Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 05. 28- 2025. 05. 29Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Tiszteletben tartva a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, melyet a helyi önkormányzati választáson kifejezett akaratuk szerint közvetett módon, a közösségért vállalt felelősséggel gyakorol, a helyi lakosság közszolgáltatásokkal ellátása, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség erősítése érdekében az önkormányzat a szervezeti és működési kereteit, valamint annak részletes szabályait rendeletben határozza meg.
[2] Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, a Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 9. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) az önkormányzati képviselőt,
b) a jegyzőt,
c) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,
d) a napirend által érintett szervezet vezetőjét, intézményvezetőt,
e) tevékenységi körükben a tokodi székhelyű létesítő okirattal és bejegyzéssel rendelkező önszerveződő közösségek képviselőit,
f) akinek a meghívását a polgármester indokoltnak tartja.”
2. § A Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) Az ülés összehívása és vezetése Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 65. §-a alapján történik. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi és Közjóléti Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, valamint a Pénzügyi és Közjóléti Bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet, számba veszi az igazolatlan, illetve igazolt távollévőket. és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére, elfogadtatja a napirendet,
c) előterjeszti az esetleges sürgősségi indítványt,
d) minden egyes napirend felett külön-külön nyit vitát,
e) szünetet vagy tárgyalási szünetet rendelhet el,
f) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
g) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat szavazásra bocsátja,
h) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a döntést,
i) rendzavarás esetén az ülést félbeszakíthatja.
(2) A polgármester vagy bármely képviselő kezdeményezheti a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatását, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) Amennyiben az ülés meghirdetett időpontját követő tizenöt percen belül a határozatképességhez szükséges létszámú képviselő nem jelent meg, akkor az ülést a polgármester elnapolja és az elnapolást követő 8 napon belüli időpontra, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalása céljából újból összehívja.
(4) Amennyiben az ülés a napirend tárgyalása közben válik határozatképtelenné, úgy a határozatképtelenség megállapításától számított tizenöt perc elteltével a polgármester az ülést berekeszti. A berekesztett ülésen nem tárgyalt napirendi pontok a következő ülés napirendjére kerülnek.
(5) Amennyiben az ülés meghirdetett időpontja előtt a határozatképességhez szükséges létszámú képviselők előre jelezték távolmaradásukat az ülésről, akkor a polgármester a meghívót, a közléssel azonos módon, visszavonja és ezzel egyidejűleg 8 napon belüli időpontra, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalása céljából újból összehívja.
(6) A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja a meghívóban szereplő napirendi pont tárgyalásának elnapolását, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(7) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges, valamint élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell hozni.
(8) A polgármester hozhat döntést a képviselő-testület hatásköréből átruházható ügyekben, ha a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést.
(9) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés, valamint a rendes ülésre sürgősségi indítvány formájában a képviselő-testület elé benyújtott előterjesztés tárgyalásának - kivéve, ha ezt törvény vagy e rendelet nem zárja ki - nem feltétele a jelen rendeletben előírt, előzetes bizottsági vélemény beszerzése.”
3. § A Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 19. alcíme a következő 29/A. §-sal egészül ki:
„29/A. § (1) A lakosság közvetlen tájékoztatására, lakosság szélesebb körét érintő döntések előkészítése, végrehajtásának megszervezése érdekében falugyűlés hívható össze.
(2) Falugyűlés összehívását a képviselő-testület vagy a polgármester kezdeményezheti.
(3) A falugyűlés vezetésére a képviselő-testület ülésének vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”
4. § A Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 43. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt, az önkormányzati képviselőket, tevékenységi körükben a tokodi székhelyű létesítő okirattal és bejegyzéssel rendelkező önszerveződő közösségek képviselőit. A bizottság elnöke a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.”
5. § A Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
6. § Hatályát veszti a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelet 22. § (2) bekezdése.
7. § Ez a rendelet 2025. május 28-án lép hatályba.
|
Bánhidi László |
Robotka Julianna |
1. melléklet a 7/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelethez