Csákvár Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015. (X.28.) önkormányzati rendelete

a helyi adókról

Hatályos: 2017. 01. 01- 2016. 12. 31


(Egységes szerkezetben a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelettel


Csákvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontjában és a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében, 39/C. § (1) bekezdésében és 45. §-ban kapott felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés h) pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:


1. A helyi adók köre


1. § Csákvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat illetékességi területén az [1]következő helyi adókat vezeti be:

a)Építményadó

b)Idegenforgalmi adó

c)Helyi iparűzési adó,

d)[2]Magánszemély kommunális adója


2. Építményadó


2. § Az adó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete.

[3]3. § Az adó évi mértéke: 500,- Ft/m2

4. § Mentes az adófizetési kötelezettség alól a nem vállalkozói üzleti célt szolgáló

a)a lakás céljára szolgáló építmény

b)[4]a helyi adókról szóló 1990. évi C törvény (továbbiakban Htv.) 52. § 20 pontja szerinti üdülő

c)[5]a Htv. 52. § 50. pontja szerinti melléképület és melléképületrész

d)a külterületi gazdasági épület 120 m2-t meghaladó alapterülete

e)[6]hatályon kívül

  1. [7]a Htv. 52. § 47. pontja szerinti egyéb nem lakás céljára szolgáló épületek közül a gépjárműtároló.



3. Idegenforgalmi adó


5. § Az adó alapja a Htv. 30. § (1) bekezdés a) pontja szerint személyenként a megkezdett vendégéjszakák száma.

6. § Az adó mértéke személyenként és megkezdett vendégéjszakánként 300,- Ft.

7. § Mentes az idegenforgalmi adó alól a 70. életévét betöltött magánszemély.


4. Helyi iparűzési adó

8. § (1) Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértéke a Htv. szerinti adóalap 1,8%-a.

(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó mértéke a Htv. 37. § (2) bekezdése szerinti tevékenység végzés után naptári naponként 3.000,- Ft.

[8]9. § (1) Mentes az adó fizetése alól az a vállalkozó, akinek az adóévben a Htv. 39. § (1) bekezdés, illetőleg a 39/A. § vagy 39/B. § alapján számított vállalkozási szintű adóalapja a 250.000,- Ft-ot nem haladja meg.”

(2) Amennyiben az adó alapja az (1) bekezdésben foglalt értékhatárt meghaladja, az egész adóalap adóköteles.

[9](3) Az (1) bekezdésében meghatározott adókedvezmény formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. 1.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

(4) A kedvezményezett az adókedvezmény következtében megszerzett előnyt – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikke (2) bekezdésének kivételével – nem használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.

(5) A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – e rendelet 1. mellékletben foglaltak szerint nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

(6) A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is. [Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.]

(7) Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.

(8) A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

(9) A támogatást nyújtó (önkormányzat) írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül. Az igazolás jelen rendelet 2. számú mellékletét képezi.

(10) A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.


5. Magánszemély kommunális adója


[10]10. § (1) Kommunális adókötelezettség terheli a Htv. 12. §-ában, valamint a Htv. 18. §-ában meghatározott magánszemélyt, továbbá azt a magánszemélyt is, aki az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik.

(2) Az adó évi mértéke a Htv. 11. §-ban és a Htv. 17. §-ban meghatározott adótárgyanként és lakásbérleti jogonként 12.000,- Ft.


11. § Mentes az adófizetési kötelezettség alól

a)a 3 vagy több 18 éven aluli személyt eltartó család lakóhelyéül szolgáló adótárgy, ha az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum kétszeresét.

  1. [11]az egyedül élő 70 év feletti magánszemély lakóhelyéül szolgáló adótárgy, ha a magánszemély havi jövedelme az öregségi teljes nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét nem éri el.
  2. [12]Htv. 52. § 47. pontja szerinti nem lakás céljára szolgáló épület, valamint a telek.


12. § A 10. § alapján megállapított adóból 50% kedvezmény illeti meg az adóalanyt minden második és további adótárgy után.


5. Az önkormányzati adóhatóság köztisztviselőinek anyagi érdekeltsége


13. § (1) E rendelet alapján megállapított adónemekben feltárt és beszedett adóhiányból az adóhatóság adóügyi feladatait ellátó köztisztviselői részesülnek.

(2) A juttatás mértéke a feltárt és beszedett adóhiány 20%-a és a beszedett adóbírság 50%-a.


7. Záró rendelkezések


14. § Ez a rendelet a 2016. január 1-jén lép hatályba.


15. § Hatályát veszi Csákvár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 1/2012. (II. 01.) önkormányzati rendelete.






Illés Szabolcs                                                                                      Tóth Jánosné

 polgármester                                                                                  címzetes főjegyző


Z Á R A D É K :

A rendeletet a mai napon kihirdettem.


