Simontornya Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2013. (XII.21.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 02. 27

Simontornya Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében előírt eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott hatáskörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) és 132. § (4) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:



I. FEJEZET



Általános rendelkezések


1.§ A rendelet hatálya kiterjed Simontornya Város közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3.§ (1)-(3) bekezdésében, valamint a 6.§-ában meghatározott személyekre.


2.§ Az önkormányzat az alábbi pénzbeli szociális ellátásokat biztosítja:

a) aktív korúak ellátása,

b) az Szt. 43/B.§ szerinti ápolási díj,

c) önkormányzati segély,

d) lakásfenntartási támogatás,

e) rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,

f) óvodáztatási támogatás.


3.§ Az önkormányzat az alábbi természetben nyújtott szociális ellátásokat biztosítja:

a) köztemetés,

b) közgyógyellátás,

c) adósságkezelési szolgáltatás.


4.§ A Képviselő-testület a szociális feladat- és hatáskörei közül

a) a polgármesterre ruházza át az adósságkezelési szolgáltatás,

b) az Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottságra ruházza át

ba) az Szt. 43/B.§ szerinti ápolási díj,

bb) az önkormányzati segély,

bc) a közgyógyellátás megállapítását.






II. FEJEZET

Egyes pénzbeli ellátások


1. Aktív korúak ellátása



5.§ Az aktív korúak ellátásra való jogosultság megállapítására, összegére, felülvizsgálatára, megszüntetésére Simontornya Város Önkormányzata az Szt. rendelkezéseit változtatás nélkül alkalmazza azzal, hogy az az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra válik jogosulttá, az Sztv. 33. §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:


a) az általa lakott ingatlan udvarán, valamint a lakásban egy-egy db szeméttároló edény elhelyezése és

     rendeltetésszerű használata;

b) az udvar, kert rendben tartása: nem halmozhat fel növényi, állati eredetű hulladékot, háztartási szemetet,

     használaton kívüli tárgyakat, vasat, drótot, és legalább a gyommentesítésről gondoskodni kell;

c) családi házas ingatlan esetén köteles az ingatlan előtti járdát és árkot tisztán tartani, a csapadékvíz

    elfolyását biztosítani, télen a hó-eltakarítást elvégezni, a csúszásveszélyt megszüntetni;

d) köteles az ingatlan állagát megőrizni: az ingatlanon a lakhatáshoz szükséges javítást elvégezni vagy

    elvégeztetni, különösen a csatornarendszer (vízelvezetés biztosítása végett), a nyílászárók

    (üvegezés, zárás, nyitás) vonatkozásában, és a lakóhelyiségek fertőtlenítő meszeléséről gondoskodni a

    falak elkoszosodása esetén, és

e) a lakóhelyiségek bútorzatának, a használati tárgyaknak a higiénéjéről és a rendről gondoskodni a helyiségek

    padozatának, az ablakok, a bútorzat, a használati tárgyak, eszközök, konyhai edények tisztántartásával.


 6.§ (1) A jegyző a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 10 napon

             belül helyszíni szemle (környezettanulmány) lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.


       (2) Ha a lakókörnyezet az 5.§-ban foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző 5 napos határidő kitűzésével felhívja a

             kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt

             hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.


       (3) Aki a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak a foglalkoztatást helyettesítő

            támogatás nem állapítható meg, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meg kell szüntetni.


7.§ (1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás iránti kérelmet el kell utasítani, a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meg kell szüntetni akkor is, ha a kérelmező vagy a jogosult


a) akadályozza a 6.§ (1) bekezdés szerinti környezettanulmány lefolytatását azzal, hogy az ügyintézőt nem

    engedi be az ingatlanba,

b) a környezettanulmány újbóli megkísérlésének időpontjáról szóló értesítésben megjelölt időpontban nem áll a

     hatóság rendelkezésére, és nem működik együtt az ügyintézővel,

c) az 5.§-ban foglaltak szerinti kötelezettségének felszólítás ellenére nem tesz eleget.


         (2) A környezettanulmány lefolytatásához a jegyző igénybe veheti a helyi Családsegítő és gyermekjóléti szolgálat

              családgondozóját.


8.§ Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki 55. életévét betöltötte, egészségkárosodott személynek nem minősül, egészségi és mentális állapotára tekintettel, a Családsegítő Szolgálat javaslatával, rendszeres szociális segélyre jogosult.


9.§ Az Szt. 37/B. (1) bekezdés b.)-c.) pontja szerint rendszeres szociális segélyre jogosult személy (továbbiakban:jogosult) a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként a Családsegítő Szolgálattal, mint Simontornya Város Önkormányzata által kijelölt szervvel köteles együttműködni. A jogosultat az együttműködési kötelessége keretében az alábbiak terhelik:


a) a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni a  Családsegítő Szolgálatot

     nyilvántartásba vétele végett,

b) részt kell vennie a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó,  beilleszkedést segítő program

     kidolgozásában, és amennyiben szükséges annak módosításában,

c) megállapodást kell aláírnia a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől

    számított 60 napon belül,

d) eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött együttműködési megállapodásban foglaltaknak,

e) meg kell jelennie legalább három havonta a Családsegítő Szolgálatnál,

f) ha együttműködési kötelezettsége teljesítésében akadályozott, köteles a Családsegítő Szolgálatot annak

   okáról 5 napon belül tájékoztatni, illetve az akadályoztatás okát 8 napon belül hitelt érdemlően

   (pl. orvosi igazolással) igazolni.


10.§ Simontornya Város Önkormányzata és a Családsegítő Szolgálat kölcsönösen tájékoztatják egymást az alábbiak szerint:


a) a jegyző a rendszeres szociális segélyt megállapító, illetve megszüntető határozatot a jogerőre emelkedést

     követően  5 munkanapon belül megküldi  a Családsegítő Szolgálatnak,

b) a Családsegítő Szolgálat a beilleszkedési program elkészültéről tájékoztatja a jegyzőt.


11.§ A Családsegítő Szolgálat az együttműködés megvalósítása érdekében:


a) nyilvántartásba veszi a megjelent jogosult személyt

b) figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segélyről hozott határozatban foglalt határidő betartását, annak

    megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát,

c) tájékoztatja a jogosultat a beilleszkedési program típusairól, az elkészítésének menetéről, az együttműködés

    eljárási szabályairól,

d) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a jogosult bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez

     igazodó beilleszkedést segítő programot, erről a jogosulttal írásban megállapodást köt,

e) folyamatosan kapcsolatot tart a jogosulttal és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel

     kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

f) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról és amennyiben

   szükséges – a jogosult bevonásával – módosítja a programot,

g) jelzi a jegyzőnek, ha a jogosult együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

h) az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

i) a jogosult személlyel történő kapcsolattartásról a külön jogszabályokban meghatározottak szerint esetnaplót

   vezet,

j) A Családsegítő Szolgálat az általa szervezett, beilleszkedést segítő programokról, a programok helyéről és

   időpontjáról a megjelenésre kötelezettet a program megkezdése előtt legalább 8 munkanappal írásban értesíti.


12.§ A Szolgálat által szervezett beilleszkedést segítő programok típusai a következők:


a) munkaképesség-javító programok: munkára és pályára állítási, pályakorrekciós csoportfoglalkozások,

    munkavállalási és munkakeresési tréningek, tanfolyamok,

b) egyéni foglalkozások, képességfejlesztés, szocializációs hátrányok leküzdését szolgáló programok,

    családfenntartó szerep erősítésére irányuló tevékenység,

c) közösségi szakmai programok,

d) csoportfoglalkozások: önismereti, önsegítő, rehabilitációs re integrációs,  

e) személyiségfejlesztő, mentálhigiénés, motivációs, kommunikációs tréning,

f) tanácsadások: egészségügyi, egyéni életvezetési, életmódformáló, jogi, mentális, munkaügyi, pedagógiai,

   pszichológiai, rehabilitációs,  

g) más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj,

    társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és a munkaerőpiaci

    kapcsolódásokról,

h) együttműködés a Családsegítő Szolgálattal a 14 év alatti gyermek napközbeni ellátásnak megszervezése

    érdekében.



13.§ (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a jogosult:


a) a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem keresi fel a Családsegítő Szolgálatot

    nyilvántartásba vétele végett, illetőleg akadályoztatása esetén annak okát 8 napon belül nem igazolja hitelt

    érdemlően,

b) nem vesz részt a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő program

    kidolgozásában,

c) nem írja alá a megállapodást a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől

    számított 60 napon belül,

d) személyében rejlő ok miatt, önhibájából nem tesz eleget a beilleszkedést segítő programra kötött

    együttműködési megállapodásban foglaltaknak,

e) nem jelenik meg legalább háromhavonta a Családsegítő Szolgálatnál,

f) az előre egyeztetett időpontban nem tartja a kapcsolatot a Családsegítő Szolgálattal, a felülvizsgálat során

   az ellátásban részesülő a felülvizsgálatra irányuló felhívásnak nem tesz eleget, jogosultságának feltételeit hitelt

   érdemlőe igazolja.


