Kunbaja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 22Kunbaja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (XI. 20.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának biztosítása érdekében a helyi hatalom gyakorlásának szervezeti és működési kereteit a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg működésének szabályait.
[2] Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Kunbaja Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 6435 Kunbaja, Rákóczi út 16., működési területe: Kunbaja község közigazgatási területe.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(3) Az önkormányzat hivatala: Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal. (6435 Kunbaja, Rákóczi út 16.)
(4) A Képviselő-testület és szervei által használt bélyegzők leírásáról és lenyomatáról, valamint használatáról belső szabályzat rendelkezik.
(5) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(6) A címer leírást és heraldikai értelmezését, a zászló és a pecsét leírását a 1. melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat hivatalos testvérközségi kapcsolatot tart fenn a németországi Dinkelscherben településsel.
(8) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.kunbaja.hu
2. Az Önkormányzat feladata, hatáskörei
2. § (1) A Képviselő-testület gondoskodik mindazon önkormányzati feladatokról, amelyet magasabb szintű jogszabályok hatáskörébe utalnak, valamint amelyeket önként vállal. Az önként vállalt feladatok felsorolását a 2. melléklet tartalmazza
(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei - a polgármester, az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság, a Humánszolgáltatási Bizottság, a jegyző, a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal és a 2. § (3) bekezdés szerinti társulások - látják el.
(3) Az Önkormányzat részvételével működő társulások:
a) Bácsalmás Kistérségi Többcélú Társulás
b) Felső-Bácskai Regionális Szilárd Hulladéklerakó Önkormányzati Társulás (Vaskút)
c) Homokhátsági Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás (Csongrád)
(4) A Képviselő-testület a polgármesterre átruházott feladat és hatásköreit a 3. melléklet, a jegyzőre átruházott feladat és hatásköröket a 4. melléklet, az Ügyrendi és Gazdasági Bizottságra átruházott feladat- és hatásköröket az 5. melléklet és a Humánszolgáltatási Bizottságra átruházott feladat-és hatásköröket a 6. melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek képviselő-testületi ülésen évente beszámol.
(5) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 7. melléklet tartalmazza.
A Képviselő-testület működése
3. A Képviselő-testület összehívásának és működésének alapvető szabályai
3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak létszáma – a polgármesterrel együtt – 7 fő.
(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és együttes ülést, továbbá közmeghallgatást és falugyűlést tart.
(3) A képviselő-testület szükség szerint, a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott számú, évente 6 (hat) ülést tart.
(4) Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a rendes ülésekre kell csoportosítani.
(5) A Képviselő-testület rendes ülését havonta, a munkaterv szerint tartja. A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és legkésőbb a tárgyévet megelőző év decemberi ülésre a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. A munkaterv főbb tartalmi elemei:
1. A Képviselő-testületi rendes ülések tervezett időpontja a hónap megjelölésével, napirendje,
2. Napirend előterjesztőjének (felelősének) megjelölése,
3. Közmeghallgatás, falugyűlés időpontja.
(6) Önkormányzati gazdasági programok folyamatában sürgősen eldöntendő ügyekben, változott vagy új törvényi határidők miatt és egyéb önkormányzati érdekből mielőbb meghozandó önkormányzati döntés végett a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés bármikor megtartható.
(7) A Képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart az Összefogás Közösségi Házban.
(8) A Képviselő-testület előre meghirdetett falugyűlést tart az Összefogás Közösségi Házban, vagy a Képviselő-testület által előre kijelölt más helyen.
(9) A közmeghallgatás és a falugyűlés időpontját legalább 7 nappal előbb a Kunbajai Közös Önkormányzat Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, kell nyilvánosságra hozni.
4. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Távolléte, akadályoztatása esetében a képviselők közül választott alpolgármester gondoskodik a Képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti az ülést.
(2) A Képviselő-testület ülését - főszabályként - a Kunbajai Közös Önkormányzat Hivatal tanácskozótermében tartja. A Képviselő-testület ülése összehívható az Összefogás Közösségi Házba.