Csákvár, 2015. október 28.

     Tóth Jánosné

címzetes főjegyző


[13]1. melléklet a  8/2016. (IV. 27 ) önkormányzati rendelethez

„1. melléklet a 24/2015. (X.28. ) önkormányzati rendelethez

NYILATKOZAT

az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 1. o.) szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás

esetén


1. Kedvezményezett adatai

Név:


Adószám:


Elérhetőség:


Aláírásrajogosult képviselő:


E-mail cím:


(jelölje X-szel)

I | Egyesülés a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során | | Szétválás a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során

Egyesülés, szétválás ideje:

(év)          (hónap) (nap)



Ezúton nyilatkozom, hogy a folyó pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év során a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése alapján egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, Magyarországon a következő csekély összegű támogatás(ok)ban részesültek.


Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, milyen csekély összegű támogatás(ok)ra nyújtottak be támogatási kérelmet (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).

1 Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód pályázó csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.

Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.




Nyilatkozatom a 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (8)-(9) bekezdéseiben írtak betartásához szükséges adatokat is tartalmazzák.1



2 Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.

3 Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.

4 Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.

Szövegdoboz: 2	Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.
3	Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.
4	Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.
2. Csekély összegű támogatások2



Sorszám

Támogatás jogalapja (bizottsági rendelet száma) rendelet száma)

Támogatást nyújtó szervezet

Támogatás kedvezményezettje és célja

A támogatást ellenszolgáltatás fejében végzett közúti kereskedelmi árufuvarozáshoz vette igénybe?

Kérelem benyújtásának dátum a3 dátuma

Odaítélés dátuma

Támogatás összege

Támogatás bruttó támogatás-tartalma4

Forint

Euró

Forint

Euró



































2 Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.

3 Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.

4 Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.

Szövegdoboz: 2	Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.
3	Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.
4	Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.


3. Adatok az egy és ugyanazon vállalkozásokról

Nyilatkozom, hogy az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése értelmében a kedvezményezett az alábbi vállalkozásokkal minősül egy és ugyanazon vállalkozásnak.

Vállalkozás neve

Adószáma















Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerint csekély összegű támogatás nem halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatással vagy olyan kockázatfinanszírozási célú intézkedéssel, amelyhez a 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatást nyújtják, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság határozatában meghatározott maximális támogatási intenzitást vagy összeget. Ennek megfelelően a kedvezményezett vonatkozásában az alábbiakról nyilatkozom.5


5 Itt kizárólag a kedvezményezett tekintetében kell nyilatkozni, az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében nem.



Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett milyen, a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatás elszámolható költségeivel azonos elszámolható költséget tartalmazó, vagy milyen kockázatfinanszírozási célú intézkedésre nyújtott be támogatási kérelmet, amelyhez a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatást is kéri (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).


4. Adatok az azonos elszámolható költségek vagy a csekély összegű támogatással azonos célú

kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatásokra


Sorszám


Támoga tás jogalap- (uniós állami támogatási szabály)


Támoga- tást nyújtó szervezet


Támogatási kategória (pl. regionális beruházási támogatás)


Kérelem benyújtásá nak dátuma6


Odaítélés dátuma

Azonos elszámolható költségek teljes összege jelentértéken

Azonos kockázat-

finanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatásbruttó támogatás-tartalma azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatás bruttó támogatás-tartalma7

Maximális támogatási intezitás (%) vagy maximális- támogatási összeg

Forint

Euró

Forint

Euró8
























Nyilatkozom, hogy a kedvezményezett aláírásra jogosult képviselője vagyok, és a fent megadott adatok helyesek.


Hozzájárulok ahhoz, hogy a fenti adatokat a tárgyban illetékes szerveknek az adatkezelő átadja.


Tudomásul veszem, hogy amennyiben a nyilatkozat kelte és a támogatás odaítélése9 közötti időszakban egyéb csekély összegű vagy a támogatáshalmozás szempontjából figyelembe veendő más támogatást ítélnek oda a kedvezményezett számára, a kedvezményezett erről haladéktalanul - még a jelen nyilatkozat szerinti támogatás odaítélése előtt - értesíteni köteles a támogatást nyújtót, és köteles megfelelően módosított adattartalommal újból kiállítani a jelen nyilatkozatot.


Kelt:


Kedvezményezett (aláírás, pecsét)

6  Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.

7  A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján.

8  A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell kiszámítani:

Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az uniós állami támogatási szabályokban, euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó.

9  A csekély összegű támogatást akkor kell odaítéltnek tekinteni, amikor az alkalmazandó nemzeti jogrendszer értelmében a támogatás igénybevételének jogát a kedvezményezett vállalkozásra ruházzák, függetlenül a csekély összegű támogatás folyósításának időpontjától. Csekély összegű támogatást tartalmazó szerződésnél például ez az időpont általában a szerződés kelte.


