Mezőnyárád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 16- 2018. 08. 14

MEZŐNYÁRÁD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

2/2018.(III.15.)  önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról

Mezőnyárád község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. §


  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

Mezőnyárád Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
Az Önkormányzat székhelye:3421 Mezőnyárád Szent István király út 105.
Levelezési címe: 3421 Mezőnyárád Szent István király út 105.
Internetes honlapja: www.mezonyarad.hu

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Mezőnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület)

(3) Az Önkormányzat működési területe: Mezőnyárád Község Önkormányzatának közigazgatási területe


2. §


(1) Az Önkormányzat jelképei: címer, zászló, pecsét.

(2) A címer csücskös talpú álló pajzs, kék mezejének zöld udvarában hegyével jobbra, élével lefelé forduló és  jobbra néző, vörössel fegyverzett ezüst galamb áll, csőrében hétlevelű zöld olajágat tart. A pajzson bíbor bélésű háromágú, arany leveles korona helyezkedik el, melyet két gyöngy ékesít, a levelekbe pedig ékkövek /kék, vörös, kék/ foglaltak csakúgy, mint az abroncsba /vörös-kék-vörös-kék-vörös/.

(3) Mezőnyárád község zászlója:       2:1 arányú, fekvő, téglalap alakú, a bal alsó sarokból kiinduló a jobb felső sarokba tartó átló a zászlót felezi. A felső háromszög sárga, míg az alsó háromszög fehér színű textil. A zászló közepén helyezkedik el a színes címer.

(4) Mezőnyárád község pecsétje kör alakú 55 mm átmérőjű pecsétlap, szélén peremmel. A pecsét mezőben Mezőnyárád címerének kontúrrajza, körülötte köriratban: MEZŐNYÁRÁD . KÖZSÉG . PECSÉTJE. A szavakat 1-1 kis díszpont választja el egymástól.

3. §


(1) Az önkormányzat hivatalos lapja: Nyárádi Krónika


(2) Az önkormányzat hivatalos lapja megjelenik: havonta


(3) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosultak: a település állandó lakcímre bejelentett lakosai.


(4) Az önkormányzat hivatalos lapját évfolyamonként le kell fűzni és évenként be kell köttetni, így biztosítva a település történetének nyomon követhetőségét.


4 §


A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzattal.


5. § 


(1) Az Önkormányzat jogi személy.


(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a képviselő-testület hivatala – a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal -, a jegyző, továbbá a társulás látják el.


(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testületet –megbízás alapján- bármely képviselő képviselheti.


6. §


Az SZMSZ hatálya kiterjed Mezőnyárád Község Önkormányzata Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület bizottságaira, a polgármesterre, az alpolgármesterre, a jegyzőre, valamint a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatalra.


A képviselő-testület működése


Az önkormányzati képviselők száma


7. §


(1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.


(2) A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.


A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve


8. §


(1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente legalább 6 alkalommal tart rendes, nyílt ülést.





(2) A képviselő-testület a rendes nyílt üléseken túl rendkívüli ülést is tarthat. A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.

A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
a.) a képviselők egynegyedének,
b.) a képviselő-testület bizottságának írásbeli indítványára.


(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) akit a polgármester meghív.


(4) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a képviselőket,

b) a jegyzőt,
c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.


(5) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját,
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott.


(6) A képviselő-testület üléseit a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester - hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(7) A képviselői-testületi ülés meghívóját, illetve az abban szereplő egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell kiküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikus úton is továbbíthatóak.


(8) A testület ülésének időpontját, helyét, a megtárgyalandó napirendi pontokat a hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján (www.mezonyarad.hu) közzé kell tenni legalább a meghívók kiküldését követő 24 órán belül.


(9) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.


9. §


(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a testület elé.


(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) a jegyző,
e) a bizottság.

(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését,
c) az előkészítésért felelős nevét,
d) a közmeghallgatás(ok) időpontját.


(4) A munkatervben kötelező napirendi pontként kell szerepelnie:
a) jogszabályokban és önkormányzati rendeletekben meghatározott beszámolóknak,
b) az előző év költségvetésének teljesítéséről szóló beszámolónak, és a következő év költségvetésének,
c) az önkormányzat összefoglaló belső ellenőrzési jelentésének és következő évi belső ellenőrzési tervének.


A képviselő-testület ülésének vezetése


10. §


(1) A képviselő-testület üléseit a polgármester – akadályoztatása esetén, a testületi ülés vezetésére törvény szerint jogosult alpolgármester - vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.


(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) előterjeszti az ülés napirendjét,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.


(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.


(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja bármelyik napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.


11. §


(1) A polgármester köteles biztosítani a képviselő-testület ülése működésének rendjét. Ennek keretében:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ,

b) ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja,

c) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi ülés rendjén zavaró magatartást tanúsít.


