Tokaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 02. 15- 2025. 02. 16Tokaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Tokaj Város Önkormányzat Képviselő-testületének célja a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet kiegészítése a képviselő-testületi ülésekre beterjesztendő előterjesztések benyújtására vonatkozó részletes szabályokkal.
[2] Tokaj Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében megállapított feladatkörében eljárva az Ügyrendi, Humánpolitikai és Kulturális Bizottság véleményének figyelembe vételével a következőket rendeli el:
1. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet 14. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Előterjesztést nyújthat be a Képviselő-testülethez a polgármester, az alpolgármester, bármelyik képviselő vagy bizottság, a jegyző, az aljegyző, a Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, továbbá akit a Képviselő-testület vagy a polgármester erre felkér, illetve akit jogszabály erre felhatalmaz. Az előterjesztést a jegyzőnél kell írásban benyújtani.
(3) A meghívó-tervezet határidőben történő összeállításának biztosítása érdekében az előterjesztés készítője:
a) a tárgyalandó napirend címét,
b) az előterjesztő nevét,
c) az előkészítésért felelős nevét,
d) a véleményező bizottság nevét,
e) az előterjesztés elfogadásához szükséges szavazati arányt és más érvényességi kelléket,
f) azok megjelölését, akikkel az előterjesztést egyeztették vagy egyeztetni kellett, valamint
g) az előterjesztés tárgyalására meghívni javasolt személyt
írásbelinek minősülő elektronikus formában legkésőbb az ülés napját tíz munkanappal megelőzően – halaszthatatlan döntést igénylő esetben a polgármester az ülést megelőzően – a jegyző részére megküldi.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (3a)–(3e) bekezdéssel egészül ki:
„(3a) A meghívó, valamint az időben és szabályszerűen leadott előterjesztések határidőre történő összeállításáért és kiküldéséért a jegyző felelős.
(3b) Időben és szabályszerűen leadottnak tekintendő az az – előzetes egyeztetést követően – írásban benyújtott előterjesztés vagy tájékoztató, amely az előkészítésére az e rendeletben meghatározott feltételeknek, tartalmi és formai követelményeknek megfelel, és amelyet
a) rendes ülés esetén legkésőbb nyolc munkanappal az ülés előtt,
b) rendkívüli ülés esetén legkésőbb három munkanappal az ülés előtt,
c) halaszthatatlan döntést igénylő polgármesteri előterjesztés esetén az ülés előtt
a jegyzőnek leadtak.
(3c) Az ülés napirendjére csak az időben, szabályszerűen, írásban javasolt új napirendi pont vehető fel.
(3d) A jegyző a nem szabályszerűen benyújtott napirendi pontra vonatkozó javaslatról és a szabályszerűtlenség okáról a benyújtót tájékoztatja.
(3e) Ha a benyújtó
a) a napirendi pontra vonatkozó javaslatot határidőn túl, de egyébként szabályszerűen nyújtja be, vagy
b) a nem szabályszerűen benyújtott napirendi pontra vonatkozó javaslatot a következő ülés napjáig újból, szabályszerűen benyújtja,
azt a benyújtást követő második rendes ülés napirendjére kell felvenni.”
(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet 14. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Az ülés meghívóján nem szereplő előterjesztések, a – sürgősségi indítványok – napirendre tűzéséhez a képviselők minősített többségű szavazata szükséges.”
(4) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet 14. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) Az előterjesztő – több előterjesztő esetén az első helyen megjelölt előterjesztő – felel az előterjesztés, valamint a tájékoztató:
a) határidőre történő előkészítéséért,
b) megalapozottságáért,
c) tekintetében a törvény által meghatározott véleményezési jog biztosításáért (a továbbiakban: kötelező véleményeztetés),
d) társadalmi egyeztetéséért, ha azt jogszabály előírja, valamint
e) véleményezési jogkörrel rendelkező bizottság elé terjesztéséért.”
(5) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019 (XI.29.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (7a)–(7c) bekezdéssel egészül ki:
„(7a) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell
a) mindazokat a tényeket, körülményeket, adatokat, információkat, amelyek a megalapozott döntés meghozatalához szükségesek,
b) ha készült, az előzetes hatásvizsgálat eredményét,
c) az (7) bekezdés c)–e) pontja szerinti véleményeztetésre vonatkozó információkat,
d) a Képviselő-testület döntésére irányuló egyértelmű és határozott határozati javaslatot, valamint
e) az egyes határozati javaslati pontok elfogadásához szükséges szavazati arányt.
(7b) A Képviselő-testület napirendjére olyan előterjesztés, tájékoztató vehető fel, amelynek tartalmát a jegyző törvényességi szempontból megvizsgálta.
(7c) A jegyző
a) törvényességi észrevételének hiányát az előterjesztés vagy tájékoztató láttamozásával tanúsítja, vagy
b) törvényességi észrevételeiről a Képviselő-testületet legkésőbb az ülésen tájékoztatja.”
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.