Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 28.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról

Hatályos: 2025. 11. 25

Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VII. 28.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról

2025.11.25.

[1] A rendelet célja, hogy - a helyi sajátosságoknak megfelelően, az önkormányzat teherbíró képességének figyelembevételével - a Somoskőújfalu Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén élő személyek és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításnak és ellenőrzésének szabályait.

[2] Somoskőújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8 a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános szabályok

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Somoskőújfalu településen lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre.

2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4. §16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni támogatás vagy jogosultság megállapítása kérelem alapján történik, vagy hivatalból kezdeményezhető.

(5) Az e rendelet szerinti támogatás iránti kérelmet formanyomtatványon kell benyújtani az önkormányzat hivatalához - Somoskőújfalui Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 3121 Somoskőújfalu, Somosi út 322.

(6) A települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni ellátásként nyújtható. A települési támogatás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(7) A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. § (1)-(5) bekezdésében meghatározottak szerint kell igazolnia.

(8) A települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a saját és családja - a lakhatási támogatás esetén a háztartás - vagyoni, jövedelmi viszonyairól.

(9) A (8) bekezdéstől eltérően nem kell nyilatkozni a jövedelmi, vagyoni viszonyokról, ha a támogatás megállapításának az nem feltétele.

(10) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.

(11) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani.

(12) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a támogatást megállapító határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(13) A Hivatal a tényállás tisztázása céljából környezettanulmányt, helyszíni szemlét tarthat.

(14) A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

(15) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni, a rendkívüli pénzbeni és természetbeni támogatások adhatók, amennyiben azt az Önkormányzat adott évi költségvetése lehetővé teszi.

3. Hatásköri szabályok

3. §1 A szociális rászorultságtól függő ellátások iránti kérelmek közül a lakhatási támogatás, a gyógyszertámogatás, a temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás, a gyermekszületési támogatás, az óvoda- és iskolakezdési támogatás, időskorúak részére nyújtott települési támogatás, a gyermekek étkeztetési térítési díj támogatása, a tűzifa támogatás, a hulladékszállítás költségének viseléséhez nyújtott támogatás és az ebtartási támogatás a jegyző, a rendkívüli települési támogatás a polgármester hatáskörébe tartozik.

4. A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítése

4. § A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítésével kapcsolatban az Szt. 17. §-ának rendelkezéseit kell alkalmazni.

II. Fejezet

A települési támogatások formái

5. § Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére az alábbi támogatást nyújtja:

a) Rendszeres pénzbeli és természetbeni települési támogatás

aa) lakhatási támogatás

ab) gyógyszertámogatás

b) Rendkívüli pénzbeli és természetbeni települési támogatás

ba) rendkívüli települési támogatás

bb) temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás

bc) gyermekszületési támogatás

bd) óvodakezdési támogatás

be) iskolakezdési támogatás

bf) időskorúak részére nyújtott települési támogatás.

bg) gyermekek étkeztetési térítési díjának támogatása

bh) év végi támogatás

bi) hulladékszállítás költségének viseléséhez nyújtott támogatás

bj) ebtartási támogatás

III. Fejezet

Rendszeres pénzbeli és természetbeni települési támogatás

5. Lakhatási támogatás

6. § (1) A jegyző a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást állapít meg.

(2) A támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakhatással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) A támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az a szociális vetítési alap összegének 600 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(4) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakással kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és csatornaszolgáltatás, a gázfogyasztás díjához nyújtható.

(5) A lakhatási támogatás lakásfenntartási támogatásnak minősül.

(6) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként lakhatási támogatás a közüzemi szolgáltatóhoz történő utalással állapítható meg.

(7) A lakhatási támogatást természetbeni ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő legmagasabb összegű közüzemi kiadáshoz kell nyújtani.

(8) A kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben az a lakhatással összefüggő kiadás veszélyezteti a legnagyobb mértékben, amelyik szolgáltatónál a kérelmezőnek/háztartásnak közüzemi díjtartozása van. Ha a kérelmezőnek/háztartásnak közüzemi díjtartozása nincs, abban az esetben a legmagasabb összegű közüzemi díjhoz kell a támogatást nyújtani.

(9) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a (3) bekezdésében meghatározott jövedelmet, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(10) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(11) Ha a háztartás

a) (10) bekezdés a)–c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (10) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

c) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(12) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét - az energiaárak várható alakulására figyelemmel - az önkormányzat e rendeletben állapítja meg.

(13) A településen az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 550 Ft.

(14) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(15) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, de nem lehet kevesebb, mint 3.000 Ft, és nem lehet több mint 6.000 Ft azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(16) A (15) bekezdés szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: TM=0,3-[(J-05NYM):NYM]x0,15, ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig a szociális vetítési alapot jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(17) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.

(18) Lakhatási támogatás ugyanazon háztartásban csak egy jogosultnak állapítható meg.

(19) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását.

(20) Nem állapítható meg a közüzemi díjakhoz lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás, amennyiben a kérelmet nem az a személy nyújtja be, akinek a nevére a közüzemi számla kiállításra került.

(21) A lakhatási támogatás iránti kérelemhez a lakás nagyságát hitelt érdemlő módon igazolni kell.

(22) Amennyiben a kérelmező a lakás nagyságára a (21) bekezdésben foglalt iratot/dokumentumot nem tud csatolni, úgy annak hiányában a lakás nagyságáról tett írásbeli nyilatkozata elfogadható.

(23) Az önkormányzat a (22) bekezdése szerinti nyilatkozatban foglaltakat helyszíni szemle megtartásával ellenőrizheti. Nem kell ismételt helyszíni szemlét tartani abban az esetben, ha a lakás nagyságára vonatkozóan a kérelem benyújtását megelőzően készült helyszíni szemle alapján azt a jegyző által vezetett nyilvántartás már tartalmazza, kivéve, ha a kérelmező arról nyilatkozik, hogy a korábbi szemle óta változás történt.

(24) A támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá. A jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakhatási kiadáshoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közüzemi szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatokat.

(25) A lakhatási támogatással támogatott szolgáltatást szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján nyújtó szolgáltató a támogatást az általa vagy megbízottja által kiállított számlában (részszámlában) havonta, illetve a számlakibocsátás gyakoriságához igazodóan, külön soron, a számla végösszegének a támogatással való csökkentése révén érvényesíti.

(26) Azon személy részére, akinél előrefizetős készülék működik, a lakhatási támogatást a készülék működtetését lehetővé tevő eszköz (a továbbiakban: kódhordozó) formájában kell nyújtani, ideértve a készülék feltöltésének elektronikus úton, a fogyasztó javára történő teljesítését is.

(27) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl

a) a háztartás tagjaira vonatkozó e rendelet 10. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot,

b) közüzemi számlákat,

c) közüzemi szolgáltatást igénybe vevő beazonosításához alkalmas közszolgáltatási szerződéseket,

d) a lakás nagyságának hitelt érdemlő módon történő igazolására szolgáló dokumentumot, vagy iratot.

6. Gyógyszertámogatás

7. § (1) Az egészségi állapot megőrzését, fenntartását, javítását jelentő gyógyszerek, vagy a gyermek ellátásához szükséges tápszer költségeihez való hozzájárulás állapítható meg havi egy alkalommal annak a személynek, illetve gyermeke jogán annak a törvényes képviselőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg szociális vetítési alap összegének 350 %-át, egyedül élő esetén a szociális vetítési alap összegének 450 %-át.

(2) A támogatás iránti kérelmet az e rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl

a) a háziorvos, vagy szakorvos által a kérelmező, vagy a vele közös háztartásban élő családtagja nevére kiállított vevényt és

b) az orvosi vevényen szereplő gyógyszer, vagy tápszer költségeiről szóló gyógyszertári igazolást.

(3) Nem kell a kérelemhez mellékelni a (2) bekezdésben meghatározott vevényt, amennyiben a gyógyszer, vagy tápszer felírás elektronikus úton történt. E tényt a kérelemben jelezni kell.

(4) A támogatás összege az orvosi vevényre felírt gyógyszer, vagy tápszer költsége, de nem haladhatja meg a 15.000 Ft-ot.

IV. Fejezet

Rendkívüli pénzbeli és természetbeni települési támogatás

7. Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére.

(2) Rendkívüli települési támogatásra való jogosultsági feltétel különösen: betegség, haláleset, természeti katasztrófa, műszaki hiba elhárítása miatt felmerült rendkívüli anyagi kiadások.

(3) A támogatás iránti kérelmet az e rendelet 3. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító dokumentumot.

(4) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege alkalmanként és személyenként nem lehet kevesebb 10 000-Ft-nál, és nem haladhatja meg a 200 000-Ft-ot.

(5) A rendkívüli települési támogatás természetbeni támogatás formájában is biztosítható.

(6) A rendkívüli települési támogatás hivatalból is megállapítható.