(2) A testület ülésén megjelent állampolgárok csak a hallgatóság részére kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja az illetőt, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti a hallgatóként megjelent állampolgárt a terem elhagyására.


(3) Amennyiben a képviselő-testületi ülésen az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.


Az előterjesztés


12. §


(1) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, - sürgősségi esetekben - kivételesen szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(2) Előterjesztésnek minősülnek az éves munkatervbe felvett, a testületi meghívóban közölt napirendek, továbbá a sürgősséggel előterjesztett napirenden kívüli anyagok. Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.


(3) Előterjesztést nyújthat be:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) az Ügyrendi Bizottság,

e) a Szociális Bizottság

f) a jegyző,

g) önkormányzat intézményvezetői tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában, mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére.


(4) A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület tagja, a jegyző a képviselő-testület ülésén új napirendi pont tárgyalására - azt indokolva - sürgősségi indítványt tehet.


(5) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei: a sürgősség okát és a napirendi pontra vonatkozó előterjesztést is tartalmazó írásbeli indítványukat az ülést megelőző napon 12 óráig a polgármester részére benyújtják. A sürgősségi indítvánnyal kezdeményezett napirendi pont tárgyalásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel - vita nélkül - határoz.


A napirendek vitája


13. §


(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett - a tájékoztatók kivételével - külön-külön nyit vitát. Előtte az előterjesztő rövid - legfeljebb 3 perces - kiegészítést tehet. A bizottság által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt legfeljebb 2 percben a bizottsági elnök - akadályoztatása esetén a bizottság által megbízott tag - ismertetik. Az előterjesztés feletti vita során az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.


(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama napirendi pontonként és személyenként legfeljebb 5 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.


(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Az előterjesztő az előterjesztéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre azonnal válaszol.


(5) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.


(6) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.


(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


(8) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat, és azt szavazásra bocsátja.


A döntéshozatal – határozathozatal


14. §


(1) A képviselő-testület a napirendi pont tárgyalásának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.


(2) Határozatképes a képviselő-testület, ha a képviselő-testület tagjainak több mint a fele – 4 fő - jelen van. A határozathozatal szempontjából a képviselő-testület határozatképességét az ülésteremben tartózkodó képviselők létszámából kell meghatározni.


(3) A képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A döntéshozatalhoz a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).

(4) A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének - 4 fő egybehangzó- szavazata szükséges (minősített többség). A döntéshozatalnál a minősített többséget igénylő ügyek meghatározására a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) vonatkozó szabályai az irányadók.


(5) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító, kiegészítő indítványokról dönt a testület az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.


(6) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.


(7) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.


(8) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


(9) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz. Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa fel a képviselők nevét „ABC” sorrendben, akik „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, illetőleg „tartózkodnak” a szavazástól. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


(10) Titkos szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A titkos szavazás lebonyolítása borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben az urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításáról az ügyrendi bizottság gondoskodik, a titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.


Önkormányzati rendeletalkotás


15. §


(1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő-testület tagja,

d) a jegyző.


(3) Rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása: A polgármester a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.


(4) Rendelet elfogadásához minősített többség - 4 fő települési képviselő egybehangzó szavazata - szükséges.


(5) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A kihirdetés időpontja a hirdető táblára történő kifüggesztés napja. A kifüggesztést követően az Önkormányzat rendeletét, valamint a normatív határozatát a honlapján (www.mezonyarad.hu) is közzéteszi.


A tanácskozás rendje


16. §


(1) A (3) és (4) bekezdésben foglaltak kivételével a képviselő-testület ülése nyilvános.


(2) A polgármester saját hatáskörében eldöntve napirend előtti felszólalást engedélyezhet, melynek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.


(3) A képviselő-testület zárt ülés tartására vonatkozó eljárására az Mötv. vonatkozó szabályai az irányadók.


(4) A zárt ülésen résztvevők személyére az Mötv. vonatkozó szabályai az irányadók.


(5) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.


(6) Bizalmas jelzéssel szerepelő előterjesztéseket – a meghívóban – indoklással kell alátámasztani.

(7) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjaihoz méltatlan magatartást tanúsít.


Jegyzőkönyv

17. §


(1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről külön - külön írásbeli jegyzőkönyvet kell készíteni, melyeket archiválni kell.


(2) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.


(3) A nyilvános testületi ülések hitelesített jegyzőkönyveit, ha ezt jogszabály nem korlátozza, Mezőnyárád Község Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.


Közmeghallgatás

18. §


(1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett és a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyszínéről az állampolgárokat a helyben szokásos módon kell tájékoztatni (hirdetőtábla, önkormányzat hivatalos honlapja).


(3) A közmeghallgatásra meg kell hívni:

a) a képviselő-testületi tagokat,

b) a jegyzőt,



A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei

19. §

A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.


