Somogyszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (X. 8.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások és szociális szolgáltatások helyi szabályairól

Hatályos: 2025. 11. 02

Somogyszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (X. 8.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások és szociális szolgáltatások helyi szabályairól

2025.11.02.

[1] A rendelet megalkotásának célja, hogy meghatározza Somogyszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testülete által nyújtott települési támogatások és szociális szolgáltatások szabályait.

[2] Somogyszentpál Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 10.§.(1) bekezdésben, a 26. §-ában, a 32.§.(3) bekezdéseiben, a 45.§-ában, a 132.§.(4) bekezdésében, a 134/E. § -ban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi XLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Értelmező rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Somogyszentpál község közigazgatási területén a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 3. §-ban foglalt személyekre.

(2) Elemi károsultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek az elemi csapás következtében a tulajdonában lévő és az általa lakott ingatlana, vagy ingósága olyan mértékben megsérült vagy elpusztult, hogy létfenntartása átmenetileg lehetetlenné vagy nagy fokban veszélyeztetetté vált.

2. § A Sztv. 4. §-ában felsorolt rendelkezéseken túl e rendelet alkalmazásában

a) életvitelszerű ottlakás: a magánszemély számára az a lakóingatlan szolgál ténylegesen életvitelszerűen lakóhelyül,

aa) ahonnan a magánszemély az életét szervezi, azaz rendszeresen innen indul munkába, ide tér haza,

ab) ahol a mindennapi életviteléhez (főzés, mosás, étkezés, stb.) szükséges tevékenységeket folytatja,

ac) amely a család élete helyszínéül szolgál,

ad) amelyre vonatkozóan közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe,

ae) amely elsődleges levelezési címként jelenik meg a hatóságoknál és a közműszolgáltatóknál.

b) lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerinti fogalom.

2. Hatásköri rendelkezések

3. § (1) A pénzben és természetben nyújtott valamennyi szociális ellátásra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a képviselő-testület által átruházott hatáskörben polgármester dönt.

(2) A Polgármester önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a képviselő-testülethez címzett, de a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal Somogyszentpáli Kirendeltségére benyújtandó illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.

3. Eljárási rendelkezések

4. § (1) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásként nyújtott települési támogatás megállapításakor – ha az Szt. vagy e rendelet másként nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.

(2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal Somogyszentpáli Kirendeltségénél lehet az e célra rendszeresített, 1. melléklet szerinti formanyomtatványon benyújtani. A benyújtott kérelmek döntésre előkészítése a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyintézőjének feladata.

(3) A kérelemben fel kell tüntetni a (4) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a kérelmező a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek lakcímét, tartózkodási jogcímét, a rokonsági fokot, a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.

(4) A kérelemhez mellékelni kell:

a) a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,

b) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságról szóló igazolást,

c) munkanélküli esetén a Somogy Megyei Kormányhivatal Marcali Járási Hivatala Foglalkoztatási, Munkaügyi és Munkavédelmi Főosztálya által kiadott igazolást arról, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező regisztrált álláskereső,

d) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

e) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,

f) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,

g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,

h) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint

i) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.

(5) A kérelem benyújtásakor a kérelmező – amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges – köteles saját és a vele egy háztartásban élő személyek vagyoni – jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni.

(6) Az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Kormány rendelet (a továbbiakban Korm.r.) 4. § (6) bekezdése által előírt formanyomtatványon kell benyújtani.

5. § (1) A jövedelemvizsgálat során az Sztv. 4. § (1) bekezdését, valamint a 10. §-t megfelelően kell alkalmazni.

(2) Az eljárások során az Sztv. 5. § -16. §-ban meghatározott általános eljárási szabályokat kell alkalmazni.

(3) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.

(4) Vállalkozó kérelmező esetén az Sztv. 10. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy jövedelmének igazolásához az adóbevallással már lezárt időszak tekintetében az illetékes adóhatóság igazolása szükséges.

(5) A kérelmező körülményeinek tisztázására a határozathozatal előtt környezettanulmány készíthető a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (továbbiakban Gyvt.), továbbá a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szól 149/1997. (IX. 10.) Korm rendeletben meghatározottak alapján.

(6) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.

(7) E rendeletben meghatározott feltételekkel nyújtható - szociális rászorultságtól függő - támogatások megállapításánál a háztartás Sztv. 4. § (1) bekezdés – az a) - b) pontjaira tekintettel – c) és f) pontjai szerinti jövedelmét és vagyonát kell figyelembe venni.

(8) Az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások megállapításával kapcsolatos eljárási cselekmények elektronikus ügyintézés keretében nem gyakorolhatók.

6. § (1) A pénzbeli és természetben nyújtott ellátások megállapítását határozatban kell rögzíteni. A határozatban a támogatásban részesülő figyelmét fel kell hívni a jogosulatlan és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás visszafizetésére, valamint a rendszeres ellátásban részesülőt tájékoztatni kell arra vonatkozóan, hogy a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tényeket 15 napon belül köteles bejelenteni.

(2) Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Sztv. 17. § -ának rendelkezései az irányadók, de a visszafizetés nem mentesít az egyéb, így különösen a büntető, vagy szabálysértési felelősség alól.

4. A támogatások folyósítása

7. § (1) Amennyiben törvény, rendelet vagy ezen rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított rendszeres ellátást havonta utólag, legkésőbb minden hónap 10. napjáig kell folyósítani, illetve kifizetni.

(2) Nem rendszeres támogatások folyósítása a határozat véglegessé válást követő 15 napon belül történik házipénztáron keresztül. Házipénztárból történő kifizetés esetén a támogatást a jogosult, vagy meghatalmazottja veheti fel.

(3) A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(4) A rendkívüli települési támogatás természetbeni formában is nyújtható. A folyósítás módjáról a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

5. Ellátási formák

8. § (1) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján a következő települési támogatásokat nyújthatja:

a) temetési támogatást,

b) rendkívüli települési támogatást,

c) házasságkötési támogatást.

(2) A képviselő-testület köztemetést állapít meg az Sztv. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

(3) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt azoknak a személyeknek, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen:

a) betegséghez,

b) halálesethez,

c) elemi kár elhárításához,

d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szorulók anyagi gondjainak enyhítéséhez e rendeletben foglalt szabályok szerint.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

6. Temetési támogatás

9. § (1) A képviselő-testület temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatást nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a) annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

és akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át nem haladja meg, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Törvény alapján temetési hozzájárulásban.

(2) A temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 20 %-a.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 200.000,- Ft.

10. § (1) A temetés költségeire tekintettel folyósított települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül lehet benyújtani a Hivatalban.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a temetési segélyt, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.

7. Rendkívüli települési támogatás

11. § (1) Kérelemre rendkívüli települési támogatás állapítható meg az állandó bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személynek, aki emiatt önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadásai miatt anyagi segítségre szorul.

(2) A létfenntartást veszélyeztető, vagy a rendkívüli élethelyzet különösen:

a) családot ért elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett,

b) ha a család egyik tagja 5 napot meghaladóan kórházi kezelésben részesült

c) az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott az egészség megőrzése-helyreállítása érdekében szükséges szolgáltatás igénybevétele, ha annak díja a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 30 %-át meghaladja,

d) a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

e) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése

f) a gyermek hátrányos helyzete miatt a család anyagi segítségre szorul,

g) gyermek és fiatal felnőtt iskoláztatásával, a gyermek óvodai nevelésével, bölcsődei elhelyezésével kapcsolatos egyszeri kiadások, vagy a védőnői szolgálat, illetve egészségügyi intézmény által javasolt szolgáltatások, ellátások igénybevétele,

h) az állami foglalkoztatási szervvel történő kapcsolattartás, a járási hivatal szerveinél történő ügyintézéshez szükséges közlekedés támogatása, illeték megfizetése a szükséges mértékben, amely nélkül a kérelmező a részére járó ellátástól vagy annak egy részétől esne el,

i) gyógyszertámogatás (háziorvos vagy szakorvos igazolása alapján)

12. § (1) Rendkívüli támogatás annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300 %-át, egyedülálló kérelmező, illetve egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében, vagy ha a családban magasabb összegű családi pótlékkal rendelkező személy él, a szociális vetítési alap összegének 350 %-át és az Szt.v 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint vagyonnal nem rendelkezik, valamint a létfenntartása veszélyeztetett.

(2) A rendkívüli támogatás felnőtt korú személy részére állapítható meg, maximális összege megegyezik az adott évre megállapított nettó garantált bérminimum összegével, minimális összege 5.000,- Ft.

(3) A rendkívüli támogatás természetben is megállapítható, illetve a családsegítővel és a védőnővel való együttműködéshez köthető.

(4) A rendkívüli települési támogatás szabályaitól eltérni akkor lehet, ha a képviselő-testület külön határozattal önkormányzati támogatás keretében nyújtandó egységes támogatásról dönt.

(5) Elemi kár, vis maior bekövetkezése esetén támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a kár megtérítésére harmadik személy nem kötelezhető, vagy kötelezhető ugyan, de a kártérítés várható mértéke jóval alacsonyabb a bekövetkezett kár összegénél, és a kár viselése a kérelmező, illetve családja életét, vagy létfenntartását veszélyezteti.

8. Házasságkötési támogatás

13. § (1) Az önkormányzat egyszeri házasságkötési támogatásban részesíti azokat a házasságot kötő párokat, akik az alábbi feltételek mindegyikének megfelelnek:

a) a házaspár egyik tagja a házasságkötés napját közvetlenül megelőzően legalább 1 éve Somogyszentpál Község közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen Somogyszentpál Község közigazgatási településen él.

b) a házasságot a Somogyszentpál Község Önkormányzata közigazgatási területén kötötték meg.

