Kisdér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatról szóló 8/2019.(X.20.) rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 12. 12- 2025. 12. 13Kisdér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatról szóló 8/2019.(X.20.) rendelet módosításáról
[1] Kisdér Község Önkormányzat Képviselő-testülete elvégezte a Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatát, ezen változások átvezetése céljából alkotta meg a jelen rendeletet.
[2] Kisdér Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
1. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 17. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, - akadályoztatása esetén - az alpolgármester hívja össze.
(2) A polgármester, valamint az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, illetve e két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a képviselő-testület korelnöke (a legidősebb képviselő) látja el.”
2. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül:
a) az önkormányzat intézményének vagy társulásának a vezetőjét
b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.”
3. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, az utóbbi távollétében a korelnök vezeti.”
4. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 29. § i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:)
5. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 39. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„39. § A megválasztott képviselők több, mint felének – legalább 3 képviselő – igen szavazata szükséges – minősített többség - :
a) rendeletalkotás
b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás
c) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás
d) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból való kiválás
e) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése.
f) önkormányzati képviselő kizárásához, az összeférhetetlenség, valamint méltatlanság megállapításához, a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez, valamint az Mötv. 46. §. (2) c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez.”
6. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet „A vita és a döntéshozatal módja” alcíme a következő 46/A. §-sal egészül ki:
„46/A. § A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.”
7. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 74. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„74. § A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, az önkormányzatok működésével, a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására, Diósviszló Rádfalva, Garé, Babarcszőlős, Bisse, Csarnóta, Kisdér, Siklósbodony községek képviselő-testületeivel közösen – Diósviszló székhellyel – egységes közös önkormányzati hivatalt hoz létre. A közös önkormányzati hivatal elnevezése: Diósviszlói Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: hivatal) A hivatal székhelye: 7817 Diósviszló, Petőfi Sándor u. 106.”
8. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 78. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt.
(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzatok működésével kapcsolatos Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatok ellátásáról.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a munkaköri leírás szerinti igazgatási ügyintéző, továbbá a vezető pénzügyi-számviteli ügyintéző köztisztviselő jogosult a jegyzői feladatokat – a jegyzői tisztség betöltéséig, vagy a jegyző akadályoztatásának megszűnéséig, de legfeljebb 6 hónapig ellátni.”
9. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 81. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Együttes ülés tartását bármely önkormányzat kezdeményezheti, a tárgyalandó napirend megjelölésével.
(2) Az együttes ülést a polgármesterek hívják össze, és a helyszín önkormányzatának polgármestere látja el a képviselő-testület ülése elnöki tisztségével kapcsolatos feladatokat.
(3) A képviselő-testület együttes ülésének határozatképességét településenként kell vizsgálni.
(4) A képviselő-testületek együttes ülésén a képviselő-testületek döntését településenként külön kell vizsgálni és az érvényes döntéshez valamennyi települési önkormányzat egybehangzó döntése szükséges.”
10. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 85. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A közmeghallgatáson felmerült kérdésekre a polgármester, a jegyző vagy megbízottja érdemi választ adhat. Bonyolultabb ügy vizsgálatával a képviselő-testület megbízza a polgármestert, ha szükséges, az ügy vizsgálatára alkalmi bizottságot is létrehozhat.”
11. § Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet 9. függeléke helyébe az 1. melléklet lép.
12. § Hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (X. 20.) önkormányzati rendelet
a) 48. §-a,
b) 77. §-a,
c) 79. §-a,
d) 81. § (5) bekezdése.
13. § Ez a rendelet 2025. december 12-én lép hatályba.
1. melléklet az 5/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez