Mátranovák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának módosításáról

Hatályos: 2025. 08. 30- 2025. 08. 30

Mátranovák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának módosításáról

2025.08.30.

[1] Mátranovák Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát tiszteletben tartja és e jogot a demokratikus választások során kapott lakossági felhatalmazással, a település egészéért vállalt felelősséggel gyakorolja. A helyi közügyek intézését és a képviselő-testület szervezetének és működésének részleteit, a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.

[2] Mátranovák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Mátranovák Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatának módosításáról a következőket rendeli el:

1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 18/2023. (XI. 22.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

2. § Ez a rendelet 2025. augusztus 30-án lép hatályba, és 2025. augusztus 31-én hatályát veszti.

1. melléklet a 9/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület átruházott hatáskörei

Polgármesterre átruházott hatáskörök

1. Dönt céltartalék felhasználásáról.

2. Jóváhagyja a költségvetési szervek elemi költségvetését.

3. Jogosult a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan esetben hárommillió forintot meg nem haladó éven belüli hitelfelvételre.

4. Az önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletében meg nem határozott feladatokban -utólagos beszámolási kötelezettséggel – 1000 e/Ft összeghatárig kötelezettséget vállalhat bevételi többletforrás, illetve kiadási megtakarítás terhére.

5. A hárommillió forint értékhatárig terjedő beszerzésekhez (árubeszerzés, szolgáltatás, építési beruházás) kapcsolódó hatáskör gyakorlása – utólagos beszámolási kötelezettséggel.

6. Engedélyezi egyedi kérelmek alapján az intézményeknek folyósítandó éves költségvetési támogatás előirányzatának időbe előre hozott finanszírozását, amennyiben a kiadáshoz szükséges bevétel az önkormányzat fizetési számláján rendelkezésre áll.

7. Dönt - alapítványi forrás kivételével - az államháztartáson kívüli források átvételéről 200.000 Ft összegig.

8. Dönt az ingó vagyon elidegenítéséről és megszerzéséről, ha az a jóváhagyott költségvetési rendeletben nem szerepel.

9. Dönt az 500 ezer és 5 millió Ft egyedi forgalmi értékhatárok között, a magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseinek és a hatályos költségvetési rendelet szabályainak figyelembe vételével, értékesítés esetén az értékesítés módjának és feltételeinek meghatározásával.

10. Dönt az Önkormányzat követeléséről a hatályos költségvetési törvényben meghatározott kisösszegű követelés értékhatáráig.

11. Dönt az Önkormányzat vagyonát vagy követelését érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség esetén, ha a követelés, valamint az egyezségi ajánlat közötti különbség, vagy teher esetén az egyezség során felajánlott összeg nem éri el a kisösszegű követelések értékhatárát.

12. Az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló (5/2015. (III.4.) önkormányzati rendelet szerint a támogatott különösen indokolt esetben kérheti az elszámolási határidő meghosszabbítását. A kérelmet írásban kell benyújtani, legkésőbb az eredeti elszámolási határidő lejártáig. A határidő meghosszabbításáról a polgármester dönt. A támogatott által benyújtott elszámolást a polgármester ellenőrzi, melynek során hiánypótlásra szólíthatja fel a támogatottat. Dönt az elszámolás elfogadásáról és igazolja a szakmai megfelelőséget. Az alapítványi forrás átvételét kivéve dönt az államháztartáson kívüli forrás átvételéről 200.000 Ft-ot meg nem haladó összeg esetén.

13. Dönt a településnév használatának engedélyezéséről, az engedély elutasításáról, a névhasználat jogának megvonásáról.

14. Gyermekvédelmi ellátásként rendkívüli pénzbeli ellátást a helyi szociális ellátásokról szóló rendeletében szabályozott rendkívüli települési támogatás keretében nyújt.

15. Dönt a temetési támogatásról.

16. A polgármester a a Szoctv. 48. § (3) bekezdés b.) pontjában meghatározott, köztemetéssel kapcsolatos megtérítési kötelezettség alól mentesíti az eltemettetőt, ha a családjában az egy főre jutó családi jövedelemhatár a szociális vetítési alap legkisebb összegének 70 %-át nem haladja meg és legalább két kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik.

