Halogy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2016.(VI.28.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat címeréről, zászlajáról és használatuk rendjéről

Hatályos: 2016. 06. 29

Halogy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI

1. §


Az Önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer és a zászló.


II. A CÍMER

2.§.


(1) Az Önkormányzat címere: az osztott doborpajzs bal alsó részén kék alapszínen egy ezüst hal látszik, a pajzs címertani bal alsó oldaláról a jobb felső oldalának irányába úszik. Pajzstartóként egy őrangyal látszik a doborpajzs felett. A pajzs bal felső részén a nád közül felröppenő ruca, a teljes jobb oldalán búzakéve, gereblye, kasza jelenik meg. A címerpajzs alatt elhelyezkedő íves fekete színnel a község neve: HALOGY van írva, míg az őrangyal szárnyai között a rovásírással jelenik meg „Halogy”.

(2) A címerleírás magyarázata: 1896-ban a helyi templom védőszentje az őrangyal lett, melyet a címer doborpajzsát tartó őrangyal szimbolizál. A doborpajzsban az első halogyi tulajdonos „Nádasdy”-akat jelképezi a nád közül felröppenő ruca. A két hullám jelképezi a Rába folyót, a hal pedig az állítólagos „hal ágy” elnevezéshez kötődik. Az első hivatalosan fellelhető 1854-es körpecsétünkön található jelképek a búzakéve, gereblye, kasza, melyek egyszerre képviselik a múltat és a jelent. Az őrangyal szárnyai között a rovásírásos „Halogy” felirat szimbolizálja a magyarság ősi mivoltát.


3.§.


(1) Az önkormányzat címere kizárólag díszítő és utaló jelképként használható:

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak szerint a címer használható:

a) az önkormányzat körpecsétjén, amely pecsétnyomó, illetőleg gumibélyegző; pecsétnyomó esetében a legkisebb 40 mm, gumibélyegző esetében legnagyobb 35 mm átmérőjű, megfelelő körirattal ellátva;

b) az önkormányzat zászlaján és annak változatain;

c) a polgármesternek, alpolgármesternek, jegyzőnek, aljegyzőnek, az önkormányzati képviselőknek készített levélpapírok fejlécén, borítékjain, valamint névjegykártyájukon;

d) az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken;

e) az önkormányzat épületének bejáratánál és tanácskozótermében;

f) az önkormányzat intézményei bejáratánál;

g) az önkormányzat által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon, matricákon;

h) a községbe vezető utak mellett a közigazgatási határnál levő táblán.

(3) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét az önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetőleg szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.

(4) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.


III. A CÍMER HASZNÁLATA ÉS A HASZNÁLAT ENGEDÉLYEZÉSE

4.§


(1) A címer nem önkormányzati szervek általi használatát - kérelemre - a jegyző javaslata alapján a polgármester engedélyezheti.

(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti engedélyt egyszeri alkalomra, meghatározott időpontig vagy visszavonásig való érvényességgel adja ki.

(3) A polgármester az (1) bekezdés szerinti engedély kiadását megtagadja, ha a felhasználás célja az Önkormányzat alapvető érdekeivel vagy a közerkölccsel nem egyeztethető össze. A megtagadásra okot adó körülmények észlelése, továbbá a 6. §-ban meghatározott felhasználási díj megfizetésének elmulasztása esetén a polgármester a kiadott engedélyt visszavonja.

5.§


(1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, címét;

b) a címerhasználat célját;

c) az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot);

d) a címer előállításának anyagát;

e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját;

f) a használat időtartamát;

g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fénymásolatát stb.);

h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.

(2) A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni.

(3) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.

(4) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.

6.§


(1) A polgármester a jelképhasználatot engedélyező döntésben felhasználási díjat állapíthat meg.

(2) A díj megállapítása történhet egy összegben, évi általány formájában vagy az elért árbevétel arányában.

(3) A (2) bekezdésben szereplő egyösszegű felhasználási díj legkisebb összege 10.000,- Ft, legmagasabb összege pedig 100.000,- Ft lehet. Az átalány összege 10.000,- - 100.000,- Ft-ig terjedhet. Az árbevétel után megállapítható díj mértéke az éves árbevétel 0,1 %-a, de legkevesebb 10.000,- Ft.

(4) A felhasználást engedélyező döntésben a felhasználási díj mértékét, megfizetésének módját és határidejét is meg kell határozni.

(5) A felhasználási díj az önkormányzatot illeti meg.

IV. A ZÁSZLÓ, A LOBOGÓ

7.§


(1) A községi zászló: arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap, mely egy felső kék, egy középső fehér és egy alsó aranysárga mezőkre osztott. Középen, mint tengelyen foglal helyet az önkormányzat címere.

(2) A községi lobogó: 2:1 méretarányú, álló téglalap, melyen az önkormányzat címere a zászlólap mértani közepén került elhelyezésre.

8.§


(1) Az önkormányzat zászlaja lobogó formájában is használható.

(2) A zászló (a lobogó) vagy annak méretarányos változatai használhatók különösen:

a) hivatalos állami ünnepek alkalmával;

b) a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmával más hivatalos zászlóval (zászlókkal) együtt;

c) a képviselő-testület ülései alkalmával az ülés helyszínén;

d) nemzeti, illetőleg községi gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve;

e) minden, a községgel összefüggő vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.

(3) A zászló használatára, a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

V. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

9.§


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Egyidejűleg hatályát veszti Halogy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a címeréről és zászlajáról szóló 3/1992.(XI.13.) önkormányzati rendelete..



10.§

E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvének figyelembevételével készült és azzal összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.


Halogy, 2016. június 27.





Horváth István                                          dr. Baranyai Mária

 polgármester                                      jegyzői feladatokkal megbízott aljegyző



Kihirdetve:


Halogy, 2016. június 28.


        dr. Baranyai Mária

jegyzői feladatokkal megbízott aljegyző

Mellékletek