Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 08Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Szápár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a működésének részletes szabályainak, a helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának meghatározása, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése céljából,
[2] az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szápár Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).
(2)1 Az önkormányzat székhelye: 8423 Szápár, Rákóczi utca 2.
(3) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.szapar.hu.
(4) Az önkormányzat jogi személy.
2. § Az önkormányzat feladat- és hatáskörei – a Szervezeti és Működési Szabályzat és más önkormányzati rendelet eltérő rendelkezései hiányában – Szápár Község Képviselő-testületét illetik meg.
2. Az önkormányzat szervei
3. § (1) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei - a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal és részvételével működő társulás – látják el.
(2) A polgármesterre átruházott határköröket az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület bizottsága: Ügyrendi Bizottság.
(4) A képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt tart fenn Csetény Község Önkormányzatával, Csetényi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) elnevezéssel.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 8417 Csetény, Rákóczi utca 30., kirendeltsége 8423, Szápár Rákóczi u. 2.
(6) Az önkormányzat illetékességi területe: Szápár község közigazgatási területe.
4. § Az Önkormányzat az alábbi társulásokban vesz részt:
a) Zirci Járási Önkormányzati Társulás,
b) Közép – Duna Vidéki Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás,
c) Csetény-Szápár Önkormányzatok Óvodai Intézményi Társulás.
3. Az önkormányzat feladat- és hatásköre
5. § (1) A képviselő-testület – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) keretei között – önállóan szabályozhatja, egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a kötelező és önként vállalt feladat- és határkörébe tartozó helyi közügyeket.
(2) A képviselő-testület – figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra – anyagi lehetőségeitől függően az önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
(3) Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat a 2. számú melléklet tartalmazza.
6. § (1) A képviselő-testület a törvények által előírt kötelező feladatainak ellátásán túl, külön önkormányzati rendelettel önként vállalhat feladatot.
(2) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni. Szükség esetén a feladatellátás felvállalása előtt szakértő közreműködése is igénybe vehető.
(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
7. § A helyi népszavazás szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
4. A képviselő-testület
8. § A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő.
9. § (1) A képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti rendes ülést, rendkívüli ülést, más önkormányzat képviselő-testületével együttes ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik. Július és augusztus hónapban csak rendkívüli ülés tartható.
10. § (1) A testületi ülések ütemezését a munkaterv tartalmazza. Az éves munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A munkatervet a képviselő-testület a tárgyévet megelőző év decemberi képviselő-testületi ülésén fogadja el, amely tartalmazza az ülések tervezett időpontját és napirendjét.
11. § A polgármester halaszthatatlan esetben rendkívüli ülést hívhat össze. Rendkívüli ülés esetén a képviselő-testület írásos meghívó nélkül is összehívható. Az érdekelteket az ülés időpontjáról és indokáról legalább 24 órával az ülés napját megelőzően értesíteni kell.
12. § (1) Szápár Község Önkormányzat Képviselő-testülete Csetény Község Önkormányzat Képviselő-testületével – mindkét önkormányzatot érintő ügyben – együttes képviselő-testületi ülést tart.
(2) Az együttes képviselő-testületi ülést a székhely település polgármestere hívja össze és vezeti.
(3) Az együttes ülés határozatképes, ha az önkormányzatok képviselő-testületei külön-külön határozatképesek.
(4) Az együttes testületi ülésen hozott döntéseket mindegyik önkormányzat képviselő-testülete külön-külön határozatban fogadja el.
5. A képviselő-testület összehívása
13. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.
(2) A munkaterv szerinti rendes ülésre a meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal kell a képviselők és a meghívottak részére papír alapon vagy elektronikusan eljuttatni.
(3) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét,
b) időpontját,
c) javasolt napirendi pontokat és
d) az előterjesztők nevét.
(4) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat hivatalos honlapján keresztül. A képviselő-testület ülését megelőzően a lakosság részére biztosítani kell a Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben – zárt ülési előterjesztések kivételével – az előterjesztésekbe való betekintést.
14. § A Képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként – tanácskozási joggal – a képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) valamely napirendi pont előkészítésében részt vett hivatali dolgozót,
c) valamely intézmény érintettsége esetén annak intézményvezetőjét,
d) napirendi pontok előterjesztőit,
e) napirend szerint érintett civil szervezetet és
f) akinek jelenlétét a polgármester indokoltnak tartja.
15. § (1) A képviselő-testületi ülésről a jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülésen készített hangfelvétel alapján kell elkészíteni.
(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza az ülést vezető elnöknek a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseit.
(3) Az ülést vezető elnök kérésére szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
(4) A nyilvános ülések jegyzőkönyvét az ülést követő 15. naptól a Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben lehet megtekinteni.