(3) A Képviselő-testület rendes üléseit a munkaterv figyelembevételével kell összehívni a meghívó kiküldésével. A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni a képviselőknek. A tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek csak az ülés meghívóját, valamint az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
(5) A Képviselő-testület tagjai mellett meghívottként - tanácskozási joggal - az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolósóan meg kell hívni
a) a jegyzőt,
b) az aljegyzőt.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívül az ülésre meg kell hívni – a meghívást indokoló napirendi ponthoz kapcsolódóan tanácskozási joggal – akit egy-egy napirendi pont tárgyalása érint és akit a polgármester vagy egy képviselő indokoltnak tart.
(7) Meg kell hívni a Képviselő-testület és a Bizottságok üléseire a településen működő, valamennyi bíróság által bejegyzett szervezetet vagy önszerveződő közösséget.
(8) Az állandó tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést – a zárt ülés anyagának kivételével – meg kell küldeni, az esetenkénti tanácskozási joggal meghívottak részére csak az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
(9) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik. Ha önkormányzati érdek indokolja, lehetőség van az ülés összehívására telefonon keresztül, vagy személyesen történő meghívással. Ez esetben is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
(10) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A meghívót az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell függeszteni a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint Önkormányzat honlapján is meg kell jeleníteni (www.kunbaja.hu).
(11) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A Képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat az ülésen megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt az ülést viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
5. § (1) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 1 héten belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
4. Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig
6. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A polgármester, a képviselők, a jegyző, a bizottság elnöke, a nemzetiségi elnök javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére. A napirend elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
(2) A napirendi pont tárgyalását megelőzően az előterjesztő szóbeli kiegészítésre jogosult. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(3) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. Ez esetben nem kell dönteni a képviselő kizárásáról. A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy a Képviselő-testület nyilvánosságra hozza e tényt és amennyiben a Képviselő-testület 1 szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy megsemmisítéséről és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselő-testület.
(4) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
(5) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, melynek időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(6) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára – a vita folytatását szükségtelennek tartja. A vita bezárása után határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7) A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.
7. § (1) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
(2) Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges.
(3) A Képviselő-testület döntéseit szavazással hozza. A határozati javaslatról a Képviselő-testület tagjai „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(4) Névszerinti szavazás (2011. évi CLXXXIX. törvény 48. § (3) bekezdés ) alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ („igen”, „nem”, „tartózkodom”) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a szavazatát aláírásával hitelesíti. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A névsorban első helyen a polgármester, második helyen az alpolgármester, végül a többi képviselő szerepel ABC sorrendben.
(5) A titkos szavazás szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik.
(6) Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A szavazatok összeszámlálását az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság végzi. A Bizottság elnöke a szavazás lebonyolítását követően ismerteti az eredményt. A Bizottság jegyzőkönyvét az ülés jegyzőkönyve mellé kell csatolni.
A Képviselő-Testület döntései
5. A határozat
8. § (1) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,
d) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
e) tájékoztatás tudomásul vételéről,
f) név szerinti szavazás elrendeléséről.
(2) A határozat tartalmazza a határozatot hozó szerv megnevezését, a határozat számát (arab számmal), meghozatalának idejét (évét, valamint zárójelben a hónapját és napját), megjelölését és a határozat tárgyát, a határozat szövegét, a végrehajtás határidejét, a végrehajtás felelősének nevét, a végrehajtás operatív felelősének a nevét, pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését, valamint azon szervek, személyek megnevezését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
(3) A határozat megjelölése: "……./év. (hó. nap.) KT Határozat a (a határozat tárgya)-ról"
(4) A határozatot a képviselő-testületi ülést követő 5 munkanapon belül meg kell küldeni:
a) a végrehajtás felelőseinek, beleértve a végrehajtás operatív felelősét is;
b) akire a határozat feladatot, jogot vagy kötelezettséget állapít meg.
(5) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
6. A rendelet
9. § (1) A Képviselő-testület rendeleteiről a jegyző sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével nyilvántartást vezet.
