Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2005. (VIII.3.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 07. 31- 2014. 11. 26Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2005. (VIII.3.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-07-31-tól 2014-11-27-ig
(Egységes szerkezetben)
Nagyberény Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezés
1.§.
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagyberény Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat ). Székhelye: 8656. Nagyberény, Fő u. 12.
(2)Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).
Székhelye: 8656. Nagyberény, Fő u. 12.
(3)[1]
Jelképek
2.§.
(1) Nagyberény község jelképe a címer és a zászló.
(2) A Nagyberény község jelképeiről és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
Bélyegző használat
3.§.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete, a Polgármester, a Jegyző, valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni.
A Magyar Köztársaság címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában Nagyberény címerét ábrázoló bélyegző is használható.
II. fejezet
AZ ALAKULÓ ÜLÉS
A Képviselő-testület megalakulása
4.§.
(1)[2] Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza
(2)[3] [4] A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg
Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
5.§.[5]
(1) Az ülés megnyitását követően a képviselők leteszik az esküt és aláírják az esküokmányt.
(2) A képviselők eskütétele után a polgármester esküt tesz és aláírja az esküokmányt.
(3)[6] Az eskü szövegét a képviselői és a polgármesteri eskütételénél a legidősebb képviselő olvassa elő. Az eskü szövegét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
6.§.
(1)[7] A képviselőtestület a polgármester javaslata alapján – titkos szavazással – alpolgármestert (alpolgármestereket) választhat.
A polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján a képviselőtestület dönt a bizottsági tisztségek betöltéséről.
(2) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök megválasztásánál nincs meg a szükséges többség, a tisztségek betöltéséről a soron következő ülésen kell szavazást tartani.
(3) A tisztségviselői megbízás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a /2/ bekezdés rendelkezését kell alkalmazni.
A bizottsági tagok megválasztása
7.§.
(1)[8] A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülést követő ülésen nyílt szavazással választja meg a bizottságok elnökeit és tagjait.
(2) A bizottságok nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
Az eskü szövegét a polgármester olvassa elő.
(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén a (1) és (2) bekezdésben foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.
III. fejezet
A KÉPVISELŐ
A képviselő jogai és kötelezettségei
8.§.
A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
Az Mötv-ben meghatározottakon túl a képviselő:
· köteles előzetesen bejelenteni a polgármesternek, a Képviselő -testület vagy a bizottság ülésén akadályoztatása miatt megjelenni nem tud
· köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul a polgármesternek bejelenteni
· a tudomására jutott titkot megőrizni, mely kötelezettsége megbízása után is fennáll
· jogosult és köteles a Képviselő-testület, vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján a különböző vizsgálatokban részt venni.
A kizárás szabályai
9.§.
A képviselők a Képviselő-testületi döntéshozatalból történő kizárására az Ötv-ben meghatározott szabályok az irányadók.
Az összeférhetetlenségi eljárás
10.§.
(1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Ügyrendi – és Jogi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás céljából és erről az érintett képviselőt írásban tájékoztatja. A tájékoztatásban felkéri a képviselőt, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve arról nyilatkozzon, hogy kezdeményezze annak megszüntetését.
(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelenttette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondás másolatát a polgármesternek az (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Ügyrendi- és Jogi Bizottság az eljárást megszünteti.
(3) A bizottságok nem képviselő tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.
IV. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET FELADATA, HATÁSKÖRE ÉS MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület feladata
11.§.
(1) A Képviselő-testület kötelezően ellátandó feladatait a Mötv határozza meg.
(2)[9] A Képviselő-testület az alábbi önként vállalt feladatok ellátásáról, és azok költségvetésében biztosított fedezetéről gondoskodik:
- a közösségi szolgáltatások ellátásához szükséges beruházásokról és felújításokról
- fiókgyógyszertár fenntartásáról.
A Képviselő-testület hatásköre
12.§.