Útmutató


Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet10 szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget11, figyelemmel az egyesülésre valamint a szétválásra vonatkozó szabályokra12 is.

Mi a bruttó támogatástartalom?

o A több részletben, éven átnyúlóan fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni az odaítélés idején érvényes referencia ráta alkalmazásával.

Milyen esetekben tekintendő a támogatást igénylő egy másik vállalkozással egy és ugyanazon vállalkozásnak?

o Egyik a másikban a részvényesek vagy tagok szavazati jogának többségével rendelkezik, vagy

o Egyik a másik igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testülete tagjainak többségét jogosult kinevezni vagy elmozdítani, vagy o  Egyik a másik felett szerződés, vagy alapító okiratban vagy társasági szerződés alapján meghatározó befolyást gyakorolhat, vagy o  Egyik a másik részvényese vagy tagja, a többi részvényessel vagy taggal kötött megállapodás alapján egyedül birtokolja a szavazati jogok többségét o  Amennyiben a támogatást igénylő a fenti kapcsolatok bármelyikével egy vagy több másik vállalkozáson keresztül rendelkezik, úgy azok vonatkozásában is egy és ugyanazon vállalkozásnak kell tekinteni.

Milyen esetben kell alkalmazni a támogatást igénylőre az egyesülés, illetve a szétválás szabályait?

o Abban az esetben, ha az egyesülésre vagy szétválásra a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során került sor.

o Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód támogatást igénylő csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.

o Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.

o Annak meghatározásához, hogy az újabb csekély összegű támogatás meghaladja-e az alkalmazandó felső határt, figyelembe kell venni az azon vállalkozások részére nyújtott csekély összegű támogatásokat is, amelyek a kedvezményezettel egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülnek.

10 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdés

11 Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a
regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.

12 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdés


Halmozódás:


• Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással [pl. az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 9. o.) alapján nyújtott mezőgazdasági csekély összegű támogatással] az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

o Például:

Ha egy kizárólag mezőgazdasági és közúti árufuvarozási tevékenységet végző vállalkozás mezőgazdasági de minimis támogatásnak minősülő 15.000 euró támogatásban részesül, részére a közúti árufuvarozási tevékenységéhez az alacsonyabb 100.000 eurós értékhatárra figyelemmel, 85.000 euró támogatás nyújtható. Amennyiben ez a vállalkozás egyéb tevékenységet (pl. könyvvizsgálat) is végez, úgy rá, már az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 200.000 eurós értékhatára vonatkozik, így részére 185.000 euró de minimis támogatás nyújtható.

• Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114, 2012.4.26., 8-13. o.) (a továbbiakban: 360/2012/EU bizottsági rendelet) megfelelően nyújtott közszolgáltatási csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott 500.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

• Amennyiben a halászati és akvakultúra-ágazatban működő valamely vállalkozás az 1407/2013/EU rendelet hatálya alá tartozó egy vagy több ágazatban vagy egyéb tevékenységi körökben is folytat tevékenységet, a halászati és akvakultúra-ágazatba tartozó tevékenységek tekintetében az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a halászati és akvakultúra- ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2014. június 27-i 717/2014/EU bizottsági rendeletnek (HL L 190., 2014.06.28., 45.o.) megfelelően nyújtott halászati csekély összegű támogatás az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó13.

13 Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35.§ alapján.



A feleknek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizniük, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.”


[14]2. melléklet a  8/2016. (IV. 27 ) önkormányzati rendelethez

„2. melléklet a 24/2015. (X.28. ) önkormányzati rendelethez


Igazolás csekély összegű támogatásról



Alulírott ……………………. a …………………….... mint támogatást nyújtó képviseletében eljárva ezúton igazolom, hogy a ……………………….... mint kedvezményezett ……….... bizottsági rendelet (HL dátum, oldal) (a továbbiakban: ... bizottsági rendelet) alapján a következő csekély összegű támogatásban részesül:

Projekt megnevezése:

Támogatást nyújtó döntésének száma:

Támogatás odaítélésének időpontja:

A támogatás bruttó támogatástartalma jelenértéken:



A jelen támogatással érintett célra a(z) …... bizottsági rendelet alapján …….. eurónak megfelelő forintösszeg nyújtható.

Jelen igazolást a(z) ... bizottsági rendelet 6. cikk (1) bekezdése alapján állítottam ki. Kelt, ...



Támogatást nyújtó szervezet (aláírás, pecsét)”


Előzetes hatásvizsgálat

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)


1.Várható társadalmi-gazdasági hatása: Az új rendelet társadalmi-gazdasági hatása változást nem okoz.


