Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 13/2021. (X.25.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 03. 15- 2025. 03. 16

Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 13/2021. (X.25.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 03. 15- 2025. 03. 16

[1] Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az elmúlt évek gyakorlati tapasztalatai alapján felülvizsgálta a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 13/2021. (X. 25.) önkormányzati rendeletét és tekintettel az elmúlt években tapasztalható jelentős mértékű inflációra, valamint a szociális vetítési alap évek óta változatlan összegére, az egyes ellátási formákra vonatkozó szabályokat úgy módosítja, hogy az ellátások igénybevételére a jelenleginél szélesebb körben legyen lehetőség.

[2] Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ban, 48. § (4) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 13/2021. (X. 25.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 6. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli támogatások - az ápolási támogatás kivételével - a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés napja – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik - a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.”

2. § (1) A R. 8. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ápolási támogatás formájában a Képviselő-testület települési támogatást nyújt tartósan beteg hozzátartozó otthoni ápolását, gondozását végző szociálisan rászorult azon személy részére, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:)

„d) az ápolást végző személy családjában az egy főre számított jövedelem a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át nem haladja meg,”

(2) A R. 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az ápolási támogatás a kérelem benyújtásától számított egy év időtartamra kerül megállapításra, mértéke havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott ápolási díj alapösszegének 150 %-a.”

„(10a) Az ápolási támogatásra való jogosultságot az ápolt személy elhalálozása esetén az elhalálozás időpontját követő második hónap utolsó napjával kell megszüntetni.”

3. § A R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„9. § (1) A Képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt az arra szociálisan rászorult személy részére az alábbi feltételek együttes megléte esetén:

a) az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap

aa) egyedül élő kérelmező esetén 500 %-át,

ab) többszemélyes családban élő kérelmező esetén 350 %-át,

b) a Szoc. tv. 50. §-a alapján sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult,

c) a havi rendszeres gyógyszerköltsége a szociális vetítési alap 10 %-át meghaladja,

d) egészségi állapota miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, illetve orvos által javasolt gyógyászati segédeszközt használ,

e) nem rendelkezik a Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal.

(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a kérelmező is, akinek a jövedelme meghaladja az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelemhatárt, de

a) az igazolt havi gyógyszerköltsége meghaladja az egy főre számított havi jövedelem 20%-át és

b) megfelel az (1) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott feltételeknek.

(3) A gyógyszertámogatás havi összege megegyezik a havi igazolt rendszeres gyógyszerköltség összegével, de legfeljebb 15.000,- Ft/hó.

(4) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra. Amennyiben a jogosult a támogatás ideje alatt közgyógyellátásra válik jogosulttá, a jogosultság kezdő napjával a részére megállapított gyógyszertámogatást meg kell szüntetni.

(5) A kérelemhez csatolni kell:

a) a kérelmező és családtagjai jövedelemigazolását,

b) a háziorvos igazolását arról, hogy a kérelmező egészségi állapota miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, illetve orvos által javasolt gyógyászati segédeszközt használ, vagy a gyógyszertár által kiadott igazolást a havi rendszeres gyógyszerköltségről, az orvos által igazolt egy havi gyógyszermennyiség figyelembevételével,

c) a Korm. rendelet 1. sz. mellékletének megfelelő vagyonnyilatkozatot.”

4. § (1) A R. 10. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Képviselő-testület a fűtési költségekhez való hozzájárulásként időszakos lakhatási támogatást nyújt a településen lakcímmel rendelkező, szociálisan rászoruló személynek, az alábbi feltételek együttes megléte esetén:

az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap)

„aa) egyedül élő kérelmező esetén a 500 %-át,”

(2) A R. 10. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A támogatás kizárólag természetbeni formában nyújtható)

„a) aprított tüzifa, fabrikett házhozszállítása vagy
b) az épület fűtését biztosító közüzemi díjhoz való hozzájárulásként, a közüzemi szolgáltató részére történő átutalással.”

„(2a) A lakhatási támogatás összege alkalmanként legfeljebb a szociális vetítési alap 300 %-ával megegyező összeg.”

(4) A R. 10. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A (2) bekezdés a) pont szerinti lakhatási támogatás rendkívüli méltánylást érdemlő esetben - különösen az időjárási helyzetre vagy a kérelmező jövedelmi viszonyaira való tekintettel - a (4) bekezdésben meghatározottaktól eltérően egy fűtési időszakban, egy háztartásra, egy jogosultnak legfeljebb két alkalommal állapítható meg, ha az adott hónapban rezsivédelmi támogatásban nem részesül. ”

(5) A R. 10. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) A lakhatási támogatás a (7) bekezdésben meghatározottak szerinti esetben, hivatalból induló eljárás keretében a Segítő Kéz Szolgálat által is kezdeményezhető.”