(1)[10] A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó feladatait a Mötv 42. § határozza meg.
A Képviselő-testület rendelettel további kizárólagos hatásköröket állapíthat meg.
(2) A nem kizárólagos hatáskörbe tartozó egyes feladatokat a Képviselő-testület rendeletével a polgármesterre, bizottságaira, illetve törvényi rendelkezés szerint társulásra ruházhatja át.
(3) A polgármesterre illetve a bizottságokra átruházott hatásköröket e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
Az ülések éves munkaterve
13.§.
(1) A képviselő-testület éves munkatervének megfelelően, évente legalább hat alkalommal ülésezik, továbbá –szükség szerint- rendkívüli ülést tart. Évente egy alkalommal közmeghallgatásra kerül sor.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
· a Képviselő-testület tagjaitól
· a Képviselő-testület bizottságaitól
· a jegyzőtől.
A beérkezett javaslatokról a munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármesternek tájékoztatni kell a Képviselő-testületet akkor is, ha a javaslatot a terv összeállításánál nem vették figyelembe.
14.§.
(1) A munkaterv-javaslatot a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
A munkaterv tartalmazza:
· a Képviselő-testület ülésének tervezett időpontját, napirendjét
· az előterjesztő megnevezését
· az egyes napirendi pontoknál jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét.
(2) A jegyző köteles gondoskodni arról, hogy a munkaterv a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a község lakossága részéről megismerhető legyen.
Az ülés összehívása
15.§.
(1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről, napirendjéről, annak időpontját megelőzően - rendes ülés esetén 5 nappal, rendkívüli ülés esetén 1 nappal a meghívót a képviselőknek kézbesíteni kell. A Hivatal, valamint a község kihelyezett hirdető tábláin a meghívó közzétételével a lakosságot tájékoztatni kell.
(2) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen a meghívóban szereplő napirendeken kívül csak valamennyi képviselő jelenléte esetén lehet más napirendeket is tárgyalni.
(3) A Képviselő-testület köteles a soron következő ülés napirendjébe felvenni a polgármester, a bizottságok által benyújtott indítványokat, valamint azokat, amelyeket a képviselők 1/3-a kér.
(4) A Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
· Polgármester
· Képviselő-testület tagja
· Képviselő-testület bizottsága
· Jegyző
· Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
(5)[11] A Képviselő-testület ülése a zárt ülés kivételével nyilvános.
Zárt ülés tartása a Mötv-ben meghatározott esetekben kötelező. Minősített többségű szavazás szükséges a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez.
(6) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját és helyét legalább az ülés előtt 8 nappal az /1/ bekezdésben megjelölt helyeken kell közzétenni.
(7) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton ( telefonon, faxon, stb. ) is összehívható.
16.§.
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2)[12] Az ülést 15 napon belül össze kell hívni a Képviselő-testület bizottságának, vagy a képviselők egynegyedének indítványára.
(3) A Képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége,
illetve tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi- és Jogi Bizottság elnöke hívja össze.
(4)[13] A Képviselő-testületi ülésen tanácskozási joggal állandó meghívottként rész vesz:
- a választókerület országgyűlési képviselője
- a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke
- a jegyző.
(5)[14] [15] A Képviselő-testület ülésre a (4) bekezdésben megjelölteken kívül meghívottként rész vesz:
- a napirend előadója
- a tárgyalt napirend Ádándi Közös Önkormányzati Hivatal felelős előadója
- a jegyzőkönyv vezetéséért felelős személy
- mindazok, akiket a tárgyalt napirend érint, vagy jelenlétük a napirend tárgyalásához szükséges.
17.§.
(1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt napirendjét és a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A meghívóhoz a Képviselő-testületi tagok részére az alábbi ügyekben írásos előterjesztést is csatolni kell:
· rendeletalkotás
· költségvetés elfogadása és annak végrehajtási beszámolói
· helyi népszavazás, népi kezdeményezés kiírása
· társulásokban történő részvételt, csatlakozás, kilépés
· intézményalapítás, intézmény megszüntetése, átszervezés
Az ülés vezetése és rendje
18.§.
