Németfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2026. 01. 02

Németfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2026.01.02.

[1] Németfalu Község Önkormányzata önállóan, demokratikus módon, a település lakosságának, önszerveződő közösségeinek, társadalmi, gazdasági szervezeteinek hatékony együttműködésével, széleskörű nyilvánosságot biztosítva intézi a község közügyeit, gondoskodik a közszükségletek kielégítéséről, az életminőség javítására irányuló jelenlegi és jövőbeni céljainak megvalósításáról.

[2] Az Alaptörvény értelmében a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között maga határozza meg szervezeti és működési rendjét, ennek változása célból kerül sor e rendelet megalkotására.

[3] Németfalu Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Németfalu Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete: Németfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.

(3) Az önkormányzat hivatala: Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal).

(4) Az önkormányzat székhelye: 8918 Németfalu, Ady Endre utca 1.

(5) Az önkormányzat hivatalos honlapja: https://nemetfalu.hu

(6) Az önkormányzat illetékességi területe: Németfalu község közigazgatási területe.

Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Németfalu község címere: A felső szélén vízszintes, alul csúcsosan végződő címerpajzs, melyet két oldalról búzakalászok ölelnek közre. A pajzs alsó felében a Németfalut körbevevő vidéket szimbolizáló fenyves, mely felett a németfalui templom kicsinyített mása helyezkedik el. A címer színei: a fenyvest szimbolizáló fenyőfák zöld színűek, a templom bejárata és ablakai fekete, a fala grafitszürke, a tető és a templom alatti föld arany, a pajzs kék felület.

(2) Németfalu község zászlaja: A zászló fehér mezőjében Németfalu címere van, mely alatt félkörívben, egy aranyszínű szalagban NÉMETFALU felirat látható. A felirat alatt egy kék és az alatt egy zöld sáv található.

Az önkormányzat feladat- és hatásköre

3. § (1) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat az önként vállalt feladatai meghatározásánál figyelembe veszi a lakosság bármely módon – így különösen közmeghallgatáson, lakossági fórumon, illetve civil szervezetek közvetítésével – közölt igényeit, javaslatait.

(3) Az önkormányzat helyi közszolgáltatások körében önként vállalt feladatai különösen:

a) egyesületek, alapítványok, civil szervezetek, szerveződések támogatása

b) felsőoktatásban tanulók támogatása

c) szelektív hulladékgyűjtés biztosítása

d) önkormányzati beruházások megvalósítása

e) lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása.

4. § (1) A képviselő-testületnek a polgármesterre átruházott hatásköreit az 2. melléklet tartalmazza.

(2) A polgármester az (1) bekezdésben foglalt hatáskörének gyakorlásáról a képviselő-testületi üléseken tájékoztatja a képviselő-testület tagjait.

(3) A képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint a gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – az Önkormányzati Társulás a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására megnevezésű önkormányzati társulásra ruházza át.

(4) A képviselő-testület az Önkormányzati Társulás Zalaegerszeg és környéke csatornahálózat és szennyvíztisztító-telep fejlesztésére megnevezésű társulás (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) célját képező projekt keretében, kizárólag a Kohéziós Alap támogatással létrejövő vagyon- és eszközrendszerrel kapcsolatosan, a projekt által érintett működési (szolgáltatási) területen az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó csatornázás helyi megoldása, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. Tv. 4. § (1) a), b) pontjában, illetve (2) bekezdés b), c) pontjában meghatározott önkormányzati közszolgáltatási feladatokat az Önkormányzati Társulásra ruházza át.

(5) A képviselő-testület az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, idősek nappali ellátására, a házi segítségnyújtásra, valamint a szociális étkeztetés ellátására irányuló feladatkörét – az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a Bocföldei Szociális Intézményfenntartó Társulásra ruházza át.

A képviselő-testület működése, az ülések összehívása, a képviselő-testületi ülés

5. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 1 fő polgármester, 4 fő önkormányzati képviselő

(2) A polgármester és a képviselők névsorát a 3. melléklet tartalmazza.