(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
1. a képviselő
2. a Képviselő-testület bizottsága
3. a polgármester,
4. a jegyző
5. a nemzetiségi önkormányzat elnöke.
(3) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki azt a jegyzővel véleményezteti. Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújtható be a költségvetéssel és a zárszámadással kapcsolatos rendeletek és azok módosításai.
(4) A Képviselő-testület a helyi rendeletalkotást megelőzően a települési rendezési terv és a helyi építési szabályzat vonatkozásában írja elő a társadalmi egyeztetést. A rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet-tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőjén. A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatalba. A Képviselő-testület előtt a polgármester terjeszti elő a társadalmi egyeztetésben kialakított írásbeli véleményeket és értékeli a rendelet tervezetének tárgyalásakor.
(5) A polgármester a jegyző által elkészített rendelet-tervezetet indokolással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti.
(6) A rendeletek kihirdetése - a helyben szokásos módnak megfelelően a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel valósul meg. A kihirdetési záradékon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.
(7) A rendelet hiteles és végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg a https://loclex.ijr.hu internetes felületen.
(8) A kihirdetett rendeletet Kunbaja község honlapján is el kell helyezni.
(9) A rendeletek megjelölése a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet szerint történik. A hatályos önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni. A rendeletek nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik, szükség esetén kezdeményezi a módosítást vagy hatályon kívül helyezést.
(10) A rendeletekről vezetett nyilvántartásban minden rendeletnél fel kell tüntetni a rendelet gondozásáért, karbantartásáért felelős személy nevét.
A Képviselő-testületi anyagok tartalmi és a benyújtására vonatkozó szabályok
7. A Képviselő-testületi anyagok általános szabályai
10. § (1) A Képviselő-testület elé előterjesztés, beszámoló, tájékoztató, képviselői indítvány, interpelláció és kérdés kerülhet.
(2) A jegyző az előkészített anyagok előzetes törvényességi véleményezését követően gondoskodik az ülés napirendi tervezetének elkészítéséről, az ülés meghívójának kézbesítésére irányadó 2011. évi CLXXXIX. törvény 12. § (3) bekezdés szerinti időpontra tekintettel.
8. Az előterjesztés
11. § (1) Az előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, feladatkörében eljárva a Képviselő-testület bizottsága és a jegyző jogosult.
(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
(3) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés főbb tartalmi elemei:
a) a tárgy pontos meghatározása, valamint a téma esetleges korábbi Képviselő-testületi ülés napirendjén való megjelenésének és az azzal kapcsolatban meghozott döntésnek az áttekintése,
b) a meghozandó döntés általános és részletes indokának, várható eredményének bemutatása,
c) a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
d) az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatainak, az egyeztetésben résztvevő személyek és szervezetek, a felmerült lényeges érdek- és véleménykülönbségek, valamint a döntésre vonatkozó javaslatból mellőzött kisebbségi vélemények bemutatása,
e) azon személyek, szervek és szervezetek körének bemutatása, amelyeknek törvény alapján véleményezési, egyetértési joga áll fenn a meghozandó döntés körében, valamint amelyeket arról tájékoztatni szükséges,
f) a döntéssel érintett feladat, valamint annak ellátásához szükséges feltételek bemutatása,
g) a téma átfogó értékelését segítő mellékletek, statisztikai táblák, korábbi határozatok és az e) pont szerinti személyek, szervek és szervezetek véleményét, álláspontját tartalmazó írásos dokumentumok,
h) az előterjesztés megállapításaira – logikailag és tartalmilag – épülő döntési javaslat, amely
ha) egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, valamint határozati javaslat esetén tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
hb) a tárgykörben korábban hozott döntés esetén rendelkezik annak további hatályáról, szükség szerint hatályon kívül helyezéséről, módosításáról, határozat esetén a hatályban tartásáról.
(4) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés közzétett példányának az előterjesztő vagy a kijelölt helyettese aláírását tartalmaznia kell.
(5) Amennyiben előterjesztés vagy módosító javaslat a költségvetés kiadásának növelését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, meg kell benne jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.