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatás esetén az ülést az Ügyrendi- és Jogi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testületi ülést vezető személy:
· megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze,
· megállapítja az ülés határozatképességét,
· előterjeszti az ülés napirendjét
· tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3)[16] Az ülés napirendjét a polgármester állapítja meg. A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz. Napirenden nem szereplő javaslat tárgyalásához a jelenlévő képviselők több mint felének egyetértő szavazata szükséges.
(4) A Képviselő-testület köteles a soron következő rendes ülésének napirendjére felvenni a polgármester, a bizottságok által benyújtott indítványokat, valamint azokat, amelyeket a képviselők legalább 1/3-a kéri.
19.§.
(1) Minden előterjesztés és döntést igénylő javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, melyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést csak abban az esetben lehet fűzni, ha az új információt tartalmaz.
(3) Ügyrendi javaslat a tárgyalt napirendet érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetén a polgármester soron kívül szót ad, és a javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal szavazásra bocsátja.
(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzó javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat tárgyában szavaztat.
(5) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak és a polgármesternek ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
20.§.
(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, melynek során:
a./ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirend témájától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó, sértő módon nyilatkozik,
b./ rendre utasítja azt a személyt aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít.,
c./ ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti rendbontót,
d./ felszólítja a sértő kifejezést használó képviselőt, hogy kövesse meg a testületet, illetve a megsértett személyt.
A c./ pont szerinti intézkedés a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazható.
(2) Az érintett személy a vita során bármikor egy perces időtartamban visszautasíthatja a személyét ért támadást, melynek érdekében a polgármester soron kívül köteles neki a szót megadni.
Az előterjesztés
21.§.
(1) A Képviselő-testület ülésére általában írásos előterjesztés készül a 15.§. /2/ bekezdésében meghatározott ügyeken túlmenően is.
A polgármester döntése alapján a napirendi pont szóban is előterjeszthető.
(2) Az előterjesztés két részből áll:
a./ Az első részben pontosan meg kell határozni az előterjesztés tárgyát, hivatkozni kell az esetleges korábbi döntésre, az előkészítés során felmerülő véleményeket ismertetni kell.
b./ A második résznek tartalmazni kell a határozati javaslatot, meg kell nevezni a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét.
Határozathozatal
22.§.
(1)[17] A képviselő-testület akkor határozatképes ha azon a képviselők több mint fele jelen van.
A határozathozatalhoz a jelenlévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testület ugyanazon napirendekkel történő összehívásáról a 8 napon belül gondoskodik.
(2) Minősített többség kell az alábbi ügyekben:
a./ rendeletalkotás
b./ a Képviselő-testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása
c./ a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat
d./ önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz való csatlakozás
e./ intézmény alapítás, intézmény átalakítása, megszüntetése
f./ hitelfelvétel
g./ alapítvány létrehozása
h./ Képviselő-testület hatáskörének átruházása
i./ önkormányzat tulajdonában lévő ingatlan feletti rendelkezés
j./ kitüntetés, díszpolgári cím adományozása
k./ zárt ülés elrendelése
l./ kereset benyújtása a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége vagy mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének elmulasztása vagy nem megfelelő teljesítése miatt
m./ képviselő döntéshozatalból történő kizárása
n./ titkos szavazás elrendelése
o./ a polgármesterrel szemben kezdeményezett fegyelmi eljárás elrendelése
p./ helyi népszavazás elrendelése.
(3) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(4) Több alternatívát tartalmazó javaslat esetén a Képviselő-testület többlépcsős szavazással dönt oly módon, hogy minden képviselő mindegyik alternatívára szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott javaslatra a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott javaslatra a Képviselő-testület együttes szavazással dönt.
