Nadap Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 09. 27- 2025. 09. 27Nadap Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Nadap Község Önkormányzat Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit - az Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Nadap Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet 13. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásos előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását. Az ülésen történő kiosztás történhet papír alapon vagy elektronikus úton.”
2. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet 22. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az indítványt a benyújtásától számított harminc napon belül kell napirendre tűzni. Amennyiben az indítvány a rendes testületi ülés előtt 5 munkanappal írásban beérkezik, akkor napirendre kell tűzni.”
3. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet a következő 42/A. és 42/B. §-sal egészül ki:
„42/A. § (1) A polgármester köteles minden – hozzá közvetlenül vagy az önkormányzathoz írásban, elektronikusan vagy szóban beérkező – önkormányzati hatáskört érintő megkeresés, kérés, beadvány, javaslat vagy panasz esetében a képviselő-testület tagjait írásban tájékoztatni.
(2) A tájékoztatás történhet:
a) a beadvány másolatának továbbításával, vagy
b) a beadvány tartalmát ismertető rövid írásos összefoglaló útján,
legkésőbb a következő rendes testületi ülésen, vagy halaszthatatlan esetben 5 munkanapon belül elektronikus úton.
(3) A polgármester köteles külön nyilvántartást vezetni a hozzá beérkezett ügyekről, azok keletkezési idejéről, tartalmáról és a megtett intézkedésekről, amelybe a képviselők betekinthetnek.
(4) A testület bármely tagja kérheti, hogy a polgármester a következő ülésre terjessze be az adott ügy írásos előterjesztését napirendi pontként.
42/B. § (1) A polgármester az Önkormányzat nevében kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyilatkozhat vagy fogalmazhat meg hivatalos állásfoglalást országos vagy helyi közügyekben, különösen a média, közösségi média, nyilvános fórumok és lakossági rendezvények esetében.
(2) A polgármester köteles minden – előre tervezett – televíziós, rádiós, sajtóbeli vagy egyéb nyilvános szereplését, ahol Nadap Község Önkormányzata nevében szólalna meg, legalább 1 munkanappal korábban írásban bejelenteni a képviselő-testületnek, és kérni annak előzetes jóváhagyását.
(3) A polgármester magánvéleményt kizárólag saját neve alatt, az Önkormányzat hivatalos álláspontjától való egyértelmű elhatárolással fogalmazhat meg. A nyilatkozatban ilyenkor kifejezetten jelezni kell, hogy az nem tekinthető a képviselő-testület hivatalos álláspontjának.
(4) A polgármester köteles minden nyilvános szerepléséről – amely során Nadap Község Önkormányzata nevében nyilatkozik vagy annak képviseletében jelenik meg – előzetesen írásban tájékoztatni a képviselő-testületet, és kérni annak hozzájárulását. A hozzájárulás hiányában a polgármester csak saját nevében, az önkormányzat hivatalos álláspontjától való elhatárolással nyilatkozhat. A nyilatkozat elhangzásáról, tartalmáról és körülményeiről a soron következő ülésen rövid beszámolót köteles tartani.”
4. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
5. § Hatályát veszti a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.
1. melléklet a 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
1. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1.4. pontja helyébe a következő pont lép:
„1.4. a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezeteket,”
2. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2023. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1. pontja a következő 1.5. ponttal egészül ki:
„1.5. a szociális célú tüzelőanyag támogatás iránt benyújtott kérelmeket.”