(6) Az önkormányzat területén működő gazdasági érdekképviseleti szervezet vagy területi gazdasági kamara kezdeményzése alapján készített Képviselő-testületi anyagot a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(7) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó kinevezés, választás, és egyéb pályázat esetén a pályázatra beérkezett pályamunkát személyi jellegű döntés esetén csak a képviselőcsoport vezetőjének és az érintett bizottság tagjai részére kell megküldeni. A képviselő a Polgármesteri Hivatalban betekinthet a pályamunkába.
(8) A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
9. A beszámoló
12. § A beszámoló
a) önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,
b) a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról,
c) az interpellációk kivizsgálásáról,
d) a Képviselő-testület és szervei tevékenységéről,
e) jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek tevékenységéről készíthető.
10. A tájékoztató
13. § (1) A tájékoztató olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, valamint valamely a település életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
(2) Tájékoztató formájában kell beterjeszteni
a) a jogszabályok ismertetését,
b) az önkormányzat költségvetési mérlegére vonatkozó adatokat,
c) a Képviselő-testület és szervei működésére jellemző adatokat,
d) a településre vonatkozó különböző adatok, jelenségek ismertetését,
ha nem valamely döntés meghozatalát konkrétan támasztják alá.
11. Indítvány
14. § (1) Az indítvány javaslatot tartalmaz rendelet megalkotására vagy határozat meghozatalára. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.
(2) Indítványt bármely képviselő írásban nyújthat be a polgármesterhez, legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző nap 16:00 óráig.
(3) A képviselői indítvány vonatkozhat
a) halasztást nem tűrő döntés meghozatalára vagy
b) az indítvánnyal javasolt döntés előkészítésére.
(4) Az indítvány elfogadásáról a polgármester vitát nyit. A (3) bekezdés b) pontja szerinti indítvány elfogadása esetén a Képviselő-testület a döntés előkészítésére a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt, a feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságot kéri fel.
(5) Az indítvány tárgyalásától számított fél éven belül ugyanabban a tárgyban újabb indítvány nem nyújtható be.
12. Kérdés, interpelláció
15. § (1) Kérdés: önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési és döntési jellegű ügyben való tájékozódás.
(2) Interpelláció: valamely önkormányzati döntés végrehajtása vagy intézkedés elmulasztása tárgyában tett számonkérés.
16. § (1) A kérdést a napirend előtt szóban lehet előterjeszteni. A kérdésre a megkérdezettnek lehetőség szerint a képviselő-testület ülésén szóban kell választ adnia. A válaszadás időtartama a két percet nem haladhatja meg. Ha összetett kérdésfelvetésről van szó, a választ 15 napon belül írásban kell megadni.
(2) Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülés előtt legalább három nappal kell benyújtani a polgármesterhez. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(3) Az interpellációra az ülésen, vagy – legkésőbb 15 napon belül – írásban kell választ adni. A válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(4) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, az interpelláció tárgyában részletes vizsgálatot rendelhet el az illetékes bizottság bevonásával. A vizsgálatban az interpelláló képviselő személyesen köteles részt venni. A vizsgálatot lezáró, az eredményről szóló jelentés képviselő-testület elé terjesztéséről az illetékes bizottság elnöke gondoskodik. A jelentés elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
A képviselő testület ülésének jegyzőkönyve
17. § (1) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kerül rögzítésre. A képviselő-testület üléséről technikai jelleggel hangfelvétel nem készül.
(2) Az 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdésében foglalt tartalmi elemeken felül a jegyzőkönyvben rögzíteni kell:
a) az ülés megnyitásának és berekesztésének időpontját;
b) az ülésről távol maradó képviselők nevét;
c) a határozathozatal módját;
d) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat;
e) a képviselő kérésére írásos különvéleményét, vagy az általa elmondottak szó szerinti rögzítését;
f) szükség esetén a polgármester intézkedéseit;
g) az ülés folyamatában történt fontosabb eseményeket;
h) a képviselő-testület pecsétlenyomatát,
i) a jegyzőkönyv-hitelesítő nevét és aláírását.
