Rábagyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (XI. 19.) önkormányzati rendelete
Rábagyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019.(XII.9.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 11. 20- 2025. 11. 21Rábagyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (XI. 19.) önkormányzati rendelete
Rábagyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019.(XII.9.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] E rendelet célja, hogy Rábagyarmat Község Önkormányzata szervezeti és működési szabályzata a jogszabályokban foglaltaknak megfeleljen.
[2] Rábagyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 rendes ülést tart.
(2) A Képviselő-testület üléseinek helye az önkormányzat székhelye. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, a Képviselő-testület esetenként dönthet arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen a közös hivatalhoz tartozó települések valamelyikén, a nyilvánosság biztosítása mellett tartja meg.
(3) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve mindkettejük tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a polgármester által megbízott képviselő, ennek hiányában a korelnök hívja össze és vezeti. A polgármesternek az ülések összehívásával, vezetésével kapcsolatos, e rendeletben szabályozott feladatait akadályoztatása esetén az alpolgármester, illetve mindkettejük tartós akadályoztatása vagy a tisztségek betöltetlensége esetén a polgármester által megbízott képviselő, ennek hiányában a korelnök látja el.
(5) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét.
(6) A Képviselő-testület szükség szerint a Rátóti Közös Önkormányzati Hivatalt alapító önkormányzatokkal együttes ülést tart. Az együttes ülés rendjét az együttes ülés megkezdését megelőzően esetenként a Képviselő-testületek együttesen határozzák meg. Az együttes ülés székhelyét a polgármesterek együttesen határozzák meg az ülés összehívását megelőzően.”
2. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„7. § (1) A Képviselő-testület rendes ülését a munkatervben meghatározott időpontra kell összehívni.
(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak legkésőbb az ülés hetét megelőző hét pénteki napjáig meg kell küldeni.
(3) A rendes testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét a lakosság tájékoztatása érdekében az önkormányzat hirdetőtábláján (Rábagyarmat, Új utca 1.) az ülés előtt legalább 3 nappal ki kell függeszteni.”
3. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 17. és 18. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„17. § A képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye, hogy a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni és az ügyet az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni.
18. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(2) A vita lezárása után a polgármester a módosító indítványokat az eredeti előterjesztést megelőzve bocsátja szavazásra. A módosító indítványokról azok előterjesztésének sorrendjében dönt a testület.
(3) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével alakszerű határozat nélkül dönt:
a) napirend elfogadása,
b) napirendi pont levétele,
c) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadása, amennyiben újabb határidő vagy feladat nem kerül megállapításra,
d) a polgármester és az alpolgármester előző soros testületi ülés óta tett fontosabb intézkedéseiről, eseményeiről szóló beszámoló elfogadása,
e) a polgármester átruházott hatáskörben hozott döntéseinek jóváhagyása,
f) interpellációra adott válasz elfogadása, tudomásul vétele,
g) tájékoztatók elfogadása, tudomásul vétele,
h) döntés elhalasztása,
i) titkos szavazás elrendelése.
(4) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
(5) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.”
4. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„23. § (1) A képviselő a testületi ülésen - a fő napirendi pontok lezárása után – a
a) polgármestertől,
b) alpolgármestertől,
c) az önkormányzat bizottságának elnökétől,
d) jegyzőtől
önkormányzati ügyekben maximum 5 perc időtartamban felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
(2) Interpellálni szóban és írásban lehet. Az interpelláció szándékát az ülés kezdetét 48 órával megelőzően a polgármesternél kell írásban bejelenteni. Az írásos interpellációt, valamint a szóban előterjeszteni kívánt interpelláció rövid, lényegét tartalmazó írásos vázlatát a szándék bejelentésével egyidejűleg az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével kell a polgármesterhez eljuttatni. A szóban előterjesztett interpelláció írásba foglalásáról és a képviselő általi aláírásáról a jegyző gondoskodik. Az írásban, illetve szóban előterjesztett interpelláció képviselő által előterjesztett példányát a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) Az írásbeli bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét,
b) az interpelláció tárgyát és címzettjét,
c) annak feltüntetését, hogy az interpellációt szóban is elő kívánja-e adni.
(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló képviselő legfeljebb 1 percben fejtheti ki véleményét. Amennyiben a képviselő nem fogadja el a választ, úgy a testület vita nélkül dönt a válasz elfogadásáról. Ha a választ a testület sem fogadja el, akkor az interpelláció kivizsgálásával megbízza a polgármestert (alpolgármestert), vagy a tárgy szerint illetékes bizottságot. Az interpelláló képviselőt be kell vonni a vizsgálatba. A vizsgálatot 8 napon belül meg kell kezdeni. Az interpellációval kapcsolatos döntésre a vizsgálat befejezését követő soros testületi ülésen kerül sor.
(5) A lefolytatott vizsgálat eredményéről készült előterjesztést és a határozati javaslatot a megbízott szerv vezetője terjeszti elő a testületi ülésre, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.”
5. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„37. § (1) A jegyző:
a) előkészíti a képviselő-testületi ülések, a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) gondoskodik a Képviselő-testület döntéseinek az érintettekkel történő közléséről, végrehajtásáról,
d) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és a bizottságot az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, azok változásairól,
e) szervezi a közös hivatal jogi felvilágosító munkáját,
f) ellátja a közös hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
g) ellátja a Képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is,
h) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a bizottsági tagok kérésére jogértelmezési kérdésekben,
i) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatokat a jegyző által írásban kijelölt köztisztviselő látja el.”
6. § A Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
7. § Hatályát veszti a Rábagyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019 (XII.9.) önkormányzati rendelet
a) 26. §-a,
b) „IX. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés” címe,
c) 40. §-a,
d) 17. alcíme.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a 6/2025. (XI. 19.) önkormányzati rendelethez
1. Ellátja a képviselő-testület működéséhez kötődő titkos szavazás lebonyolítását, ismerteti annak rendjét és a titkos szavazás eredményét.
2. Közreműködik az SzMSz, hatályosulásának ellenőrzésében. Javaslatot tesz a módosítására.
3. Rendszeres kapcsolatot tart a bizottság munkáját közvetlenül segítő jegyzővel.
4. Javaslatot tesz a polgármester és alpolgármester illetményének megállapítására
5. Figyelemmel kíséri a tűzrendészeti feladatok ellátását, a közrend- és közbiztonság helyzetét.
6. Figyelemmel kíséri és véleményezi az önkormányzat által kötött szerződéseket, s az önkormányzat jogvitáit.
7. Figyelemmel kíséri a polgárőrség munkáját.
8. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatát.
9. Vizsgálja a képviselők összeférhetetlenségét.
10. Ellátja a méltatlansági ügyek vizsgálatával kapcsolatos feladatokat.”