(5) A (4) bekezdés rendelkezését a választási, kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozási ügyekben értelemszerűen kell alkalmazni.
Szavazás
23.§.
(1) A Képviselő-testület ülésén a képviselők tanácskozási és szavazati joggal, a meghívottak tanácskozási joggal rendelkeznek.
(2) A Képviselő-testületi ülésen megjelenő választópolgárokat akkor illeti meg tanácskozási jog, ha azt a testület rendes ülése előtt legalább 3 nappal kérik.
(3)A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történi.
(4) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(5) Név szerinti szavazás tartását bármelyik képviselő indítványozhatja, melyről a Képviselő- testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület névsorát, akik nevük felolvasásánál „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.
Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.
(6) A Képviselő-testület zárt ülésén bármelyik képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület minősített többsége dönt.
A Képviselő-testület az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt.
(7) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybe vételével történhet.
A titkos szavazás feltételeinek biztosítása, a szavazólapok elkészítése a jegyző feladata.
(8) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját, a leadott szavaztok számát, a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét, valamint a szavazás során történt rendkívüli eseményeket.
A jegyzőkönyvet a szavazatszedő bizottság tagjai és a jegyző írja alá.
Az interpelláció és a kérdés
24.§.
(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testületi ülésén és azzal kapcsolatban kérdés intézése a Képviselő-testület bizottságához, a polgármesterhez, illetve a jegyzőhöz.
(2) Interpellálni csak a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben lehet, melyet a képviselő szóban, vagy írásban terjeszthet elő.
(3) Ha az interpelláció benyújtására a Képviselő-testületi ülést megelőző 3 munkanappal korábban kerül sor, úgy arra az ülésen érdemben válaszolni kell.
A Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozatával hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellációra 15 napon belül írásban kerüljön sor a válaszadásra.
Az írásbeli választ a soron következő rendes testületi ülésen ismertetni kell.
(4) Ha az interpelláló képviselő az ülésen nincs jelen és távolmaradását előzetesen nem indokolta az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén a polgármester az interpellációra adott válaszát a testület soron következő rendes ülésén ismerteti.
(5) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület az interpellációra adott válasz elfogadásáról vita nélkül dönt.
Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, meghatározza a további teendőket, melynek során részletes vizsgálatot is elrendelhet.
A vizsgálatba az interpelláló képviselőt be kell vonni.
25.§.
(1) A kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítő jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának, illetve elintézési módjára a 24.§. rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
A közmeghallgatás rendje
26.§.
(1) A Képviselő-testület éves munkatervében meghatározottak szerint közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselő közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot legalább 8 nappal előbb a községi hirdető táblákon tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatáson a polgármester általános tájékoztatását követően a lakosság részéről kérdések és észrevételek hangozhatnak el.
Azokra a felvetésekre, melyekre a polgármester a közmeghallgatáson válaszolni nem tud,
30 napon belül írásban kell válaszolni, amennyiben a kérdésfeltevő megnevezte magát.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyet a polgármester és a jegyző ír alá, és csatolni kell a megjelent képvelők által aláírt jelenléti ívet.
Az együttes képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályok
26/A §.[18]
(1) A Közös Önkormányzati Hivatal munkájával kapcsolatos kérdésekben szükség szerint együttes képviselő-testületi ülésen kell határozni.
(2) A képviselő-testületek együttes ülésének napirendi pontjait és helyét a polgármesterek együttesen határozzák meg. Az együttes ülések helyszíne felváltva Ádánd és Nagyberény települések.
(3) A meghívókat a polgármesterek együtt írják alá.
(4) Az együttes ülésen kötelezően tárgyalt napirendek:
a) a közös hivatal éves költségvetésének elfogadása
c) beszámoló a közös hivatal éves munkájáról
d) a működésével kapcsolatos dokumentumok (ügyrend, Alapító Okirat, Közös Hivatal létrehozásáról szóló Megállapodás) elfogadása.
