Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2024 (II.07) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 12. 01- 2025. 12. 02Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2024 (II.07) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Mucsi község Önkormányzata a törvényesség szabályainak való megfelelés érdekében módosítja a rendeletét
[2] Mucsi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdése után az önkormányzati feladatköreként az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d.) pontját, valamint az Mötv. 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szervezeti és működési rendjére vonatkozóan a következőket rendeli el
1. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő preambulum lép:
2. § (1) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 2. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) székhelye: 7195 Mucsi, Dózsa György u. 73., működési területe Dúzs közigazgatási területe
(3) Az önkormányzat létrehozására a Mötv. rendelkezése alapján került sor.
a) Az alapítás dátuma: 1990. szeptember 30.
b) A törzskönyvi nyilvántartásba bejegyzés dátuma: 1990.december 1.”
(2) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 2. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) Az Önkormányzat szervezeti sémája a 2. számú mellékletben található.”
3. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A képviselő-testület – e törvényben meghatározott kivételekkel – hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. A polgármesterre átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.”
4. § (1) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg.”
(2) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az alakuló ülés napirendje
a) A Helyi Választási Bizottság tájékoztatója az önkormányzati választások eredményéről
b) Az önkormányzati képviselők eskütétele
c) A polgármester eskütétele, a polgármesteri program ismertetése
d) Az önkormányzati képviselők és a polgármester részére a megbízólevelek, esküokmányok átadása
e) Előterjesztés a polgármester illetményének és költségátalányának megállapítására
f) Előterjesztés az SZMSZ módosítására, felülvizsgálatára
g) Előterjesztés az alpolgármester megválasztására
h) Az alpolgármester eskütétele
i) Előterjesztés az alpolgármester illetményének és költségátalányának megállapítására
j) Előterjesztés a képviselő-testület bizottságainak megválasztására.”
5. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„10. § (1) Az önkormányzat képviselő- testületének létszáma - beleértve a polgármestert is - 5 fő.
(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, aki összehívja a képviselő-testület ülését. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testület összehívására és az ülés vezetésére a képviselő-testület által létrehozott Méltatlanságot-Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást vizsgáló bizottság elnöke jogosult.
(3) A Képviselő-testület ülése:
a) alakuló ülés
b) rendes ülés
c) rendkívüli ülés
(4) Az alakuló ülés összehívása, vezetése és napirendje a rendelet 9. §-ban foglalt szabályok szerint történik.
(5) A képviselő-testület munkáját az általa elfogadott éves Ülés- és Munkaterv alapján végzi. A képviselő-testület az éves Ülés- és Munkatervében meghatározott számú, de évente legalább 6 testületi ülést tart. Az ülés és munkatervében meghatározott számú ülés, rendes ülésnek számít. A munkatervben nem szereplő testületi ülés, rendkívüli ülésnek minősül.”
6. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 15. § (1f) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1f) A napirend tárgyában érintett önszerveződő közösségek vezetőit,az érdekképviseleti szervek vezetőit, így különösen:a Polgárőr Egyesület Elnökét, az Együtt Mucsiért Alapítvány Elnökét, az önkormányzati intézmények vezetőjét- valamint, akinek jelenléte a tárgyalandó napirendnél elengedhetetlenül szükséges.”
7. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a 17. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„1. A napirendek tárgyalása”
8. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a 18. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„2. A képviselő-testület döntései”
9. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 18. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a döntés előtt a személyes érintettséget. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A kizárásról bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Amennyiben a bejelentési kötelezettségét elmulasztja, úgy a döntést érvénytelennek minősül.”
10. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 19. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A testület által hozott határozatokat: a határozatot hozó önkormányzat képviselő-testületének nevével, évente emelkedő sorszámmal, a döntéshozatal időpontjának megjelölésével kell ellátni. (Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének .../20... (...) számú határozata)”
11. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a 20. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„3. A rendelet”
12. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„20. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők, a polgármester
b) a jegyző
c) a települési kisebbségi önkormányzatok testületei
d) a részönkormányzatok
e) a települési civil szervezetek
(3) A kezdeményezést annak indokolásával a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester a kezdeményezést ismerteti a képviselőtestülettel. A testület egyszerű szótöbbséggel dönt a rendelet-tervezet elkészítéséről, vagy annak elutasításáról.”
13. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a 24. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„4. Kérdésekkel, interpellációkkal kapcsolatos szabályok”
14. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) ) A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás időpontját megelőzően lehetőség van, hogy az érintettek írásban észrevételt tegyenek és kérdéseket tegyenek fel. Az elhangzott javaslatra, kérdésre, illetve az írásban megfogalmazott javaslatra a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.”
15. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet II. Fejezete a 25. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„5. A jegyzőkönyv”
16. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 26. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A jegyzőkönyv 2 példányban készül, amelyekhez csatolni kell az ülésre szóló meghívót, a jelenléti ívet, az írásos előterjesztéseket, a megalkotott rendeleteket. ”
17. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület a képviselők közül 3 tagú Méltatlanságot- Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottságot hoz létre. A bizottság névsorát az 1. melléklet tartalmazza, feladatait a 3. melléklet tartalmazza”
18. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni a döntés előtt a személyes érintettséget. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A kizárásról bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Amennyiben a bejelentési kötelezettségét elmulasztja, úgy a döntést érvénytelennek minősül.”
19. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet V. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
A TISZTSÉGVISELŐK ”
20. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 34–36. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„34. § (1) A Mucsi Község Önkormányzatának polgármestere tevékenységét főállásban látja el. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt és erről okmányt ír alá. A polgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.
(2) A képviselő-testület elnöke a polgármester. A polgármester összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését, valamint képviseli a képviselő-testületet. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.
(3) A polgármester:
a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt;
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a közös önkormányzati hivatalnak feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;
d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;
e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
f) a társtelepülések polgármestereivel gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;
g) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
h) a polgármester a külön rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.
i) A polgármesterrel kapcsolatos munkáltatói jogokat a képviselőtestület gyakorolja. E feladatkörében a képviselőtestület:
j) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárást kezdeményezhet bármely képviselő, a Kormányhivatal Hivatal vezetője, Vagyonellenőrző és Vizsgáló Bizottság,
k) fegyelmi eljárás lefolytatásának elrendeléséhez a képviselőtestület minősített többséggel hozott döntése szükséges,
l) a fegyelmi eljárást a Méltatlanságot- Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottság folytatja le.
m) a polgármester vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a testület által megválasztott bizottság folytatja le,
n) a polgármester jutalmazására az alpolgármester, vagy bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslat tárgyában a képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel foglal állást.
35. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el. Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(3) Az alpolgármester feladatai elsősorban előkészítő, összehangoló jellegűek. Ennek keretében:
a) Akadályoztatása esetén helyettesíti a polgármestert,
b) Részt vesz a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések kidolgozásában.
c) Részt vesz a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervekkel való kapcsolattartásban,
d) Segíti a bizottság munkáját,
e) Részt vesz a testületi hatáskörbe tartozó választási, kinevezési ügyek előkészítésében,
f) Feladatait a polgármester utasításai szerint látja el.
36. § (1) A jegyző feladatkörét, hatáskörét törvény, vagy annak felhatalmazása alapján Kormányrendelet állapítja meg.
(2) A jegyző feladatai különösen:
a) vezeti a polgármesteri hivatalt vagy a közös önkormányzati hivatalt.
b) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;
c) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében
d) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;
e) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;
f) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;
g) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről;
h) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
i) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át
j) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;
k) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.”
21. § Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„37. § (1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Hőgyész, Szakály, Dúzs, Kalaznó községekkel közösen Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatalt működtetnek.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti, aki a Hőgyész, Szakály, Dúzs, Kalaznó és Mucsi településeken is ellátja a jegyző feladatait. A jegyző kinevezéséhez, felmentéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságszám-arányos, többségi döntése szükség.
a) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, legfeljebb 6 hónap időtartamra a pénzügyi előadó helyettesíti.
b) A közös Önkormányzati Hivatal belső szervezetének és működésének rendjét, az ügyfélfogadás rendjét, a polgármester és jegyző fogadóóráinak időpontját, valamint a munka- és ügyfélfogadási rendjét a „ A Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata Illetve Ügyrendje” tartalmazza.”
22. § (1) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A közmeghallgatás: A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni. A közmeghallgatás időpontját megelőzően az érintettek írásban is tehetnek észrevételt, kérdéseket. Az írásban benyújtott észrevételekre, kérdésekre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni.”
(2) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 39. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A közmeghallgatás online módon is megtartható.”
23. § (1) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.
(3) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet az 5. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.
(4) Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet a 6. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.
24. § Hatályát veszti az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelet
b) „A Napirendek Tárgyalása” alcím címe,
c) „A Képviselő-testület döntései” alcím címe,
d) „A Rendelet” alcím címe,
e) „Kérdésekkel, interpellációkkal kapcsolatos szabályok” alcím címe,
f) „A jegyzőkönyv” alcím címe,
25. § Ez a rendelet 2025. december 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 4/2025. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez