Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 20.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 46/2017.(XII.14.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 03. 21- 2025. 03. 21

Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 20.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 46/2017.(XII.14.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.03.21.

[1] A településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet módosításának célja a településképi követelményekre, a településkép-érvényesítési eszközökre, a reklámokra és reklámhordozókra vonatkozó rendelkezések és a magasabb szintű jogszabályok közötti összhang megteremtése, a párhuzamos, többszintű szabályozás megszüntetése.

[2] Kazincbarcika Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi. C. törvény 225. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Korm. rendelet 70/A. §-ában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítésze, valamint Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2.1.5. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Társadalompolitikai és Városfejlesztési Bizottsága, 3.1.1 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi, Jogi és Közbiztonsági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:

„Kazincbarcika Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi. C. törvény 225. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Korm. rendelet 62. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítész, Kulturális örökség védelméért felelős miniszter, Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, valamint a településfejlesztési és településrendezési dokumentumok, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézmények partnerségi egyeztetésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerinti partnerek véleményének kikérésével, valamint Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2024. (X. 2.) önkormányzati rendelete 2.1.5. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Társadalompolitikai és Városfejlesztési Bizottsága, 3.1.1 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi, Jogi és Közbiztonsági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:”

2. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet XIV. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„XIV. Fejezet

Cégérekre, cég -és üzletjelzésekre vonatkozó településképi követelmények

3. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 102. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Információs vagy más célú berendezés, közérdekű molinó gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető.

(4) Információs vagy más célú berendezés, közérdekű molinó létesítése esetén gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ különösen

a) az önkormányzat működési körébe tartozó információ,

b) a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információ,

c) a településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtása,

d) idegenforgalmi és közlekedési információ, a társadalom egészét vagy széles rétegét érintő, elsősorban állami információ.”

4. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet XVII. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„XVII. Fejezet

A településképi véleményezési eljárás és a helyi építészeti tervtanács

5. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 111. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„111. § A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező kérelmére indul. A kérelmet Kazincbarcika Város Önkormányzatának polgármesteréhez a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021.(VII.15.) Korm.rendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 45. § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott tartalommal és módon, az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.”

6. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 113. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni a Korm.rendelet 44. § (2) bekezdése szerinti engedélyezési eljárásokat megelőzően.”

7. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet XVII. Fejezete a következő 114/A. §-sal egészül ki:

„114/A. § (1) Kazincbarcika Város Önkormányzata a magyar építészetről szóló törvény, valamint az építészeti és településrendezési tervtanácsokról szóló kormányrendelet (a továbbiakban: Tervtanácsi rendelet) előírásai alapján a településképi vélemény beszerzéséhez kötött és más tervtanács feladatkörébe nem utalt építési tevékenységek építészeti-műszaki terveinek véleményezése, továbbá egyes önkormányzati döntések szakmai megalapozása érdekében helyi építészeti tervtanácsot (a továbbiakban: Tervtanács) működtet.

(2) A Tervtanács tagjainak száma - a tervtanács elnökét is ide számítva - legfeljebb 20 fő.

(3) A Tervtanács tagjait Kazincbarcika Város Önkormányzatának polgármestere kéri fel az önkormányzati főépítész javaslata alapján. A Tervtanácsi tagok megbízása öt évre szól. A tervtanácsi tag tervtanácsi tagsága megszűnik a megbízás időtartamának lejártával, a tag lemondása, vagy elhalálozása esetén, és a felkérés visszavonásával.

(4) A Tervtanács a tárgyalandó dokumentáció tartalmától függően az Ügyrendjében meghatározott eltérő számban és összetételben, de - az elnökkel együtt - legalább három taggal ülésezik. Az ügyrendben meghatározott létszám a Tervtanács határozatképességének feltétele.

(5) A Tervtanács döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza meg, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

(6) A Tervtanács működésének és eljárásának a magyar építészetről szóló törvényben, a Tervtanácsi rendeletben, valamint e rendeletben nem szereplő szabályait a Tervtanács ügyrendjében kell meghatározni, melyet a Tervtanács elnökének javaslata alapján - a polgármester egyetértésével - a Tervtanács fogad el.”

8. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 115. és 116. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„115. § A településképi bejelentési eljárás az építtető, az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa, illetve az általa megbízott tervező kérelmére indul. A kérelmet Kazincbarcika Város Önkormányzatának polgármesteréhez a Korm.rendelet 46. § (4)-(6) bekezdéseiben meghatározott tartalommal és módon, az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.

116. § Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

a) a Korm.rendelet 46. § (1) bekezdésében meghatározott építmények rendeltetésének megváltoztatása esetén,

b) a Korm.rendelet 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott tevékenységek megkezdését, épületeken való elhelyezhetőségét megelőzően, ha a tevékenységek, épületeken való elhelyezések köre szerepel a Korm.rendelet 13. mellékletében.”

9. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 118. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) A településképi követelmények és eljárási kötelezettségek megsértése vagy végre nem hajtása esetén a településképi kötelezési eljárásra és a településkép-védelmi bírság összegére, kiszabására a magyar építészetről szóló törvény és a Korm.rendelet előírásai irányadók.

(3) A településkép-védelmi bírság kiszabása esetén, amennyiben a bírság befizetésére határidőn belül nem kerül sor, az eljáró hatóság az állami adóhatóságnál kezdeményezi a bírság behajtását.”

10. § A településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet

a) 92. § d) pont nyitó szövegrészében a „kerítés” szövegrész helyébe a „közterületi telekhatáron lévő kerítés” szöveg,

b) 92. § e) pont nyitó szövegrészében az „a kerítés” szövegrész helyébe az „a közterületi telekhatáron lévő kerítés” szöveg,

c) 100. § (1) bekezdésében a „Reklámhordozó” szövegrész helyébe a „Hirdető berendezés” szöveg,

d) 100. § (2) bekezdésében a „Reklámhordozó” szövegrész helyébe a „Hirdető berendezés” szöveg,

e) XV. Fejezet címében a „berendezésekre” szövegrész helyébe a „berendezések épületen való elhelyezhetőségére” szöveg

lép.

11. § Hatályát veszti a településkép védelméről szóló 46/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet

9. 5. § 18. és 19. pontja,

10. 95. és 96. §-a,

11. 98. §-a,

16. 112. §-a,

20. 119. §-a,

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.