(5) Az ülést a házigazda település polgármestere, távolléte esetén az alpolgármestere nyitja meg, vezeti és zárja be.
(6) Az együttes ülésen az eldöntendő kérdésben a képviselő-testületek külön-külön szavaznak és hoznak határozatot, a szavazás eredményét a polgármesterek a saját testületükre nézve állapítják meg.
(7) Az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül, amelyet Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjének kötelessége elkészíteni, a Mötv. szabályai szerint, úgy hogy a képviselő-testületek által hozott határozatokat külön, a tanácskozás lényegét – mindkét képviselő-testület tagjai által elhangzott hozzászólásokat - együtt rögzítve tartalmazza. A jegyzőkönyvet az ülésen résztvevő önkormányzatok polgármesterei és a jegyző, valamint mindkét település képviselő-testületéből 1-1 jegyzőkönyv hitelesítő írják alá.
Az önkormányzati rendeletalkotás szabályai és a kihirdetés
27.§.
(1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján alkot önkormányzati rendeletet.
(2) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet: a polgármester, a Képviselő-testület tagjai , a Képviselő-testület bizottsága és a jegyző.
(3) A rendelet-tervezetet csak a jegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
28.§.
(1) A rendelet-tervezetet a jogalkotásról szóló mindenkori hatályos jogszabályi előírásoknak figyelembe vételével kell elkészíteni.
(2) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
29.§.
(1) A rendeletet a Hivatal hirdető tábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt 15 napra kell kifüggeszteni és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.
A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
Nagyberény Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat munkájának segítése
29/A §[19]
(1) Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete ( továbbiakban: Községi Önkormányzat) a Nagyberény Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat ( továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat ) működési feltételeit az alábbiak szerint biztosítja:
- a.) a Községi Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat részére havonta – igény szerint – de legalább 16 órában biztosítja a feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt irodahelyiség használatát,
- b.) a Községi Önkormányzat biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat testületi üléseinek, előkészítését ( meghívók, előterjesztések, sokszorosítás, postázás hivatalos levelezés), testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítését, testületi döntések nyilvántartását,
- c./ a Községi Önkormányzat biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat
bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátását és a gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási és iratkezelési feladatok ellátását.
Az a.)-c.) pontokban felsorolt feladatok ellátásához kapcsolódó költségeket a Községi Önkormányzat viseli, kivéve a Nemzetiségi Önkormányzat tagjainak és tisztségviselőinek telefonhasználatát.
(2)[20] Nagyberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete az (1) bekezdésben vállalt kötelezettségeit az Ádándi Közös Önkormányzati Hivatal Nagyberényi Kirendeltsége útján teljesíti.
(3) A jegyző - vagy Njtv. szerinti megbízottja - a Községi Önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz a Nemzetiségi Önkormányzat testületi ülésein és jelzi amennyiben törvénysértést észlel.
V. fejezet
A JEGYZŐKÖNYV
30.§.
(1)[21] [22] A Képviselő-testület üléséről kettő példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a Mötv. 52.§ (1) bekezdésben meghatározottakat tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az előterjesztések egy-egy példányát, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott rendeletet.
(3) A jegyzőkönyv hitelesítő képviselők személyéről a Képviselő-testület az üléseken eseti döntéssel határoz.
31. §
(1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a Hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti bekötéséről és azok biztonságos őrzéséről.
(2) A Képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvekbe bárki betekinthet.
(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvekbe a Képviselő-testület tagjai, a tárgyban közvetlenül érdekelt, vagy annak hivatalos meghatalmazottja, a Közigazgatási Hivatal vezetője és a jegyző tekinthet be.
(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző köteles gondoskodni.
VI. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
32.§.
(1)[23] A Képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:
· Ügyrendi- és Jogi Bizottság - 3 fő
· Szociális Bizottság - 5 fő
(2)[24] A Képviselő-testület egy-egy meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság feladatát, elnevezését, tagjainak számát, elnökét, megbízatásának terjedelmét a Képviselő-testület az eseti bizottság felállításakor határozza meg.