5. § A R. 9/A. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„9/A. Rezsivédelmi támogatás ”

6. § (1) A R. 10/A. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület a lakásfenntartással kapcsolatos közüzemi díjak kifizetése következében fennálló tartós létfenntartási gondok enyhítése céljából rezsivédelmi támogatást nyújt azon közüzemi szolgáltatóval szerződéses jogviszonyban állók számára, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, az alábbi feltételek együttes megléte esetén:

a) az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap

aa) egyedül élő kérelmező esetén 450%-át,

ab) többszemélyes háztartásban élő kérelmező esetén 300%-át,

ac) kizárólag házastársával, élettársával együtt élő nyugellátásban, nyugdíjszerű ellátásban, rehabilitációs vagy rokkantsági ellátásban részesülő kérelmező esetén 400 %-át,

b) a kérelmező, illetve a család tagjainak egyike sem rendelkezik a Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal,

c) a kérelmező tulajdonjoga, haszonélvezeti, bérleti, használati joga alapján életvitelszerűen él abban a Törökbálint közigazgatási területén fekvő ingatlanban, melynek fenntartásával kapcsolatos költségek kifizetését igazolja.

(2) A rezsivédelmi támogatás a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illeti meg a jogosultat egy év időtartamra.

(3) A rezsivédelmi támogatás havi összege 7000,- Ft, melyet a jogosult által meghatározott közüzemi szolgáltató részére kell közvetlenül utalni.”

(2) A R. 10/A. § (4) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rezsivédelmi támogatás megállapításához az alábbi nyilatkozatok és igazolások szükségesek:)

„a) a kérelmező és a közös háztartásban élők jövedelemigazolása,”

(3) A R. 10/A. § (4) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rezsivédelmi támogatás megállapításához az alábbi nyilatkozatok és igazolások szükségesek:)

„c) a kérelmező nevére szóló közüzemi számla másolat,”

(4) A R. 10/A. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A rezsivédelmi támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(6) A támogatás ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultság időtartama alatt, annak megszűnését megelőző hónapban is benyújtható. Ebben az esetben az új jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.”

7. § (1) A R. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület az e rendeletben foglaltak szerint hátralékkezelési támogatás formájában települési támogatást nyújt azon szociálisan rászorult, közüzemi szolgáltatóval szerződésben álló személyek részére, akik lakhatással kapcsolatos kiadásaikban keletkezett hátralékuk teljes kifizetését önerőből nem tudják rendezni.”

(2) A R. 11. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hátralékkezelési támogatás igénybevételére az alábbi feltételek együttes megléte esetén az a kérelmező jogosult,)

„a) akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén annak 450 %-át,”

(3) A R. 11. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hátralékkezelési támogatás igénybevételére az alábbi feltételek együttes megléte esetén az a kérelmező jogosult,)

„d) aki igazolja, hogy a Segítő Kéz Szolgálat által működtetett hátralékkezelési tanácsadáson részt vesz,”

(4) A R. 11. § (5) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kérelemhez csatolni kell)

„b) a közüzemi szolgáltató igazolását a fennálló tartozás összegéről,”

8. § A R. 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ugyanazon személy vagy a vele közös háztartásban élő személy a hátralékkezelési szolgáltatás lezárásától számított két éven belül nem részesülhet hátralékkezelési támogatásban.”

9. § (1) A R. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az intézményi étkezési térítési díj támogatás azon szociálisan rászorult családok gyermekei részére állapítható meg, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 400 %-át, a gyermeket egyedül gondozó szülő esetében, vagy tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetében az 500 %-át, és a család nem rendelkezik a Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pont szerinti vagyonnal. ”

(2) A R. 14. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az intézményi étkezési térítési díj támogatás megállapításához az alábbi nyilatkozatok és igazolások szükségesek:)

„b) 16. életévét betöltött gyermek esetében diákigazolvány másolata,”

(3) A R. 14. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A támogatás mértéke a Gyvt. 21/B. § (2) bekezdésben biztosított normatív kedvezményen túl, a normatív kedvezmény érvényesítését követően fizetendő térítési díj 50%-a, melyet az önkormányzat - az étkezést nyújtó intézmény vezetőjének a gyermek havi térítési díjának összegéről szóló értesítését követő 8 napon belül - közvetlenül az étkezést biztosító intézménynek utal át.

(5) A jogosultat az intézményi étkezési térítési díj támogatás a kérelem benyújtását követő hónap első napjától a tanév végéig illeti meg.”