20. §

(1) A települési képviselő tanácskozási joggal részt vehet a bizottsági ülésen. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni.


(2) A települési képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.


(3) A települési képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.


(4) A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget a döntéshozatalnál.


21. §

(1) A képviselőt megilleti az interpelláció joga. Az interpelláció szóban és írásban is történhet. Írásban interpellációt a képviselő-testületi ülés előtt legalább 5 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. Szóban elhangzó interpelláció esetén a választ legkésőbb 15 napon belül írásban kell megadni.


(2) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a polgármester további vizsgálatra kiadja az illetékes bizottságnak.


(3) Az interpellációra írásban adott választ a képviselő-testületi ülés előtt meg kell küldeni minden képviselőnek, és annak elfogadásáról a testület dönt.


22. §

(1) A képviselő amennyiben a képviselő-testület, vagy bizottságának ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van, ezt köteles előzetesen jelezni a polgármesternek.


(2) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.


(3) A képviselő az elfogadott napirendi tárgysorozathoz nem tartozó közérdekű ügyben jogosult legfeljebb 2 perces - napirenden kívüli - hozzászólásra.


Az önkormányzat szervezete


A képviselő-testület tisztségviselői, polgármester, alpolgármester, a Képviselő-testület hivatala

23. §


(1) Mezőnyárád községben a polgármester megbízatását társadalmi megbízatásúként látja el.


(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester illetményét és annak emelését az Ügyrendi Bizottság javaslatára a képviselő-testület állapítja meg.


(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

a) települési születési támogatás

b) települési temetési támogatás

c) települési lakásfenntartási támogatás

d) szociális étkeztetés

 
(4) A polgármester amennyiben a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja az Mötv. vonatkozó szabályai alapján jár el.


(5) A polgármester felfüggesztheti a bizottságok döntéseinek a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A polgármester az Mötv. vonatkozó szabályai alapján jár el.


(6) A polgármester javaslatot tesz a képviselő-testületi bizottság elnöke és tagjai személyére, választásukra, illetve visszahívásukra vonatkozóan javaslatát - állásfoglalásával együtt - a képviselő-testület elé terjeszti.


(7) A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti – a képviselő-testület hatáskörébe tartozó – vezetői kinevezéssel, felmentéssel, felelősségre vonással, vezetői jogviszony megszüntetésével kapcsolatos – állásfoglalását is tartalmazó – testületi anyagokat.
(8) A képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatalt, meghatározza annak feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában a jegyző javaslatainak figyelembevételével. A polgármester szükség szerint, de legalább évi egy alkalommal apparátusi értekezletet tart, amelyen a jegyzővel értékeli a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal tevékenységét és tájékoztatást ad az elkövetkezendő időszak főbb célkitűzéseiről.


Alpolgármester

24. §


(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, aki a képviselő-testület tagjai közül választandó.


(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.


25. §


A polgármester és az alpolgármester egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásáról és ülésének vezetéséről az Ügyrendi Bizottság elnöke gondoskodik.


A Képviselő-testület hivatala


26. §


(1) A Képviselő-testület hivatala a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal.


(2) A Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata szerint:

a) a Közös Hivatal székhelye Mezőnyárád településen működik

b) Csincse településen kirendeltség működik


(3) A Közös Hivatal szervezetét és működési rendjét a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.


A jegyző, aljegyző


27. §


(1) A Közös Önkormányzati Hivatal Polgármesterei jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.


(2) A jegyző ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat, továbbá egyéb főbb feladatai:

a) ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,

b) véleményt nyilvánít (állást foglal) a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

c) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

d) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotában tartásáról.


(3) Az aljegyző ellátja az Mötv. 81. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat.


(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával másik település jegyzőjét kell helyettesítés céljából megbízni, az ok felmerülésétől számított legfeljebb 6 hónap időtartamra.


A bizottság működése

28. §


(1) A képviselő-testület bizottságainak megnevezése, létszáma:

a) Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselő,

b) Szociális  Bizottság 5 fő (3 fő képviselő, 2 fő külső tag)


(2) A bizottságok nem képviselő jogállású tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, figyelemmel az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (továbbiakban: Vnytv.) 3. § (3) bekezdés ea) pontjára.


(3) A bizottság elnöke és tagjai kötelesek részt venni a bizottság munkájában és ülésein. A bizottság üléseinek időpontjáról a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal értesíti a bizottság tagjait, ezen túlmenően a Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni.

(4) A bizottság elnökét és tagjait a Polgármester javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel választja meg. A bizottság saját tagjai közül elnökhelyettest választhat, akit az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogai megilletik.


(5) A bizottság feladatát saját munkaterve alapján látja el, üléseit szükség szerint tartja.


