Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Sárospatak Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 18

Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Sárospatak Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről

2025.02.18.

[1] Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak biztonságos ellátása, a stabil, kiszámítható és biztonságos gazdálkodás céljából

[2] Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelet 8. melléklet 2.1.1. alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak szerveire, Sárospatak Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által irányított költségvetési szervekre terjed ki.

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését:

a) 3.799.664.069,- Ft költségvetési bevétellel,

b) 5.085.373.298,- Ft költségvetési kiadással,

c) -1.285.709.229,- Ft költségvetési egyenleggel, melyből

ca) -395.651.218,- Ft működési egyenleg,

cb) -890.058.011,- Ft felhalmozási egyenleg,

d) 1.325.736.596,- Ft finanszírozási bevétellel,

e) 40.027.367,- Ft finanszírozási kiadással,

f) 1.285.709.229,- Ft finanszírozási egyenleggel,

g) 5.125.400.665,- Ft főösszeggel

állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban önkormányzati szinten a 2. 3. és 4. mellékletek tartalmazzák.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten az 5. és a 6. melléklet részletezi.

(5) A működési és a felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványából 1.325.736.596,- Ft igénybevételét rendeli el.

3. § (1) Az Önkormányzatnak a tárgyévben adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei, adósságot keletkeztető fejlesztési céljai nincsenek.

(2) Az Önkormányzat államháztartási forrásból származó működési támogatásait részletesen a 7. melléklet tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület az egyéb működési és egyéb felhalmozási célú pénzeszközök felhasználását a 8. és 9. melléklet szerinti tartalommal hagyja jóvá.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 10. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 11. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 12. melléklet tartalmazza. Az önkormányzaton kívül megvalósuló EU-s projektekhez az Önkormányzat nem járult hozzá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati és az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek szerinti megoszlását, az éves (tervezett) létszám előirányzatot, a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a Képviselő-testület a 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25. és 26. melléklet szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 59.382.631,- Ft összegben tartalékot állapít meg.

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át vagy az ötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(5) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 27. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – negyedévente a tárgynegyedévi állapotnak megfelelően a tárgynegyedévet követő hó 15. napjáig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(8) A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor:

a) kis összegű tárgyi eszközök beszerzése,

b) üzemanyag, egyéb anyag beszerzése,

c) kulturális szolgáltatás esetében a szerződésben meghatározott összeg, egyéb szolgáltatás esetében 200.000,- Ft-ig,

d) reprezentációs kiadások,

e) közfoglalkoztatott dolgozók személyi juttatásai,

f) megbízási szerződés alapján kifizetett személyi juttatások,

g) eseti szociális és gyermekvédelmi juttatások,

h) a kiküldetési kiadások,

i) munkabérelőleg,

j) utólagos elszámolásra felvett előleg,

k) munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítés.

5. § (1) Az Önkormányzati szintű bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2), (3) és (4) bekezdés kivételével Képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szerv költségvetése kiemelt előirányzatain belül a rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(3) Az önkormányzati költségvetési szervek saját előirányzat-módosítási hatáskörükben költségvetési bevételeik és kiadásaik előirányzatát az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet rendelkezései szerint változtathatják meg.

(4) Költségvetési szerv a tervezett előirányzatot meghaladó többletbevételéből a többletbevétel elérésével összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges, nem személyi juttatások körébe tartozó közvetlen és közvetett kiadásokkal az előirányzat saját hatáskörben módosítható. A többletbevételből a nem személyi juttatások körébe tartozó közvetlen és közvetett kiadások teljesítése után fennmaradó összeg személyi juttatásra és annak járulékára képviselő-testület előzetes engedélyezése után használható fel.

(5) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben felmerülő többletigények kielégítésre, valamint a bevétel elmaradás pótlására használható fel.

(6) A Képviselő-testület a (2)–(4) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(8) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(9) A Képviselő-testület az Önkormányzathoz érkezett támogatási kérelmek elbírálásának jogát 500.000,- Ft összeghatárig – mely esetenként az 50.000,- Ft összeghatárt nem haladhatja meg – a polgármesterre átruházza.

(10) A (9) bekezdésben foglalt támogatásokról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni.

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek a részükre jóváhagyott létszámkerettel önállóan gazdálkodnak. A jóváhagyott létszámkeret év közben a Képviselő-testület által elrendelt feladatbővülés miatt növelhető, feladatcsökkenés esetén csökkenthető.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori költségvetési szerv vezetőjét terheli.

(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az önkormányzati bevételek növelése érdekében az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, alszámlán lekösse és államilag garantált értékpapírt vásároljon.

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat és a Hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés feladatok ellátásáról a Hivatal keretében gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.