         (2) Az együttműködési kötelezettség megszegésének észlelése esetén a Családsegítő Szolgálat a jelzést 8 napon

              belül írásban teszi meg.


14.§ Az aktív korúak ellátásnak megállapítására vonatkozó kérelmet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm.rendelet 3. számú melléklete szerinti e célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, amelyhez csatolni kell a nyomtatványon feltüntetett igazolásokat.


2. Ápolási díj


15.§ Az Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság méltányossági ápolási díjat állapíthat meg annak a  

      hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi,  

      ha az egy főre számított havi családi jövedelem, család és egyedülálló esetén az öregségi  

      nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.


16.§ A méltányossági ápolási díj havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.


3. Önkormányzati segély


17. §

(1) Az önkormányzati segély megállapítására akkor kerülhet sor, ha a rászoruló egy főre számított családi

     jövedelemhatára az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek a 200 %-át, egyedül élő esetén

     annak 250 %-át nem haladja meg. Halálesetnél az elfogadott jövedelemhatár 300 %-ig terjed.


(2) Az önkormányzati segély mértéke – rászorultsághoz igazodva – alkalmanként maximum 10.000 Ft lehet.


(3) Elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset, közeli hozzátartozó

      halála esetében hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is

      megállapítható az önkormányzati segély. Ebben az esetben az önkormányzati segély összege maximum 50.000 Ft-ig

      terjedhet.


(4) A e paragrafusban szabályozott önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható, elsősorban

     élelmiszersegély, tüzelősegély, ruhavásárlás, közüzemi szolgáltatási díjhátralék kiegyenlítésére, valamint

     gyógyszertámogatás céljából.


(5) Önkormányzati segély kérelemre és hivatalból is megállapítható. A segély iránti kérelmeket e rendelet 2. melléklete

      szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, az abban szereplő mellékletek csatolásával.



18. § (1) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege:

   - koporsós temetés esetén                100.000 Ft

   - hamvasztásos temetés esetén          80.000 Ft


(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege a Szt. 45. § (6) bekezdésében foglaltak alapján állapítható meg.


19. § (1) Önkormányzati segély évente – a temetési költségekhez történő hozzájárulás kivételével – négy

                alkalommal adható.


(2) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre

      vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 1 hónapon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból

      indult eljárásra önkormányzati segély – kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való

      hozzájárulás igénylése esetén – nem állapítható meg.


(3) Tárgyévben a folyósítás időtartama alatt maximum két alkalommal adható önkormányzati segély – a

      temetési költségekhez történő hozzájárulás kivételével – annak a személynek vagy családnak, aki

a) aktív korú ellátásban,

b) méltányossági ápolási díjban,

c) lakásfenntartási támogatásban,

d) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül.


(4) Az (1) és a (2) bekezdésben meghatározott szabálytól el lehet tekinteni, ha az önkormányzati segély hiánya

     a kérelmező vagy gyermeke életét, testi épségét veszélyezteti.


20. § (1) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a

felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta, stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.


(2) Az önkormányzati segély kifizetéséről a megállapítást követő 8 napon belül a Simontornyai Polgármesteri

     Hivatal Közgazdasági Osztálya gondoskodik.


4. Lakásfenntartási támogatás


21.§ A lakásfenntartási támogatás az Szt. 38.§ (1) bekezdése szerint nyújtható azzal, hogy az ellátásra való jogosultság megállapításakor – egyéb feltételként – az 5.§-ban meghatározott lakókörnyezet rendezett állapotára vonatkozó előírásokat vizsgálni kell az 6.§-ban foglaltak szerint.






5. Rendszeres gyermekvédelemi kedvezmény


22.§ A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 19.§-20/B.§ alapján állapítható meg.


6. Óvodáztatási támogatás


23.§ A települési önkormányzat jegyzője a Gyvt. 20/C.§ (9) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az óvodáztatási támogatást első alkalommal természetbeni formában biztosítja a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet 68/F.§-68/L.§ alapján.



III. FEJEZET

Természetben nyújtott szociális ellátások



1. Köztemetés


24.§ A köztemetésről az Szt. 48.§ alapján kell gondoskodni.


2. Közgyógyellátás


25.§ Méltányossági jogcímen az a szociálisan rászorult személy jogosult közgyógyellátásra, akinek esetében

a) az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

    egyedül élő esetében annak 250 %-át nem haladja meg, továbbá

b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

    összegének 25 %-át eléri.


3. Adósságkezelési szolgáltatás



26.§ Adósságkezelési szolgáltatásban részesülhet az a személy vagy család, aki az Szt. 55.§ (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel azzal, hogy az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a családban élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén a 250 %-át.


27.§ Az adósságkezelési szolgáltatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 70 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 80 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 90 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 100 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban a d.) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további

    személy után 5-5 nm.



28.§ Az adósságkezelési szolgáltatásba bevont adósságtípusok: vezetékes gáz-, áram-szolgáltatási, víz- és csatornahasználati díjtartozás és lakbérhátralék.


 29.§ Az adósságkezelési tanácsadást a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban: Szolgálat) működteti. Feladata:


a) ellátása során együttműködik az adóssal és a követelés jogosultjával,

b) környezettanulmányt készít az adósságkezelési tanácsadásra jelentkező ügyfélnél

c) tájékoztatást nyújt az adósságkezelési szolgáltatásról illetve segítséget nyújt a kérelem benyújtásához,

d) együttműködési megállapodást köt az adóssal, mely tartalmazza

  • a támogatott személyi adatait,
  • a támogatással kezelendő hátralékok felsorolását,
  • az ügyfél által vállalt önrész mértékét,
  • a támogatás ütemezésének határidejét,
  • a kötelezettségvállalást a fizetési kötelezettségek teljesítésére,
  • az adósságkezelési tanácsadáson történő megjelenés időpontját,
  • a támogatási megállapodás megszegésének következményeit,
  • a megállapodás mellékletét képező nyilatkozatot
  • a szerződő felek és tanuk aláírását.

e) Az adósságkezelési tanácsadó javaslatot nyújt be az önkormányzatnak a támogatás elbírálásához.



IV. FEJEZET


1. Szociális szolgáltatások


30.§ (1) Simontornya Város Önkormányzata a Simontornya és térsége szociális alapszolgáltatásokat biztosító társulásban való részvételével az alábbi alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat biztosítja:

a)  alapszolgáltatások:

aa) étkeztetés,

ab) házi segítségnyújtás,

ac) családsegítés,

ad) nappali ellátás

ae) gyermekjóléti szolgáltatás

af) helyettes szülői szolgáltatás

ag) támogató szolgáltatás

b)  szakosított ellátások:

ba) ápolást gondozást nyújtó idősek otthona.


           (2) Az alapszolgáltatások igénybevételére az Szt. 62.§-64.§, 65/C.§, 65/F.§ valamint a Gyvt. 39.§-40.§,49.§ az

                irányadóak.


           (3) A szakosított ellátás igénybevételére az Szt. 67.§-71/B.§ az irányadóak.

        (4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait a rendelet 1. számú melléklete

             tartalmazza.


31.§ (1) A szociálpolitikai, gyermekvédelmi koncepciók, döntések, a szolgáltatásszervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, véleményezése, a működő rendszerek értékelése, elemzése céljából az Önkormányzat  szociálpolitikai  kerekasztalt működtet.


        (2) A szociálpolitikai kerekasztal résztvevői: Simontornya Város Polgármestere, az Egészségügyi, Szociális és Sport

             Bizottság elnöke, a Családsegítő Szolgálat és a Simontornyai Őszikék Szociális Szolgáltató Központ vezetője.


        (3) A szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de évente legalább kétszer ülésezik. Munkájáról évente tájékoztatja

             a Képviselő-testületet.



V. FEJEZET


Záró rendelkezések


32.§ (1) E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

        (2) Hatályát veszti

a)  az 5/2009.(II.20.) önkormányzati rendelet a helyi gyermekvédelemről,

b) a 7/2009.(III.27.) önkormányzati rendelet a szociális ellátások helyi szabályozásáról.


           

Simontornya, 2013. december 4.


  

                     Csőszné Kacz Edit                                   Bárdos László

                         polgármester                                       címzetes főjegyző




Záradék:



A rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a mai napon megtörtént.


Simontornya, 2013. december 21.


                                                                                              

                                                                                                Bárdos László

                                                                                              címzetes főjegyző