6. Előterjesztések
16. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a határozati javaslat, a beszámoló és a tájékoztató.
(2) Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az írásbeliség egyszerű megítélésű, részletes elemzést, az érvek kifejtését nem igénylő ügyben mellőzhető.
(3) Előterjesztő lehet:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) képviselő-testület bizottsága,
d) képviselő-testület tagja,
e) jegyző,
f) valamely intézmény érintettsége esetén annak intézményvezetője vagy
g) polgármester által felkért személy vagy szervezet képviselője.
17. § (1) Az előterjesztés főbb tartalmi elemei:
a) a tárgy pontos meghatározása,
b) a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
c) a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése és
d) a feladatok és a végrehajtáshoz szükséges feltételek konkrét megjelölése.
(2) Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi. Ennek érdekében az előterjesztéseket – a támogatási kérelmek kivételével – legkésőbb 6 nappal az ülés előtt le kell adni a jegyzőnek.
7. Az ülés vezetése
18. § (1) A polgármester az ülés megnyitását követően megvizsgálja a képviselő-testület határozatképességét, kihirdeti arra vonatkozó megállapításait.
(2) Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 8 napon belüli időpontra, ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
(3) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi ülésen való részvételében akadályoztatva van, köteles erről a tényről legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző napon 16.00 óráig a polgármestert írásban vagy telefonon értesíteni.
19. § (1) A határozatképesség megállapítása után a polgármester tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta eltelt időben történt fontosabb eseményekről, döntésekről, a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról.
(2) Ezt követően a polgármester:
a) javaslatot tesz a napirendre,
b) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja, összefoglalja a vitát és
c) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a javaslatokat és kihirdeti a szavazás eredményét.
8. Napirendek tárgyalása
20. § (1) A polgármester a napirend tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(2) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselők, vagy a jegyző terjeszthet elő.
(3) Az indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával és az indítvány megküldésével – írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani.
(4) A sürgősség elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz. A sürgősség elfogadása esetén a Képviselő-testület az indítványt napirendre tűzi.
(5) A napirendet egyszerű többséggel, alakszerű határozat nélkül a képviselő-testület fogadja el.
21. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselő és a polgármester napirenden nem szereplő, de a települést érintő önkormányzati témában napirend előtt röviden felszólalhat.
(2) A napirend előtti felszólalás tárgyát és annak indokát az ülés kezdete előtt legalább 1 nappal a polgármesterhez írásban kell benyújtani.
(3) A napirend előtti felszólalás joga a képviselőt és a polgármestert maximum 5 perc időtartamra illeti meg.
(4) A napirend előtti felszólalásnál vitának és határozathozatalnak helye nincs.
22. § (1) A polgármester minden napirendi pontról külön vitát nyit.
(2) A napirendi pont tárgyalása során bármely napirendhez időkorlátozás nélkül hozzászólhat a polgármester, a jegyző és az előterjesztő.
(3) A képviselők közül a hozzászólók sorrendjét – a jelentkezés sorrendjét figyelembe véve – a polgármester határozza meg. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá. Az első hozzászólása legfeljebb 5 percig tarthat és egy alkalommal élhet ismételt hozzászólással 2 perc időtartamban.
23. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. Ismételt felszólítás esetén a polgármester megvonja a szót. Akitől megvonták a szót ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(2) Ha valamely képviselő e rendelet tanácskozási rendre vonatkozó szabályait megszegi vagy felszólalása során a testület tekintélyét, illetve valamelyik képviselőre sértő kifejezést használ, a polgármester rendre utasítja. A rendreutasítás ellen felszólalni, azzal vitába szállni nem lehet.
24. § (1) A napirendben érintett állampolgároknak a polgármester hozzászólási lehetőséget adhat. A felszólalás időtartama legfeljebb 2 perc.
(2) Ha a képviselő-testület ülésének rendjét a hallgatóság soraiból zavarják, a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, akkor az egész hallgatóságot figyelmezteti és felhívja a sértő magatartás abbahagyására.
25. § (1) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi javaslatot soron kívül tehet az előterjesztő és bármely képviselő. Ügyrendi javaslatnak minősül különösen:
a) napirend vitájának lezárására irányuló javaslat,
b) név szerinti szavazásra irányuló javaslat,
c) titkos szavazás elrendelésére irányuló javaslat.
(2) A vita során a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a módosító javaslat befogadásáról. A befogadott javaslattal az előterjesztésben szereplő javaslat módosul.
26. § (1) A polgármester a vitát lezárja, ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs.
(2) A képviselő-testület üléseit legkésőbb az ülés megnyitásának időpontját követő 5 óra elteltével befejezi.