6. § (1) A képviselő-testület évi 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülését össze kell hívni

a) a képviselők legalább egynegyedének

b) a képviselő-testület bizottságának

c) a kormányhivatal vezetőjének

indítványára.

(3) A képviselő-testület összehívására irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani az összehívás indokának megjelölésével.

(4) A polgármester a kezdeményezés benyújtásától számított legkésőbb 15 napon belüli időpontban köteles a testület ülését összehívni.

(5) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét. Meghívójára és annak megküldésére a 9. §-ban foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a meghívót oly módon kell kézbesíteni, hogy a meghívottak azt az ülés előtt 1 nappal megkapják.

7. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze, aki az ülés elnöke. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívását és vezetését az Ügyrendi Bizottság elnöke végzi.

8. § Az együttes képviselő-testületi ülés összehívását bármely település polgármestere kezdeményezheti.

9. § (1) A képviselő-testület ülését meghívóval kell összehívni, amely tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a napirend tárgyát és előadójának megjelölését.

(2) Az ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőző 5 nappal korábban ki kell kézbesíteni.

10. § (1) Az ülésre meg kell hívni a képviselőket, továbbá tanácskozási joggal:

a) a jegyzőt

b) a napirendi pontok előadóit és a tárgyban illetékes szervezet vezetőjét

c) a közös hivatal napirendi pont szerinti illetékes ügyintézőjét

d) az érintett magánszemélyt

e) akiket a képviselő-testület és a polgármester indokoltnak tart.

(2) Az írásos előterjesztéseket elektronikus úton (e-mailben), lehetőség szerint a meghívóval együtt kell kézbesíteni.

(3) Egyszerűbb ügyekben nem szükséges írásos előterjesztést készíteni.

(4) Írásos előterjesztést szükséges készíteni rendelet tervezetek esetében.

(5) Az írásos előterjesztés főbb elemei:

a) az előterjesztő megjelölése

b) a tárgy pontos megnevezése

c) a rendelet tervezete

d) határozati javaslat.

(6) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester

b) az alpolgármester

c) a képviselő-testület tagjai

d) a jegyző.

11. § (1) A testületi ülések – a zárt ülések kivételével – nyilvánosak.

(2) Az önkormányzati munka társadalmi kontrolljának megvalósítása céljából a nyilvános ülések idejéről, helyéről, a tárgyalandó napirendekről a polgármester legalább 5 nappal az ülés előtt a lakosságot hirdetmény útján (hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel és az önkormányzat hivatalos honlapján való közzététellel) értesíti.

(3) Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódóan kérdést tehetnek fel, illetve hozzászólási jogot kaphatnak az Egyebek napirend keretében. A hozzászólási jogot az ülés elnöke adja meg.

12. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. által meghatározott esetekben.

(2) Amennyiben az ülés nyilvánossága az érintett beleegyezésétől függ, az érintett nyilatkoztatásának módjai:

a) az érintett előzetes írásbeli nyilatkozata

b) a napirendi pont tárgyalásának megkezdésekor az érintett szóbeli (jegyzőkönyvben rögzített) nyilatkozata.

(3) Az érintett írásbeli, illetve szóbeli nyilatkozatának hiánya esetén, továbbá, ha nyilatkozatában nem járul hozzá a nyilvános ülésen való tárgyaláshoz, az adott ügyet zárt ülésen kell tárgyalni.

13. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke, mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti.

(2) Az együttes ülést az ülést összehívó polgármester vezeti.

(3) Az ülés elnöke megnyitja az ülést, megállapítja a jelenlévő képviselők számát, valamint a határozatképességet. Az ülés tartama alatt folyamatosan ellenőrzi a jelenlévő képviselők számát és a határozatképességet.

(4) A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést a polgármester az összehívásra vonatkozó formai követelmények mellőzésével 5 napon belüli időpontra újból összehívja.