(2) A támogatás iránti kérelmeket a házasságkötés napját követő 60 napon belül lehet benyújtani a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal Somogyszentpáli Kirendeltségén.

(3) A házasságkötési támogatás összege 10.000 Ft, melyről a képviselő-testület által átruházott hatáskörben az (1) bekezdésben foglalt feltételek figyelembevételével a polgármester dönt.

III. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások - Köztemetés

14. § (1) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Sztv. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól:

a) részben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap összegének 100 %-át, egyedül élő esetén a 150 %-át,

b) egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítésia alap összegének 100 %-át, egyedül élő esetén a 150 %-át, és az érintett személy 5 millió Ft értékű vagyonnal nem rendelkezik.

(2) A képviselő-testület az Sztv. 48. §. (3) b.) pontjában szabályozott esetben a köztemetés költségeinek megtérítésére hagyatéki teherként történő bejegyzését elrendelő, vagy a megtérítéséről rendelkező határozat kézhezvételét követő 15 napon belül benyújtott kérelemre méltányosságból engedélyezheti a köztemetés költségeinek 6 havi részletben történő megfizetését.

IV. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

15. § (1) A képviselő-testület személyes gondoskodás körében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

a) tanyagondnoki szolgálat,

b) étkeztetés.

(2) A tanyagondnoki szolgálattal kapcsolatos rendelkezéseket Somogyszentpál Község Önkormányzatának képviselő-testülete a 7/2020. (VII.14.) önkormányzati rendeletében szabályozza.

(3) a Kéthelyi Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja:

a) a Sztv. 63. §-ában meghatározott házi segítségnyújtást,

b) a Sztv. 65/F. §-ában meghatározott idősek nappali ellátása

(4) A Böhönye község Önkormányzata által biztosítja:

a) a Sztv. 64. §-ában meghatározott családsegítést,

b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXI. törvény 8továbbiakban Gyvt.) 39. és 40. §-ában meghatározott család és gyermekjóléti szolgáltatási feladatok.

(5) A (2) bekezdésben foglalt ellátások esetében a szociális rászorultságot, annak fennállását, az intézményvezető vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint az igénybevétel során legalább kétévente.

9. Étkeztetés

16. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) 65 év feletti életkoruk,

b) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

c) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

d) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

e) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

(3) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt és az általa eltartottat is, aki kora, vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezésről másképpen gondoskodni.

(4) Az étkeztetésre vonatkozó kérelmet a 2. melléklet szerinti erre rendszeresített nyomtatványon a Hivatalhoz történő benyújtásával lehet kérelmezni.

(5) A kiskorú vagy gondnokolt kérelmező köteles családja vagyoni, jövedelmi helyzetviszonyairól részletesen nyilatkozni. A kérelemhez csatolni kell valamennyi jövedelemmel rendelkező családtag jövedelméről szóló igazolást, vagy nyilatkozatot.

(6) A térítési díjat az ellátott gyermek esetében pedig a szülői felügyeleti joggal rendelkező szülő, vagy más törvényes képviselő köteles megfizetni.

(7) Annak a szociálisan rászoruló személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 100 %-át, az étkezés térítési díja részben, vagy egészben elengedhető.

(8) Személyi térítési díjat az (5) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a képviselő-testület a térítési díj rendeletében állapítja meg. Az igénylő és a polgármester az étkeztetés igénybevételével, egyéb feltételeiről megállapodást köt. A megállapodás szövegét e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(9) Az étkezésért fizetendő térítési díjat egy hónapi időtartamra vetítve utólag kell megfizetni minden tárgyhónapot követő hónap 10 napjáig.

17. § (1) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást a vásárolt élelmezés útján nyújtja.

(2) Az önkormányzat

a) koruk, vagy egészségi állapotuk miatt rászoruló személyek részére az ebéd házhozszállításáról a tanyagondnoki szolgálat útján gondoskodik.

b) az óvodából hiányzó gyermekek esetében térítésmentesen gondoskodik az ebéd házhozszállításáról.

(3) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

10. Házi segítségnyújtás

18. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot társulási formában Kéthely Szociális Szolgáltató Központ intézményi háttérrel látja el.

11. Családsegítés

19. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Sztv. 64. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) A családsegítés keretében az önkormányzat az Sztv-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.

(3) A családsegítést az önkormányzat Böhönye Község Önkormányzata útján nyújtja.

12. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

20. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az önkormányzat a feladatot társulási formában Kéthely Szociális Szolgáltató Központ intézményi háttérrel látja el.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Kéthelyi Szociális Központ intézmény vezetője dönt.

21. §1

22. § Ez a rendelet 2025. november 1-jén lép hatályba.

1

A 21. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.