(7) A rendkívüli települési támogatás megállapításáról szóló határozat előírhatja a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának igazolását. Ha a támogatásban részesülő személy a rendeltetésszerű felhasználást nem tudja igazolni, vele szemben az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőkre vonatkozó, az Szt. 17. §-ában meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

8. Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás

9. § (1) Egyszeri alkalommal temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás állapítható meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500 %-át, egyedül élő esetében a szociális vetítési alap összegének 600 %-át,

(2) A támogatás a halálesettől számított 60 napon belül igényelhető.

(3) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 4. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl

a) a kérelmező nevére kiállított temetési költségekről szóló eredeti számlá(ka)t,

b) az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát.

(4) A támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 40%-a.

(5) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége

a) urnás temetkezés esetén 200.000 Ft

b) koporsós temetkezés esetén 360.000 Ft

c) egyéb temetkezés (pl. szóróparcellás temetkezés) 200.000 Ft.

9. Gyermekszületési támogatás

10. § (1) Egyszeri alkalommal gyermekszületési támogatás állapítható meg annak a törvényes képviselőnek, akinek lakcíme a várandósság megállapításának és a gyermek születésének időpontjában Somoskőújfalu településen van.

(2) A várandósság megállapításának időpontjában az (1) bekezdésben szabályozott lakcímtől abban az esetben lehet eltérni, ha a kérelmező igazolja, hogy a lakcíme azért nem volt a településen a várandóság időpontjában, mert a várandósság megállapítása és a gyermek születésének időpontja közötti időszakban vásárolt ingatlant a településen.

(3) A támogatás a gyermek születésétől számított 60 napon belül igényelhető.

(4) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 5. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell

a) a terhességet megállapító szakorvosi igazolás,

b) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának,

c) a lakcímet igazoló hatósági igazolványok

másolatát.

(5) A gyermekszületési támogatás összege gyermekenként 50 000 Ft.

10. Óvodakezdési támogatás

11. § (1) Évente egy alkalommal óvodakezdési támogatás állapítható meg annak a törvényes képviselőnek, akinek és gyermekének a lakcíme Somoskőújfalu településen van és életvitelszerűen a településen él, gyermeke

a) óvodai nevelésben részesül, vagy

b) óvodai beíratása már megtörtént, de óvodai nevelésben történő részvétele még nem kötelező

és a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át, gyermekét egyedül nevelő törvényes képviselő esetében a szociális vetítési alap összegének 900 %-át.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a támogatás a tárgyév július és augusztus hónapban igényelhető.

(3) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott támogatás a tényleges óvodai nevelés várható megkezdése előtti 30 napban igényelhető.

(4) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 6. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl

a) az (1) bekezdés a) pontjában szabályozott esetben az óvodaköteles gyermek óvodai nevelésben való részvételét igazoló, az intézmény vezetője által kiállított igazolást,

b) az (1) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben az óvodai beíratás tényét igazoló intézmény vezetője által kiállított igazolást, vagy a felvételi napló hitesített másolatát.

(5) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában szabályozott jogcímen ugyanazon gyermek esetében a támogatás a tárgyévben nem állapítható meg.

(6) Az egyszeri támogatás összege:

a) az (1) bekezdés a) pontjában szabályozott esetben 10 000 Ft

b) az (1) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben 20 000 Ft

11. Iskolakezdési támogatás

12. § (1) Évente egy alkalommal iskolakezdési támogatás állapítható meg annak a törvényes képviselőnek, akinek lakcíme Somoskőújfalu településen van és életvitelszerűen a településen él, gyermeke általános iskolában vagy középiskolában tanul, valamint annak a fiatal felnőttnek, aki középiskolában vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanul, és a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át, gyermekét egyedül nevelő törvényes képviselő esetében a szociális vetítési alap összegének 900 %-át.

(2) Felsőoktatási intézmény nappali tagozatán a felsőoktatási szakképzést is érteni kell.

(3) A támogatás a tárgyév július 15. napjától szeptember 15. napjáig igényelhető.

(4) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 7. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl

a) az általános iskolai, vagy a középiskolai oktatási intézmény tanulói jogviszony fennállásáról, vagy

b) a felsőfokú nappali oktatásban részt vevő fiatal felnőtt hallgatói jogviszonyának fennállására

vonatkozó igazolást.

(5) Az egyszeri támogatás összege:

a) általános iskolai tanuló esetében 35 000 Ft,

b) középiskolai tanuló esetében 45 000 Ft,

c) főiskolai, egyetemi hallgató esetében 55 000 Ft.

12. Időskorúak részére nyújtott települési támogatás

13. § Az önkormányzat a Somoskőújfaluban lakóhellyel rendelkező személyt

a) aki betöltötte a 65. életévét és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 800 %-át,

b) aki egyedül él, és az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900 %-át,

évente egy alkalommal élelmiszer és/vagy pénzbeli támogatásban részesítheti.