14. § (1) Az ülés elnöke javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről a képviselő-testület határoz.

(2) A napirenden nem szereplő javaslatok megtárgyalásához egyszerű szótöbbség szükséges.

(3) Az ülés elnöke minden ülésen tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta végzett fontosabb intézkedésekről, a nyilvános ülésen hozott határozatok végrehajtásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(4) Az ülés elnöke napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell válaszolni.

(5) A vita lezárását a képviselő-testület bármely tagja indítványozhatja.

(6) Szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(7) A képviselő-testület a vita során elhangzott javaslatokról, majd a határozati javaslat egészéről dönt.

(8) A képviselők a nyílt szavazás során „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás eredményét az ülés elnöke számszerűen állapítja meg, és kihirdeti a határozatot.

(9) Amennyiben a képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat.

(10) A képviselő-testületi ülésen résztvevő képviselők, illetve minden jelenlévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.

(11) A képviselő-testület döntéshozatalából az Mötv.-ben meghatározottak szerint kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a levezető elnök jegyzőkönyvben rögzített módon figyelmezteti.

Interpelláció

15. § (1) Az önkormányzati képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérése céljából a polgármesterhez, a jegyzőhöz és az állandó bizottságok elnökeihez interpellációt intézhet. Az interpellációt és az ezzel kapcsolatos tényleírást legkésőbb az ülés napja előtt 1 nappal a polgármesternél kell írásban benyújtani. Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) A polgármester minden ülés végén bejelenti a beterjesztett interpellációkat.

(3) Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen, az interpellációt elnapoltnak kell tekinteni.

(4) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli előterjesztés joga is megilleti.

(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz, ha az interpelláló nem fogadta el a választ.

A tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülés elnökének a feladata.

(2) Ennek érdekében az ülés elnöke figyelmezteti azt a hozzászólót, aki:

a) a tanácskozás témájától eltér

b) a tanácskozáshoz nem illő viselkedést tanúsít

c) beszéde mást vagy másokat sért

d) a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

(3) Ismételt rendzavarás esetén az ülés elnöke – a képviselő kivételével – a tanácskozó terem elhagyására kötelezheti a rendbontót. A képviselő-testület vita nélkül dönt arról, hogy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson.

(4) A (2)–(3) bekezdés rendelkezései irányadók a nyilvános ülésen megjelent állampolgárokra is.

Szavazás

17. § (1) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.

(2) A nyílt szavazás név szerinti is lehet. Név szerinti szavazás a polgármester, valamint bármelyik képviselő javaslatára elrendelhető. Az elrendelésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) Ha a jelenlévő képviselők legalább egynegyede indítványozza, név szerinti szavazást kell tartani.

(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét (a jelenléti ív szerinti sorrendben), akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(5) A név szerinti szavazásról mindig szó szerinti jegyzőkönyv készül.

(6) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a jogszabály titkos szavazást ír elő.

(7) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve amelyekben zárt ülést tarthat.

(8) Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:

a) polgármester

b) bármelyik képviselő.

(9) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.

(10) A titkos szavazás külön helyiségben, szavazólapon történik. Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, és a szavazásról külön jegyzőkönyvet készít, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi. A bizottság elnöke az eredményről jelentést tesz a képviselő-testületnek.

A képviselő-testület döntései, önkormányzati rendeletalkotás

18. § (1) A képviselő-testület döntései:

a) rendeletek

b) határozatok.

(2) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal, évszámmal kell ellátni a következők szerint:

a) A rendelet jelzése: Németfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete …/… (…) önkormányzati rendelete (A zárójelben a rendelet kihirdetésének napját kell feltüntetni.)

b) A határozat jelzése: Németfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/… (…) számú határozata (A zárójelben a határozathozatal napját kell feltüntetni.)

19. § (1) Helyi rendelet alkotását a képviselő, valamint a jegyző kezdeményezheti. A rendeletalkotás kezdeményezését a polgármesternek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.