(3) Bármely bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a képviselők közül kell választani.
A képviselő több bizottság tagjává is megválasztható.
(4)[25] Nem lehet bizottsági elnök, illetve tag a polgármester.
(5) A bizottságok tagjainak névsorát e rendelet 4.számú melléklete tartalmazza. A bizottsági tagok kizárására e rendelet 9.§-ának rendelkezése az irányadó.
(6)[26], [27] Az Ügyrendi- és Jogi Bizottság valamint a Szociális Bizottság nem képviselő tagjai - az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. Törvény ( továbbiakban): Vnytv. ) 3.§. (3) bekezdésének eb.) pontja alapján – kétévenként kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
33.§.
A bizottságok feladata :
(1)[28] Ügyrendi- és Jogi Bizottság
· ügyrendi feladatok ellátása
· pályázatok, kinevezések előzetes véleményezése
· a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása és ellenőrzése
· a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségének vizsgálatával kapcsolatos feladatok ellátása
· javaslattétel a polgármester illetményére és költségtérítésére
· a képviselőtestület hatáskörébe tartozó titkos szavazások esetén a szavazatszámláló bizottság feladatainak ellátása, a bizottság elnöke egyben a szavazatszámláló bizottság elnöke
· közreműködik és ellátja az egyéb, képviselőtestületi hatáskörbe tartozó jogi feladatokat
· véleményezi az önkormányzat által kötendő szerződések, megállapodások, pályázatok tervezeteit
· az Önkormányzat Képviselőtestülete SZMSZ-ének elkészítése, felülvizsgálata, javaslattétel a módosításra.
(2) [29]
(3) Szociális Bizottság
· ellenőrzi a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi rendszeréről szóló önkormányzati rendelet hatályosulását
· javaslatot tesz a szociális ellátások körének bővítésére
· gyakorolja a Képviselő-testület által - e rendelet 3. számú mellékletében nevesített - átruházott hatásköröket.
34.§.
(1) A bizottság maga állapítja meg működésének részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára, és a zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezések az irányadók.
(2) A bizottság éves munkaterv alapján működik, melyet a Képviselő-testület munkatervének jóváhagyását követő 30 napon belül kell elkészíteni.
(3) A bizottsági ülés összehívásáról az elnök gondoskodik. Az írásos előterjesztéseket legalább 5 nappal az ülés előtt a tagoknak meg kell küldeni.
(4) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni, mely titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fenn áll.
(5)[30] A bizottságok munkáját a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzatában meghatározott köztisztviselő segíti.
A bizottság jegyzőkönyvének elkészítése is a köztisztviselő feladata.
VII. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI
35.§.[31]
(1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése a Mötv. 87-95 §-aiban foglaltak szerint jár el.
36.§.
(1) A Társulási Tanácsban, mint a Társulás vezető és döntéshozó szervében az önkormányzatot a Polgármester képviseli, akadályoztatása esetén az Alpolgármester. Mindkét tisztségviselő akadályozatása esetén az Ügyrendi- és Jogi Bizottság Elnöke látja el a képviseletet a Tanács döntést hozó szervében.
(2) –(6)[34]
VIII. fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
A polgármester
37.§.
(1) A polgármester főállásban tölti be tisztségét.
(2) A polgármester a Képviselő-testület vezetője. Felelős az önkormányzat egészének működéséért.