(6) A bizottság ülését – 2 nappal az ülést megelőzően, a napirend megjelölésével – a bizottság elnöke, vagy a polgármester írásban hívja össze.


(7) A bizottság feladata ellátásához, a polgármester előzetes engedélyével külső szakértői segítséget vehet igénybe. Amennyiben a szakértő munkáját díjazás ellenében látja el, a díjazás mértékéről és annak forrásáról a polgármesteri hatáskört meghaladóan a képviselő-testület dönt.


(8) A bizottság döntéseit javaslatok, állásfoglalások illetve határozatok formájában, általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg, a bizottságok határozathozatalára, a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


(9) A bizottság ülését az elnök vezeti. A bizottság akkor határozatképes, ha azon a tagok több mint a fele jelen van.


(10) A bizottság elnöke haladéktalan intézkedés megtételét kezdeményezi a polgármestertől, ha a hivatal tevékenységében jogszabálysértés, vagy önkormányzati érdekek figyelmen kívül hagyását észleli.


(11) A bizottságok működésének ügyviteli feltételeit a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal köteles biztosítani. A bizottságok tagjainak névsorát a 2. és a 3. számú függelék tartalmazza.


Ügyrendi Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása

29. §


(1) Kezeli, és nyilvántartja az önkormányzati képviselők, és polgármester, valamint a bizottságok nem képviselő jogállású tagjainak vagyonnyilatkozatát.

(2) Előkészíti és lebonyolítja a titkos szavazásokat.

(3) A polgármester által kiadott feladatokat előkészíti a Képviselő-testületnek.


Szociális Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása


30. §


(1) A Szociális Bizottság feladata az önkormányzat egészségügyi és szociális rendeleteinek előzetes véleményezése, valamint a képviselő-testület által átruházott szociális hatáskörök gyakorlása:

a) települési létfenntartási támogatás

b) települési gyógyszer támogatás

c) települési támogatás elemi kár elhárításához

d) köztemetés


(2) A polgármester által kiadott feladatokat előkészíti a képviselő-testületnek.


Társulások


31. §


(1) A Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:

a) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése

b) az önkormányzat a házi segítségnyújtást, a szociális és gyermekvédelmi feladatokat, és a családsegítést a Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi háttérrel látja el.

(2) Mezőkövesdi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

a) az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.


Az önkormányzat vagyona

32. §

A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


Az önkormányzat költségvetése

33. §


(1) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:

- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,

- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.

b) A második forduló főbb elemei: a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetet és elfogadja


(2) Az önkormányzat alaptevékenységi kormányzati funkcióit a rendelet 4. számú függeléke tartalmazza.


Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

34. §


Az önkormányzat a saját intézményei pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint független könyvvizsgálón keresztül belső ellenőrök alkalmazásával látja el.


Záró rendelkezések


35. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Mezőnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2014.(II.20.) önkormányzati rendelete.



Mezőnyárád, 2018. március 14.



Bárdos József Szabolcs                                                                                 Várnai Róbert

    polgármester                                                                                                   jegyző

1. számú függelék az 2/2018.(III.15.)  önkormányzati rendelethez

A képviselő-testületi tagok névsora:



Polgármester:              Bárdos József Szabolcs

Képviselők:                Bogyó József

                                   Hajdú Gábor

                                   Szajlai Gábor

                                   Dr. Szántai-Kis László János

                                   Orosz Lajosné

                                   Udvari János



2. számú függelék az 2/2018.(III.15.)  önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora:


1. Orosz Lajosné                    bizottsági elnök, képviselő

2. Szajlai Gábor                      bizottsági tag, képviselő

3. Udvari János                      bizottsági tag, képviselő



3. számú függelék az 2/2018.(III.15.)  önkormányzati rendelethez

Szociális Bizottság tagjainak neve:


Dr. Szántai-Kis László János             képviselő, bizottsági elnök

Udvari János                                      képviselő, bizottsági tag

Orosz Lajosné                                    képviselő, bizottsági tag

Izsóf Józsefné                                    külsős bizottsági tag

Ötvös Sándorné                                 külsős bizottsági tag




4. számú függelék az 2/2018.(III.15.)  önkormányzati rendelethez


Az önkormányzat alaptevékenységi kormányzati funkciói:



013320      Köztemető – fenntartás és működtetés


013350      Önkormányzati vagyonról való gazdálkodással

kapcsolatos feladatok


041232      Startmunka program – téli közfoglalkoztatás


041233      Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás


045160      Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása


051040      Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása


064010      Közvilágítás


066010      Zöld területkezelés


066020      Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások


074031      Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás


076062      Település egészségügyi feladatok


082044      Könyvtári szolgáltatások


086090      Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás


096010      Óvodai intézményi étkeztetés


096020      Iskolai intézményi étkeztetés


106020      Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások


107051      Szociális Étkeztetés


109010      Szociális szolgáltatások igazgatása