(2) A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.

(3) A rendelet tervezetet a képviselő-testületnek kell benyújtani.

(4) Az elfogadott rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző – az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és az önkormányzat honlapján történő közzététellel – gondoskodik. A képviselő-testület esetenként a kihirdetés egyéb formáját is meghatározhatja.

A jegyzőkönyv

20. § (1) A tanácskozásról minden esetben jegyzőkönyv készül.

(2) A jegyzőkönyv melléklete az ülés meghívója, a jelenléti ív, az írásos előterjesztések és az elfogadott rendeletek.

(3) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés helyét, időpontját

b) a megjelent képviselők és meghívottak nevét, az ülésről igazoltan és igazolatlanul távol maradó képviselők nevét

c) a határozatképességet

d) a tárgyalt napirendi pontokat

e) a tanácskozás lényegét, ezen belül: napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, szóbeli előterjesztések, hozzászólások lényegét

f) a szavazás számszerű eredményét

g) a hozott döntéseket

h) az ülés bezárásának idejét.

(4) A jegyzőkönyvet a polgármester, illetve az ülést vezető elnök és a jegyző írja alá.

(5) A képviselő-testület üléséről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.

a) az eredeti példányt a jegyző – kijelölt ügyintéző útján – kezeli

b) az eredeti példány PDF másolatát elektronikus úton az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles elektronikusan feltölteni a Nemzeti Jogszabálytár Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás felületére (https://tfik.njt.hu)

(6) A választópolgárok a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe az önkormányzat hivatali épületében bármelyik hivatali dolgozó jelenlétében betekinthetnek.

(7) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(8) A zárt és a nyilvános ülésekről készített jegyzőkönyveket külön kell kezelni.

(9) A zárt ülésen hozott határozatokról az adatvédelemre vonatkozó jogszabályok előírásainak betartása mellett a zárt ülést követően kell tájékoztatást adni.

Lakossági fórumok

21. § (1) A képviselő-testület az Mötv.-ben meghatározottak szerint közmeghallgatást tart.

(2) A képviselő-testület szükség szerint is elrendelheti lakossági fórum megtartását, ahol fontosabb témában, döntés előtt kikéri és meghallgatja az állampolgárok és szervezetek véleményét, javaslatait, valamint tájékoztatja a lakosságot a helyi aktualitásokról.

(3) A közmeghallgatás és a lakossági fórum helyéről, idejéről a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal előbb értesíteni kell a hirdetőtáblákon elhelyezett hirdetmények, valamint a meghívónak az önkormányzat honlapján történő közzététele útján.

(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A képviselők juttatásai

22. § A képviselők juttatásait külön rendeletben kell szabályozni.

A képviselő-testület bizottságai

23. § (1) A képviselő-testület 3 tagból álló Ügyrendi Bizottságot – mint állandó bizottságot – hoz létre.

(2) A bizottság elnökének és tagjainak névsorát, valamint a bizottság feladatait a 4. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottság döntési jogosultsággal nem rendelkezik.

24. § (1) A képviselő-testület esetenként, konkrét feladat ellátására ad hoc bizottságot hozhat létre.

(2) A képviselő-testület az ad hoc bizottság részletes teendőit megalakításakor határozza meg.

A polgármester, az alpolgármester

25. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

a) segíti a képviselők munkáját

b) összehívja és vezeti a testület üléseit

c) képviseli az önkormányzatot

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat

e) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, lakossági fórumok szervezéséről.

(3) A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a közös hivatal közreműködésével látja el.

(4) A polgármester feladatait az Mötv. és az ágazati jogszabályok szabályozzák.

(5) A polgármester az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott kiadási előirányzatok keretein belül saját hatáskörben – maximum 500.000,- Ft értékhatárig – vállalhat kötelezettséget.

26. § Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatát.