9. A döntéshozatal
27. § (1) A képviselő döntése meghozatalakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhat. A szavazás lehet nyílt vagy titkos.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel vagy név szerinti szavazással történik.
28. § (1) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal titkos szavazást rendelhet el az Mötv. által meghatározott ügyekben.
(2) A titkos szavazás üres szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(3) Titkos szavazásnál a polgármester javaslatára létrehozott ideiglenes bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el. A szavazatszámláló bizottság 3 tagból áll.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat és a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) szavazás helyét és idejét,
b) szavazás kezdésének és zárásának időpontját,
c) szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
d) szavazás során felmerült körülményeket,
e) szavazás eredményét.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
29. § (1) Név szerinti szavazást indítványozhat a polgármester és bármely képviselő, amelyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal dönt.
(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek.
(3) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
30. § Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni.
10. Rendeletalkotás és határozathozatal
31. § (1) A képviselő testület rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:
a) napirend elfogadásáról,
b) ügyrendi javaslatokról,
c) tájékoztatók elfogadásáról.
32. § Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a jegyző,
d) a képviselő,
e) a képviselő-testület bizottsága,
f) helyi székhelyű alapítvány vagy egyesület.
33. § (1) A rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja az Önkormányzat székhelyen található hirdetőtáblán 8 napra történő kifüggesztés.
(2) A rendelet közzétételének módjai:
a) az önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtábláján,
b) az önkormányzat honlapján történő közzététel.
(3) Az önkormányzati rendeletek és határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
11. Közmeghallgatás és falugyűlés
34. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A polgármester külön e célból összehívott képviselő-testületi ülésre hirdeti meg a közmeghallgatást.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán kell tájékoztatást adni legalább 8 nappal annak időpontja előtt.
35. § (1) Falugyűlés összehívását kezdeményezheti:
a) polgármester,
b) képviselő-testület.
(2) Falugyűlés összehívására a lakosság szélesebb körét érintő döntések előkészítése, a végrehajtás megszervezése vagy a tájékozódás érdekében van szükség.
12. A helyi önkormányzati képviselő
36. § (1) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
(2) A bizottság az eljárás során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását.
(3) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Ha a Képviselő-testület a kötelezettség megszegését állapítja meg, azt határozatban rögzíti.
13. A képviselő-testület bizottságai
37. § (1) A képviselő-testület által létrehozott bizottság állandó vagy ideiglenes jellegű lehet.
(2) A képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság, melynek létszáma 3 fő.
(3) A bizottságok elnökére és tagjaira a polgármester tehet javaslatot.
(4) Az Mötv.-ben meghatározottakon túl az Ügyrendi Bizottság feladata:
a) az önkormányzati képviselők és a polgármester összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása,
b) a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása,
c) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik, valamint a bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok ellátása.
38. § (1) A bizottság az önkormányzat szerveinek munkarendjéhez igazodóan, szükség szerint tart ülést.
(2) Az ülést az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(3) A meghívót legalább 3 nappal az ülés előtt ki kell küldeni papír alapon vagy elektronikus formában. A meghívó tartalmazza a bizottsági ülés helyét, idejét, tervezett napirendjét.
(4) Sürgős döntést igénylő esetben a bizottsági ülés írásos meghívó nélkül is összehívható, legalább 24 órával az ülés időpontja előtt.
(5) A bizottság üléséről készített jegyzőkönyvet a jegyző és a bizottság elnöke írja alá.
14. A polgármester és az alpolgármester
39. § (1) A polgármester Szápár Község Önkormányzatának törvényes képviselője, feladatait főállásban látja el.
(2) A polgármester minden héten szerdai napon 8-9 óra közötti időpontban ügyfélfogadást tart.
(3) A polgármester két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:
a) hatósági, cégeljárási és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése,
b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele és
c) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás.
40. § (1) A képviselő-testület egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a képviselők közül.
(2) Az alpolgármester ellátja a polgármester akadályoztatása esetén a helyettesítésével kapcsolatos feladatokat.
15. A jegyző
41. § (1) A jegyző soron kívül írásban, vagy testületi ülésen jegyzőkönyvbe foglaltan köteles jelezni a képviselő-testület jogszabálysértő működése, valamint döntése esetén.
(2) A jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja a közút nem közlekedési célú igénybevétele és a közút melletti ingatlan használatával kapcsolatos közútkezelői jogokat.
42. § A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal humánpolitikai és hatósági ügyintézője látja el.
16. Az önkormányzat gazdálkodása
43. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
44. §2
45. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Az 1. § (2) bekezdése a Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 44. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet a Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (X. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Szápár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 7.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.