Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
Hatályos: 2025. 09. 27Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
[1] A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapját az éves költségvetés képezi, melyből finanszírozza és ellátja a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
[2] Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és a 11. alcím vonatkozásában a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1)1 A képviselő-testület 2025. évi költségvetése bevételi főösszegét 329.261.440.- Ft-ban állapítja meg.
(2)2 A képviselő-testület 2025. évi költségvetési kiadási főösszegét 329.261.440.- Ft-ban állapítja meg.
(3) Az Önkormányzatnak észszerű és takarékos gazdálkodást kell folytatni a jóváhagyott előirányzatok terhére, feltárva minden lehetséges, pótlólagos külső és belső forrást.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület Nemesvita Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésében a bevételek és kiadások főösszege 122.811.003.-Ft. A költségvetési bevétel 24.007.350.-Ft, a finanszírozási bevétel 98.803.653.-Ft, melyből a belső hiány/maradvány összege 68.629.582.-Ft. A költségvetési működési célú kiadás 70.136.203.-Ft, tartalék 35.046.213.-Ft, a költségvetési felhalmozási célú kiadás összege 16.850.000.-Ft, a költségvetési felhalmozási tartalék 19.581.590.-Ft, a finanszírozási kiadások főösszege 767.587.-Ft.
(2) A 2. § (1) bekezdésben szereplő 68.629.582.-Ft költségvetési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el. Az év közben befolyó kötelezettséggel nem terhelt bevételi többletet tartalékként kell kezelni.
(3) A tárgyévre elfogadott összeg erejéig lehet kötelezettséget vállalni az adott előirányzat szerinti feladatokra.
(4) Az önkormányzat költségvetési létszámkeretét összesen 8 főben állapítja meg. Ezen belül
a) Önkormányzatok igazgatási tevékenysége 5 fő (4 fő képviselő, 1 fő társadalmi megbízatású polgármester).
b) Falugondnok 1 fő
c) Egyéb jogviszonyban 2 fő
d) Közfoglalkoztatott alkalmazásáról a közfoglalkoztatási program ismeretében a polgármester jogosult intézkedni.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az Önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait működési bevételek és felhalmozási bevételek, valamint finanszírozási bevételi előirányzatait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint határozza meg.
(2) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetési kiadási előirányzatait működési kiadások és felhalmozási kiadások, valamint finanszírozási kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a 2025. évi kiadásainak kormányzati funkciók szerinti bontását és létszám adatait bontásban a 3. melléklet szerint állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű juttatásokat a 4. melléklet szerint biztosítja.
(5) A Képviselő-testület a támogatási bevételek és kiadások, átadott, átvett pénzeszközök, rovat szerinti kimutatását az 5. melléklet szerint állapítja meg.
(6) A Képviselő-testület a 2025. évi fejlesztési céljait, a beruházások és felújítások rovat szerinti kimutatását a 6. melléklet szerint határozza meg.
(7) A Képviselő-testület a 2025. évi tartalékát célonként a 7. melléklet szerint állapítja meg.
(8) A Képviselő-testület a helyi adóbevételeket a 8. melléklet szerint állapítja meg.
(9) A Képviselő-testület az adósságot keletkeztető ügyletekből, az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit a 9. melléklet szerint állapítja meg. A Képviselő-testület 2025. évben nem tervez adósságot keletkeztető fejlesztési célokat meghatározni.
(10) A Képviselő-testület a 2025. évi előirányzatok felhasználási ütemtervét a 10. melléklet szerint állapítja meg.
(11) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) alapján a Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési tervszámait a tárgyévre és a következő 3 költségvetési évre az 11. melléklet szerint határozza meg.
(12) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetési egyenleg összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege, valamint a felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban a 12. melléklet szerint állapítja meg.
(13) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő 2025. évi hozzájárulásait a 13. melléklet szerint állapítja meg.
(14) A Képviselő-testület hitelállománnyal nem rendelkezik.
4. Költségvetési egyenleg
4. § (1) Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek egyenlege 0 Ft, költségvetési hiányt nem tervez.
(2) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket – a költségvetési maradvány felhasználásával kapcsolatos jogköröket kivéve - a polgármester gyakorolja. A maradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
5. Több éves kihatással járó feladatok
5. § Az Önkormányzat nem rendelkezik többéves kihatású feladatokkal és kötelezettségvállalásokkal.
6. A költségvetési tartalék
6. § (1) Az Önkormányzat a kiadások között 35.046.213.-Ft tartalékot állapít meg.
(2) A 2025. évi költségvetés működési célú általános tartaléka elsősorban az önkormányzati rendkívüli feladatok megoldására szolgál.
(3) A Képviselő-testület a tartalék felhasználásának jogát évi 500.000 Ft összegig a polgármesterre ruházza át.
(4) A polgármester a végrehajtott átcsoportosításokról, felhasználásokról a negyedévet követő első ülésén tájékoztatja a Képviselő-testületet. A költségvetési rendelet módosítására ezzel egyidejűleg a polgármester köteles javaslatot tenni.
7. A rendkívüli bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos szabályok
7. § (1) Az Önkormányzat feladatai ellátásához pályázatokat nyújthat be, közvetlenül pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhat el.
(2) A pályázatban való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél kiadási vonzatát, annak többéves kihatását és hasznosságát.
(3) A többéves kihatással járó, valamint az önerő vállalásával járó pályázatok benyújtásának előzetes engedélyezése a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(4) A több éves kihatással nem járó, valamint a 100 %-os támogatás intenzitású, önerőt nem igénylő pályázatot a polgármester jogosult az önkormányzat érdekeinek szem előtt tartásával benyújtani, melyről köteles a Képviselő-testületet utólagosan tájékoztatni.
8. Az Önkormányzat gazdálkodása és előirányzat módosítása
8. § (1) Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek módosítása az Áht. rendelkezései alapján történik.
(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet kiemelt előirányzatainak módosítása. A képviselő-testület a kiemelt előirányzatokon belül a polgármesterre ruházza a feladatok közötti előirányzat módosítást azzal a megkötéssel, hogy a féléves, a harmadik negyedéves és az éves beszámoló keretében tájékoztatja a képviselő-testületet a jóváhagyott átcsoportosítások összegéről.
(3)3 Az Általános Tartalék összege: 5.816.339.-Ft, a Céltartalék összege: 22.938.400.-Ft, melyet a 7. melléklet tartalmaz.
(4) A központi költségvetés által biztosított előirányzatok, pótelőirányzatok vonatkozásában a polgármesternek év közben a kiemelt előirányzatok módosítására is lehetősége van, amelyről a beszámolók keretében jóváhagyás végett tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A polgármester nem lépheti túl a fejlesztési kiadások képviselő-testület által meghatározott összegét. Amennyiben a megvalósítandó cél teljes egészében elmarad, akkor az így megmaradó előirányzat összegéről új cél megjelölésével csak a képviselő-testület rendelkezhet.
(6) Az Önkormányzat által nem tervezett és többlet-bevételként jelentkező forrásokat általános tartalékként kell kezelni, amelyről a Képviselő-testület az előirányzat-módosítások során dönt.
(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit betétként elhelyezze.
9. A személyi juttatásokkal és munkaerővel való gazdálkodás, az önkormányzati alkalmazottak egyéb támogatása
9. § (1) A személyi juttatásokkal az Önkormányzat év közben önállóan gazdálkodik.
(2) Az Önkormányzat létszámkeretének módosítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(3) A képviselő-testület az általános személygépkocsi normaköltség 2025. évi összegét 30 Ft/km összegben állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában 2025. évben az illetményalapot 50.760 Ft-ban állapítja meg.
(5) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselői részére a Képviselő-testület 20 %-os mértékű, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére 20 %-os illetménykiegészítést biztosít.
(6) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak részére a cafeteria keretében biztosított SZÉP kártya juttatás keretösszege személyenként nettó 400.000 Ft/év, mely évente négy alkalommal, negyedévente kerül kifizetésre.
(7) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők havi bruttó 1.000 Ft bankszámla hozzájárulásban részesülnek. A bankszámla-hozzájárulás évente egy alkalommal összevontan (12 havi részletben) kerül kifizetésre.