A közös hivatal, a jegyző

27. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Teskánd, Babosdöbréte, Boncodfölde, Böde, Dobronhegy, Hottó, Kustánszeg, Németfalu, Salomvár községek együttműködésével Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös hivatalt működtet.

(2) A közös hivatal elnevezése: Teskándi Közös Önkormányzati Hivatal

(3) A közös hivatal székhelye: 8991 Teskánd, Rákóczi Ferenc utca 3.

(4) A közös hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint feladat- és hatásköreit a közös hivatal létrehozásáról és működtetéséről szóló megállapodás, továbbá a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

28. § A képviselő-testületi üléseken a jegyző vagy az aljegyző vesz részt, melyen a képviselő-testület működésével összefüggő feladataik:

a) Tanácskozási joggal részt vesznek a képviselő- testület ülésén.

b) Segítik az ülés elnökének munkáját, jelzik, ha a döntés meghozatala vagy a működés során jogszabálysértést észlelnek.

c) A képviselők kérdéseire, interpellációira, bejelentéseire választ adnak, intézkednek, vagy intézkedést kezdeményeznek.

d) Részt vesznek a közmeghallgatásokon, lakossági fórumokon.

e) A polgármester - valamint az aljegyző a jegyző felkérésére - előterjesztést készítenek, vagy gondoskodnak az előterjesztés elkészítéséről, illetőleg jogszerűségi szempontból ellenőrzik az előterjesztéseket.

f) A polgármester – az aljegyző a jegyző által is meghatározott körben - gondoskodnak a képviselő- testületi határozatok végrehajtásáról.

g) Szükség esetén önkormányzati rendeletalkotást kezdeményeznek, rendelet-tervezetet készítenek, illetve – a jegyző rendelkezése szerint – ezek készítésében az aljegyző közreműködik.

h) Részt vesznek az önkormányzati költségvetés előkészítésében.

i) Az önkormányzati bizottságok működésével kapcsolatos feladatokat látnak el:

ia) Részt vesznek az önkormányzati bizottsági üléseken, ennek kapcsán a bizottság saját hatáskörébe tartozó ügyekben előterjesztést készítenek, vagy gondoskodnak az előterjesztés elkészítéséről, jogszerűségi szempontból ellenőrzik az előterjesztéseket, illetőleg gondoskodnak az ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről, a jegyzőkönyveket aláírják.

ib) A polgármester, valamint az aljegyző a jegyző által meghatározott körben gondoskodnak a bizottsági határozatok végrehajtásáról.

29. § (1) A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat a székhely község polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztségek betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására, a közös hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármestereivel történő előzetes egyeztetést követően, a székhely község polgármestere jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselőt.

(3) A közös hivatal működésének ellenőrzését, a feladatok egyeztetését az érdekelt községek polgármesterei együttesen végzik.

(4) A köztisztviselők és munkavállalók kinevezéséhez, felmentéséhez, bérezéséhez és jutalmazásához a polgármesterek egyetértése szükséges oly módon, hogy az egyetértési jogot a székhelytelepülésen dolgozók esetében a teskándi polgármester, míg a kirendeltségen dolgozók esetében a kirendeltség székhelye szerinti polgármester gyakorolja.

Társulások

30. § Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.

Helyi népszavazás, választópolgári kezdeményezés

31. § (1) A helyi népszavazásra és választópolgári kezdeményezésre vonatkozó eljárási szabályokat a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény tartalmazza.

(2) A képviselő-testület köteles elrendelni a helyi népszavazást a választópolgárok 25%-ának kezdeményezése esetén.

(3) A képviselő-testület köteles megtárgyalni a választópolgári kezdeményezést a választópolgárok 10%-ának kezdeményezése esetén.

(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott %-os érték számításánál mindig az előző év december 31-i választópolgár létszámot kell figyelembe venni.

(5) A kezdeményezések hitelességének vizsgálatáról, az aláírások ellenőrzéséről a Helyi Választási Bizottság gondoskodik.