(3) A jegyzőkönyvhöz az alábbi mellékleteket kell csatolni:
a) a meghívót;
b) az írásos előterjesztéseket, rendelet- és határozattervezeteket, a képviselői önálló indítványokat, interpellációkat, nem önálló indítványokat és az önkormányzati rendelet kihirdetett szövegét; bizottsági határozati javaslatokat,
c) a jelenléti ívet;
d) a titkos szavazási jegyzőkönyv egy példányát;
e) az írásban benyújtott hozzászólást;
f) a jegyzői észrevételt;
g) a név szerinti szavazáskor készült névsort.
Az önkormányzat működése
13. A települési képviselő
18. § (1) A települési képviselőt a törvény keretei között önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.
(2) A helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos szabályozást külön szabályzat tartalmazza.
(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén – a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott módon – kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
14. A Képviselő-testület bizottsága
19. § (1) A Képviselő-testület 2 bizottságot hoz létre az alábbiak szerint:
a) Ügyrendi és Gazdasági Bizottság,
b) Humánszolgáltatási Bizottság.
(2) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság 3 tagú (2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő tag), feladatait az 5. melléklet tartalmazza.
(3) A Humánszolgáltatási Bizottság 3 tagú (2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő tag), feladatait a 6. melléklet tartalmazza.
(4) A bizottság ülését az elnök – akadályoztatása esetén az elnökhelyettes - hívja össze és vezeti.
20. § (1) A bizottsági ülés meghívóját legalább 5 nappal az ülés előtt ki kell küldeni a tagoknak, a jegyzőnek, a polgármesternek, a képviselőknek, a nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek és mindazoknak, akik meghívását a bizottság elnöke indokoltnak tart.
(2) A bizottság belső működésének szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maga határozza meg, ellenkező esetben a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
15. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
21. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő. A polgármester munkarendje a hivatali munkarend szerinti.
(2) A polgármester feladatai a Képviselő-testület ülésének vezetése során:
a) a Képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
d) napirendenként: vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása, a vita összefoglalása, az indítványok szavazásra való feltevése, határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása, a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen, a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,
e) a rend fenntartása,
f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
i) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,
j) az ülés bezárása.
(3) A polgármester:
a) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
b) ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a nem képviselő rendzavarót.
(4) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, az ülést bezárhatja.
22. § (1) A Képviselő-testület a tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki főállású megbízatásban látja el feladatát.
(2) Az alpolgármesterek részletes feladatát és hatáskörét a polgármester határozza meg.
23. § (1) A jegyzőre vonatkozó képesítési előírásokról és foglalkoztatási jogviszonyának alapvető szabályairól az Mötv. és a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezik.
(2) A jegyző a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-e szerint tart ügyfélfogadást Kunbaján a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében.
(3) A jegyző ellátja az 2011. évi CLXXXIX. törvény 81. § (1)-(3) bekezdéseiben, illetve a vonatkozó jogszabályokban előírt feladatokat.
(4) A jegyző az 2011. évi CLXXXIX. törvény 81. §-ban foglaltakon túlmenően:
a) javaslatot tesz az önkormányzatok döntéseinek felülvizsgálatára,
b) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek naprakész tartásáról,
c) gondoskodik a dolgozók rendszeres továbbképzéséről.
(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamban – a jegyzőre vonatkozó képesítési szabályoknak megfelelő a KÖH-nél foglalkoztatott közszolgálati tisztviselő látja el a jegyző feladatait.
16. A közös önkormányzati hivatal
24. § (1) A Képviselő-testület Tataháza Község Önkormányzatának képviselő-testületével kötött külön megállapodás szerint az 2011. évi CLXXXIX. törvény 85. §-ban foglaltak szerint közös önkormányzati hivatalt hoz létre – Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel – 2011. évi CLXXXIX. törvény 84. § (1) bekezdésébe foglalt feladatok ellátására.