(8) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésében az anyakönyvvezetői megbízással rendelkező, és anyakönyvvezetői feladatokat ellátó személy részére évente személyenként bruttó 50.000.-Ft ruházati költségtérítés kerül megállapításra, mely célra a fedezetet biztosítani kell.
(9) A Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal dolgozóinak járó juttatások és támogatások formáit, mértékét, feltételeit a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 152. § (2) bekezdésére figyelemmel a jegyző szabályzatban határozza meg.
(10) Az Önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak falugondnok és munkavállaló részére a közművelődési szakember központilag megállapított illetménye kivételével - 10%-os mértékű béremelést biztosít a 2025. költségvetési évre.
(11) Az Önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak és munkavállalók részére:
a) a cafeteria keretében biztosított juttatás éves keretösszege nettó 96.000.-Ft/fő, mely évente négy alkalommal, negyedévente kerül kifizetésre. A részmunkaidőben foglalkoztatott dolgozók részére arányosan kerül biztosításra a SZÉP kártya juttatás.
b) az előírt munkaruha juttatás éves mértéke bruttó 30.000.-Ft/fő, melynek feltételeit a munkáltató által kiadott munkaruha szabályzat határozza meg.
10. Felhalmozási, felújítási, karbantartási előirányzattal való gazdálkodás
10. § A beruházásra, felújításra jóváhagyott előirányzattal az Önkormányzat gazdálkodik.
11. A társadalmi, önszerveződő közösségek önkormányzati támogatása
11. § (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek részére az e célra elkülönített kiadási előirányzatának mértékéig nyújthat pénzbeli támogatást.
(2) A támogatások folyósítása támogatási szerződés alapján történik.
(3) A támogatások folyósításának feltétele az előző költségvetési évben folyósított támogatásokról történő tételes elszámolás képviselő-testület által történő elfogadása, a támogatott nyilatkozata arról, hogy nincs 30 napon túli tartozása az adó-, járulék-, illeték- és vámkötelezettsége tekintetében.
12. Az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos egyéb előírások
12. § (1) A készpénzforgalom kímélése érdekében az Önkormányzatnak törekednie kell a kiadások átutalással történő kiegyenlítésére.
(2) Az Önkormányzat készpénzt vehet fel a házipénztárban. Készpénz felvétele az alábbi esetekben történhet:
a) költségvetési szerv ellátmányára,
b) reprezentációs kiadásokra,
c) kis összegű szolgáltatások készpénzben történő teljesítésére,
d) indokolt esetben üzemanyag felvételre,
e) készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzésekre.
13. § Az Önkormányzat az ingatlanjai és ingóságai használatával, bérletével kapcsolatban megállapított bérleti díjak és használati díjak mértékét a 2024. évi fogyasztói árindex átlaga alapján 3,7%-os emeléssel állapítja meg.
14. § Az Önkormányzat saját bevételei terhére – jövedelemvizsgálat és szociális rászorultság vizsgálata nélkül – a bölcsődei, óvodai ellátáshoz, iskoláztatáshoz, lakosság csoport támogatása érdekében a Nemesvitán lakóhellyel rendelkező családok és gyermekek, valamint személyek számára támogatást biztosíthat évi 700.000.-Ft keretösszeg erejéig. A támogatás kifizetésének feltételeit és rendjét az önkormányzat normatív határozatban állapítja meg.
15. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatainak végrehajtását e rendelet és a vonatkozó pénzügyi előírások alapján a Lesencetomaji Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, amelynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző a felelős, aki az ellenőrzés végrehajtásáról az éves belső ellenőrzési terv alapján gondoskodik.
13. Záró rendelkezések
16. § A rendelet szabályait 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.
17. § Ez a rendelet 2025. május 29-én 19 órakor lép hatályba.
Az 1. § (1) bekezdése a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdése a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.
A 10. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.
A 11. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.
A 12. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (12) bekezdésével megállapított szöveg.
A 13. melléklet a Nemesvita Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (13) bekezdésével megállapított szöveg.