásában rendkívüli fontosságú ügynek kell tekinteni a 3. mellékletben felsorolt ügyeket. ”
6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 23. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Határozatait a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint hozza. Működési szabályaikat maguk határozzák meg.”
7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdésének e), valamint 4. § d) pontja alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek az önkormányzat bizottságainak nem képviselő tagjai.”
8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 27. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A települési képviselők juttatásait, tiszteletdíjukat, az ülésről távolmaradás esetén a tiszteletdíj csökkentés szabályait az önkormányzati képviselők, bizottsági tagok tiszteletdíjáról, juttatásairól és költségtérítéséről szóló önkormányzati rendelet állapítja meg.
(3) Az Mötv. szerinti kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíja legfeljebb 3 hónap időtartamra 50%-kal csökkenthető - a 27. § (2), 11. § (4)–(5) bekezdéseiben foglalt eseteken kívül -, a csökkentésről a képviselő-testület minősített többséget igénylő szavazással dönt.”
9. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület a polgármester általános helyettesítésére, a polgármester megbízása és iránymutatása alapján egyes területeken (gazdaságfejlesztés, valamint társadalmi kapcsolatok) munkájának segítésére kettő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ; feladataikat a polgármester határozza meg. Az alpolgármesterek akadályoztatása esetén feladataikat a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság elnöke látja el. ”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 29. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult. ”
10. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 33. §-a a következő l) ponttal egészül ki:
(A szabályzat mellékletei:)
11. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 12. melléklettel egészül ki.
12. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet
a) 13. § (1) bekezdése,
b) 33. § d) pontja,
d) 4. melléklete,
13. § Ez a rendelet 2025. december 13-án lép hatályba.
1. melléklet a 22/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
1. Társulás neve: Hajdúszoboszló Kistérségi Többcélú Társulás
1.1. A tásrulás székhelye: 4200 Hajdúszoboszló, Hősök tere 1
1.2. A társulás célja és feladatai: A Társulás célja a kistérség összehangolt fejlesztésének előmozdítása, a kistérségi önkormányzati közszolgáltatások színvonalának emelése, melynek keretében szervezeti keretet biztosít a települési önkormányzatok kapcsolat- és együttműködési rendszerének, szükség és igény esetén ellátja a térségi együttműködést igénylő egyes önkormányzati feladat- és hatásköröket, intézményt tart fenn, összehangolja a térségi feladat-ellátást, valamint a terület- és településfejlesztést.
1.3. A Társulás funkciói: A Társulás önkéntes alapon az alábbi funkciókat látja el:
a) önkormányzati feladat- és hatáskörellátás, térségi közszolgáltatások (ellátási és szolgáltatási rendszerek, intézményrendszerek szervezése, összehangolása, integrálása, intézmények közös fenntartása, működtetése, fejlesztése) szervezése, összehangolása, biztosítása, fejlesztése,
b) államigazgatási feladat- és hatáskör ellátása,
c) térségfejlesztés,
d) területfejlesztés: a kistérség területének összehangolt fejlesztése (fejlesztési tervek,programok, pályázatok készítése, megvalósítása);
e) településfejlesztés;
f) terület- és településrendezés.
1.4. A Társulás által ellátandó feladatok (a feladatok ellátásának részletes szabályait a Társulási Megállapodás rögzíti):
a) Szociális alapszolgáltatási feladatok (házi segítségnyújtás, étkeztetés, nappali ellátás).
b) Családsegítő- és gyermekjóléti alapellátási feladatok.
c) Belső ellenőrzés.
d) Területfejlesztéssel összefüggő feladatok.
e) Egyéb közösen ellátandó feladatok.
2. Társulás neve: Debreceni Agglomeráció Hulladékgazdálkodási Társulás
2.1. A társulás székhelye: 4024 Debrecen Piac u. 20.
2.2. A társulás célja és feladatai: A Társulás célja a kistérség összehangolt fejlesztésének előmozdítása, a kistérségi önkormányzati közszolgáltatások színvonalának emelése, melynek keretében szervezeti keretet biztosít a települési önkormányzatok kapcsolat- és együttműködési rendszerének, szükség és igény esetén ellátja a térségi együttműködést igénylő egyes önkormányzati feladat- és hatásköröket, intézményt tart fenn, összehangolja a térségi feladat-ellátást, valamint a terület- és településfejlesztést.
2.3. A Társulás feladat és hatásköre:
a) A Társulás alaptevékenysége a Htv. szerinti nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása, hulladék újrahasznosítása.
b) A Társuláshoz csatlakozott önkormányzatok tulajdonában lévő, már nem működő települési szilárd hulladéklerakóinak rekultivációja.
c) A rekultivációt követő utógondozási és monitoring feladatok ellátása a KEOP-2.3.0. pályázatban résztvevő tagönkormányaztok esetében.
d) A Társulás működési területén keletkező hulladékok és egyéb megújuló energiaforrások hasznosításának elősegítése.
e) A hulladékgazdálkodási közfeladat ellátását segítő célokra pályázat benyújtása.
f) A Társulási megállapodást aláíró tagok az európai uniós és a haza támogatás megszerzése esetén a Társulási feladatok között felsorolt területeken együttműködnek, különösen a hulladékgazdálkodási rendszer létesítése és működtetése, valamint a hulladékszállító eszközök beszerzése, működtetése érdekében.
g) Ezen belül felelősségük fennáll a célok érdekében megvalósuló rendszer előkészítéséért, megvalósításáért, működtetéséért, illetve kiterjed a kivitelezéshez kapcsolódó biztosítékok szolgáltatására, fenntartására is.
h) A Társulás az alaptevékenységén kívül vállalkozási tevékenységet nem folytat. ”
2. melléklet a 22/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez
1. Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 1.2. pontjában foglalt táblázat a következő 13. és 14. sorral egészül ki:
|
(A |
B) |
|
|---|---|---|
|
13 |
Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelete Hajdúszoboszló Város Felsőoktatási Ösztöndíjáról |
3. § (3) bek. |
|
14 |
Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 29/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó szabályokról |
17. § (9) bek. |
2. Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 27/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 5. pontja a következő 5.5. ponttal egészül ki:
„5.5. A városi főépítész véleményének kikérésével dönt az utcabútorok közterületen történő elhelyezéséről.”