(2) A Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal önálló költségvetési szerv.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
17. Az önkormányzat vagyona
25. § (1) Az önkormányzat a vagyonával, a vagyonnal való rendelkezéssel kapcsolatos előírásokat külön rendeletben szabályozza.
(2) Az önkormányzati tulajdonú társaságok mérlegét a képviselő-testület fogadja el. Az önkormányzati tulajdonú társaságok évente legalább egyszer adnak beszámolót a társaság működéséről, melyet a képviselő-testület hagy jóvá. A képviselő-testület amennyiben a működési területén lévő vállalkozásban részt kíván venni, a döntést megelőzően köteles szakértői/könyvvizsgálói véleményt beszerezni, illetve közgazdasági, pénzügyi elemzést végeztetni.
18. Az önkormányzat költségvetése
26. § (1) A költségvetési rendelet elfogadása több fordulóban történhet.
(2) A képviselő-testület az első forduló során dönthet a rendelettervezet lakossági fórum elé terjesztéséről.
(3) A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, írásban rögzíti a főbb észrevételeket, megállapodásokat.
19. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
27. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatainak adminisztrációját a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények gazdálkodás szempontjából két csoportra oszthatóak: gazdasági szervezettel rendelkező intézmény és gazdasági szervezettel nem rendelkező intézményekre. Az intézmény részére biztosított éves költségvetési keretet csak a képviselő-testület csökkentheti, illetőleg vonhatja el.
(3) Az intézmény vezetője egy személyben felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért, a kiadott szabályzatokban foglaltak betartásáért.
(4) A Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői a kisebb összegű készpénz-kifizetéseiket a házipénztárban kezelt ellátmányból – a házipénztárra vonatkozó szabályok szerint – teljesítik.
28. § (1) A jóváhagyott költségvetésben nem tervezett pályázati, vagy önkormányzati forrásból megvalósuló beruházásokra, működési kiadásokra kötelezettséget vállalni - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a forrás megjelölésével kizárólag a képviselő-testület jogosult.
(2) A képviselő-testület által jóváhagyott, pályázati forrásból megvalósuló beruházások ütemtervében és költségvetésében szereplő, közbeszerzést nem érintő szerződések megkötésére szerződésenként bruttó 1.000.000 Ft összegig a polgármester átruházott hatáskörben jogosult. A polgármester az általa megkötött szerződésekről köteles tájékoztatni a képviselő-testületet a következő soros ülésén.
(3) A képviselő-testület a jóváhagyott, kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát, a tartalék feletti rendelkezési jogát minden esetben fenntartja magának. A polgármester a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal részére megállapított működési, felújítási, beruházási előirányzatokon belül - új feladat felvétele nélkül - átcsoportosítást hajthat végre.
20. A képviselő-testület gazdasági programja
29. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára határozza meg gazdasági programját.
(2) A gazdasági program előkészítéséhez a polgármester kikéri a képviselők, a bizottsági tagok, a jegyző, a község intézményvezetői, a közigazgatási szervek vezetői, a civil és sport szervezetek, köztestületek véleményét, javaslatait.
21. A pénzügyi ellenőrzés
30. § Az önkormányzat és intézményeinek belső ellenőrzéséről a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal külső szerv útján gondoskodik.
22. Helyi nemzetiségi önkormányzatok
31. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek érvényesülése érdekében együttműködik a Kunbajai Német Önkormányzattal.
(2) Az önkormányzat a Kunbajai Német Önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához Közigazgatási szerződés alapján, az abban rögzített feltételek szerint ingyenesen biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzatok részére
a) a helyiséghasználatot, és
b) a KÖH közreműködésével
ba) a testületi működéssel, a testületi és tisztségviselői döntések előkészítésével, végrehajtásával, valamint
bb) a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási és adminisztratív feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételeket.
Helyi népszavazás
32. § A helyi népszavazás kezdeményezéséről a képviselő- testület rendeletet alkot.
Záró rendelkezések
33. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezései az irányadóak.
34. §1
35. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A 34. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.