Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete

a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) számú rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 05. 01- 2025. 05. 02

Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (IV. 25.) önkormányzati rendelete

a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) számú rendelet módosításáról

2025.05.01.

[1] A Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2023-ban alkotta meg a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendeletét, amely kihirdetését és hatálybalépését követően időszerűvé vált a szabályozás utólagos hatásvizsgálatának lefolytatása, melynek eredményeként megállapítást nyert, hogy a rendelet egyes rendelkezései magasabb szintű jogszabályban foglalt előírásokba ütköznek, ezért annak önrevízió keretében történő módosítása indokolt, továbbá az ingatlanhasználókra vonatkozó köztisztasági kötelezettségek tekintetében további szabályozási elemek, előírások meghatározása és azok érvényesítése szükséges a település rendezettebbé, tisztábbá tétele érdekében.

[2] Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott környezet-egészségügyi feladatkörében eljárva, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésének c) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) számú rendeletét az alábbiak szerint módosítja:

1. § A köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § E rendelet vonatkozásában – ha eltérő rendelkezést nem tartalmaz –:

a) ingatlantulajdonos: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek/amelynek tulajdonában vagy bármilyen más törvényes jogcímen tartós használatában ingatlan van;

b) ingatlan használója: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki az ingatlant tulajdonosként, bérlőként, üzemeltetőként vagy bármilyen más jogcímen, ténylegesen használja;

c) köztisztasággal összefüggő tevékenység: az egyes ingatlanok - ezen belül különösen a lakó-épületek és az emberi tartózkodásra szolgáló más épületek, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségek és a hozzájuk tartozó területek -, valamint a közterületek tisztán tartása;

d) közterület: az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott belterületi földrészlet (közút, járda, tér, közpark), továbbá az építmények közhasználatra átadott része (épületárkád alatti járda, alul- és felüljáró);

e) tisztántartás: az ingatlanok és az egyes ingatlanok előtti közterületek tisztítása, gyommentesítése, hulladék összegyűjtése és eltávolítása, az ingatlanról a közterületre nyúló növényzet gyérítése, gallyazása, az ingatlan előtti közterület hó- és síkosság-mentesítése, illetőleg pormentesítése, az ingatlan előtti csapadékvíz elvezető árkok takarítása és karbantartása, továbbá az ingatlanok rovar-és rágcsálómentesítése.

f) nem lakott ingatlan: olyan ingatlan, lakóépület és annak helyiségei, amelyet bizonyíthatóan 30 napja nem laknak, illetve nem használnak.”

2. § A köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A tulajdonos, illetve a használó köteles gondoskodni:

a) az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, illetve, ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület) tisztántartásáról;

b) a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztántartásáról, továbbá;

c) tömbtelken a külön tulajdonban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére és körüljárására szolgáló terület tisztántartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolításáról.”

3. § A köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Mindennemű anyag szállításánál ügyelni kell arra, hogy a közterület ne szennyeződjék. Ha a szállítmány fel- vagy lerakásánál, vagy szállítása alatt a közterület beszennyeződik, a szállító köteles –a fel- vagy lerakás után- illetve a szállítás során az okozott szennyeződést azonnal megszüntetni.”

4. § A köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 5. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A gondozatlan járdaszakasz vagy nyíltárok tisztítását az önkormányzat – a Pilisi Városüzemeltető Nonprofit Kft. útján - az ingatlantulajdonos kérelmére, külön megállapodás alapján, a kérelmező költségére elvégeztetheti.

(4) Az e rendeletben előírt köztisztasági kötelezettségek betartását a jegyző, a közterület-felügyelő, - külterületen a mezőőr is - jogosult ellenőrizni.”

5. § Hatályát veszti a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 18/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 4. § (3) és (4) bekezdése.

6. § Ez a rendelet 2025. május 1-jén lép hatályba.