Főbb feladatai:
· a település fejlődésének elősegítése
· a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás
· az önkormányzat vagyonának megőrzése, gyarapítása
· az önkormányzat gazdálkodási feltételeinek megteremtése
· a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása
· nyilvánosság megteremtése, helyi fórumok megszervezése
· a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, az együttműködés kialakítása
· az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése
· az alpolgármester munkájának irányítása
· a jogszabályok szerint megillető munkáltatói jogok gyakorlása
· a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése
· a Képviselő-testület tagjainak és a bizottságai munkájának segítése
· a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése
· az átruházott hatáskörök gyakorlása
· Nagyberény község címerhasználatának engedélyezése
· A Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
(3) A polgármester részletes feladatait- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
Az alpolgármester
38.§.[35]
A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert – alpolgármestereket - választhat.
A Képviselő-testület legalább egy alpolgármestert a saját tagjai közül választ.
A megválasztott alpolgármester – alpolgármesterek – jogaira és kötelezettségeire az Ötv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
A jegyző
39.§.
(1)[36] A jegyző a kinevezéséről szóló okirat aláírásával egyidejűleg köteles vagyonnyilatkozatot tenni. A vagyonnyilatkozat teljesítéséig a közszolgálati jogviszony nem hozható létre.
A közszolgálati jogviszony létrejöttét követően a Vnytv. 3.§. /1/ bekezdés a.) pontja évente köteles vagyonnyilatkozatot tenni.
A jegyző vagyonnyilatkozat-tételi feladataira és kötelezettségeire a Vnytv. rendelkezéseit kell alkalmazni.”
(2) [37]
(3) A jegyző főbb feladatai:[38]
· vezeti a Közös Hivatalt, a polgármester irányításával elkészíti annak ügyrendjét és gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról
· a polgármester egyetértésével kinevezi a Hivatal munkavállalóit és gyakorolja felettük a munkáltatói jogokat
· elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét
· a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket
· a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről a szavazatok összeszámlálásáról
· gondoskodik az önkormányzati rendeletek megismertetéséről és végrehajtásáról
· vezeti és szervezi a Hivatal munkáját
· dönt a hatáskörébe utalt hatósági ügyekben
· gondoskodik a Hivatal köztisztviselőinek rendszeres továbbképzéséről.
· jogszabálysértés esetén törvényességi észrevételeket tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában,
· köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságoknak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.
Az SZMSZ kötelező tartalmi eleme a Mötv. 53. § (1) k.) pontja alapján.
(3) A jegyző részletes feladatait a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
IX. fejezet
KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
40.§.[39]
(1) A képviselő-testület Ádánd Községi Önkormányzat Képviselő-testületével közösen Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn, Ádánd székhellyel, Nagyberényi Kirendeltséggel.
(2) A Hivatal a képviselő-testületek által elfogadott alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat, valamint a jegyző által meghatározott és jóváhagyott belső szabályzatok alapján működik.
X. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJA
Az önkormányzat költségvetése
41.§.
(1) A Képviselő-testület költségvetését rendelettel állapítja meg, melyben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatokat lát el.
A költségvetést az államháztartásról szóló törvény rendelkezései szerint kell összeállítani.
42.§.
(1) [40]Az Áht .24.§ (1) bekezdése szerint ez évtől április 30-áig kell .a költségvetési koncepciót benyújtani. Fenti döntés ilyenkor még korai lenne.
(2)[41] A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell a Képviselő-testület elé terjeszteni, melynek főbb elemei:
· a Kormány által rendelkezésre bocsátott irányelv
· az önkormányzat részére kötelezően előírt, és az önként felvállalható feladatok részletes elemzése, helyzetfelmérés
· az elemzés és helyzetfelmérés során számításba vehető bevételi források, azok bővítési lehetőségei
· kiadási szükségletek, igények és célkitűzések egyeztetése
· szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása
· a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(3) A költségvetési rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(4)[42] Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. számú függelék tartalmazza.
Az önkormányzat vagyona
43.§.
Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodást és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése
44.§.[43]
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Ötv-ben meghatározott szabályok az irányadók.
Az önkormányzat gazdálkodásának, illetve az általa fenntartott intézmények belső ellenőrzéséről megfelelő képesítésű belső ellenőr megbízása útján gondoskodik.