2.Várható költségvetési hatása: Az új rendeletnek költségvetési hatása nincs


3.Várható környezeti következmények: Az új rendeletnek környezeti következményei nincsenek.


4.Várható egészségügyi következmények: Az új rendeletnek egészségügyi következménye nincs.


5.Adminisztratív terheket befolyásoló hatása: Az új rendeletnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.


6.A rendelet megalkotásának szükségessége: A rendelet megalkotását törvényességi megfontolások indokolták.


7.A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi feltételek rendelkezésre állnak.


Általános indokolás

A Fejér Megyei Kormányhivatal 2016. április 19. napján Csákvár Város Önkormányzata a helyi adókról szóló, hatályos rendelete kapcsán törvénysértésekre hívta fel a figyelmet, így ezek korrigálására van szükség.

A rendelet szövegében olyan megfogalmazások, szövegezési pontatlanságok találhatók, amelyek kijavítását szolgáló módosítások nem új tartalmú rendelkezések, nem jelentenek az eddigiektől eltérő fizetési kötelezettséget a lakosság számára, csupán szövegezési módosítások.

A módosítások a törvényeknek való maradéktalan megfelelést szolgálják a jövőre nézve, és 2017. január 1-jén lépnek hatályba.


Részletes indokolás

Az 1. § a helyi adókra a törvényben meghatározott fogalmat alkalmazva pontosítja a rendeletet a „helyi” kifejezés beillesztésével.

A 2. § a helytelen „magánszemélyek kommunális adója” kifejezés helyett a törvényben lehetővé tett „magánszemély kommunális adója” fogalmat alkalmazza.

A 3. § meghatározza az építményadó általános évi mértékét: A külterületi gazdasági építményre a Htv. 23. § h) pontja ad mentességet (Mentes az adó alól az ingatlan-nyilvántartási állapot szerint állattartásra vagy növénytermesztésre szolgáló építmény vagy az állattartáshoz, növénytermesztéshez kapcsolódó tároló építmény (pl. istálló, üvegház, terménytároló, magtár, műtrágyatároló), feltéve, hogy az építményt az adóalany rendeltetésszerűen állattartási, növénytermesztési tevékenységéhez kapcsolódóan használja), ezért a korábbi a) pontba foglalt kedvezményre nincs szükség.

A 4. § a korábbi rendeletben is szereplő, változatlan építményadó alóli mentességeket a törvényi definíciókhoz köti („üdülő”, „melléképület.”, „gépjárműtároló”).

Az 5. § az iparűzési adó – változatlan - kedvezményét a törvényi felhatalmazás szerinti szöveggel pontosítja.

A 6. § az Európai Unió csekély összegű támogatásokra vonatkozó szabályait (és mellékleteit) építi be a rendeletbe, amely tartalmazza az adatszolgáltatás, bevallás szabályait is, mivel az itt nyújtott mentesség, kedvezmény de minimis támogatásnak minősül, amely az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatűsokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályaival összhangban nyújtható.

A 7. § a kommunális adó megfizetésének kötelezettségét a törvényben megfogalmazottak szerint definiálja (az adótárgyak helyett az adóalanyok körét szabályozza), és pontosítja a mértékének meghatározását is (a mértéket nem megváltoztatva).

A 8. § (1) bekezdése az öregségi nyugdíj megfogalmazását pontosítja, a (2) bekezdés a kommunális adó új meghatározása következtében a telekadó és építményadó hatálya alá eső ingatlanokat itt mentesíti a kommunális adó alól, az adótöbbszörözés elkerülése végett.

A 9. § a de minimis támogatás szabályainál bevezetett két mellékletet tartalmazza.

A 10. § (1) bekezdése az építményadó alóli mentességek pontosításakor a c) pontba beolvadt, kiegészítő és gazdasági célokat szolgáló helyiségek mentességét tartalmazó e) pontot helyezi hatályon kívül. A (2) bekezdés a rendeletet 2017. január 1-jén lépteti hatályba, és az azt követő napon, miután beépült az alaprendeletbe, hatályon kívül is helyezi.





[1]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2017. január 1-től.

[2]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2017. január 1-től.

[3]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2017. január 1-től.

[4]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 4.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[5]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 4 § (2) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[6]

Hatályon kívül helyezte a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 10.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[7]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 4.§ (3) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[8]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos: 2017. január 1-től.

[9]

Kiegészítette a (3) – (10) bekezdéssel a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatályos 2017. január 1-től

[10]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 7. §-a. Hatályos: 2017. január 1-től.

[11]

Módosította a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 8.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[12]

Kiegészítette a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 8.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től.

[13]

Kiegészítette a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 9.§ (1) bekezdése. Hatályos. 2017. január 1-től

[14]

Kiegészítette a 8/2016. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 9.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2017. január 1-től