13. Gyermekek étkeztetési térítési díj támogatása

14. § (1) Az Önkormányzat az intézményi gyermekétkeztetést a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 2/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelet 4-5 §- a szerint biztosítja.

(2) Az önkormányzat a mindenkor hatályos élelmiszer nyersanyagnormák és intézményi térítési díjak megállapításáról szóló rendeletében megállapított kedvezmény szerinti étkezési térítési díj támogatást biztosít a Somoskőújfalu közigazgatási területén működő nevelési, oktatási intézménnyel jogviszonyban álló, és somoskőújfalui lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező gyermekek részére.

(3) A gyermekek étkezési térítési díj támogatását az Önkormányzat hivatalból biztosítja az intézményvezető és az élelmezésvezető adatszolgáltatása alapján.

(4) A támogatást az Önkormányzat a nevére kiállított számla ellenében téríti meg közvetlenül az étkeztetést biztosító intézmény részére.

14. Év végi támogatás

15. § (1)2 A Képviselő-testület Év végi támogatást biztosíthat a somoskőújfalui állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, Somoskőújfalu Községben életvitelszerűen élő lakos részére, amennyiben azt az Önkormányzat adott évi költségvetése lehetővé teszi.

(1a)3 Az év végi támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak, egy jogcímen állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától

(2)4

(3) A támogatás formája lehet pénzbeli és/vagy természetbeni támogatás.

(4)5 A képviselő- testület határozatban állapítja meg a támogatásban részesülők körét és a támogatás összegét.

15. Hulladékszállítás költségének viseléséhez nyújtott támogatás

16. § (1) Hulladékszállítás költségének viseléséhez nyújtott támogatásra jogosult az a kérelmező, aki az ingatlanán felhalmozott háztartási hulladék, lom elszállíttatásáról önként nem gondoskodott, annak elszállítására a hatóság kötelezte és családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át

(2) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 8. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, amihez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a hatóság kötelező határozatát.

16. Ebtartási támogatás

17. § (1) Azon személyek részére, akinek családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300 %-át, háztartásonként évente egy alkalommal - kérelemre - ebtartási támogatás állapítható meg.

(2) Az ebtartási támogatás:

a) az eb kötelező védőoltására,

b) transzponderrel történő ellátására,

c) az eb ivartalanítására,

d) az eb elszállíttatására

kérhető, amennyiben az állat tartásáról a kérelmező szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.

(3) Az ebtartási támogatás egy évben két ebre kérhető, a támogatás kizárólag természetben adható.

(4) A támogatási iránti kérelmet az e rendelet 9. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, a kérelemhez – az első oltás kivételével – csatolni kell az eb állategészségügyi kiskönyvét, továbbá a jövedelmi viszonyokat igazoló dokumentumokat.

V. Fejezet

Köztemetés

18. § (1) A köztemetésre az Szt. 48. §-ában meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

(2) Az eltemettetésre köteles személynek különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a térítési kötelezettség teljesítésére fizetési könnyítés (részletfizetés) adható.

(3) Különös méltánylást érdemlő körülménynek tekintendő, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre eső havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300 %-át.

(4) A havi törlesztő részlet összegét úgy kell meghatározni, hogy az nem haladhatja meg a kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelmének a 20%-át, de nem lehet kevesebb havi 5.000 Ft-nál.

(5) Amennyiben az eltemettetésre több köteles személy van, úgy a térítési kötelezettséget külön-külön egyenlő arányban kell előírni.

VI. Fejezet

Szociális szolgáltatások

17. Étkeztetés

19. § Az önkormányzat az étkeztetés körébe tartozó feladatok ellátásáról a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján gondoskodik.

18. Házi segítségnyújtás

20. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtásról a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján gondoskodik.

19. Családsegítés

21. § Az önkormányzat a családsegítésről a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján gondoskodik.

20. Idősek nappali ellátása

22. § Az önkormányzat az idősek nappali ellátásáról a Salgótarján és Térsége Önkormányzatainak Társulása útján gondoskodik.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

23. § A 2025. július 29. napját megelőzően megállapított rendszeresen nyújtott támogatások tekintetében, valamint a 2025. július 28. napján folyamatban lévő ügyekben a települési támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 11/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelet 2025. július 28. napján hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni.

24. §6

25. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1

A 3. § a Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 15. § (1) bekezdése a Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 15. § (1a) bekezdését a Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

4

A 15. § (2) bekezdését a Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

5

A 15. § (4) bekezdését a Somoskőújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.

6

A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.