Üllés Nagyközségi Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (IX. 10.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 11- 2025. 09. 12

Üllés Nagyközségi Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (IX. 10.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.11.

[1] Üllés Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetlen módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit az államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban-, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.

[2] Üllés Nagyközség Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Helyszíne: Az Üllési Polgármesteri Hivatal tárgyaló terme, vagy esetenként előre meghatározott, a meghívóban feltüntetett más, önkormányzat által fenntartott intézmény tárgyaló terme.”

2. § (1) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, illetőleg a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.”

(2) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 13. § (8) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Tanácskozási joggal meghívható:)

„b) tárgyévi költségvetési támogatást igénylő helyi önszerveződő közösségek, helyi civil és társadalmi szervezetek, valamint tevékenységi körükben helyi önszerveződő közösségek, helyi civil és társadalmi szervezetek”

3. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. § A napirendek sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

b) rendelet-tervezet,

c) munkaterv szerinti előterjesztések,

d) munkatervben nem szereplő előterjesztések,

e) interpellációkra válaszadás,

f) aktuális kérdések.”

4. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, illetőleg a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.”

5. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„30. § Minősített többség szükséges az Mötv-ben (figyelemmel az Mötv. 50. § -ra) és egyéb központi jogszabályokban foglaltakon kívül, a következő döntésekhez:

a) zárt ülés elrendelése esetén,

b) a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt a polgármester elleni kereset benyújtása,

c) az éves önkormányzati költségvetés 5 %-át meghaladó értékű hitel felvétele,

d) önkormányzati vagyontárgyak ingyenes átruházásához,

e) hatáskör átruházása bizottságaira, polgármesterre, jegyzőre,

f) a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó fegyelmi ügyekben,

g) díszpolgári cím adományozásához, visszavonásához,

h) közterület és létesítmény elnevezése, emlékmű állítás.”

6. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottsági ülés napirendi pontjainak sorrendje:

a) az ülés határozatképességének megállapítása,

b) az ülés napirendjének megállapítása,

c) napirendek tárgyalása, vitája, határozathozatal,

d) bejelentések, tájékoztatók.”

7. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 55. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a 40. § (2) bekezdésben meghatározott, a jegyzőkönyv bevezető részének tartalmi követelményeit,

b) a kialakított álláspontok összefoglaló ismertetését,

c) a hozott döntést határozati formában,

d) külön indítványra az ülésen megfogalmazott kisebbségi véleményt,

e) összeállításának dátumát.”

8. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 57. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A polgármester a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

a) összehívja és vezeti a testületi üléseket,

b) képviseli az önkormányzatot,

c) segíti a képviselő-testület tagjainak munkáját,

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás és közakarat érvényesülését biztosítja,

f) jogosult az önkormányzat érdekeit sértő döntés ismételt tárgyalását kezdeményezni a Képviselő-testületnél az ülést követő 3 napon belül. A kezdeményezésről a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül egyszerű szótöbbséggel dönt.

g) gondoskodik a Képviselő- testület határozatainak végrehajtásáról

h) javaslatot tesz a képviselő feladataival összefüggő mulasztás, és személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a képviselő tiszteletdíjának 10%-kal történő csökkentésére.

i) A polgármesternek – az Mötv. 68. § (3) bekezdése szerinti – a képviselő-testület két ülése közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alább felsoroltakra terjed ki azzal, hogy a döntésről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja:

ia) pályázat benyújtása az önkormányzat nevében, pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele, ha az nem jár együtt hitel-, kölcsönfelvétellel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalással,

ib) hatósági, cégeljárási, peres és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése, jognyilatkozatok megtétele,

ic) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére

id) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

ie) saját forrást igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a kötelezettségvállalás mértéke a 3 millió forintot nem haladja meg,

if) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,

ig) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.”

9. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 60. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A Képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, illetőleg a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.”

10. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„61. § A jegyző feladatai különösen:

a) a jegyző vezeti a Képviselő-testület hivatalát a Polgármesteri Hivatalt,

b) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

c) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét; gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében,

d) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó közigazgatási ügyeket,

e) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, illetve a képviselő-testület bizottságainak ülésén,

f) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,

g) a polgármester útmutatásával előkészíti a Képviselő-testület, illetve annak bizottságai elé kerülő előterjesztéseket, szükség esetén előzetesen állást foglal azok jogszerűsége tekintetében,

h) állást foglal a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök, illetve a képviselők kérésére jogértelmezési kérdésekben,

i) a Polgármesteri hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglalt ügyfélfogadási rendjéhez igazodóan fogadónapot tart,

j) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek a felülvizsgálatára,

k) a Képviselő-testület éves munkatervében meghatározott időben beszámol a hivatal munkájáról,

l) gondoskodik a jelen Képviselő-testületi Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteinek és függelékeinek, az önkormányzat rendeleteinek naprakészen tartásáról.

m) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az Üllési Polgármesteri Hivatal igazgatási csoportvezetője látja el.”

11. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 63. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A lakosság, társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgáló fórumok:

a) polgármesteri, jegyzői fogadóóra, heti rendszerességgel, meghatározott napon,

b) lakossági fórum.”

12. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 4. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

13. § Hatályát veszti a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet

14. § Ez a rendelet 2025. szeptember 11-én lép hatályba.

1. melléklet a 6/2025. (IX. 10.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2. pontja helyébe a következő pont lép:

„2. A Pénzügyi- és Ügyrendi Bizottság feladatai:

2.1. A bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, településüzemeltetési, infrastrukturális, településrendezési és fejlesztési, az önkormányzat szervezeti, működési, rendeletalkotási és egyéb szervezési feladatainak ellátásában.

2.2. Közreműködik az önkormányzati rendeletek kidolgozásában, döntések előkészítésében.

2.3. A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselőtestületi döntések előkészítéséhez:

a) az önkormányzat gazdasági programjának meghatározása

b) az éves költségvetés kidolgozása

c) a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves és éves beszámoló elfogadása

d) pénzmaradvány felhasználása

e) éves költségvetés módosítása

f) önkormányzati vagyongazdálkodási ügyek

g) helyi adók bevezetése

h) önkormányzati intézmény alapítása, megszüntetése

i) társulásban való részvétel,

j) képviselőtestületi munkaterv elfogadása,

k) Szervezeti és Működési Szabályzat kidolgozása, módosítása, kiegészítése

2.4. A bizottság közreműködik és kivizsgálja a polgármester által átadott, az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségére irányuló kezdeményezést. A bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.

2.5. Lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat.

2.6. Ellenőrzi a képviselő-testület rendeleteinek, határozatainak végrehajtását.

2.7. Előkészíti és megszervezi a helyi népszavazás lebonyolítását.

2.8. Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendeleteket és határozatokat, javaslatot tesz azok módosítására, kiegészítésére, vagy új rendelet alkotására.

2.9. A bizottság közreműködik önkormányzati intézmények alaptevékenységi, kiegészítő vállalkozási tevékenységi körének meghatározása előkészítésében.

2.10. A bizottság ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. Vizsgálati megállapításait a képviselőtestület elé terjeszti. A testület a szükséges intézkedéseket megteszi.”