(6) A képviselő-testület az aláírások ellenőrzését követő 30 napon belül köteles napirendre tűzni a (3) bekezdésben meghatározott választópolgári kezdeményezést.

Az önkormányzat vagyona és költségvetése

32. § Az önkormányzat vagyonára és a vagyongazdálkodásra vonatkozó alapvető rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.

Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

33. § Az önkormányzat a saját és intézményei belső ellenőrzéséről e feladat ellátására megkötött megbízási szerződéssel gazdasági társaság útján gondoskodik

Záró rendelkezések

34. §1

35. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez

Németfalu Község Önkormányzat jelzőszámai, alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

1. Azonosító adatok:

a) Törzskönyvi azonosító szám: 437057

b) Adószám: 15437053-2-20

c) KSH statisztikai számjel: 15437053-8411-321-20

2. Szakágazati besorolás:

Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

3. Kormányzati funkciók:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

042220

Erdőgazdálkodás

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030

Közterület rendjének fenntartása

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041140

Területfejlesztés igazgatása

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

045120

Út, autópálya építése

045130

Híd, alagút építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047320

Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072312

Fogorvosi ügyeleti ellátás

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

074051

Nem fertőző megbetegedések megelőzése

074054

Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

082044

Könyvtári szolgáltatások

082070

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

2. melléklet a 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök

1. Az önkormányzat költségvetését illetően:

Az önkormányzat költségvetési rendelete alapján a képviselő-testület az önkormányzat jóváhagyott bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát átruházza a polgármesterre.

2. Szociális ellátások terén:

A polgármester dönt a beérkezett kérelmek alapján a települési és gyermekvédelmi támogatások, valamint a szociális célú tűzifa juttatás odaítéléséről, és elrendeli a köztemetést.

3. Közútkezelő feladatok körében

Ellátja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben meghatározott helyi közútkezelői feladatokat.

4. Megköti az önkormányzat tulajdonában álló mezőgazdasági földterületek haszonbérletére irányuló haszonbérleti szerződéseket.

5. Nyilatkozattétel a külföldiek mező- és erdőgazdálkodási hasznosítású földnek nem minősülő ingatlanokat érintő tulajdonszerzésről szóló 251/2014. (X.2.) kormányrendelet alapján arra vonatkozóan, hogy az ingatlanszerzés sért-e önkormányzati érdeket.

6. Képviselő-testület határozatképtelensége esetén

Amennyiben a Képviselőtestület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a Képviselő-testület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével minden más ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntéséről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

7. Képviselőtestületi ülések közti időszakban szükséges döntések esetén

A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a Képviselő-testület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével - dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben: az önkormányzat vagy intézményei által, vagy az önkormányzat közreműködésével benyújtandó pályázatokkal kapcsolatos valamennyi kérdésben.

8. Építésügyi és településképi hatáskörben:

A polgármester településképi bejelentési, településképi véleményezési, valamint településképi kötelezési eljárást folytat le a magasabb szintű jogszabályok előírásainak megfelelően.

3. melléklet a 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez

Polgármester és képviselők névsora

1. Ragánné Gyalog Erika polgármester

2. Barabásné Bödör Veronika alpolgármester

3. Némethné Szaniszló Marianna képviselő

4. Márkusné Zsédely Henrietta képviselő

5. Szilágyi Szabolcs Zsolt képviselő

4. melléklet a 7/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi Bizottság elnöke és a tagok névsora, valamint a bizottság feladatai

1. Elnöke: Márkusné Zsédely Henrietta képviselő

2. Tagjai:

2.1. Némethné Szaniszló Marianna képviselő

2.2. Szilágyi Szabolcs Zsolt képviselő

3. A bizottság feladatai:

3.1. Ellátja a képviselő-testület ülésén a titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat.

3.2. Végzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, gondoskodik azok nyilvántartásáról és kezeléséről.

3.3. Ellátja az összeférhetetlenségi és méltányossági ügyek lebonyolításával kapcsolatos feladatot.

1

A 34. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.