10. § (1) A R. 17/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület térítésmentes sporttábor igénybevételének lehetőségét biztosítja annak a törökbálinti lakó-vagy tartózkodási hellyel rendelkező, 7-14 éves kor közötti gyermeknek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 400 %-át, gyermekét egyedül nevelő szülő esetében a szociális vetítési alap 500 %-át nem haladja meg. ”

„(1a) A Törökbálinton működő gyermeklakásotthon ellátottjai tekintetében az (1) bekezdésben meghatározott jövedelem vizsgálat nélkül biztosítható a támogatás.”

11. § (1) A R. 20. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[Az (1) bekezdés a) pontjában foglalt támogatás feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap]

„a) egyedül élő, vagy ápolási díjban, ápolási támogatásban részesülő esetén 450 %-át,
b) többszemélyes család esetén 350 %-át.”

(2) A R. 20. § (3) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt támogatás feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap]

„a) 350 %-át az egy vagy több gyermeket gondozó család esetében,
b) 450 %-át a gyermeket egyedül gondozó szülő, vagy tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetében.”

„(5a) Ugyanazon indokra hivatkozással benyújtott kérelemre vonatkozóan az előző döntés véglegessé válásától számított három hónapon belül új támogatás nem állapítható meg.”

(4) A R. 20. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) Az eseti jelleggel nyújtott támogatás összege alkalmanként nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegét.”

„(9a) A (9) bekezdésben foglaltaktól eltérően az eseti támogatás összege:

a) baleset, továbbá a nyugdíjba vonulását követő időszakra az ellátás folyósításáig ellátatlan időszak fennállása esetén legfeljebb 50.000 forint,

b) tartós, legalább két hónapot meghaladó, jövedelemkieséssel járó betegség, vagy kórházi kezelés, továbbá munkanélkülivé válás miatt átmenetileg létfenntartást veszélyeztető élethelyzet fennállása, hozzátartozó elhalálozása esetén alkalmanként legfeljebb 35.000 forint,

c) három vagy több gyermeket nevelő család esetén, a gyermek neveléséhez, gondozásához kapcsolódó költségek biztosításához gyermekenként legfeljebb 10.000 forint.”

12. § (1) A R. 21. § (2) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A temetési támogatásra az a kérelmező jogosult,)

„a) akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 450 %-át,
b) egyedül élő esetében a szociális vetítési alap 500 %-át.”

(2) A R. 21. § (3) bekezdés a)–c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A temetési támogatás összege:)

„a) 100 000 Ft, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 350 %-át,
b) 75 000 Ft, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 400 %-át,
c) 50 000 Ft, ha a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladja a szociális vetítési alap 400 %-át, de nem haladja meg a (2) bekezdés a-b) pontjában meghatározott összeget.”

13. § (1) A R. 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A 20. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételektől függetlenül, a rendkívüli élethelyzetre tekintettel a polgármester kivételes méltányosságból is megállapíthat rendkívüli települési támogatást, amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 450 %-át, egyedül élő esetén 550 %-át.”

(2) A R. 22. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltak szerinti, kivételes méltányosságból megállapított rendkívüli települési támogatás összege megegyezik a 20. §-ban meghatározott támogatási összeggel, mely egy naptári évben nem haladhatja meg a szociális vetítési alap 300%-át.

(4) A (2) bekezdésben meghatározottakon túl, ha az igénylő körülményei (lakhatását veszélyeztető elemi kár, vagy ha a család valamely tagja létbiztonságukat érintő bűncselekmény sértettje lesz) az azonnali segítségnyújtást indokolják, vagy ha a kérelmező élethelyzete indokoltan azt szükségessé teszi, a rendkívüli települési támogatás az igénylő nyilatkozata alapján, az e rendeletben foglalt, rendkívüli települési támogatásra való jogosultságot megalapozó jövedelemhatárok figyelembe vétele nélkül is – a tényállás tisztázását követően - megállapítható és kiutalható. A rendkívüli települési támogatás összege ebben az esetben nem haladhatja meg a szociális vetítési alap 700 %-át.”

14. § (1) A R. 26. § (4) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A döntés során az érvényesen pályázók közül az alábbiakban felsorolt szociális körülmények között élőket kell előnyben részesíteni a következő sorrendben:)

„a) akinek családjában az egy főre jutó nettó átlagjövedelem a mindenkori szociális vetítési alap 500 %-át nem haladja meg,”

(2) A R. 26. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A támogatás havi összege 5 000 – 25 000 Ft között állapítható meg.”

15. § A R.

a) 10. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában a „családban” szövegrész helyébe a „háztartásban” szöveg és a „350” szövegrész helyébe a „400” szöveg,

b) 10. § (1) bekezdés b) pontjában a „család tagjainak” szövegrész helyébe a „közös háztartásban élők” szöveg

lép.

16. § Hatályát veszti a R.

17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.