17. Rendkívüli települési támogatást állapít meg.

18. A krízis helyzetbe került jogosult részére pénzbeli támogatást nyújt.

19. A krízishelyzetbe került személy támogatásának összegéről az adott élethelyzet körülményeit figyelembe véve dönt.

20. Gyakorolja a tüzifa juttatással kapcsolatos hatásköröket. Az igénylés elbírálásáról határozattal dönt.

21. A településkép védelméről szóló 12/2017. (XII.22.) rendelet 29–33. §-ában foglalt hatósági hatásköröket gyakorolja.

22. Dönt a településrendezés eszköz tárgyalásos vagy állami főépítész eljárásban történő lefolytatása esetén a beérkezett vélemények javaslatok elfogadásáról vagy el nem fogadásáról, az el nem fogadás indokolásáról.

23. A HÉSZ 19. §-a értelmében: A beültetési kötelezettséget - a vonatkozó magasabb szintű jogszabályban foglalt követelmények szerint - a jelen rendeletben meghatározottak és a szabályozási tervben jelöltek figyelembevételével a polgármester önkormányzati hatósági döntésben írhatja elő.

24. A születési támogatásról szóló helyi rendelet 2. § (3) bekezdése értelmében: A születési támogatás iránti ügyben benyújtott kérelem elbírálása és a támogatás megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.

Mátrai Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök

1. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 8. § szerinti óvodai ellátás.

2. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 62. § szerinti étkeztetés.

3. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21. § szerinti óvoda is iskolai gyermekétkeztetés.

4. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szerinti bölcsődei ellátás.

5. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 63. § szerinti házi segítségnyújtás.

6. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 64. § szerinti családsegítés.

7. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70. § szerinti belső ellenőrzés.

Bátonyterenyei Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása

1. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 65/C. § szerinti támogató szolgáltatás.

2. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 65/F. § szerinti nappali ellátás.

Jegyzőre átruházott hatáskörök

1. A helyi gyermekvédelmi ellátásokról szóló 3/2021. (III.22.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint eljár térítési díjak behajtása érdekében. Ha a kötelezett az intézményi gyermekétkeztetési díjhátralékot a Mátraterenyei Közös Önkormányzati Hivatal által megjelölt 15 napos fizetési határidőig nem rendezi, úgy az ellátást a határidő lejártát követő naptól, a Gyermekjóléti Szolgálat véleményének ismeretében a jegyző felfüggesztheti.

2. A települési hulladékkal kapcsolatos önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladatokról szóló 7/2019. (VIII.30) önkormányzati rendelet értelmében ha az ingatlanhasználó a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, az Önkormányzat jegyzője erre határozattal kötelezi.

3. A helyi környezet védelméről szóló 14/2003. (XII.19.) önkormányzati rendelet értelmében engedélyezi a közterületre irányuló hangszórást - hangosító berendezéssel. Zajvizsgálatot végeztethet az engedélyezett, illetve a meglévő hangosító, vagy egyéb zajkeltő berendezés által okozott zajra vonatkozó panaszbejelentés esetén.

4. A közterületi térfigyelő kamerarendszerről szóló 10/2023. (VIII.23.) önkormányzati rendelet értelmében működteti, üzemelteti és kezeli közterületi térfigyelő kamerarendszert.

5. A közösségi együttélés alapvető szabályairól és azok megsértésének jogkövetkezményeiről szóló 10/2022. (XI.30.) önkormányzati rendelet értelmében eljárást folytat le és hatáskört gyakorol.

Kelet-Nógrád Térségi Önkormányzatok Hulladékgazdálkodási Társulásra átruházott hatáskörök

1. A KEOP pályázat keretében megvalósuló települési hulladék ártalmatlanítását szolgáló létesítmény vagyonkezelése

2. A begyűjtőhelyek (hulladékgyűjtő udvarok, átrakóállomások, gyűjtőpontok), előkezelő és hasznosító (válogató, komposztáló stb.) telepek vagyonkezelése.

3. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatással érintett hulladékgazdálkodási létesítmény, eszköz, vagyonelem vagyonkezelése, ideértve a Projekt keretében megvalósuló valamennyi létesítményt is.

4. KEOP pályázat keretében megvalósított Projekt eszközeinek vagyonkezelése.