XI. fejezet
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
45.§.
[44]A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.
XII. fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
46.§.
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
(2) Ezen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti Működési Szabályzatról szóló 4/1999. (III.29.) számú önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 11/2001 (XI. 13.), 6/2002. (IX. 11.), 8/2002. (XI. 4.), 11/2002. (XII. 17.) 2/2003. (IV. 24.) 3/2005. (VI. 3.) számú önkormányzati rendeletek.
Nagyberény, 2005. augusztus 2.
Szentpéteri László s.k. Dr. Dudás Katalin s.k.
polgármester jegyző
A kihirdetés napja: 2005. augusztus 3.
Az egységes szerkezet hiteléül 2014. július 30.:
Baumann Anita Gabriella
jegyző
Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet, hatályát vesztette 2013.május 1. napjától.
Módosította a 10/2010. (X.12.) sz. rendelet, hatályos 2010. október 12. napjától.
Módosította a 10/2010. (X.12.) sz. rendelet, hatályos 2010. október 12. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV,30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 10/2006. (X.16.) sz.rendelet, hatályos 2006. október 16.napjától
Módosította a 10/2010. (X.12.) sz. rendelet, hatályos 2010. október 12. napjától
Módosította a 10/2010. (X.12.) sz. rendelet, hatályos 2010. október 12. napjától
Módosította a 10/2006. (X.16.) sz.rendelet, hatályos 2006. október 16.napjától
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától
Módosította a 10/2006. (X.16.) sz.rendelet, hatályos 2006. október 16.napjától
Módosította a13/2010. (XI.30.) sz. rendelet, hatályos 2010. november 30. napjától
Beiktatta a 13/2010. (XI.30.) sz. rendelet, hatályos 2010. november 30. napjától
Módosította a 8/2014.(VII.30) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. július 31. napjától
Módosította a 3/2007. (IV.17.) számú rendelet, hatályos 2007. április 17 napjától
Módosította a 3/2007. (IV.17.) számú rendelet, hatályos 2007. április 17 napjától
A 26/A §-t beiktatta a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 9/2012. (VI. 26.) önkormányzati rendelet, hatályos 2012.június 27. napjától
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 8/2014. (VII.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. július 31. napjától
Módosította a 10/2010. (X. 12.) sz. rendelet, hatályos 2010. október 12. napjától
Módosította a 8/2011. (IX.27.) sz. rendelet, hatályos 2011. szeptember 27. napjától
Módosította a 3/2007. (IV.17.) számú rendelet, hatályos 2007. április 17 napjától
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Beiktatta a 15/2008. (VIII.12.) számú rendelet, hatályos 2008. augusztus 12. napjától
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2007. (IV.17.) számú rendelet, hatályos 2007. április 17 napjától
Módosította a 13/2010.(XI.30.) sz. rendelet hatályos 2010. november 30. napjától
Hatályát vesztette a 13/2010. (XI.30.) sz. rendelet 5. § alapján 2010. november 30. napjával
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Beiktatta a 3/2007. (IV.17.) számú rendelet, határolya 2007. április 17. napjától
Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályát vesztette 2013. május 1. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályát vesztette 2013. május 1. napjától.
Módosította a 13/2010. (XI.30.) sz. rendelet, hatályos 2010. november 30. napjával
Módosította a 15/2008. (VIII.12.) számú rendelet, hatályos 2008. augusztus 12. napjával
Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályát vesztette 2013. május 1. napjától
Az utolsó két ponttal kiegészítette a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályát vesztette 2013. május 1. napjától
Az utolsó pontot Hatályon kívül helyezte a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályát vesztette 2013. május 1. napjától.
Beiktatta a 8/2014.(VII.30.) sz. önkormányzati rendelet, hatályos 2014. július 31. napjától
Módosította a 3/2013.(IV.30.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2013. május 1. napjától.
Módosította a 8/2014.(VII.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2014. július 31. napjától