Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 13- 2025. 04. 09

Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.13.

[1] Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetési évben a jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátásának céljából a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében- figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert pályázatait, a különböző szerződéseket - az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása végett költségvetési rendeletet alkot. A helyi önkormányzat az éves költségvetése alapján finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.

[2] Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket, valamint kiadásokat.

(2) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó intézménynek ésszerű és takarékos gazdálkodást kell folytatnia, feltárva minden lehetséges pótlólagos külső és belső forrást.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását Táplánszentkereszt Község Önkormányzatának Képviselő-testülete – a továbbiakban: képviselő-testület – a költségvetési szerv vezetőjének, a polgármesternek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával végzi, a jegyző a gazdálkodás szabályszerűségét az éves belső ellenőrzési tervben megfogalmazottak alapján, a költségvetési ellenőrzések keretében végzi.

2. § A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének

a) költségvetési bevételei előirányzatát 791.811 e Ft-ban,

aa) működési bevételi előirányzatát 616.037 e Ft-ban,

ab) felhalmozási bevételi előirányzatát 31.573 e Ft-ban,

ac) finanszírozási bevételi előirányzatát 144.201 e Ft-ban,

b) költségvetési kiadásai előirányzatát 791.811 e Ft-ban,

ba) működési kiadási előirányzatát 657.857 e Ft-ban,

bb) felhalmozási kiadási előirányzatát 18.002 e Ft-ban,

bc) finanszírozási kiadási előirányzatát 115.952 e Ft-ban

c) a költségvetési hiányát 0 e Ft-ban

ca) működési bevételek és működési kiadások egyenlegét -41.820 e Ft-ban,

cb) felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások egyenlegét 13.571 e Ft-ban,

állapítja meg.

3. § (1) Az önkormányzat és intézménye összevont pénzügyi mérlegét kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat és intézményei nettósított pénzügyi mérlegét kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat és intézményei működési mérlegét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat és intézményei felhalmozási bevételei és kiadásai mérlegét a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(5) Az állami hozzájárulások részletes kimutatását a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(6) Az önkormányzat pénzügyi mérlegét kötelező feladatok és önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet 14. melléklete, működési kiadásait feladatonkénti bontásban a 15. melléklet tartalmazza.

(7) A közös hivatal pénzügyi mérlegét kötelező és önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet 16. melléklete tartalmazza.

4. § Az önkormányzat nevében végzett beruházások és felújítások kiadásait beruházásonként és felújításonként a rendelet 7. melléklete tartalmazza.

5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre foglalkoztatottak létszám előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg:

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 13 fő,

b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 8 fő.

(2) Az önkormányzat és a közös hivatal engedélyezett létszámkeretét a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

6. § Az önkormányzatnak európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programja és projektje nincs folyamatban, ezt a rendelet 18. melléklete tartalmazza.

7. § Az önkormányzat felhalmozási bevételeit a rendelet 12. melléklete tartalmazza.

8. § Az önkormányzat költségvetési tartalékát a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

9. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatások részletezését a rendelet 19. melléklete tartalmazza.

10. § Az önkormányzat 2025. évi működési célú pénzeszközátadását, bevételét, lakossági támogatását a rendelet 11., 13. és 17. melléklete tartalmazza.

11. § Az önkormányzat helyi adóbevételeinek és közhatalmi bevételeinek részletezését a 10. melléklet tartalmazza.

12. § Az önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét a 9. melléklet tartalmazza.

13. § A költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban történő kimutatását a 20. melléklet tartalmazza.

14. § A polgármester dönt az önkormányzat kiadásainak és bevételeinek módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról.

15. § Az előirányzaton belüli kötelezettségvállalást lehetővé tevő önkormányzati döntés meghozatalára a polgármester 500.000 Ft összeghatárig saját hatáskörben intézkedhet.

16. § (1) Az értékpapír kibocsátása értékhatárra tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre.

(2) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre.

(3) A szabad pénzeszközök betétként való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét elhelyezésről a betét elhelyezést követő testületi ülésen tájékoztatni köteles a testületet.

17. § (1) Alapítványok, egyesületek és más egyéb civil szervezetek – a képviselő-testülethez címzett kérelmük alapján – az önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag a képviselő-testület döntése alapján írásbeli megállapodás szerint részesülnek önkormányzati támogatásban.

(2) Kizárólag azok az egyesületek, civil szervezetek, alapítványok kaphatnak támogatást, akik a kapott támogatás felhasználásának ellenőrzését biztosítják. A támogatáshoz megállapodást kell készíteni. A 2025. évi támogatás feltétele, hogy a 2024. évben kapott összegről a támogatott egyesület, civil szervezet elszámolást készít a támogatási megállapodásban megjelölt határidőig.

(3) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni. A (2) bekezdésben megjelölt megállapodásban meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját, valamint ehhez kapcsolódóan a számadás nem teljesítése esetére visszafizetési kötelezettséget kell előírni. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, az előírt számadási kötelezettségnek határidőre nem tesz eleget, és a támogatási szerződés alapján további támogatási összegre is jogosult lenne, támogatását fel kell függeszteni, és fel kell szólítani a már kifizetett támogatás visszafizetésére.

(4) A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a polgármester jogosult.

18. § Az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei elmaradnak a tervezettől, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.